Jump to content

Storfugl - egg og regler?


ko-stens

Recommended Posts

Det er vel ikke lov, men en kan jo kanskje høre likevel.

 

For et par dager siden var en kollega i terrenget til jobben og kom der over et storfuglreir med åtte egg.

 

13256152_10154042077406013_1496940211684775502_n_zps5slikzo0.jpg

 

Disse ligger bare en drøy meter unna et tråkk/kjerrevei som er ganske populært å gå tur i. De ligger også så åpent at man nesten må være blind for ikke å se dem, og slik de ligger det er store sjanser for at ingen av dem blir klekket. Ser for meg rev, mår, grevling, rovfugl, ravn, kråke, måke, tobeinte og hunder - mange trusler! Ekorn er vel ikke uskyldige de heller. De har sikkert ligget en stund, så det er vel et under at ingenting har skjedd enda, men det er fremdeles en uke eller to igjen før klekking. Sannsynligheten for at disse klarer seg er mikroskopiske slik de ligger nå.

 

Hvordan er reglene for evt å ta dem med og klekke dem selv? Kan noe slik funke, egentlig? Tenk å kunne klekke åtte fine kyllinger og satt dem ut i løpet av sommeren. I fjor var det lite fugl i terrenget, og så vidt jeg observerte, var to røykyllinger alt av ungfugl jeg så, pluss en stor røy og tre, fire tiurer. Bare dette kullet ville jo øket bestanden kraftig!

 

Nå får naturen gå sin gang med disse eggene, men tanken... Er vel neppe lovlig å gjøre slik? Men det er jo kjedelig å "vite" at her ryker antakeligvis åtte fugl i et sårbart område. Vi krysser i hvert fall fingrene for at det skal gå bra! De har satt opp viltkamera mot eggene, så får en se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke lov til å fjerne eggene, så la naturen ordne opp. Og blir eggene tatt var predatorer, så legger røya om et annet sted. Forhåpentligvis et tryggere sted. De kan legge om både 2 og 3 ganger.

 

Den første perioden lever kyllingene av insekter og er beskyttet av røya. Noe folk ikke klarer uten vidre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en meget prisverdig tanke. Lovligheten av det vet jeg ikke, men jeg synes du bør vurdere det dersom det er slik at sannsynligheten for at disse vil klekke naturlig er lik null. Hvis det er så åpent at det synes fra luften vil garantert kråka holde fest. Evt. at det er så nære turveien at røya ofte vil bli forstyrret.

 

Og det hadde vært et arti prosjekt å følge her på kammeret :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en meget prisverdig tanke. Lovligheten av det vet jeg ikke, -
Og du kaller deg "Jeger"?

 

Bestemmelsen som regulerer dette, sto, inntil 2009, i Viltloven, § 3. Den ble så flyttet til den nye Naturmangfoldloven:

§ 15.(forvaltningsprinsipp)

Høsting og annet uttak av naturlig viltlevende dyr skal følge av lov eller vedtak med hjemmel i lov. Unødig skade og lidelse på viltlevende dyr og deres reir, bo eller hi skal unngås.

Å ta egg, og klekke ut kyllinger, vil også kunne rammes av § 7 i Viltloven, som setter forbud mot å ha vilt i fangenskap.

 

Lovene gir imidlertid åpning for "viltstelltiltak". Man kan kanskje (?) få tillatelse fra "rette vedkommende" til å ta ut noen av eggene, og klekke dem. Hvis man er villig til å fore kyllingene med nyfangede insekter døgnet rundt, en måneds tid, og lære dem å fly, og å spise annen mat, og å unngå predatorer - - .

Link to comment
Share on other sites

Lovligheten av det gidder jeg ikke sjekke opp, har lest mye skrevet av ko-stens, han er en god skribent og en jeger, selv om han opprettet et innlegg og også blottla sin forferdelige uvitenhet ang. dette. Men jeg forsøker å holde liv i forumet ved å kommentere når jeg har tid.

 

Den berømte dråpen som fikk begeret til å renne over. Er dessverre ikke redd for å innrømme at jeg ikke visste dette. Tack og hej.

Link to comment
Share on other sites

Det var nettopp uvitenheten jeg startet tråden for. Ingen vet alt sånn på stående fot, selv om enkelte nok tror de gjør det. Var en som nevnte på om det hadde gått an og gjort det, og da jeg ikke hadde tid til å sjekke selv, ble det tråd av det.

 

Min kompetanse på evt å ta meg av slikt, om det kunne gått greit, er også så begrenset at det uansett hadde vært en dårlig idé og prøvd og noe jeg derfor aldri ville gjort selv.

 

Beklager dersom min forferdelige (!) uvitenhet ødelegger dagen for folk... Får heller ta meg bedre tid å sjekke bedre selv senere, så slipper man å kaste bort sin egen og andres tid på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å la de ligge. Storfuglegg er meget vanskelig å få vellykket kunstig klekking på. Uten inngående kunnskap om emnet er sjansen stor for å mislykkes. Har selv drevet med storfugloppdrett og har kursing i dette, så det er min erfaring. I tillegg er det som sagt tidligere i tråden ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

De kan legge om både 2 og 3 ganger.

 

Syns det hørtes voldsomt ut å legge om igjen 3 ganger. Forekommer dette? Vet at det er en hel del tilfeldigheter og kritiske momenter som avgjør omlegging i det hele tatt. Finnes det forskningsprosjekter som har avdekket dette hadde jeg satt stor pris på en link.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mulig de kan legge om 3 ganger. Var borti orrkull i slutten av september i fjor som var såvidt flyvedyktige. Ca på størrelse med trost. Jeg hørte også om nyklekte kyllinger I slutten av august, men jeg synes det virker som orrfuglen har lettere for å få til omlegging enn storfuglen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hadde ikke tenkt å bidra med en komma på forumet her noe mer, i den grad jeg har bidratt med noe, men får nå svare på noe jeg var så dum å starte...

 

13335983_236894643360918_4182533066570618401_n_zpspsb58xzh.jpg

 

Er usikker på om det har blitt noe. På første bildet er det jo mange egg. På det siste, ser det ut som om noen er klekket, men det er vitterligen ikke så mange der nå. Tviler vel egentlig på at det har gått bra da.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke tenkt å bidra med en komma på forumet her noe mer, i den grad jeg har bidratt med noe, men får nå svare på noe jeg var så dum å starte...

 

 

Synd at enkelte må bare spy eder og galle..

Håper du fortsetter å poste her.

Hadde samme problematikken med et reir i Østmarka, i jaktområdet der vi jakter. Storfuglreir ved en blåmerket sti. Men med så mange ansvarsfulle hundeiere tviler jeg på om at det gikk så bra.

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på om det har blitt noe. På første bildet er det jo mange egg. På det siste, ser det ut som om noen er klekket, men det er vitterligen ikke så mange der nå. Tviler vel egentlig på at det har gått bra da.

 

Ok, tenkte kanskje viltkameraet hadde fanget opp evt. plyndring.

Jeg ser av tråden at det har foregått noe her, det kan virke som innlegg har blitt fjernet da den er noe rotete.

Jeg er ikke så ofte innom her lenger, så følger ikke så godt med.

Uansett syns jeg du skal heve deg over besservisserne, det jeg har lest av deg tidligere syns jeg har vært mye bra.

 

Gullgravern.

Link to comment
Share on other sites

En unødvendig sitering er slettet jmonsen

Da undrer jeg på deg og de andre, som mener det ville vært greit av TS å forstyrre røya unødig og attpå til kanskje fjerne egga, for trolig misslykket ruging og oppforing!

 

En ting er at det er ulovlig (og trenger tillatelse). En annen ting er, at det er forkastelig da det høyst sannsyneligvis blir misslykket. Blir nesten som folk som kommer over "forlatte" rådyrkalver i kornåkeren, eller i annen høy vegitasjon. Og tar den med hjem, fordi kalven var forlatt. Det er naturen, at råa forlater kalven for å spise og kommer tilbake til kalven for å gi den melk, flere ganger i døgnet. Men idiotene forstår ikke, at de gjør naturen en "bjørnetjeneste"!

 

Så når TS ber om råd og får beskjed om lovligheten og kommentarer rundt dette, er vel det eneste riktige. Skulle vi anbefalt ulovligheter? Og at dere sutrer over negative kommentarer og lovligheten av dette er undelig. Da undrer jeg også over dere, som jegere.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...