Jump to content

308 Lapua 123 grain på rype


gordon setter

Recommended Posts

Noen som har testa Lapua sin fmj i kal 308 123 grain på rype eller annet småvilt?

Nesten så jeg fikk lyst å kjøpe et par esker av denne og teste.

Rekylen må jo være veldig behagelig denne, kontra vanlig 150 g, ikke det med demper er det jammen ikke mye rekyl uansett da.

 

Og utrolig kor mye mer den eska med Tiurn på tiltalte meg en den andre :lol:

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=3123

 

http://www.midwayusa.com/product/375744 ... -box-of-20

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt lapua cutting edge 123grs. Ikke samme kula som disse, men har fungert bra på due, rype og orrfugl. Til storfugl er jeg av oppfatning at helmantla ikke er tingen, basert på egne erfaringer, men det er en annen diskusjon. Rekylen er snill. Med N135 krutt ar jeg fått meget bra presisjon i kort løp. Men igjen - med cutting edge varianten...

 

(Jeg hadde og gått for tiur-pakningen :D )

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg garantere deg er alt for høy hastighet:-) av og til går det bra og av og til er det sprengt fugl. Veldig kjedelig....

 

Vet ikke i 308, men alle sier jo at 222 må lades ned til under 850 m/s eller så går det galt. Vel har vel skutt rundt 100-150 ryper med 222 i Norma sin jaktmatch, denne mener jeg har en hastighet på 935 m/s. Og har kun to stk "sprengte" ryper med denne ammoen.

Jeg har litt sånn følelse av at hastighet gir en hvis sjokk effekt i viltet, noe som kanskje trengs når man må bruke helmantel. Har og skutt med 243 i Norma sin ferdigladde helmantel, den med 80gr kula med flattupp fra Hornady, gikk bra det også.

 

Men aldri prøvd med denne hastigheten i 308, så mulig det bærer helt galt av sted :lol: får teste ut på noen kråker først.

Link to comment
Share on other sites

Mulig kuledimensjon og tupp er avgjørende, det gikk iallefall dårlig med 90gr Berger Match

for what its worth...

 

Scenar er ei langt mer solid kule enn Berger VLT/Match/OTM/WTF. Scenar L er ikke det.

 

Jeg har skutt en del skarv, ærfugl, ender, og en hel del måser, med 69gr Scenar i 223, og den eksploderer/lager krones-hull ca. 50/50, mulig litt mer i favør krones-hull. Jeg ville ikke jaktet rype med den.

I 308 så ekspanderer Berger dramatisk, etter min erfaring, alltid. En 155gr Berger VLD i god fart kan godt blåse en rev i to. Scenar, i 308 og i 6.5x55, ekspanderer et sted mellom lite og aldri. Dette er i fugl, rev og andre mellomstore pattedyr. I skarv blir det kronestore utgangshull, det blir det også i sau :roll: Scenar L er noe annet enn Scenar, det rapporteres om dramatisk ekspansjon.

Berger er ikke brukendes til rype, men Scenar ville nok vært et av førstevalgene dersom jeg skulle jakte rype, og da gjerne 167gr, som er ei kule det er lett å få topp presisjon med. Den har også langt bedre BC enn 123gr kula.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...