Jump to content

Beverjakt 2017


Fury

Recommended Posts

  • 2 months later...

Ved gråslysningen tidlig på morgen eller skumring om kvelden er de beste tidene på døgnet å postere etter bever. Ofte så har beveren allerede vært ute og jobbet i ly av mørket, så vær veldig stille frem på post. 

Bruk litt rekonoseringstid før du skal jakte. Det kan være avgjørende for resultatet. Beiteplasser er som regel sikre steder å poste ved. Beverens demninger blir også ofte besøkt...

 

Lykke til ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært uten noen turer og spana og titta etter bever ja....og ikke minst jakta.

Ble lurt trill rundt i går kveld.

Justerte postplassering og avstand, slik at det ble ca 100 meters hold bort til beiteplassen, mao litt mer slingringsmonn mht lukt, bevegelse og lyd. Etter hvert kom det jammen bever, akkurat som planlagt. Den skulle akkurat legge til kai, da den fikk en duft i nesa den absolutt ikke likte, så da ble den istedet liggene lavt i vannet noen minutter for og orientere seg, før det ble landkjenning. Tipper at den fikk min duft i nesa, da jeg hadde lagt ut en saftig seljekvist på favoritt-beiteplassen dens, for å bremse opp og styre beveren på land. Glemte å bruke gummihansker selvfølgelig og dette var nok at at beveren ble meeeget skeptisk. Til slutt greide den ikke motstå seljekvisten og fikk øyeblikkelig besøk av VMAX. Rett ned på stedet hvil. Veldig human og fin skuddsituasjon. Både jeger og bever var svært så fornøyde med utfallet.

Her ser dere posten og jegeren er absolutt klar for jakt

58e1652902be8_20170401_1919201.jpg.35ae30c3f7b116c7cf71941ca98a0e69.jpg

 

Bever i bakken og etter hvert...pels på knaggen.

Bare for å poengtere....den ekte beveren er til høyre i bildet:)

20170402_202112[1].jpg

Mer utfyllende  innlegg kommer i morgen eller noe. Nå er det å motivere seg til å flå bever.

Ja nå er beveren flådd. Det som slår meg hver bidige gang man flår bever, er at det er en jævla jobb. Skarp kniv og en god porsjon tålmodighet må til for å komme i mål uten alt for mange hull i pelsen.

Apropos pels.....er nok akkurat på hell her rundomkring når det gjelder prima pelskvalitet, da skinnsiden av denne beverpelsen hadde noen blå/missfargede områder. Mao den var i ferd med å skifte til "sommerpels" noe som forringer pelskvaliteten.

Nuvel....tipper at dette er en 3 år gammel bever.....en hanne. Vekt 18 kg. Kan passe med en 3årig bever det.

Skinnet ferdig saltet og klart for videre prekivering. NB!! pass på og ha godt med salt ut mot kantene av skinnet, samt på/i hode og haleregion, slik at skinnet ikke surner. Bytt salt minst 1 gang før skinnet evt fryses ned, for å trekke ut mest mulig fuktighet og skruff.

58e2859ca00a7_20170403_1902411.jpg.f8be62dd53ee3e2a0e6c233c23827891.jpg

 

Når det gjelder trofe, er skinnet et minne og ikke minst en ressurs, som man kan lage ting og tang ut av, om man ønsker det. Alternativt kan man montere tennene på et skjold, eller koke skalle, slik som på bildet. Uansett "tenna på tørk" eller koke skalle, man tennene kapsles inn med lurium både innvendig og utvendig, slik at de ikke tørker ut og sprekker ................................  (klar neglelakk duger bra)

58e3daa638eea_20170404_1922151.jpg.5e2b13f6e5d1b37f8622aaeafedc03df.jpg

Blir også en ørliten beverjaktvideosnutt ut av det etter hvert, dvs når videosnutten er ferdig redigert. Husket jaggu og trykke på opptaksknappen på videokameraet denne gangen, så da kan dere bli med ut på beverjakt om dere har lyst.

Edited by Castor
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Ja, da var jeg heldig og fikk meg beverjakt på kort varsel. Søknadsfristen var 1. juni i fjor, men jeg sendte inn en forespørsel for en ukes tid siden, og jammen fikk jeg en tillatelse på epost i går. Da blir det å rekognosere litt i påsken, tenker jeg. Selvsagt uten rifla. Den får jeg ta med senere.

Dette er i Trysil, langs en elv jeg har jaktet ved før, men det er fire, fem år siden nå. Har ikke søkt om jakt siden da, men tenkte at dette sikkert er noe datteren min kan være med på. Hun driver med jegerprøven nå, så interessen for jakt er der. Så får en se om det blir noe. Kan jo hende jeg ikke skyter heller.Sist jeg hadde jakt der, endte jeg uten bever, selv om jeg kunne skutt. Ble i stedet sittende og se på mor og en unge drive på i elvekanten fem meter unna. Hadde ikke hjerte til å skyte ungen, så filmet med mobilen i stedet. Var da jammen meg like stor opplevelse det! :-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da ble det årets første bever på meg i en svært spennende situasjon. Skudd på 4 meters hold, da er 3 ganger minsteforstørrelse på kanten!

MEN! Bevern slutter aldri og forundre meg. Denne ble skutt i nakken, ordentlig knas og mye blødninger, likevel klarte bevern og hoppe ut i vannet og svømme 50 meter under isen. Trodde jeg hadde mistet den før den plutselig dukket opp på land igjen.
Hvor hardskutte er egentlig disse dyrene? 

bever.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo der.

Jeg er har akkurat begynt å jakte bever og lurer på om noen har erfaring de kan dele med seg ift. følgende problemstilling:

Vi har bever som har holdt på ved et jorde der det er myr og fuktighet langs kanten og et stykke innover i skogen. Nå har nederste del av jordet blitt demmet opp og det var på tide å sjekke ut nærmere da vi har sett flere felte trær osv. Fasit, 2 hytter (som vi ser) og 8-10 demninger på en 400 meters strekning langs jordet og innover i skogholtet. Vi må få tatt ut en eller flere. Men da jeg skulle forsøke å postere var ikke dette enkelt, og her kommer også det jeg egentlig lurer på. Det er så tett med trær, kratt og dritt som dekker godt langs disse rennene de har demmet opp, og vi må rydde til noen poster for å ha mulighet til å kunne skyte. Vil dette ødelegge resten av vårjakten da det blir en del bråk med motorsag og trasking som setter lukt. I tillegg til forandringene med felte trær så klart. Vet at f.eks reven kan veldig var for forandringer. Det blir potensielt også flere poster da det ikke er mulig å dekke hele området fra en plass. 

Gode råd tas imot med takk. 

-Kjell A. 

Edited by Kjell Audun
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Min erfaring ang rydding av poster osv, er at dette snarere kan være positivt...

Beveren er var ja, både på luft og lyd. Men, den er også ekstremt nysgjerrig. Så lenge det skjer litt unna selve hytta, så er jo slike endringer noe en gjør i den tiden av døgnet som dyrene ikke er aktive.

Jeg har skutt en 15-20 stykker som det virker som har kommet nettopp for å undersøke de endringene jeg har gjort i området i løpet av dagen.

Ikke uvanlig at et eller to individer foretar noe som nærmest kan virke som en inspeksjonsrunde av territoriet tidlig på kvelden/ettermiddagen.

I og med at de holder til relativt tett ved folk, (Regner med at det er gårdsbygg osv ikke så veldig langt unna? Lyder i form av maskiner osv?) så har det ofte virket som de ikke bryr seg så mye om folk, så lenge de har en viss kontroll på hvor de er.. Dyr som er ute og på land og så støkkes, kan fort bli borte resten av kvelden. Men, har også ofte opplevd at de kommer tilbake veldig forsiktig, som om de vil undersøke hva som støkket dem. Har skutt 7-8 stykker etter å ha støkket dem, og så bare satt meg ned og ventet... Men da er det veldig viktig med kontroll på vind og lyd!

 

Men!! Dette er bare min erfaring med noen få individer, sikkert noen som har opplevd det stikk motsatte.... ;)

 

Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for godt og utfyllende svar Christer, det er noen interessante erfaringer du har gjort der. Så da blir det nok litt rydding i morgen på dagen og posting på kvelden. Spennende å se om de kommer for å sjekke der jeg feller trær. Det er fort en del som må felles, men det kan jo være positivt.
Og du har helt rett i dine antagelser, dette ligger ikke så langt ifra hus og rett ved E134, så den er vandt med at det er støy rundt forbi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du må gi oss oppdatering ang hvordan dette prosjektet ender Kjell Audun. Spennende å følge med vet du.

Jeg har en bever til på rot, men den holder til nede ved elva, der strømmen er ganske så stri, så om man ikke er pinlig nøye med hvor beveren legger til kai, blir det tapt bever på grunn av stri støm.....og det vil man jo ikke. Smult farevenn er det man ønsker, men det er det nok ikke mye av, der hvor jeg jakter bever nei, så da blir det bever-opptak ut av det istedet.


 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Castor skrev:

Du må gi oss oppdatering ang hvordan dette prosjektet ender Kjell Audun. Spennende å følge med vet du.

Jeg har en bever til på rot, men den holder til nede ved elva, der strømmen er ganske så stri, så om man ikke er pinlig nøye med hvor beveren legger til kai, blir det tapt bever på grunn av stri støm.....og det vil man jo ikke. Smult farevenn er det man ønsker, men det er det nok ikke mye av, der hvor jeg jakter bever nei, så da blir det bever-opptak ut av det istedet.


 

Da har jeg ryddet post, se bilder under. Ble noen timer med motorsag og mye som måtte skjæres ned. Så bever der i går kveld og i dag tidlig (20.04), men det var kvister og trær i veien. Det var derfor ekstra spennende etter at jeg i dag bråkte mye der med motorsag og gjorde ganske store forandringer. 
Kvelden kom og jeg satt der med kikkert og fikk med meg masse frosk som holdt show i den ene demningen litt inne i skogen. Men ingen bever tidlig på kvelden. Hadde miste litt troen på at det skulle komme noe der, og med mye vind som kastet litt hit og dit, var jeg på nippet til å dra hjem og heller prøve igjen i morgen. Men da kl. passerte kvart over ni fikk jeg plutselig se ringer i vannet i enden av renna som vises på bildet. Og straks etter kom jammen beveren svømmende. Den tok en av kvistene jeg hadde kastet uti der tidligere på dagen, og satt seg til på samme sted der jeg så den kvelden før og i dag tidlig. Men nå var det ikke lenger kvister foran. Byttet raskt ut håndkikkert med gevær, fikk sikte godt og skøyt. Knall og fall på en stor og fin bever (21 kg) og dermed også min første!! En veldig fin jaktopplevelse, spesielt med alt forarbeidet som viste seg å være velykket. 

IMG_1581.JPG.7fc23b7e13fa281d66b03b3969e22e1b.JPGIMG_1582.JPG.d30c8833a8933eb351e440fe588fb13f.JPGIMG_1583.JPG.e601128e3ebdbd3f78081e3f45a50472.JPG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Man gratulerer ærbødigst med flott fangst og human felling . Synes du fortjener dette etter all  postrydding med motorsaga. Beverjakt handler faktisk mest om forarbeidet, slik som i historien over. Fine bilder av fangsten og ei god jakthistorie ble det også.

Tommel opp fra Kongsberg?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere, har jeg vært ute å jakta bever nå i vår. Om dere kan avse noen minutter, kan dere være med ut på jakt og få en ørliten smakebit av beverjakta.

Fullversjon kommer i Mai. Husk varmt tøy og sitteunderlag. Trenger ikke myggmiddel nå.

 

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I Trysil ble vårens vakreste eventyr vårens korteste eventyr.

 

Lørdag formiddag, 29. april, fikk jeg vite på epost at jakta ikke går lenger enn til 30. april i år! Mye snø og dårlig vær har gjort det håpløst å prøve, så da ble det to dager! Rakk bare tatt en rekognoseringstur i går og en ettermiddagstur i dag. Selvsagt dukket det ikke opp noe dyr. 

 

Så da var den moroa over... ?

 

Her er forklaringen:

Det viser seg at den lokale forskriften for jakttid på bever gikk ut den 31.03.2017, og dermed ikke er gyldig lenger. Dette ble vi dessverre oppmerksom på for få dager siden. Vi har heller ikke mottatt henvendelser fra rettighetshavere med ønske om fortsatt mulighet for forlenget jakttid på bever i Trysil kommune som vi har mottatt tidligere.

Jeg synes dette er beklagelig, men dette gjelder en forskrift og er noe vi ikke kan fatte administrativt vedtak om umiddelbart.

Det er derfor slik at jakttida for bever våren 2017 i Trysil kommune går t.o.m. 30. april.

Link to comment
Share on other sites

Stang ut på meg under vårjakta denne gang.

Fredag var jeg med en fangstmann på hans siste fellesjekk. Vi fikk 2 bever denne dagen, og fangstmannen rundet dermed av sesongen med 7 bever. Selv sitter jeg igjen med mye ny kunnskap om Beverfangst som jeg forhåpentligvis setter til livs neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, G.Larson skrev:

Og kortet ble solgt som om jakta var forlenget? Snodig at ikke de viste det når du kjøpte. Synes ikke det var så lenge siden du fikk tak i kort.

 

Stemmer det. 7. april fikk jeg eposten med tillatelsen. Er nok noen som ikke har fulgt med i timen og fått med seg at tidsperioden for utvidet tid var i ferd med å gå ut. Når ingen har søkt om det, blir det jo som det blir, 30. april. Tipper det er i orden neste år, men det er jo litt frustrerende. Hadde sett for meg noen fine kvelder langs elva der, med datteren min. Hadde planer om at hun skulle få gjøre jobben, men nå må vi heller vente til neste år, om vi får jakt. Frem til nå har det jo vært så dårlig vær og elendige forhold, og det er fremdeles såpass mye snø mange steder at det omtrent er umulig å komme til uten å slite seg aldeles ihjel. Det var en ren tilfeldighet at jeg var i Trysil denne helga, ellers hadde jeg ikke fått prøvd i det hele tatt. Menmen, det var masse spor der, så jeg kommer nok til å søke om kort der neste år også. Om jakttiden da er 15, mai, vel å merke!

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Blir nok litt langt, dessverre. Bor i Hamar, men har campingvogn ved Osensjøen. Det er fint utgangspunkt for beverjakt der. Blir litt mer knotete såpass langt oppi dalen da. Blir jo over to timer i bil. Men en tanke for neste sesong kanskje! :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Her er det motsatt. beverjakta er slutt for noen måneder, så da er rifla byttet ut med fotoapparat og videokamera.

Ikke for å skryte, men jeg har nok fått de beste beveropptakene noensinne, etter kveldens beverspaning. Nesten NRK kvalitet vil jeg si.

Bever i solnedgang kan man nok kalle kveldens opptak og bilder. Denne beverfamilien har vi fredet, noe som har gjort de svært så fotogene og samarbeidsvillige. Blir en helt annen setting liksom når det ikke er jakt på gang.

Opplever litt det samme som med reinsdyflytting minutt for minutt på NRK2.......bevertitting gir ro i sjela:)

 

IMG_2352.JPG.18e66b710fa8dbdb6976f02d36a01042.JPG

 

IMG_2350.JPG.5590ad9031dbeeca9ae09832449513a8.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Om dere har litt tid til overs, kan dere bli med oss ut på beverjakt. Vi har vært ute noen turer og jammen har det blitt bever i bakken,

Har endelig fått tuklet til en video av seansen/e. Kan gjerne sjenke opp en kopp kaffe. Huske på sitteunderlag og varme klær da. Litt uggint oppe i heia.

Denne jakta tar ca 9 minutter.

Da tar vi en tur ut dere.

 

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...