Jump to content

REVEJAKTEN 2016-2017


Generaldfeld

Recommended Posts

Tips til en enkel og billig mekanisk revevarsler,

for den som plages med at litt vind utløser sensorer:

Ringeledning til en neddempet ringeklokke inne inder hodeputa. Ute ved agnet skrur jeg to aluminiumsstrimler (ca 4 cm lange ) fast til hver sin part av ringeledningen på en trekloss som jeg setter fast på et tre eller en stolpe (helst med en liten skjerm over mot nedbør) De to aluminiumsdelene bør ha litt spenn mot hverandre.

Jeg stikker en liten skive av stiv plast inn mellom lamellene, og tre, fire meter litt sterk snelletråd festet i plastbiten og ut til et fristende stykke tørrfisk som jeg graver litt ned så fugl ikke når den.

Batteri i ringeklokka og når reven graver opp tørrfisken, trekker den plasten ut og klokka surrer under puta. jeg har brukt fra en til tre slike tråder festet i samme plastbit med hver sin tørrfiskbit. Reven synes ikke å bry seg om at det er "gras" i maten. Vil man hindre at vinden røsker ut tråden, kan en la den gå delvis mellom kvistene på et felt tre.

Ulempen er selvsagt at systemet må "lades", men det er kanskje en første revevarsler for den som liker å lage ting selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vi er kommet godt uti juni måned, og det nærmer seg faktisk nok en gang ny revejakt sesong! En 400l stor fryser inneholder frossen stor laks(som ikke er matfisk). Jeg tenker å begynne å fore 2-3 uker før jakten starter, så smått. Jaktboden skal males og oppgraderes litt, og det skal ryddes litt i bak kant av hvor jeg legger åtet normalt sett.

Link to comment
Share on other sites

Er skeptisk til å rå fore nå på sommeren. Husk at dere er da med å fore opp noen ekstra kull med rev. Og det er ikke det vi ønsker. Hos meg har dessverre reven hatt noen hjortekadaver å kose seg med. Det har dessverre gitt meg to ekstra kull av rev.

Link to comment
Share on other sites

Mnjaa.. man kan jo snu litt på det å si at får den litt på åtet så blir den ikke så ivrig etter rådyrkje. Samtidig holder den seg kanskje rundt åtet og blir lettere å få has på når jakta begynner.

Jeg tror ikke at å starte innforinga nå er avgjørende for kullenes overlevelse. I vertfall ikke der det er normalt god næringstilgang.

Link to comment
Share on other sites

At noen pellets og fiskestykker skal øke overlevelsen i en tid hvor reven "vasser" i trostunger, må kanskje underbygges for å bekreftes. Er teorien beskrevet og testet noe sted?

Slaktavfallet etter elgjakt i september og oktober, i en tid valpene forlater mora, høres mer sannsynlig ut, iallfall for meg.

Men gode jegere respekterer hverandres syn, uansett.

Link to comment
Share on other sites

Les hva jeg skriver.

Jeg er skeptisk til Rå foring flere steder.

Å fore litt et sted er OK. Men i noen områder er det mange åteplasser, og disse vedlikeholdes året rundt. Det er det som er negativt.

Stopp foringen ved jakt slutt. Fjern eller grav ned det som er der.

Så kan en små fore fra ut på sommeren. Ikke hjelp revene gjennom den trange tiden.

Vi skal drive predator bekjempelse ikke Predator foring.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om man bare fórer og ikke gjør noe annet enn det, vil man jo skape seg et problem, gjerne i form av flere rever. Men jeg tror de absolutt aller fleste har en plan bak fóringen sin, det er å få reven til å komme til egnet sted for avskyting. Tviler også på om mange aktive jegere fórer predatorer i tide og i utide, annet enn i jakt tiden, og kanskje litt i forkant av sesongstart. Det synes jeg er helt naturlig, og så lenge man igjen følger opp med å bruke tid i jakt boden, og da selvsagt helst skyte noen rever(om det er noen der og i området i det hele tatt), så er man veldig godt innenfor god viltpleie.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er og ha en plan rundt åteforinga føler jeg.

Et år hvor jeg observerte mye ungrev begynte jeg og legge ut åte en 1måned før jaktstart for og få revene inn regelmessig på åte til jaktstart 15 juli.

Det viste seg og være effektivt for er gjerne litt mer uforsiktige unrevene når de aner lett tilgang på mat.

Første natta jeg satt oppe så tokk jeg 3 ungrever på 3 timer.ca 1 time mellom hver rev jeg tokk.

Dette var med tanke på viltstell da bonden jeg jakter for hadde store problemer med my rev i området som tokk lamma hans.

Men jeg begynner ikke og fore på sommeren hvis jeg ikke skal jakte før til vinteren.

Jeg begynner gjerne og legge ut åte rundt oktober/november og har viltkamera for og se når reven begynner og komme regelmessig.

Når jeg har observasjon på kamera ca hver 3 natt eller oftere setter jeg meg til.

Kommer sefølgelig ann på men ut ifra mine observasjoner på kamera går det gjerne ikke noe mer en noen dager fra jeg legger ut åte til jeg har første reven på kamera men det tar gjerne 3-4 uker før de er der regelmessig men dette vil jo sefølgelig variere fra område til område med mange faktorer som hvor stor bestand det er i området osv.

Link to comment
Share on other sites

Reven smatt ut gjennom sauegjerdt igjen, og da har vi ikke noe usnakka før jakta starter. :D

Håper den holder seg borte til jaktstart, så jeg slipper å skyte den i saueflokken.

Har satt opp jakttårn for en førstegangsjeger som vil prøve lokkejakt, hadde vært skikkelig morro om han fikk skutt denne. Burde være sjangs da vi ser rev flere ganger i uka.

 

Blir åtejakt til vinteren for oss begge, glad for å få hjelp til dette. Da det er viktig å sitte på åta så ofte som mulig.

Begynner som regel å fore inn med slakteavfall fra elgjakta. Bruker et gammelt bikkjebur som jeg legger slakteavfall inni, da har reven litt å jobbe med. Åta forsvinner ikke med en gang og det sprer seg godlukt fra åteplassen når dette får godgjordt seg i varmen.

Vinterstid forer jeg ved siden av buret med det jeg får tak i, påkjørt vilt, slakteavfall og fisk fra tynningsfiske som jeg har på lur i åtefryseren. Bruker også litt hundefor.

 

Kan være en ide å grave ned eller legge størstedelen av åta i et bur hvis en vil fore inn tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Da ble jeg så inspirert når jeg så at denne tråden var i gang igjenn at jeg måtte ut og gjøre min planlagte test av haglepatroner som skal brukes når jeg velger hagla på åtejakt eller en tett post på lokkejakta.

Våpen var Benelli super vinci halvauto og Beretta 686 silver piegon 1.

Choker var mod og full i begge og skyteavstand 25m.

For og krydre testen var det kjøpt inn litt grovere hagl og for hørt så my preik på Amerikanske forum angående predatorjakt at grove hagl og lange avstander går så det suser.

De grøvste hagla jeg testa var Rotweil 12/70 nr 0 4,2mm og Hevi shot 12/76 st T 4,5mm tror jeg det var.

Jeg kan si med en gang at Rotweil ga elendig resultat i begge hagler med begge choker.Hevi shot kunne til nød gå men jeg syntes fortsatt at svermen var for glissen.

Er vel en litt annen tilnærming de har til dette i usa da de byner og prate om og skyte coyote på 70 m med dette når det er såpass glissent samlet haglesverm på 25m.

Men til det som er mer relevant her hjemme så testet jeg Rc 40 i 12/70 nr og 12/76 nr1 og her ga begge patroner gode resultater i begge hagler og med begge choker.var veldig vanskelig og si hvilken choke som egnet seg best men jeg får studere arkene bedre senere.

Jeg har og skutt en del Rev på åte med disse patronene før og på avstand fra 15-25meter og reven har vært dau i smellen hver eneste gang.

Og det bekrefter og denne testen i dag for meg at både Rc 40 i 12/70 og 76 nr 1 og 2 ga veldig jevne og fine skuddbilder.

Til info så brukte jeg bakepapir på ei papplate hvor jeg skifta arkene mellom hvert skudd.

Beklager hvis dette ble en veldig uformell og lite formel test angående detaljer men det viser at det er lurt og teste den patronen en bruker i sin hagle på papp eller lignende da haglesvermen kan variere fra våpen til våpen og hvilken choke en velger.

Til info blir for min del rifle i 223 med Hornady v max 40 grain brukt mest på både åte og lokk for min del nå da det gir meg mer rekkevidde til og ta reven før den kommer nærme. Ca 45m på åte og 20-200m på lokkejakt.

Sitter en nærme på åta så skal det ikke store avstanden til før en klarer og lage en lyd som kan skremme en gammel skeptisk hannrev (egen dyrkjøpt erfaring he he)

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant med kule tester og mye annet her selvsagt, godt det er noen som tar seg tid til slikt og legger det ut så vi andre kan se og følge med.

 

Igår fikk jeg et rådyr, som skal brukes til åte. Det er alltid godt å ha mye åte tilgjengelig i fryserne, som det til slik bruk og vanlig oppbevaring av mat i, nesten aldri kan bli mange nok av! En god venn av meg har 8 400l's frysere, fordelt på mat og åte! Jeg er ikke helt der! Idag er det også en måned igjen til revejakten begynner igjen! Tiden går som vanlig raskt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble lagt ut mange frosne lakser på åtet igår, det måtte bli litt slik da frysekapasiteten ikke kunne håndtere så mye mer! Det var såpass mye at det vil være der en stund, så kråker, skjærer, måker og mange andre vil ha det veldig godt i mange dager nå fremover, for ikke å si hele uken og vel så det!

 

Blir spennende å følge med på, ikke minst om revene i området vill komme, og holde seg der etterhvert som jeg fyller på med mer åte jevnt og trutt senere, om men ikke i de mengder som ble lagt ut igår, men jeg håper det vil kunne gi revejakten en veldig god start denne sesongen. Har noen gjøremål med jaktboden, så er den godt rustet og klar. Gleder meg veldig til sesongen begynner igjen, både med åte og lokk. Andre som begynner å gjøre seg klar? Jeg vet det er endel meninger om å jakte rev så tidelig, mange venter til utpå høsten og selvsagt til vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Det meste av forberedelser kommer til å skje på ladebenken og skytebanen fremover. Fikk akkurat ny rifle i hus, sitter å lager testladninger, Amax og NCC 155grs og varmageddon 110grs, testskyting i morgen.

Åtet har ikke fått så mye oppmerksomhet enda, bortsett fra litt pellets.

Blir vel litt spaning etter både rev og rådyr om noen dager.

Link to comment
Share on other sites

Jaktboden er soverommet, eller egentlig: Det er soverommet jeg bruker til jaktbod. Og fra det vinduet ser jeg at kråkene er mer frampå åtet nå. Ungkråkene er aktive. De "lager leven og lokker fram reven"...så ble det rim også. Snart må treffpunkt på børsa sjekkes. Blir vel å bruke 6,5 x 55 denne sesongen også.

Link to comment
Share on other sites

Har for første året på lenge bestemt meg for å fjerne åtet fra huset. Blir helt "kokkelimonke" i hue av å hele tiden følge med på hva som skjer på plassen. Riktignok har det medført et betydelig antall kråkefugl og rev, men jeg blir for stressa. Skal heller i år prøve å time "fri fra jobb under fullmåne" (jobber turnus, og har stort sett aldri klaffet før..) og konsentrere meg om et åte jeg har sammen med en kompis. Sammen skjøt vi 4 rever derfra på en time under en fullmånejakt i fjor, det ga mersmak. Vi bygde oss en skikkelig åtebu der for noen år siden, med brisk for å sove på. Siden vi ikke har lys der har vi vært avhengige av måne for å kunne benytte oss av den, og da har det stort sett som tidligere nevnt ikke klaffet med jobb, bortsett fra den ene gangen i fjor... I tillegg har jeg tre andre åteplasser jeg holder på å bygge opp. Satser på å skyte like mye rev, men blir sikkert mye mindre kråker...

 

Bruker 223 med 40 grs v-max. Hvis jeg ikke treffer bein og setter den litt høyt i reven blir det flotte pelser. Lave skudd sprenger buken... Har prøvd mye forskjellig, 222 rem, 204 ruger, 6,5x55, 223 rem og 308. I vinter hadde jeg en kanonopplevelse på lokkejakt, og fikk skutt rev på ca 50 meters hold med 308`n. Da jeg fikk spørsmål fra jaktmakker om hvor jeg traff reven ble jeg svar skyldig siden den såvidt hang sammen.. Brukte elgammo, hjemmeladet 165 grs Interbond. Har vel igrunnen funnet ut at 223 rem med 40 grs v-max er det enkleste, selv om 204 Ruger opplevdes som det mest ideelle!...

 

Bøndene i bygda slår gress og presser rundballer for harde livet nå. Kommer til å bli spennende når det braker løs om to uker, vet nøyaktig hvilket jorder som skal besøkes!

Link to comment
Share on other sites

Veit om eit revehi i området. Noken grunneigarar hadde fått tilatelse til å ta dette, pga dei hadde mista 6 lamb i området. Men ein av grunneigarane hadde gjort det sjakktrekket å gå opp sjå på revehiet dagen før dei skulle ta det. Og revane flytta (selfølgelig) kor langt flytta mora kvelpane før dei slår seg ned igjen??

Link to comment
Share on other sites

normal_IMG_20160704_233241.jpgnormal_IMG_20160704_233843~0.jpgIMG_20160704_A233843_%282%29.jpgDå var revebåsen klar! Lagt på tak, og flytta den 30m, inntil ei gran, og ut i revetrakket. Problemet før var at han fulgte dittan tråkket, men ikkje ville opp til båsen :? har og lagt eit par cm tjukt lag av barnåler på gulvet i fella for å få det så naturlig som mulig :D no MÅ det bli rev.

Dvs håpa den eine reven i heile jaktterrenget vårt er dum nok til å gå i :lol::lol: (ikkje ein stor bestand i dette området kan ein sei) Har heldigvis tilatelse til å jakte eit par mil herifrå der bestanden er betydlig større, fortsatt veldig liten, men finst iallefall eit kull :D

 

prøvde å laste opp bilde, men fila var for stor :( fikset jmonsen :-)

Link to comment
Share on other sites

Brukar hondefor no i beggynelsen til hjortejakt begynner, og deretter blir det diverse avskjær derifrå.

På nederste bildet kan man såvidt skimte båsen på toppen av beitet. Og som dokke ser er det bratt med myykje nedfallsskog (oppe til høgre)

 

Har før brukt å ha åte nede på bøen 50m unna der bildet er tatt, men det er kun kvelpane som tør seg nedpå. Og ettersom her ikkje har vore kull i området på 3år, og ikkje iår heller (sannsynlig vis, da vi har flere viltkamera ute, samt åte) har seg flytta åtet på støylen som ligg i himmelsjå, litt bak kanten. Der kan eg kombinere både åte og lokking. Skal prøve å få tatt bilde av den plassen seinere.

 

Er forholdsvis fersk jeger (17) og tar imot alle tips med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

Noken som ser noke rev for tida? Her i området er det HEILT dødt! Sjekka revehi, men ingenting. All påkjøyrt trost som blir blir liggende i vegen, blir liggende til det rotna, og ingen har sett rev her i bygda! Nærmeste sett er ei mil herifra.... Hadde litt reveaktivitet på åta for ein månad sia, men ellers nada.

Link to comment
Share on other sites

Pleier du å grave laksen ned i jorda eller er det lurt å bare legge det på åteplassen?

Takker for svar

 

Til å begynne med legger jeg noe løst på åteplassen kun for å skape engasjement hos kråkefuglene, inkludert skærer, måker mm. Så bruker jeg enten å binde veldig godt fast frossen fisk, evt påkjørte dyr som jeg får via viltnemndene. Jeg fryser også slakteavfall, får mat utgått på dato fra nærbutikken bla. Jeg graver så det meste ned, bare litt stikker opp, rådyr binder jeg godt fast, for å prøve at det ligger der lengst mulig. Jeg strør godt med hundefór eller fiskefôr pellets i en god omkrets rundt åte, jeg ønsker at flest mulig rev skal komme, og jeg ønsker at den skal bruke mest mulig tid på åtet jeg legger ut.

Link to comment
Share on other sites

Laksene jeg la ut på torsdag var borte, så da var det å fylle på med mer godsaker, denne gangen ble det lagt større steiner over, bare litt stakk ut, for å få fuglene til å se det. Jeg må si jeg er svært spent på denne sesongen her, det ser til veldig lovende ut! Kommer til å sitte klar torsdagskvelden, og vente tålmodig til klokken blir midnatt!

Link to comment
Share on other sites

var ut å gravde makrell for noen dager siden , de ligger der fortsatt. Hadde med mere snadder i dag og plutselig ser jeg en revevalp som så på meg på 10 meters hold :) jeg visste at det var rev i området men aldri sett de så nå kan jakta bare komme :)

Link to comment
Share on other sites

Hei og hallo fra Frosta i Nord-Trøndelag!

En god nabo som har gitt tillatelse til jakt på alt av sine åkre og skogsområder, kunne i går fortelle at han observerer 3-5 rev i noe fast trekk forbi gården hans. Vi har et ganske så flott mangfold av arter, men reven er aktiv som bare det..

 

Strømmen forlot huset ca. samtidig som jeg dro på ferie sist. noe som har resultert i 3 flotte lammelår som er klare for åte.

Da jeg nylig har fått reveånden over meg, så kommer det her noen spørsmål:

 

Hvor godt fester dere som bruker viltkamera slikt? Kjøre en drill igjennom og tjore det godt fast inntil en stein eller lignene?

har noen bilder?

flere jeg kjenner er ivrige etter å få sett opptak, og da dette er min første sesong med viltkamera så spør jeg like gjerne her! :)

 

Området er typisk skrått skogsterreng. har også mulighet til å få lagt ut i nærheten av en nedlagt travbane, men denne brukes flittig av turgåere. Og da bygdafolk har minst like sterke meninger om alt og annet som byfolk, så er det like greit å satse på at ingen går seg på åtet og i verste fall blir støtt. Denne travbanen ligger selvfølgelig så perfekt til at den omkranser et ferskvann, tett omkranset av skog og åkre.

det grilles foruten om jevnlig oppi der fra en gapahuk som benyttes av alle som vil, så jeg er overbevist om at det er bra med aktivitet her. noe som også bekreftes fra tid til annen.

Har ingen fastmontert løsning, så her blir det godt med klær og kaffe. Håper å bruke hagla på denne, da de fleste hold tilsier så.

 

 

Jeg er ellers så priviligert at jeg bor 300 meter unna et drivhus. det eneste som skiller vindusposten og drivhuset er åker, så her blir det nok lite tv-titting fra stua utover høsten. Kornet står stødig og svaier i vinden ennå, men når slått`n er unnagjort så står også dette området klart til bruk. Her blir det .223 fra soveromsvinduet i 2etg. eller stuevinduet i 1 etg. alt ettersom om det innredes skytestilling i stua.. Nei.. bare stryk den siste der, selvfølgelig blir det skytestilling fra både soverom og stue. hvem prøver jeg å lure! :lol:

 

Ha en flotters dag videre!

-Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Vært ute å lokka litt idag og dro frem 3 rever med noen minutters mellomrom. Er det dumt å lokke på reven før jakta starter, slik at den blir vandt med lyden? Det ender jo med at reven stopper opp og snur når den skjønner at dette bare var lureri. Hadde bare lyst til å ta en tur ut å prøve, og det gikk jo som smurt, men man burde kanskje vente til jakta er igang og man har med seg børsa? :)

Link to comment
Share on other sites

Da har det vært ryddet og klargjort i jaktboden, noe senere enn planlagt, og noen av planene som var tenkt, ble endret og eller utelatt. Men jeg er fornøyd med resultatet, nå skal det bare legges ut mer åte imorgen og det skal strøs med hundefór pellets. Da har jeg gjort det jeg kan av forberedelser i forkant av jaktstarten!

Link to comment
Share on other sites

Planen er som tidligere skrevet å legge ut mer åte idag, strø med hundefór pellets, kjenner jeg gleder som bare det! Har vel giret meg såpass opp nå, at det blir vel litt skuffende om ingen rev har ankommet åtestedet minutt over midnatt 15.07! Jeg vet heldigvis bedre, og tar det godt med i betraktningen at ting kan ta tid, selv når man så sterkt ønsker å få en rev! Men det skal bli veldig greit uansett å få på seg jaktklærne, finne frem tingene man trenger, pakke sekken og komme seg i bilen, bare det synes jeg er veldig stort, da er man "man on a mission" Det gode og befriende med jakt, er at det henger sammen med både natur og bevegelse, man får så mange gode og nyttige og gode opplevelser, enten man jakter alene eller med en jaktkamerat, man får sitte i fred og tenke, og fundere, det er helsemessig svært verdifullt. Jeg pleide å si at det verste med Hjortejakten, var den den er avsluttet 23.12! Hva skulle man så gjøre når jakttiden og jaktsesongen er over? Det ble da alltid mange tanker om dette, men tiden går svært raskt og en ny sesong overlappes egentlig raskt av enda en ny. Jeg må si at jeg synes revejakt er et veldig godt og lærerikt foretagende, sesongen er svært lang, og man kan drive med dette både før og etter den ordinære hoved jaktsesongen, om man kan si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Da er det klappet og klart for ny revejakt sesong! Atter en gang ble godsaker lagt på åtestedet. 2 stk frossne lakser ble lagt under steiner, og en laks ble hengt i tau opp i en brake, samt at det ble strødd godt med hundefór pellets. Når jaktlysten og iveren etter fangst er så høy som nå, blir desto fallhøyden større om ikke det dukker noen rever opp på åtet...

 

Kristoffer Clausen tror jeg sa at hans snitt på revefelling var omtrentlig en rev pr hver 6-8 jakt tur, med forbehold om jeg husker korrekt. Det som er sikkert revejakt, er at ingen ting er sikkert, reven kan i teorien komme når som helst, selv om det er noen tidspunkt som utmerker seg. Imorgen kveld er jeg klar, og på plass i jaktboden, og ser frem til det blir midnatt!

Link to comment
Share on other sites

Trur det var ein voksen rev, men litt vanskelig å seie på 300m i halmørket. Men skal ut inatt og postere på samme plass :)

 

Tydlig meir reveaktivitet her no! som sagt so blei ein rev observert igår, revedrit i skogsvegen, og maten i revebåsen var til og med vekke. Har laga meg til ein plass å postere, med stol og godt anlegg, slik at eg kan skyte heilt til toppen av bakkane. (sjå bilde på side 1 heilt til venstre. 3 gongar meir, enn det som synest)

Revebåsen blir forøvrig ståande open ei stund til, til den nye utløysningsmekanismen kjem.

Link to comment
Share on other sites

Da er alt klart til ny sesong. Kråkene holder spetakkel i halv sekstida og er til og med framme og napper av

jordbæra vår.

Skitt revejakt og kråkejakt til alle som nå teller timer til ny sesong starter.

Og la oss heller holde igjen et usikkert skudd for mye. Og for all del...sikker bakgrunn.

Gode treff høyner jaktgleden og bidrar til at vår hobby slipper å komme i vanry.

Link to comment
Share on other sites

Jakt62, har vel med sine ord sagt det som bør sies når en ny jaktsesong begynner. Fremfor alt, sikker jakt, er du i tvil, hold igjen skuddet...sikker bakgrunn, og den beste type oppførsel og jaktutførelse ønskes av alle og enhver som nå og senere skal ut på jakt! God og sikker jakt til alle!

Link to comment
Share on other sites

Revejakta vil seg fa...n ikkje :evil: endte med skadeskyting..... Fant en einaste bloddråpe, men ingenting anna. Kom rett imot, og stoppa på 70m, full kontroll, rolig avtrekk, pang! Blei blenda av flammen, ser rundt at han ikkje sprang, ser deretter ein bevegelse på skotplassen. Halen rett til vers før den seint senkar seg. YES!! Går bort, men finn han ikkje. Hentar hunden og sporar 50m. Fann ein bloddrope, før eg ga meg. Skal ut å gå skikkelig ettersøk imorgon.

 

Nokon formeining om kvar eg kan ha truffe?? Prøveskaut børsa før idag, og den gikk slik som den skulle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...