Jump to content

Rypa på rødlista?


Tex Mexx

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Godt mulig takseringen var feil (men den "stemte" med andre områder samme år), men pr i dag er det vel det beste målet på småviltbestand vi har.

 

Tja. Klima er det ofte lite man får gjort noe med. Biotop kan man gjøre litt med. Predatorer kan man til en viss grad regulere, det samme kan man gjøre med jaktuttaket. Det enkleste å gjøre noe med er faktisk ofte det siste, selv om det er lite populært....

Link to comment
Share on other sites

Jaktuttaket kan detaljreguleres og skrues ned til null. Helt enig. Det er sannsynligvis også den faktoren det er aller enklest å gjøre noe med. Inn på rødlista og politisk vedtak er alt som skal til. Null mer rypejakt og det kan skje veldig raskt for her er det mange magiske ord for politikerne i omløp i media.

 

Påstanden min er at fredning ikke vil hjelpe bestanden på effektiv eller kanskje til og med målbar måte (sett over en periode på flere år). Som sagt av andre, det burde flommet over av vilt hvis fredning fra jakt var svaret. En omgjøring av en slik fredning kan også bli vond å vende jf. blyhagl saken.

 

Biotop kan manipuleres, men det koster på en eller annen måte (kroner, innsats).

Uttak av rovvilt kan økes, men det koster også (kroner, innsats).

 

Klimaet.. gidder ikke (er vel greit oppsummert på alle måter innen den debatten) :D

 

 

Siden jeg ikke ser at noen vil tilføre ressurser målbare på nasjonal skala innen uttak av rovvilt eller biotopforbedring for rypa så tror jeg dette fortsetter å gå kun en vei sesongnormalisert mot bestandsendringene i rovvilt samt temperatur/nedbør og biotopforverring.

 

Skulle jeg ta feil så ville det vært gledelig!

 

I Skottland hører jeg rykter om at økonomien i rypejakt er så sterk at viltstelltiltak faktisk "lønner" seg.. Vil vi dit da?

Link to comment
Share on other sites

Overlever 100% av de rypene en ikke skyter? Hvorfor er da ikke en enorm rypeplage i områder det ikke jaktes i det hele tatt?

 

Men det hadde vært kjempeinterressant å frede all rype i et stort område (minst et fylke) og sett hva som skjedde.

 

I NOAHs og andre drømmemenneskers verden blir det lite dyreliv, bestandene vi har av vilt skyldes menneskers aktivitet. "Urørt natur" er for Norges del bare noe romantisk tåkeprat.

Link to comment
Share on other sites

Rypeplagen.. :lol::lol:

 

Spørsmålet står fortsatt. På fjellet her er det litt rype og den jaktes ikke på. Alikevel er det ikke noen rypegjenger som står i veien for meg og lager bøll når jeg skal opp der på hjortejakt. Superenkel forskning sier jo at fjellet burde vært dekket av fjær.

 

 

Ikke direkte relatert til rype kanskje, men viltstell fra nærområdet her: http://www.tk.no/Brenner_kystlyng_i_ver ... 37213.html

 

 

Eller vent nå litt.. Hvordan er det med smølarypa og bestandsutviklingen der sett opp mot beitebruken på den pannekaka av ei øy.

 

 

God artikkel.

Link to comment
Share on other sites

Påstanden min er at fredning ikke vil hjelpe bestanden på effektiv eller kanskje til og med målbar måte (sett over en periode på flere år). Som sagt av andre, det burde flommet over av vilt hvis fredning fra jakt var svaret.

Du nevner fredning som noe som kun kan reguleres med lov, det stemmer vel ikke helt. Grunneier kan gjøre tiltak her, hel eller delvis fredning, reduksjon av uttak, kortsalg osv, er muligheter.

 

Er det noen steder man har prøvd frede rypa i lengre periode slik at det du tror om at en fredning ikke vil gi resultater?

Link to comment
Share on other sites

Dette er synsing fra min side, siden jeg ikke har noe dokumentasjon å fremlegge, men; I mine øyne står ikke jegerne rundtom i det ganske land for den såkalte nedgangen i rypebestanden - som jo vil variere fra år til år helt naturlig. De blir tatt av rovdyr/fugl. Rovdyrbestanden har om ikke skutt i været, økt sakte men sikkert. Jeg har de siste år ikke sett maken til mengde rev og rovfugl i fjell og lier, og snakker med andre jegere/fjellfolk som sier det samme. Det gjelder observasjoner og spor.

 

På 70-tallet var det også mange flere som drev utpreget jakt på rovdyr som rev, mår m.m, da dette var bl.a en biinntekt i form av pels. En vanskelig jakt hvor kunnskap var sentralt. Hver enkelt jeger skjøt 100-vis av rev. Disse jegerne er det nå langt mellom. Jaktpresset på rovdyrene har etter min mening stagnert siden 70-tallet og frem til idag, noe som har medført en klar økning i bestanden av rovdyr, som igjen går utover byttedyr/fugler som bl.a rype.

 

Man ser revespor i de kratt man selv jakter i, og har jaktet i alle år. Reven tar ca 50% av alle ryper som blir tatt av rovdyr (las jeg i en rapport). Det er betydelig.

 

Hva var det mye av på 70-tallet og deromkring?; ryper og durkdrevne revejegere med 100-vis av rev på samvittigheten. Jeg tror det har en sammenheng..

Link to comment
Share on other sites

Rypa hører hjemme på rødlista, og det hersker ingen tvil om.

Før noen hyler, så må jeg be dem sette seg inn i hva IUCNs rødlisteklassifiseringer egentlig er, og hvilke kriterier som ligger til grunn.

 

At rypa havner på rødlista betyr ikke at jakta automatisk stopper opp. Hvilke konsekvenser det får for jakta vil variere fra ingen til stopp i jakt, alt avhengig av hvilket nivå på lista den havner. Eks er er betydelig tap av areal og fragmentering av habitat alene nok grunnlag for å sette den på IUCEN rødliste som truet/endagnered. Og med den ekspansjonen som har vært (og ser ut for å fortsette) i fjellheimen, økt kraftbehov som krever nye kraftlnjer osv, så er det ingen som kan benekte at rypas habitat både taper seg og Hfragmenteres. Ergo har den en naturlig plass på rødlista. I tillegg gjør de forventede klimaendringene også sitt for å redusere rypas habitat i framtida (hvorvidt de er naturlige svinginger eller menneskeskapte er ikke diskusjonen her).

 

Rødlistestatus stiller krav om bedre overvåking, jakta kan fortsette så lenge det er overskudd å jakte på. Det kan komme strengere krav til takseringer, kanskje ikke bare av antall, men også bedre kartlegging av habitat. Forskningsmidler vil være enklere å få, og det kan komme offentlige midler til viltstelltiltak for å sikre dens eksistens for kommende generasjoner. Altså det kan komme mye godt ut av dette for rypejegere også!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som et apropos og kanskje et sleivskudd på det med predasjon, forskning og litt av hvert egentlig..

 

http://io9.com/field-cameras-catch-deer ... 1689440870

 

 

 

IUNC klassifiseringene er i grunn verdig en egen tråd da det ligger mye politikk innbakt der.

 

Hvorvidt fragmentering er en stor problemstilling for en fugl som rypa skulle jeg gjerne sett noe velfundert på. Villreinen som er et migrerende flokkdyr, ja. Men rypa?

Link to comment
Share on other sites

Takk A.B. Mest fornuftige innlegget jeg har lest på lenge. Er viktig å skille mellom å havne på rødlista og bli totalfredet. Det blir også for dumt å ignorere innvirkingen jakt har på rypebestanden. Det betyr selvfølgelig ikke at man må slutte med all rypejakt. Det handler bare om å justere jakttrykket etter bestandsnivåene. For å bedre disse nivåene er det naturligvis flere tiltak man kan ty til. Mange av de er nevnt tidligere her ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Våre meninger kan vel lett være påvirket av våre ulike ståsted. Vi som gjerne har jaktet en mannsalder ønsker selvfølgelig at vår etterkommere skal få sjansen til å oppleve de fantastiske verdiene for bygd og by det ligger i opplevelsen rypejakt. Det er hele tiden snakk om informasjon. Hvilken informasjon, hvilken agenda og hvilken medvirkning og påvirkning. Det blir lett vanskelig eller svært krevende å ha klare meninger, men det finnes selvfølgelig en tro. Forskning er veldig bra. Men dommedagsprofeter og rødlister som brukes til ethvert behov skaper neppe tillit.

 

Vi har mange opplevd fjoråret som en fantastisk fin rypehøst på ulike kanter av landet, og vi fortsetter å glede oss til rypehøstene.

 

Noen sitater:

 

"Den fremste forskeren i norden på jegernes betydning/påvirkning av hønsefuglbestanden er klar; jakt har ubetydelig innvirkning på bestanden. Svenske Maria Hörnell Willebrand har "parkert" flere rypeforskere bl.a. i Norge når det gjelder dette spørsmålet. Hun har svært grundige og langvarige undersøkelser som grunnlag for sine argumenter og meninger.

Akkurat derfor bør ikke det at rypa muligens kommer på rødlista få følger for oss jegere, i hvert fall ikke på kort sikt."

 

"Et referat fra Svensk Jakt, august siste høst:

«– Vi går mot ett toppår. Riptillgången ser riktigt bra ut i Norrbotten, mer oregelbunden i Västerbotten men ändå bättre än förväntat. Vi ser en fördubbling av föryngringen och den bästa föryngringen sedan 1999, säger Maria Hörnell Willebrand. Det ser ut att bli bra med ripa i hela fjällkedjan. Hon berättar att det även är bra med ripa i norra Finland och Ryssland."

Link to comment
Share on other sites

Torfinn Jahren har skrevet masteroppgave om reirplyndring. Dette er riktignok skogsfugl, men det kan nok også være sentralt for rypa.

 

Ettersom han selv har lagt den på nett antar jeg det er greit å lenke til den. Visst ikke får det modereres bort.

 

http://jaktiværnesregionen.no/attachments/article/95/Eggpredasjon%20av%20hønsefugl,%20masteroppg.%202012.pdf

 

http://www.viltkamera.no/wp-content/Arbeidsnotat-253_Kameraprosjekt_2012.pdf

 

– Rødreven er den desidert største predatoren. Den står for 50 prosent av alle reir som blir røvet. Den neste på lista er måren og grevlingen som står for henholdsvis 30 og 10 prosent av reirrøvingen. De resterende prosentene står ravn, kråke og nøtteskrike for, sier Jahren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at man ikke bør undervurdere hvor ulikt opinionen vil behandle disse to alternativene:

A)Forby jakt på rype.

B)Skyt flere andre dyr.

 

Dersom stortinget skulle til valg på denne saken i morgen, vet jeg hvilket alternativ jeg ville forvente å våkne til... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jakta er nok ikke problemet, som nevnt lenger oppe i tråden har nok dette helt ubetydelig innvirkning- de aller fleste steder. Siterer meg selv ifra en annen trådhttp://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=167&t=86973&hilit=for+mye+hav%C3%B8rn: En må snart ta til vettet og begynne å beskatte predatorer.

....

Fredningen av rovfugl var på sin plass i 1968, men det er vel på tide å lempe litt på dette? I går ettermiddag tok jeg meg en tur for å se etter hjorten i finværet. Jeg gikk samme ruta som jeg brukte å gå etter skogsfugl tidlig 80`tallet . For 30 år siden så jeg garantert flere orrfugl og en storfugl eller to på denne strekningen, i går så jeg to hønsehauker i skogen, og fem ørn i lufta :(

Det er vel snart på tide for "miljøforkjemperene" å stikke fingeren i jorda å innse at balansen mellom rovfugl og andre dyr/fugler har tippet i feil retning. Det er ikke bare rev og mink som må beskattes- her på Nordmøre er nok tiden inne for en forsiktig regulering av visse rovfugl/dyr også :?

Nei. Vi har god plass til enda fler :-)
Nei, plassmangel er vel ikke problemet, men er det mat nok? Til opplysning spiser ikke rovfugl/dyr gress og kratt. :((Landet gror igjen) Det merkelige er at dere i Naturvernforbundet ikke greier å se helheten i naturen, det finnes faktisk andre arter enn rovfugl og rovdyr som også bør ha livets rett :( Hvorfor ikke gå for en bærekraftig utvikling i naturen også? Da må nok antallet rovfugl reduseres noe.http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%A6rekraftig_utvikling Uten beskatning desimerer de seg selv etter hvert, bare synd at de da har utradert mange andre arter først. Men ikke alt er svart; Det positive med den store bestanden av hønsehauk er vi ikke lenger ser snurten av verken kråke eller skjære, de var en sann plage tidligere...
Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett, bit-for-bit-utbygging i høyfjellet (fritidsboliger) er en av de største utfordringene i dagens naturforvaltning. Utbyggingen har nok størst påvirkning på arter med svært store leveområder og en større tendens til å sky menneskelig aktivitet (villrein, fjellrev, etc), men det er naturlig å tro at også rypene blir stedvis sterkt påvirket. Hytteutbygging er derimot bare en av flere årsaker til rypenedgangen, det er en kompleks situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Foreslår fortsatt å utsette jakta minst en måned, det vil gjøre jakta vanskeligere og været vil være verre, ergo så vil langt færre jakte. Uttaket vil bli mye lavere.

Forstår logikken din, men forskning har vist at tidlig jakt på høsten har mye mindre påvirkning på bestanden, sammenlignet med vinterjakt. For bestanden er det derfor bedre uten vinterjakt fordi en på vinteren kun jakter på de sterkeste fuglene som med stor sannsynlighet vil reprodusere seg neste år. Tidlig på høsten høstes det av et overskudd, mange av disse fuglene vil uansett bli tatt av predatorer eller ikke overleve vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1: Fred rypa og skogsfugl til jul, gjør det sentralt med jaktidsrammene!

Punkt 2: Fangst av fugl som i næringøyemed bør opphøre.

 

Så kommer noen spørsmål: Noen som er flink å grave i statistikk her?

-Hvor mange oppga at de jaktet rype høsten 1985 i jegerregisteret?

-Hvor mange oppga at de jaktet rype høsten 2014(evt 12 eller13)?

-Hvor mange hadde fuglehund, og hvor mange fuglehunder var det i 1985?

-Hvor mange har fuglehund nå, og hvor mange hunder er det nå i 2015?

-Hvor mange fritidsboliger hadde vi i fjellskoggrensa i 1985?

-Hvor mange fritidsboliger har vi i fjellskoggrensa i 2015?

 

Forøvrig mener jeg at innføringen av baglimit, i den form den er innført her til lands bare lurer statistikken fullstendig. Det hjelper ingenting om det er et bra eller dårlig fugleår, baglimiten er så godt som den samme uansett med små avvik. Gradvis har baglimiten blitt innført i Norge fra rundt år 2000, og etter det har flere å flere områder innført baglimit år for år. Fangstrapporteringen har gått nedover parallellt med at flere og flere områder har innført baglimit år for år, helt naturlig. Det blir ikke rapportert inn flere enn det som står som baglimit, selv om de fleste her inne en eller annen gang har felt en rype eller to for mye ift baglimiten..

 

Deretter mener jeg at den taksteringen som foregår rundt om IKKE er grundig nok, og at den brukes av noen som ren og skjær unnskyldning for å få trene hundene sine så tidlig som mulig. Selvsagt er noen svært seriøse her også! Jeg liker ikke at man tidlig i august slipper hundene løs for å trene på rypekyllinger, de er sårbare i denne tiden å blir i en sånn setting unødvendig eksponert for andre predatorer i naturen. Så kommer man da til fjellrypa som er min personlige lidenskap, og her finnes det ingen takstering over hodet å legge til grunn, men likefullt setter man begrensinger her ut i fra takstering av liryper. Jeg har mer enn 25års erfaring i fra rypejakt i mitt nærområdet, og alle som har jaktet på rype i et kvart århundre vet at bestanden av li og fjellrype slett ikke trenger å gå hånd i hånd! Det blir som å sette elgkvota etter å ha takstert hjort.

 

Til slutt vil jeg bare nevne at i mine jaktmarker hadde vi det beste rypeåret siden 2007 i høst. Det var meget bra med fjellrype, og samtidig godt med lirype selv om taksteringene i området for lirypa i dette området dårligere enn i 2013!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har forsøkt å grave litt hos SSB for å finne litt fakta her i ledige stunder.

 

-Det er færre rypejegere nå enn før, bare siden 2008 og frem til 2014 har 11000 rypejegere satt hagla i skapet.

-Når det gjelder fritidsboliger, så har antallet steget fra 348000 i 2000, og til 419000 enheter i 2015. Hvor mange som er bygd i tregrensa, eller fjellskogen sier dette ikke noe om. Mulig å finne de tallene også om man tar seg litt tid.

-Tenkte å finne ut noe om antall fuglehunder her også, men fant ikke spesifikt om fuglehunder på SSB's sider.

 

Vel, jeg er uansett mer enn rimelig sikker på at antallet fuglehunder er ganske mye større nå enn i 1985.. Antall fritidsboliger i fjellskogen i 1985 var også betydelig lavere i 1985 enn i 2000. Jeg mener å ha lest et sted at over 100000 jaktet rype på midten av 80 tallet.

 

Da kan man spørre seg: Hvorfor føler mange at det er i enkelte områder mer folk enn noen gang før? Hva tror man dette kan gjøre med bestanden i enkelte områder?

Link to comment
Share on other sites

Svaret er nok veldig enkelt. Frem til 1968(?) var det skuddpremie på rovfugl mm. Vi kan ta traktene der jeg jakter/jaktet. På 70 og 80-tallet var det "flust" med ryper og skogsfugl. Og "alle" som hadde en hagle jaktet. Det var en sensasjon å se en hønsehauk på tidlig 80`tall. Far min trudde jeg bløffet når jeg fortalte om slike syn. Det var stort jakttrykk, men bra med fugl.

Nå er det "ingen" som jakter her og omtrent tomt for ryper og skogsfugl- men fullt med hauk og rovfugl. Værre er det faktisk ikke. :(

Link to comment
Share on other sites

Heilt enig, Asterix! Det er akkurat dette som er problemet. Så lenge vi (de) prøver å bortforklare nedgangen i småviltbestanden med alt annet enn økninga av skadedyr (predatorer), kommer vi ingen veg. Det var en grunn til at forfedrene våre gjorde så godt de kunne for å holde bestanden av skadedyr (både store og små) nede.

Som jeg har nevnt før her, fikk vi over store deler av landet demonstrert dette på slutten av -80 tallet under reveskabben. Småviltbestanden, særlig skogsfugl blomstra skikkelig opp.

En annen sak er at andre skadedyr overtok revens rolle etter noen få år. Skadedyrbekjempelse må til over ett bredt spekter!

Link to comment
Share on other sites

Før ble rovfugl etterstrebet med alle midler - for å gi bedre småviltstammer.

Man klarte allikevel ikke å utrydde rovfuglene.

 

Nå har rovfuglene nytt godt av fredning i mange år, bestandene er store, men allikevel ansees de som "truet"...

Nå er det slik at man vil frede rypa for jakt - for at rovfuglene skal få mat..

 

Verden er snudd på hodet.... :roll:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

De negative faktorene er selvsagt flere og mange av de er tidligere nevnt.

Rovfugler/predatorer vil jeg ikke påstå bevirker til økt bestand av ryper,.. like lite som (mer?) effektiv jakt, økt ferdsel, hytteutbygging osv.-

Like fullt når såpass dramatisk (man kan vel si det) nedgang er tilfelle over disse enorme områdene,tror jeg man må søke andre svar enn de tradisjonelle.

 

Om de svarene er; sykdom, mat-tilgang, stråling el annet tør ikke jeg ha noen bestemte meninger om.

Vi må nok ha svar på HVORFOR, før vi kan, og om vi kan gjøre noe.

 

Men det er klart at under tiden kan vi fortsette å skyte kråke/ravn og måker i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Tror at rovfugler har skylda svaret blir for enkelt i og med at bestands-krakket av rypene skjer samtidig og over så store områder, Norge/Sverige/Finland.

 

Om du leser hele tråden, vil du nok oppfatte at man ikke tillegger all skyld på rovfugler.

Selvsagt er ikke rovfuglene skyld i nedgangen alene.

Men rovfuglene bidrar til nedgangen, og jeg tror de bidrar i stor grad. Og hva tilsier at ikke rovfuglbestandene er høye over hele dette området?

Forskjellen fra å bli bekjempet med alle midler kontra full beskyttelse er stor, og bestandene tør vel være på ett høyt nivå sammenlignet med tidligere år med store rypebestander.

 

Men naturligvis finnes det flere faktorer. Man trenger ikke benevne alle selv om en vet at det er flere.... :roll:

Og som du sier, så kan man gjerne begynne med faktorer man er klar over, selv om det ikke kjenner alle. Dessverre får vi ikke gjort noe med rovfuglbestanden, en bestand som etter mitt skjønn - og flere med meg, faktisk ornitologer også - burde vært regulert.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig vanskelig å komme med noen fasit i denne debatetten, men det er uten tvil sammensatt.

 

Jeg synes at det har vært en veldig økning i rovfugl de senere årene. Senest i høst så støkte jeg fire jaktfalk opp av myra innenfor et svært begrenset område. Hver jaktfalk tar ca 150 liryper i året. Forhåpentligvis går dette i svigninger.Tv7IKv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok støtte de her som mener at svingningene i rypebestanden er mer sammensatt enn bare at rovfugler, og andre predatorer har eksplodert i antall siden 80 tallet. Joda, det er nok mer rovfugl, rev, kråkefugl og andre små predatorer enn det har vært i perioder tidligere. Men, det er ikke til å komme forbi at vi har forandringer i klima, biotop og andre miljøpåvirkninger hos småviltet. Både vår ferdsel i naturen, og vår utbygging i naturen har garantert innvirkning på flere ting her. Med økt aktivitet i skog å fjell på godt og vond, så legger vi med det til rette for en del svært tilpasningsdyktige arter, tenker da spesielt på rev å kråkefugl. Folk er av forskjellige grunner ulike å har også forskjellige holdninger og adferd. Det etterlates i dag store mengder med matrester og søppel ute i naturen der folk ferdes, særlig rundt turisthytter og ved hyttefelt. Dette gir blant annet rev og kråkefugl meget gode vilkår uansett om det er lite av annen mat.

 

Når det kommer til det denne tråden handler om, så er det etter min mening fullstendig skivebom å foreslå å sette rypa på rødlista. De som kommer med et slikt forslag har garantert ikke godt nok grunnlag for å komme med et slikt forslag! Grunnlaget dette er basert på et alt for spinkelt i så måte. Å basere noe slikt på et rapporterings system som med mer enn høy sannsynlighet gir muligheter for "mørketall", samt spredte taksteringer av fugl rund om i landet blir bare vås. Taksteringer kan også manipuleres om det er av interesse... Foreslår da heller at de som mener rypa bør fredes, da tar seg noen sabbatsår, da går i alle fall deres beskatning ned til null.

 

Til slutt har jeg gjort meg noen tanker om jegeren selv, og tok meg litt kunstnerisk frihet til å skrive om et innlegg i fra et annet forum jeg er på, ganske så treffende i disse tider synes jeg:

 

Det er forskjell på jegere, og folk som jakter. Jegere er noen av de beste menneskene jeg vet om! Alltid hyggelige, kunnskapsrike, forberedt på å klare seg selv, har alltid en plan B, hjelper alltid andre jegere, og også folk på jakt om det er nødvendig.

Folk på jakt er noen av det verste folkene jeg vet om. Det er folk som tror at den dyreste jaktdressen, en GPS og en hagle til 50000,- gjør de til jegere , men de kan ingenting om å være i fjellet, de er ikke forberedt på en dritt, de ser seg aldri tilbake for å se hvordan det går med kompisen eller andre som er på jakt, og de er hellig overbevist om at å bli reddet ut av enhver situasjon er en menneskerett uansett hvor de er til en hver tid.

Det er vel ingen her inne, som er "folk på jakt", men når vi møter på folk på jakt, så må vi gjøre alt vi kan for å få til jegere av de, ellers vil folk på jakt etter hvert ødelegge hele kampen om å få drive på med småviltjakt i verdens fineste omgivelser, oppe på Norges tak!

Link to comment
Share on other sites

Personlig så tror jeg ikke det er noe stor fare, med noe nedgang i rypebestanden. Og data vi har er også usikre, samt at bestandene svinger i sykluser på ca 7 år.

 

Ser en kun på felt vilt, så må en også ta med at det gradvis har blitt innført "bag limits" og dette påvirker hva som både blir oppgitt felt og hva som blir felt. Er litt usikker på når og hvor de begynte med "bag limits", men jeg vet at en av de første kommunene var Budalen, i Sør-trønderlag og jeg mener de innførte dette, på slutten av 80-tallet. Gradvis har flere begynnt med dette, spessislt de siste 10 - 15 årene. Dette påvirker stattestikk for felt vilt. Vel og merke, det som blir oppgitt!

 

Noen har nevnt rypetellinger. Rypetellinger er så mangt og mange skulle aldri vært med på de, med mer eller mindre dyktige hunder. Har også oppservert at bruk av feil "linjer" i terrenget, kan ha store utslag. Værforhold har stor betydning for oppservet fugl, det vet alle som kan noe om rypejakt og vitring. Samt at det en kjent sak, at for kortere perioder kan rypa forsvinne, enten ned i lavlandet (eks. rundt Drammen by, Oslo, m.m.), eller til naboområder. Så her er det mange usikre ting. Rypetelling er kun en usikker indikasjon.

 

Jeg tror en av de viktigste årsakene til nedgang i bestanden, er nettopp en betydelig økning i rovfugler (og noe andre predatorer). Dernest hytteutbygging, klimaforandringer, redusert beiting i fjellet og mindre felling av bjørk i tregrensa. Tidligere så bodde det betydelig mer folk i bygdene, flere drev sætrer og flere hugg ved. Når den tette bjørkeskogen kryper høyere, er det kun vintermat for rypa, men ikke noe mat for unger og noe å vokse på.

 

Editt: Jeg vet også om områder, som har vært fredet i mange år, uten at bestanden har økt. Så skal en gjøre noe med bestanden, er det nok andre "ting" som må gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler boken Småvilt og Rovvilt (Smedshaug og Reimers - 2002) som tar for seg predasjon på småvilt basert på tilgjengelige forskningsresultater på den tiden. Her er det mye interessant lesestoff om predasjon på de forskjellige småviltartene.

 

Om reirtap for ryper: Forskjellige undesøkelser fra 1923 til 1992 gjennomført forskjellige steder i landet viste et gjennomsnittlig reirtap på 20,5 %. Kråke ble ansett som viktigste predator med antatt rundt 1/3 av alle reirtap.

 

Om kyllingdødlighet: En studie som ble gjennomført av Johan B. Steen i Dalsbygda i årene 1997 – 2001 viste en kyllingdødlighet på litt over 60 %. Av 179 merkede kyllinger ble 6 tatt av rev, 10 av røyskatt, 5 av mink, 4 av tyvjo, 2 av myrhauk og 1 av tårnfalk. 46 ble tatt av uidentifiserte predatorer. 35 kyllinger døde av andre årsaker; 22 av forskningsaktiviteten, 8 tråkket i hjel av sau mens 5 omkom under skybrudd. Det ble ikke registrert dødsfall som følge av sykdom, klima eller ernæring.

 

Om voksendødelighet: En undersøkelse på Tranøy viste en dødelighet på 73 % hos ettårige ryper og 48 % hos eldre ryper mellom hekkesesongene. Tilsvarende undersøkelser i New Foundland og Britisk Columbia viste nesten identiske resultater. Tapene skyldes i hovedsak jaktfalk, kongeørn og rødrev.

 

I dagens situasjon kan vi vel gå ut fra at antall predatorer sannsynligvis er høyere enn de var på den tiden disse undersøkelsene ble gjennomført. Etter min mening er det ikke tvil om at predasjon er hovedårsaken til tilbakegangen.

Link to comment
Share on other sites

...I dagens situasjon kan vi vel gå ut fra at antall predatorer sannsynligvis er høyere enn de var på den tiden disse undersøkelsene ble gjennomført. Etter min mening er det ikke tvil om at predasjon er hovedårsaken til tilbakegangen.

Helt enig, og det er jo rimelig logisk også. Når alle de mest effektive predatorene som hauk og falk har fått formere seg fritt uten noe som helst beskatning i nesten 50 år, trenger en ikke være noen stor matematiker for å forstå dette. DVS. at matmangel er eneste regulatoren til rovfuglbestanden. Her omkring finner en både voksen ørn og hauk som er ute av stand til å fly- utsultet, matmangel. http://www.tk.no/nyheter/article6846563.ece Fredningen var på sin plass i 1968, men alle arter må beskattes om vi vil høste av overskuddet i naturen. Om en freder rypa vil nok dette ha liten eller ingen effekt for rypebestanden over tid- en får bare en bitteliten utsettelse på det store "krakket" før rovfuglene dauer i hopetall- så går det vel litt opp igjen. Og merk dette- er en art først fredet her i landet blir det neppe jakt på den med det første- det vil være det samme for rypa også.... Når det kun er matmangel som regulerer bestanden av bla ørn, hauk og falk- bør en ikke være særlig overrasket over at rype og skogsfuglbestanden er såpass svak. :(

Link to comment
Share on other sites

Her i min hjemkommune har en gjeng med ivrige jegere systematisk jaktet på rødrev de siste 4 åra, de kaller seg rovviltlaget. De har nå på 4 sesonger tatt ut over 300 rever på et ganske så begrenset område, og selv om de i perioder nesten driver klappjakt på reven her så fylles det på med nye revepelser.. En ganske god indikasjon på at det er mye av sorten i omegn. Når det er sagt, så er mitt inntrykk at dette har en god og positiv effekt på småviltet i omegn. Hare jegerne sier det er mer hare enn på mange år, noe som også er mitt inntrykk ift hva jeg har sett av hare i fjellet her de siste åra. Rypebestanden er helt klart på fremmarsj, og jeg hører positive meldinger i fra skogsfugljegerne.

 

Hadde man fått til en lignende form for effektiv jakt på kråkefugl i distriktet, så er jeg temmelig sikker på at det ville ha hjulpet enda litt mer for rype og skogsfugl her. Det er ufattelige mengder med kråke og ravn i noen områder her, særlig i området rundt den kommunale søppelfyllinga. Bare så synd at man ikke kan få skyte der, eller legge ut noe som de ikke tåler... Så hadde man fått til et uttak av kråkefugl, sammen med det gode tiltaket på som er på reven, og at vi som mennesker kunne blitt flinkere til å rydde sammen matrester og søppel etter oss i naturen i utfartsområder.. Da ville nok levekårene for disse også blitt noen hakk vassere, og på sikt gitt utslag på antall par som hekker å får avkom.

Link to comment
Share on other sites

Da går dere sammen og setter ut en tre- fire kråkefeller. De er veldig effektive.

Her i traktene er både sjæra og kråka forsvunnet, disse tar hønsehauken seg av når det er slutt på hønsefugl. Men ravnen og ørnen ser ut til å klare seg- de ørnene som dauer gjør det vel stort sett av matmangel :-(

Link to comment
Share on other sites

Jakta er nok ikke problemet, som nevnt lenger oppe i tråden har nok dette helt ubetydelig innvirkning- de aller fleste steder. Siterer meg selv ifra en annen trådhttp://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=167&t=86973&hilit=for+mye+hav%C3%B8rn: En må snart ta til vettet og begynne å beskatte predatorer.

Hvordan er det mulig å i samme setning påstå at jakt ikke påvirker rypebestanden, men samtidig påvirke predatorbestanden nok til å redde rypene, uten å se hvor idiotisk argumentasjonen er?

 

Å få en baglimit som det var en stund på 1 rype??? hvem gidder bry seg da, om det letter fugl stadig rundt deg.

 

Forskerne har ikke enerett på å mene...jeg er uenig i at det systemet blir å fungere.

Forskere mener noe ut i fra all tilgjengelig informasjon, ikke bare hva som er rett foran nesetippen.

 

Det er greit å være i mot forvaltning av naturresurser, men det må gjøres ved å vise forvaltningsmyndigheten at naturen greier seg uten begrensning på uttak. Det er ikke riktig fremgangsmåte å ignorere baglimit fordi "jeg ser jo masse fugl", grensene settes ut i fra et helhetlig bestandsbilde. Bestandsanslagene kan selvfølgelig være feil, men det er ikke opp til hver enkelt av oss å bestemme hvilke regler som er riktige å følge. Telles det på feil måte så foreslå en riktigere måte, ikke ignorer satte grenser bare fordi ingen sjekker hvor mye du har tatt.

Link to comment
Share on other sites

Jakta er nok ikke problemet, som nevnt lenger oppe i tråden har nok dette helt ubetydelig innvirkning- de aller fleste steder...

Hvordan er det mulig å i samme setning påstå at jakt ikke påvirker rypebestanden, men samtidig påvirke predatorbestanden nok til å redde rypene, uten å se hvor idiotisk argumentasjonen er?

:shock: Beklager, jeg greier ikke å forstå hva du prøver å formidle ut i fra overstående sitat. Det er meg en gåte...Men vennligst forklar oss hva som er idiotisk argumentasjonen. Er det setningen om at jakta er nærmest er ubetydelig for nedgangen i bestandene som er problemet? Det er da jakt på rype/skogsfugl det her snakkes om, hvis du har misforstått dette- ørn, hauk og falk mm er fredet...Les i såfall Bonimo påfølgende innlegg.
Link to comment
Share on other sites

Om hver jeger skyter førti ryper på et år, og hver rovfugl spiser førti fugler på et år, er det vel rimelig å tro at man ved å skyte to-tre rovfugl vil kunne forsvare en økning i jegerpopulasjonen på to-tre mann.

 

Grovt forenklet, men jeg vil likevel bli forbauset om prinsippet er fundamentalt feil.

Link to comment
Share on other sites

Grovt forenklet et eksempel her fra ytre Nordmøre i 2014 :? Her i min kommune er det muligens en 20-30 jegere som går på jakt kanskje 1-5 dager i året. De skyter i gjennomsnitt 0-5 ryper på ett år. Samtidig har vi muligens 150-300 hønsehauk som jakter 365 dager i året, 100 falk, 1500-2000 ravn, kanskje 2000 røyskatt, 800 mår samt en del kråker, ørn, måker, snømus, tjuvjo og rikelig med rev.

Det store spørsmålet blir da, hvem tror dere står for hoveddelen av uttaket av hønsefugl her i distriktet? Min påstand er at fredning av rypa vil neppe ha noen betydelig innvirkning på bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Om hver jeger skyter førti ryper på et år, og hver rovfugl spiser førti fugler på et år, er det vel rimelig å tro at man ved å skyte to-tre rovfugl vil kunne forsvare en økning i jegerpopulasjonen på to-tre mann.

 

Ja, uttak reduserer bestanden av rovfugl og har ringvirkninger. Men hvordan man samtidig kan påstå at å jakte rype ikke har noen innvirkning på rypebestanden er det jeg ikke skjønner.

Link to comment
Share on other sites

... hvordan man samtidig kan påstå at å jakte rype ikke har noen innvirkning på rypebestanden er det jeg ikke skjønner....Om man påstår at det å skyte en rype ikke påvirker bestanden så vil vel jeg påstå at det er en "noe upresis formulering"...
Nå har jeg tatt meg tid til å lese igjennom hele tråden, og jeg kan ikke finne noen som påstår at jakt ikke påvirker bestanden. :wink: Lokalt kan dette sikkert ha stor innvirkning, men diskusjonen dreier seg vel om at rypa er kommet på "rødlista" Og da må en se litt lenger enn ut i sin egen hage. Slik landet Norge er utformet geografisk sier det seg egentlig selv at jakta er en ubetydelig del av uttaket. Og forskningen viser vel det samme? Ta flyet fra Vadsø til Stavanger en dag i finværet- og se litt på vårt vidstrakte land- og se ut på fjellheimen. En skal ha en rimelig stor jegertetthet for å skyte ned bestanden av rype og skogsfugl i dette landet. Når de effektive predatorene i tillegg er mange tusen ganger flere enn jegerne- og jakter 365 dager i året...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...