Jump to content

Andejakta 2014


Xesray

Recommended Posts

Båten er klar, børse og ammo i orden, jaktkort kjøpt.

 

 

Og med min flaks, pådro jeg meg 2 grads forbrenning i store deler av håndflata på jobben i dag. Går nok en måneds tid før jeg er i stand til å ro noe sted.....

 

Jakter forresten i Vansjø jeg og;)

Link to comment
Share on other sites

Winge selger fremdeles kort? Ser info på siden deres er fra 2012. Hvordan er det å starte sessongen så tidlig i vansjø, sett flere steder at det ikke meldes om brukbare forhold før senere på høsten. Er ikke akkuratt lommekjent i vansjø så om noen kunne gitt meg et brukbart utgangsted hvor det er greit å sjøsette kajakk hadde det vært fint. Er det lokkejakt som gjelder? Aldri jaktet noe som helst så er rimelig usikker på hvor jeg skal starte :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg en tur ned i dag, hadde troen på at hele familien på 3-4 skulle være der, men var bare en hu stokkand som kvakket litt, og gjømte seg og kom frem igjen da det var alt for mørkt til å skyte.

 

Det kan være en fordel å ha med en god kikkert når dere skal ut å padle de er ikkje lett å se i fjøro. Ofte så må eg inn på 10 meter med båten for å kunne se de skikkelig. Når eg jakter med kajakk så tar eg bare fatt og padler av gårde, litt her å der. Har dere mulighet til å ta en tur med båten så kan det være greit for å finne ut hen de liker seg best.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går kveld, fikk tre fine stokkender sammen med kona! Fikk ned fem, men to stykker klarte jeg ikke å finne igjen, litt typisk såpass tidlig i sesongen med mye høyt gress og en kornåker rett ved siden av som ikke er slått.

 

normal_Stokkender_210814.jpg

 

Jeg jakter litt forskjellige plasser på Jæren, stort sett plasser tilknyttet Orrevatnet eller Gruda / Vasshusvatnet, evt langs Figgjoelva. Har sett veldig mye ender i sommer, og mye mer stokkender enn det som er vanlig så tidlig. Ofte er det mest brunnakker og krikkender i august / september. Vi så noen krikkender på trekk i går, men utenfor skuddhold.

 

Angående patroner til and er jeg superfornøyd med Rottweil Ultimate Tungsten, US 5. Disse er jo relativt dyre, men utrolig fint skuddbilde i min hagle. Rottweil Tungsten skyter veldig trangt, så jeg bruker nå skeet choke under og kvart choke over. Sikkert mange som stusser på skeet choke til andejakt, men har sett skuddbilde på papp fra min hagle - mer enn tett nok ut til 25-30 m.

Link to comment
Share on other sites

Biprodukt av bukkejakta. Bukken så jeg ikke noe til , men ender var det en del av. Jeg tok meg denne. Første gang jeg prøver meg med 223 på stokkender, og var skeptisk da jeg hadde vært og hentet den, hvor mye som kunne spises. Jeg ble behagelig overrasket. Litt av ene brystfileten var skadet, men ellers var dette pent. Barnes TX 62 grain.

 

andvixen_opt.jpg?t=1409688221

 

P8319717_opt.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ikke feil det(da ligger ikke innvollene mot brystfiletene). Jeg har personlig aldri tilberedt dykk eller fiskeender, da jeg har hørt at det er transmak om man ikke legger dem i eddik. Siden tilgangen på gressender er så god på jæren har jeg aldri heller hatt behov :mrgreen: . Men som sagt, har hørt at en kan legge det i eddik(lurer på om jeg har hørt surmelk som et alternativ).

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med å skjære ut brystfiletene ca 8-9 timer etter at fuglen var skutt, gjorde ikke noe annet enn å marinere de i et par timer, for å så slenge de i panna og steke de. Ble meget god kveldsmat, ingen transmak overhodet å spore:)

Link to comment
Share on other sites

Det å legge bryststykkene i eddik eller melk er en uting.

Den beste metoden for å unngå transmak på kjøttet på fiskeender er å ta ut brystfiletene ved første anledning, og sørge for å fjerne alt det gule fettet. Det er dette som setter transmaken hvis det får anledning til å "surne" litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har hatt 2 flotte kvelder på andejakt med ene guttungen. Skumringsjakt ved en liten dam. Første kvelden fekk vi 10 lyngender og 2 krikkender og andre kvelden fekk vi 9 lyngender,1 stokkand og 1 krikkand. Kjempekvelder for både far og sønn. :)

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med å skjære ut brystfiletene ca 8-9 timer etter at fuglen var skutt, gjorde ikke noe annet enn å marinere de i et par timer, for å så slenge de i panna og steke de. Ble meget god kveldsmat, ingen transmak overhodet å spore:)

 

Hva slags marinade?

Link to comment
Share on other sites

ble 3 lakse ender i helga på meg :)

våpen jeg bruker på disse er en browning bl i cal 22lr :mrgreen:

arti at det går an og bomme på stokkender på ca 50m men treffer lakseender på 70, såm endatil er en mindre ful....

da jeg gikk tilbake til bilen støkket jeg opp en røy, sinnsykt typiskt at man har salong i hendene når man møter på noe sånt, men en fantastisk helg var det :D

denne helga blir det bare chill :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble en stokkandhann med .204'en i går. Var redd at 32 gr V -Max i snaue 1200 m/s skulle rive anda i filler , men det gikk veldig bra. Skjøt den liggende på vannet på ca 100 m. Skjøt den fra siden , og traff den rett over låret. Ble bare et lite hull inn , og litt splintutslag oppe i ryggen. Anda klarte ikke å lette , og baksa seg noen meter fremover før det var slutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Endte opp med å skjære ut brystfiletene ca 8-9 timer etter at fuglen var skutt, gjorde ikke noe annet enn å marinere de i et par timer, for å så slenge de i panna og steke de. Ble meget god kveldsmat, ingen transmak overhodet å spore:)

 

Hva slags marinade?

 

Hadde en pose med allroudmarinade eller hva den heter. Blå pose. Så var ikke noe fancy marinade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...