Jump to content

17 HMR eller 22 Hornet


Alvldalsjegeren

Recommended Posts

På dette spørsmålet vil du få mange svar.

Hvis du tenker på generell jakt ville jeg sagt 22Hornet og det uten tvil. Men det er en del du må klarlegge først og jeg gir deg noen tips siden jeg ikke vet hvem du er.

Skal du lade selv?

Hvor mange skudd skal du skyte i året?

Hva skal du jakte med våpenet?

 

Med 22Hornet har du mulighet til å lade patroner spesifikt til den jaktformen eller viltet du skal jakte.

Ammo-prisen på ferdigrulla 22H-patroner er fra 2 til 5 ganger dyrere enn 17HMR.

Er du nybegynner og i startgropa med jakt osv vil jeg uten tvil anbefale deg en 17HMR med en ekstra pipe i 22lr. Med dette konseptet får du mer smell for pengene uten tvil. Er du videregående i faget står jeg for at 22H er en bedre jaktpatron en 17HMR.

Det finnes mange tråder om 22H og 17HMR her inne på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte å kjøpe 17hmr eller 22H og valgte 22hornet. Ammo er litt dyrere så om du skal ha børse til tullskyting på blink. Da er 17hmr best, men til jakt er hornet er bedre en både 22wmr og 17hmr. 17hmr blir litt kleint til større småvilt som rev, gås, skogsfugl, ol på lengre hold. Skal du jakte kråke: 17hmr. Skal du jakte matvilt: 22hornet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å komme med surmaget oppgulp...og ikke ment som kjeft eller kritikk til noen i denne tråden.

Men hvorfor må ALLTID 223 blandes inn i tråder som overhodet ikke handler om 223...her er spørsmålet 17 HMR og 22 hornet. er sikker på at trådstarter allerede er ops på at kaliber 223 finnes!!

Kan ikke trådene som ikke handler om 223 handle om det de skal handle om. Selv om jeg og skjønner at det er velmenende råd som det kommes med :P

 

Personlig synes jeg standard patroner som 223, 6,5x55, 308 og 30-06 er gørr kjedelig. Og liker at folk tenker i andre baner en 223 :P

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra :?:

ymmv = your mileage may vary

Dvs, min egen mening og du kan ha andre erfaringer

Jeg synes man kjøper seg begrensninger på revejakt med en 17hmr. Man begrenser skuddavstand og mister litt marginer, spess ved treff i bein.

 

Det er ett godkjent kaliber. Men jeg mener det er tildels langt fra ideelt. Men det er debattert til døde i andre tråder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prisklassen?

Er det ammo du tenker på vil du få den i kal 223 ned i rundt kr 2,50 pr smell, da ved stort kjøp, gjerne rundt 1000skudd. andre billigpatroner får du for rundt 4kr og oppover.

Har selv en Blaser R8 som jeg kjøpte en 223-pipe til, av selger ble det hevdet at presisjonen kunne man forvente skulle være rubdt 5cm +-. Med Bernaul ammo som jeg ved et stort kjøp fikk til latterlige 1,90 kr/skudd fikk jeg en presisjon på mellom 9 og 14cm. Presisjonen var bedre med annen "billigammo", men den tilsvarte ikke det jeg forlangte av treningsammo. Jeg solgte 223-pipa og satset for fullt på min sako vixen i 222R og min fars 22H. Billige kuler i 224 kaliberet er lett å få tak i og jeg lader ammoen min billigere enn om jeg skulle kjøpt såkalt billigammo til kal 223R og det med bedre presisjon i tillegg.

Ammo til 22H (S&B) har vel en utsalgspris på rundt 8kr smellen, har hos enkelte forhandlere kjøpt disse patronene for i undekant av 7kr pr skudd. Lader du ammoen selv lader du den billigere enn billig 223 ammo.

Skal du jakte rev med våpenet utgår all billigammo da denne utelukkende er ladet med FMJ/helmantel. Det du da er nødt til er å kjøpe patroner til minst samme pris som 22H eller dyrere.

Har et par kompiser som kjøpte våpen i kal 223 utelukkende fordi det fantes billig treningsammo. Spør du dem nå om de har hatt utbytte av denne billige treningsammoen er svaret et klart nei. Jeg forstår at det er forlokkende med billig treningsammo, men spørsmålet er om du blir å utnytte denne fordelen og om våpenet samler så godt med denne type ammo at det er interessant. Når det gjelder våpen til bruk for øvelsesskyting holder jeg fortsatt 22lr som det ypperste valget og til småviltjakt er mine valg 222R og 22H.

Link to comment
Share on other sites

For å gjera forvirringa ytterligare har eg hørt (dog ikkje prøvd) at 22 Hornet kan vera vanskelig å få til å gå skikkelig. Hylsene er også tynne og skjøre, er vel dårligt med brukt rifle i kaliberet også men veit at cz kammrer nye. Når det er sagt har eg også av og til snust litt på 22 hornet. Fordeler og ulemper er det vel med dei fleste kaliber, ein har jo 222 rem også da som er kjent for god presisjon. Leste ikkje så nøye heile tråden så husker ikkje heilt om du nevnte heimelading. Tilgangen til både 22 hornet og 222 særlig den første er vel ikkje alltid like bra. Kjem heilt an på kor du bur. Går vel ann og få tilsent på posten også da. Går du på xxl og tilsvarende butikker kan du sannsynligvis berre gløyma 22 H. Den andre har dei vel ei stund til heilt til 223 har overtatt meir og meir. lader ein selv så betyr vel ikkje sånt så mykje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endel erfaring med lading, bl a av .22 H, og kan bekrefte det som can her skriver. Er noen utfordringer med tynne hylser, varierende kvalitet og vekt på disse, og presisjon i mange Hornetbørser. Men det er en moro patron å eksperimentere med for interesserte hjemmeladere, og fullt mulig å få utmerket presisjon med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte å kjøpe 17hmr eller 22H og valgte 22hornet. Ammo er litt dyrere så om du skal ha børse til tullskyting på blink. Da er 17hmr best, men til jakt er hornet er bedre en både 22wmr og 17hmr. 17hmr blir litt kleint til større småvilt som rev, gås, skogsfugl, ol på lengre hold. Skal du jakte kråke: 17hmr. Skal du jakte matvilt: 22hornet.

 

Hva med .17 Hornet, .17 Ackley Hornet og 22 K-Hornet ? Til storfugl er eneste krav at det er minst 924 J (joule) anslagsenergi på 100 meter. Dermed er 22 Hornet svakeste patron som er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte å kjøpe 17hmr eller 22H og valgte 22hornet. Ammo er litt dyrere så om du skal ha børse til tullskyting på blink. Da er 17hmr best, men til jakt er hornet er bedre en både 22wmr og 17hmr. 17hmr blir litt kleint til større småvilt som rev, gås, skogsfugl, ol på lengre hold. Skal du jakte kråke: 17hmr. Skal du jakte matvilt: 22hornet.

 

Hva med .17 Hornet, .17 Ackley Hornet og 22 K-Hornet ? Til storfugl er eneste krav at det er minst 924 J (joule) anslagsenergi på 100 meter. Dermed er 22 Hornet svakeste patron som er tillatt.

 

 

Er det krav om anslag på storfugl? Hum da må jeg ha fulgt med jævlig dårlig på kurset....

Og 920+ Joule?

Sikker på det? Det er jo bare et kraftig vindkast under kravet på rådyr....

Link to comment
Share on other sites

980j gjelder for jakt med rifle på rådyr, bever, gaupe og jerv. Annen småviltjakt med rifle er det opp til jegeren selv å bruke ammo og kaliber med nødvendig "kraft" til å nedlegge viltet humant. Det loven begrenser er bruken av salongrifle som kun kan brukes på vilt opp til en hares størrelse, dvs si skogsfugl, skarv, gås ærfugl osv ikke kan skytes med salongrifle.

Anslagsenergi på storfugl finnes derfor ikke i bestemmelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...