Jump to content

SKARV OG ÆRFUGLJAKTEN 2015


Xesray

Recommended Posts

Så det stemmer nok det, men du trenger helt sikkert ikkje lage det så stor, hørt flere som har brukt 1,5 flasker de har lakka svart.

 

Tatt fra wiki.

Storskarven er en trekkfugl som blir omkring 80–95 centimeter lang. Vingespennet er 130–160 centimeter og fuglen veier rundt 2,5–3 kg.

Link to comment
Share on other sites

Så det var noen her på kammeret som hadde brukt siluetter med høyde 60cm, har derfor skalert ned tegningene til 61cm. Har limt sammen noen laminatplater til gulv så da passet det med og lime sammen to og to for og skjære ut vingene. Mangler bare og kjøpe lokkefugler til ærfugl da, har tenkt og kjøpe FUD på xxl også er alt klart :D Hvis jeg kjøper 2 pakker dvs. 12 stk hvordan vil det være best og plassere dem ut på vannet? to flokker på seks? tre flokker på fire eller fire flokker på tre?

Link to comment
Share on other sites

Om du legger lokkefuglen ut i en V eller U hvor spissen er mot vinden, så lager du en fin "landingsbane" for fuglen (de lander og tar av mot vinden). Der føler de seg trygge og har lett for å lande (likt oppsett som lokkefugl på duejakt).

 

Her er en lenke til en PDF laget av NJFF med mange tips om lokkefugl, ammo, camo, matlaging mm. til sjøfugljakt

 

http://fotojaktkajakk.no/wp-content/uploads/2015/09/Sjofugljakt.pdf

 

 

Om du vil prøve jakt fra kajakk har jeg noen tips på denne lenken:

 

http://fotojaktkajakk.no/tips-til-sjofugljakt/

Link to comment
Share on other sites

Har lest dette : (Bind lokkeender sammen i grupper på 4-6. Bruk synkende tau og et par meter mellom hver

and. Du bør ham 3-4 grupper av lokkender, som forankres til bunnen med dregg, stor stein

eller lignende. Husk at havstrømmene er sterke og at vinden kan øke på. Plasser grupper av

lokkeender i en U-form med åpning mot vinden. Området inni U-en er der fuglene helst vil

lande.) Har jeg forstått det slik at det er 4-6 V eller U former med ender eller blir gruppene plassert slik at de til sammen danner en U eller V? På duejakt har jeg brukt en stor U eller V, men har skutt like mange duer når jeg har plassert de spredt. Kan det gå med to store grupper litt fra hverandre og noen enslige i midten som til sammen danner en slags U-eller V?

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg en tur ut i kajakken i dag.

Vuderte lenge frem og tilbake om eg skulle reise ut, magefølelsen sa at kom til å begynne å regne å blåse litt.

 

Men klarte ikkje å vente til i morgen, på vei ut så eg en svartbak, denne måte bøte med livet.

Padlet så videre over fjorden ca 45 min med rolig sjø. Kom inn på fjellet der skarven sitter vel 500 meter i fra, da velter det fugl ut av fjellet, minst 50 stk. Padler så videre til der eg pleier å sitte å venter på at de skal sitte seg igjen, da får eg øye på 3 stokkender, den muligheten lar eg ikkje sleppe, det ble 2 hele bom og det raser ut 10 skarv til av fjellet. Jaja tilbake til sitte plassen. Tar meg en kopp kaffe menst eg venter. Går ikkje lange stunden før det setter seg en liten gjeng, Padler bort og en fugl detter mens det andre skuddet satt langt over fuglen. Padler tilbake å gjør opp fuglen, no begynner det å regne skikkelig, og så kommer vinden no er det bare å hive seg i kajakken å komme seg hem fortere en fy, ellers blir man vær fast, og det vil man ikkje. Måtte selfølgelig prøve meg siste gang før hjem reisen det ble da en dublé, begge klappa rett sammen i skuddene. Det var vel ca 5m/s motvind, og regn var det nok av. Det var mer eller mindre svintungt å padle hem, jo nærmere eg kom askøy jo mindre ble bølgene heldig vis, men halve turen blåste det alt for mye til å padle i, ikkje kan man ta pause heller. Så var bare å mate på, så no er eg rimelig lang i armene. Det blir nok ut en tur i morgen også, men da med båt bland hauevis med holmer å skjær. Så ser frem til det.

Link to comment
Share on other sites

Må nok ta kajakk kurs til neste år :smile: Det ser ut som en fin opplevelse og padle rundt i skjærgården på høst og vår når det er litt roligere :) Hvordan bør man egentlig feste hagla til kajakken for at den skal være rask tilgjengelig og sitte tilstrekkelig fast?

Link to comment
Share on other sites

Fint og få noen tips om kajakk typer som er godt egnet til jakt på sjøen ja, er jo salg nå :smile: Jeg kan få låne en jakt og fiske kajakk av en kamerat, den er kort og bred med stangholdere. Men jeg har liksom innbilt meg at en skikkelig havkajakk er bedre, kanskje lettere og svinge hagla med en sit on top kajakk?

Link to comment
Share on other sites

Er viktig å få ut bryststykkene og evt. lår mens fuglen ennå er varm. Gni vekk fett og skyll kjøttet i friskt sjøvann før du pakker i poser når du er ute på jakt. Litt smak av "sjø" må du bare leve med siden disse fuglene lever av fisk.

Lårene kan være noen seige greier, men lar du dem puttre i en god saus i omlag 3 timer som blir de mør og fin å spise.

Link to comment
Share on other sites

Tok ut bryststykkene med en gang og la de i edikkvann natten over. Har skyllt dem og de ligger nå i kjøleskapet til mørning. Har ingen spesiell oppskrift, men tror det er godt med sopp, bacon og viltsaus. Og er det ikke godt så er det allefall godt med sopp og bacon :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok ikke eddikvann er så negativ heller da, jeg bruker det på nesten allt jeg skyter med hagle for og få bort blodutredningene rund skuddsårene og mellom indre og ytrefileten. Har ikke merket at det har tatt bort viltsmak på annet vilt

Link to comment
Share on other sites

Spiste stekt skarvebryst på torsdag for første gang, det var en helt spesiell smak synes jeg. Det var verken vondt eller godt, gir ikke opp så lett så skal nok prøve gryte neste gang. Håper ærfugl er bedre, blir ærfugljakt hele denne helgen :D

Link to comment
Share on other sites

Ble tre skarv og en ærfugl i helgen :smile: Brukte skarvelever i teinene, fikk bra med krabber på det :smile: Så flere hundre ærfugl på sjøen men de ville ikke trekke over der hvor vi hadde post med lokkefugl. Forsøkte og ro mot de, men de svømte bare unna. Må nok være veldig kjent for og få bra med ærfugl tror jeg, gjelder og finne en plass hvor de trekker. Kanskje en smal passasje mellom holmer og øyer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skøyt en skarv og en ærfugl, og lagde gryte av filetene. Prøvesmakte kjøttet før det gikk i gryta, og synes ærfuglen smakte vesentlig bedre enn skarven. Skarven smakte egentlig litt lever. Alt fett ble skjært bort, og filetene ble skjært ut mens fuglen var varm.

Ærfuglen smakte mildt og godt!

Link to comment
Share on other sites

Skytetrening er det aldri noen som har tatt skade av, vi er nok flere i samme "kajakk" der :)

Med Vismuth brukte jeg 1/2 og 3/4 choke, men med bly så ser det ut for at svermen kanskje blir tettere. Tenkte på å prøve med 1/4 og 1/2 nå når jeg går over til bly. Har kjøpt inn bly US 4 til sjøfugl, den bør duge.

Link to comment
Share on other sites

1/4 räcker inte till om du behöver skjuta på skammad fågel, en bra patron och om fågeln

Är i luften så kan1/4 räcka ut till 35m galant, men är den inte död i skottet och Pallrar iväg

Då räcker inte 1/4 då pratar vi 1/2 helst 3/4 men jag körde 1/2 1/2 när jag sköt O/U

Där har man en brytpunkt tycker jag, 1/2 täcker ut till 40 m i luften utan problem

Och räcker till på vattnet ut till 30+

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Min gamle mor pleide å legge skarvebrysta i vann iblanda litt eddik natta over. Da fikk en også ut blodet.. Deretter var det et oppkok i skumma melk, bruning i stekepanne og så lot hun kjøttet småkoke i en klassisk viltsaus. Hvor lenge var litt avhengig av alder på skarven. Ikke noe transmak og masse viltsmak. Litt omstendelig, men verdt å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...