Jump to content

Ravn og 22 LR


Stiansen

Recommended Posts

@thehunter.

Ble brysthulen penetrert?

Hvis ikke, satt kanskje ingen av skuddene der de skulle. Man kan ikke klandre kaliberet da, men heller sklyteferdighetene sine.

 

Men det er jo klart at hadde dette vært feks 243en min med 55gr baltip i 1150m/s, så hadde andre regler gjeldt. Likevell fortrekker jeg 22en med subammo, mere enn effektiv nok den :D

Link to comment
Share on other sites

med v-max så er det uansett hvor du treffer, treffer jeg den i magen eller side skudd så dør den med en gang.

når jeg skyter skjære med v-max så er det ingen ting igjen av fugeln kansje du finner en vinge eller en fot.

 

her er en youtube film :

ikke en så godt film men den funger vell

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å forklare mine erfaringer.

 

Jeg sammenlikner dette med jakt med 22lr, som i gamledager når man alltid gikk rund med steinspretterten på baklomma. Kulebanen kan nesten sammenliknes :wink:

Når man begynte med spretterten på våren, etter at snø og is hadde begravd alt av prosjektiler i en lang periode. Så traff man ingenting, selv ikke med helt nye syltestrikker montert. Men når sommeren/høsten kom, etter en mengde måneder med aktiv steinspretting, så traff man alt.

Ironomodus på. Gatelamper og postkasser, ble truffet uansett hold, bare man nådde frem. Ironimodus av.

Det samme føler jeg med salongrifla, når man har brukt denne en stund, uten innblanding av andre flattskytende normal kaliber. Da treffer man bra uansett. Etter høstjakta, der man har brukt andre våpen en stund, har denne erfaringen med kulebane, vindavdrift etc avtatt, og denne forsvinner fortere enn man tror. Så man må simpelthenn starte pånytt, og skape seg ny erfaring.

De fleste som klager mest over dårlige treff, eller dårlig virkning, er oftest de som kun bruker salongen til sporadisk kråkejakt. Ellers er børsa innerst i skapet. Disse har også mistet tiltro til våpenet sitt, og klager en masse. Det gjør ryktet ikke noe bedre.

 

Skyter du børsa de inn på 65 meter, så blir det bom over på en fuggel på 45 meter, hvis vi legger inn personlig vingling/avtrekksfeil.

 

Jeg skyter inn på 50 meter, og bruker laser og klikktabell på alle hold over dette. Etter en stund med intensiv salongjakt, så er man i stand til å beregne vind så bra at sikre skudd kan avgies på kråkefuggel på intill 125 meter.

 

Lykke til, det er mere morro en du aner :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei! Sitter og leser her inne på forumet mye for tiden, da jeg i høst har begyndt og jakte med en sako quad 22lr.

Ser her at mange mener 22lr sub ammo ikke er god nok på sideskudd på ravn..

I går landa det en ravn på 110 meters hold, jeg tok den knesittende, sideskudd, dau i smellen. Jeg bruker etter flere hundre skudds testing hva angår presisjon, rws sin hulspiss.

Den er riktignok veldig "feit" og det blir mye slagg både i løp og demper, men pga presisjonen på 70meter+ og dødligheten, er den verdt det for min del :)

 

Skyter kråke, gråmåke ravn og andre predatorer så snart en anledning byr seg. Både kråker og gråmåker har store utgangshull ente de er skutt fra siden, forfra eller bakfra. Det argeste var et hull på størrelse med en golfball på en gråmåke. hold ca 72 meter.

Ellers må jeg beklage at jeg rippet opp i en gammel tråd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...