Jump to content

Toppjakta 2016/2017


jegerfranordstrand

Recommended Posts

På tide å starte opp en ny tråd om toppjakta. Jeg er fersk på detta, men ønsker å prøve meg i vinter og vil dele mine erfaringer. Håper andre også vil gjøre det samme.

 

Jeg har gått til innkjøp av en 223 Howa med en Zeiss Conquest HD5 3-15x50 ASV som skal skytes inn i disse dager.

Terrenget jeg skal jakte på ligger i Buskerud. Det har vært brukbart med fugl i høst så jeg håper denne jaktformen skal gi meg nye fine opplevelser. Det er store områder med myrer og enkelte hogstflater innimellom. For det meste eldre blandingskog på 800-1000 moh.

 

Etter jul håper jeg å få et par turer over grensa.

 

Hva er de 5 viktigste tingene å ha med seg for en vellykka toppjakt? :D

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er ute på toppjakt pleier jeg som oftest å jakte på myrer. For meg har det da vært naturlig å benytte meg av telemarkski for å gjøre fremkomsten i snøen lettere, dersom det er nok snø til dette. Videre vil jeg anbefale en kikkert, dette er et must og gjør speidingen etter fuglen mye enklere. Dersom du har en avstandsmåler er dette også veldig kjekt, da det er vanskelig å vite avstanden til fuglen.

 

Personlig vil jeg anbefale å ikle seg kamuflasjeklær, da jeg har erfart at fuglen er veldig observant på omgivelsene rundt seg når den sitter på topp.

Ellers er det alltid kjekt med muligheten til å lage et bål og nyte en varm kopp kaffe i skogen, dette hører med til turen.

 

Til slutt vil jeg nevne at en godt innskutt rifle, er helt avgjørende for å lykkes. Vet ikke hvor godt du kjenner riflen din, men jeg ville brukt litt tid og blitt godt kjent med den. Husk at det fort blir skudd på lange hold, så det er en fordel å kjenne til kulas ballistikk.

 

God tur, og skitt jakt når den tid kommer

Link to comment
Share on other sites

Det varierer litt, men går sjelden midt på myra, holder meg stort sett i kantene.

 

Hva angår biotoper er jeg ingen ekspert, men det er vanlig at orrfuglen kan sitte plassert i bjørk i myr kanten ( gjerne store kull med fugl), mens tiuren sitter på topp i furu. Tiuren kan også sitte nedover i furen men de er da mer krevende å se.. Orrfugl sitter også på topp.

 

Jeg har ingen erfaring med noen av delene. Bruker stort sett å legge ann på trær i myrkanten og har brukt sekken som støtte ved noen anledninger.

Link to comment
Share on other sites

Gå inni kantsona langs myrene. Tenk på at fuglen gjerne sitter langt oppi trærne. Tenk hvor vanvittig langt man ser med slikt overblikk når det er glissent mellom trærne. Er det noe fuglen ser, er det bevegelse. Når du ser en fugl, bør du aldri bevege deg sideveis. Beveg deg sakte rett i mot. Da blir bevegelsene vanskeligere å se. Noe du kan gjøre, er å merke deg treet hvor fuglen sitter, gå litt tilbake og bruke terrenget for å komme deg nærmere usett.

 

Når det gjelder biotoper, er det ofte vanskelig å vite hva fuglen tenker. Tett granskog er bortkastet, selv om jeg faktisk har funnet orrhane i topp i en gran en gang. Orrfuglen sitter gjerne i bjørk. Tiuren sitter gjerne i furu. Men ingen regler uten unntak. I Trysil fant jeg tiur i både bjørk og gran.

 

Glem tofot, skytestokk og annet tull. Du finner nok av ting i naturen du kan bruke, som stubber og trær, eller bruk sekken eller kryss skistavene. Finn en god liggestilling og bruk gjerne sekken som underlag. Ikke stress. Du har sjelden dårlig tid. Strekker fuglen hals og beveger litt på vingene, bør du skynde deg, for da er du sannsynligvis oppdaget.

 

Ellers, ikke forvent å finne fugl hver gang du er ute. Jeg finner omtrent aldri fugl selv... De siste par årene har jeg knapt funnet spor etter fugl, annet enn at jeg har bommet på en tiur og en orrhane. Den første må jeg ta på kappen for tabber, siden jeg ikke kompenserte for avstand. Glemte det i farta. Skjøt av kvisten som tiuren satt på drøyt 200 meter unna... Orrhanen slapp unna pga snø i siktet og dårlig tid.

 

Når du går, bruk kikkerten ofte, veldig ofte. Jeg bruker sele, ikke reim. Selen holder kikkerten fast på brystet, men den er elastisk, slik at den fint kan tas opp. Har den innenfor jakka. Merker ikke at den er der engang. Koster under et par hundrelapper på Ebay og er hvert hver eneste krone:

http://www.ebay.com/itm/Matin-Replacement-Adjustable-BINOCULAR-HARNESS-Strap-Camera-Canon-Nikon-Leica-/170488383100?hash=item27b1e6467c:g:gF0AAOxyg6BR2rBb

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke akkurat "toppjakt" dette, så beklager dersom jeg ødelegger tråden. Men fikk min første tiur idag, og måten det skjedde på lignet litt på toppjakt Tenkte å fortelle om situasjonen og høre hva folk mener om det oppførselen til tiuren.

 

Jaktet inni tjukk furuskog med innslag av små gran. Jeg gikk ut av furuskogen og krysset gjennom ei lita myr (10x10meter). Har alltid med meg en liten turkamerat som er like ivrig på jakt som meg, men hun er dessverre helt ubrukelig som jakthund. Hun passer best i sofaen.. Jeg hadde gått forbi myren og kanskje kommet meg 20-30meter forbi, men voffsen bestemte seg for å rote snuten sin inni noe tjukk granskog.. Plutselig hørte jeg den velkjente lyden av en stor tiur som la seg på vingene. Da hadde voffsen støkket den opp. Normalt så flyr tiuren langt når jeg støkker den, men her var det bare et par-tre vingeslag, så hørte jeg at den satt seg.. Hunden sprang idiot rundt og letet og lurte på hvor den ble av. Jeg stoppet opp og prøvde om jeg kunne se hvor fuglen satt seg. Jeg bevegde meg litt sidelengs og såg at den satt helt på toppen av en gran. ca 50-60meter unna. Jeg ble sittende helt stille for å se om det var noe bevegelse og for å gi den litt ro. Hunden var fortsatt i hundre og sprang frem og tilbake. Så begynner tiuren og kakkle. Lager den velkjente tiurlyden, sånn skrape/kakklelyd.. Jeg tenker at tiuren er opptatt med hunden og at den sitter og kjefter på den... Så jeg prøver å snike meg frem for å se om jeg kommer på skuddavstand. I tjukk skog så er det ikke veldig lett å se hvilket tre fuglen sitter i, for deretter å gå en flankemasj og fiskekrok og alt det tullet vi lærte i førstegangstjenesten, for så å komme tilbake til samme treet... Så jeg rotet meg litt bort, og mistet etterhvert hvilket tre det var fuglen satt i.. Jeg stopper opp, og så hører jeg kakkling rett til venstre for meg. Jeg går to steg frem og ser til venstre, og der, på 15meter sitter tiuren, midt i treet. Jeg hever haglen og pang.. full klaff. Lykken er stor, både for meg og voffs.

 

I ettertid så lurer jeg på om det var flere tiurer i området, siden den første jeg såg satt helt på topp i en høy gran, og den jeg tok satt ca midt i treet.. Er helt tydelig at sofaterrieren min holdt oppmerksomheten borte fra meg slik så jeg klarte å snike meg innpå.. ikveld blir det både griseøre og tillatelse til å sove i sengen for voffs.. :)

 

Har jaktet skogsfugl i snart 7år nå.. og har fått både røy, orrhøne og orrhane.. Men stortiuren har alltid lurt meg. Så endelig satt den :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet med hund selv, men tiuren vet nok godt at hund/rev ikke kan klatre. Så da sitter den nok. Mulig den var så opptatt med hunden at den ikke så deg. min første tanke hvertfall.

 

Gratulerer!

Har enda ikke fått has på min første tiur, men har hatt mye sjanser der det som oftest ikke har vært skuddmulighet.

Tiuren er en skikkelig luring, desto mer tilfredstillende må det være å felle sin første tiur.

 

Angående toppjakt så er det vell egentlig ikke så mye terreng i Norge der man kan ha sikker bakgrunn. Da er man ganske begrenset med mtp kaliber og område.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, og velkommen som "toppjeger". Det er en svært spennende, men ofte slitsom disiplin.

Du trenger først og fremst ei god rifle som du er kjent med. Jeg bruker .308, men jeg tror ikke kaliber er avgjørende. Videre mener jeg du bør ha en god kikkert og brede ski. Jeg bruker også tofot med laaange bein (fin å ha dyp løssnø). Jeg bruker også avstandsmåler.

Det med sikker bakgrunn kan være et problem. Jeg bruker rett og slett kart og kompass for å se hva som befinner seg 3-4 km i skuddretningen. Ofte må jeg forsøke å komme meg delvis rundt fuglen for å få sikker bakgrunn

Her er en video jeg laget for noen år siden:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Snøfall i det siste og tid for toppjakt.

Sett endel orrhaner, men ikke tiur.

Her to bilder fra idag tatt med mobilen gjennom kikkerten, dårlig kvalitet, men bilder sier vel mer en tusen ord.

Avstand ca 100m. Hadde ikke med børse, alle jaktkort dag-uke-sesong, var utsolgt her idag, likevel ingen jegere, biler, skudd eller manne-spor noe steds.

Det er nok ikke så mange som driver med toppjakt. :crazy:

 

b4.PNG

 

b6.PNG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser på finn.no at greie truger selges for 1000kr. Ski trenger jo ikke koste mer enn 200kr, men støvler er jo en stor utgift om du ikke har det. Det er i støvler pengene bør legges. Syns det er vanskelig å anbefale det ene framfor det andre. Noen ganger er jo ski håpløst, og andre ganger truger. Det som er mest ok etter min mening er å gå på ski, for da dekker man store områder med å bruke lite krefter - hvis det ikke er trugeføre!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg går over fra jakt med bikkje og hagle/rifle til rein riflejakt når snøen er så djup at det er for tungt å gå på beina. Sikkert noen som går på truger, for å kunne ha hagla tilgjengelig, men jeg foretrekker ski med feller, rifla på ryggen og kikkert rundt halsen. De mulighetene jeg måtte ha fått med hagla, får vike for rolig, langsom fremrykning og stadig speiding med kikkerten. Liker den lange spenningen når man ser fugler som topper, og tiden det tar å komme i posisjon, kontra kjappe oppflukter og tilhørende haglesmell tidligere på høsten. Vært en dårlig seinhøst med tanke på toppjakt. Svart skog, lite snø og isskorpe/skareføre er ikke ideelt. Får håpe på kuldegrader og mer snø i Värmland de siste par ukene av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Må takke for mange gode innspill her. For min del så jeg tiur på topp for første gang denne helgen. Var i sverige. Hadde ca 20 cm løssnø men problemet var i skogen. I endel områder hadde snøen smeltet på træra og det var blitt skikkelig knasete på bakken.

 

Lørdag morgen gikk vi med bikkja løst stort sett hele dagen. Kobla i blant på myrer og åpne områder. Speida endel med kikkert men pga så lite snø trodde vi fuglen ville være på bakken. Hadde 3-4 situasjoner med bikkja der vi både så og hørte fugl på bakken men den gikk tidlig.

 

Søndag bestemte vi oss for å prøve et annet område og gikk for fugl i topp. Hadde med bikkja også da men mest i bånd. Det starta bra med to tiurer i hver sin furu midt på et åpent hogstfelt. Der felte jeg min første tiur på topp (som før øvrig var mitt første skudd etter innskyting av min første rifle) litt flaks og veldig moro:)

 

Vi gikk noen timer til og så endel fuglemøkk på bakken som tyder på at fuglen fortsatt beiter på bakken også med såpass lite snø. På vei tilbake kom vi over et nytt hogstfelt der det nok en gang satt to tiurer på 400 meter. Hogstflaten hadde mye småtrær og kratt så vi bestemte oss for å gå rett imot over hogstfeltet (som sagt mye skjul å gå bak) Vi kom på 180 meter som var siste avstandsmåling før begge stakk og landet i nedkant av feltet, ca 200 meter lenger nede. Vi fortsatte og nok en gang dro de bare litt lenger. På neste forsøk ble det tett skog og de ble borte for godt.

 

Vår erfaring er at å gå over hogstfelt etter fugl er helt udugelig. Og skal man på toppjakt så la bikkja bli igjen hjemme:) en stor brun hund på snødekt landskap er vel ikke det smarteste. Med mindre man vil gjøre en kombijakt. Vi opplevde det som vanskelig. Mye utstyr etc med 2 børser, bikkje osv. Men fy fader så moro å snike på tiur i topp!

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

 

Da er det bare å glede seg til flere toppjakter.

 

Selv om forholdene ikke var de beste så ble det både hane og tiur i dag. Isskorpe ble reddet av tjukk tåke noe som gjorde fuglen noe "tammere". Spennende smyging på orreflokker som avslører seg med "boffing" når de sitter å beiter. Tiuren satt å beitet midt i ei furu inni tetta. Så den ikke før jeg støkte den ut. Den dro inn i ett område med snauhogst og etterhvert viste det seg at den toppet i kanten av snauhogsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...