Jump to content

SKOGSFUGLJAKTA 2014


birgerdammen

Recommended Posts

Da er det bare å glede seg til skogsfugljakta 2014. Denne helgens observasjoner lover godt. En røy med 4 knyttnevestore kyllinger på tur i sola, og en røy som kreket seg ut av reiret hvor det lå 3 egg fortsatt. Har som alltid en god følelse og tror dette blir et bra år. Hvordan ser det ut hos dere?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har ingen observasjoner å bygge på, bortsett fra at det var null - 0 - aktivitet på orrhaneleiken natt til 1 Mai!

Håper våren var tidlig så de var ferdige, men orrhanen bruker å buldre lenge etter høne uka uansett.... Så ikke bra ut.

 

Bortsett fra det er det ingen observasjoner i mine områder. Men bra med smågnagere og godt vær nå i klekking og første uker, inngir håp...

 

Uansett gleder jeg meg til en ny sesong med skogsfugljakt!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så veldig optimist..Vært dårlig her siste 5 åra,ikke slik at det er tomt,for vi finner fugl på de fleste turene,men er for liten produksjon av flere grunner..Og de grunnene er noe som interesserer meg og som jeg følger med på!I fjor var det endelig noen kull/kyllinger å se,etter for engang skyld varme i klekketida!Glimrende forhold nå og,men snøen lå noen uker lengre enn vanlig,særlig over 6-700moh,er redd mange egg som vanlig blir tatt..Ser ekstra mye Kråke for tida som letter fra skogen og hogsfelt,virker hissige..Aldrig sett så mye,dem tok egga i et Ringduereir 10m fra huset her og..Så skytes og fanges alt for lite Rev og Mår innpå fjellet her!Noe bedre i bygda heldigvis.Tipper kyllingene blir født noe seinere i år,kanskje rundt midt av juni her,fikk nødvendig regnvær nå,så håper jeg på varme og fint fra neste uke og krysser fingrene!Forresten dårlig med Orrhaner på spillplassen her og siste åra..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var en tur innom skogsfuglterrenget i går. Gikk opp et stort, fint og ikke minst sprekt storfuglkull. Tidlig synes jeg, og tror ikke bikkja hadde klart å ta dem, selvom han selvfølgelig gikk i bånd (alle ble støkket). Men det betyr at de blir flinkere til å overleve, sånn at jeg kan få hilse på noen av dem til høsten.

I tillegg 2 x røy som satt hver for seg lenger inn i terrenget. Mulig det lå kyllinger der også, men vi gikk på en liten sti, og var på ingen måte på leit etter fugl.

Den fine våren, masse bærkart og insekter gjør meg til optimist. Østlandet jeg snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Er litt skeptisk da det er ekstremt tørt i midt Norge i år, furuskogen er gulbrun... Einer å lyng er helt brunsvidd, og man kan gå tørrskodd på steder der man normalt ville ha brukt støvler. Får håpe det blir mildt og fuktig fremover nå, for det var litt aktivitet i skogen her på vårparten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det ser lovende ut på østlandet. Har hørt om store kull med veldig store kyllinger. En veldig bra vår har det også hvert :) har veldig trua i år :)

 

Hiver meg på denne. Håper Østlandet innfrir i høst :D Jeg er hvertfall klar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hatt to økter med (god) hund i midtre Buskerud og jeg har sett ok med fugl, men ikke de store kullene som jeg hadde håpert på. Orrfuglkull på to og tre fugl og et storfuglkull på tre fugl vitner ikke om god produksjon. I tillegg mener jeg at jeg så to single røy, men de kan kanskje ha vært flere.

 

I fjor var det svært lite fugl (og produksjon) og jeg hadde forhåpninger om meget god produksjon i år. Håper jeg har vært uheldig med "takseringen", men er redd for at det kan være både effektive predatorer og stort uttak av skog som er årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Vært interessant å høre mer om hvordan jaktstarten i Sverige har vært :)

 

Premiären i Sverige har nog varit lite som den brukar. Dvs det finns bra med fågel på vissa ställen och sämre på andra.

Dock så verkar det vara ett bättre år än de två sista i alla fall. Jaktproven på en del ställen har gått riktigt bra med gott om fågel.

Men som vanligt så vet vi väl framåt januari hur bra år det egentligen var... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Litt bedre enn i fjor i Dalarna - men ganske små kull.

Sikkert store lokale variasjoner men der jeg jakter var det bunnår i fjor og i år er det i ferd med å ta seg opp. Fugl på vante steder men en del enkeltfugl og små kull. Da er det bare å holde igjen skuddene, ta det som trening og glede seg til de neste årene. For bikkja sin del må jeg felle noen få fugl, ellers får jeg det laaange beibredende blikket han pleier å gi meg når jeg bommer - eller ikke skyter.

 

Her er en liten bilderapport fra jaktuka i Sverige:

http://tiurfot.blogspot.no/2014/08/prem ... -2014.html" target="_blank"

 

P1020345_watermarked.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det telles dager og timer til de braker løs 10 september :) Ventetiden brukes til å se på egne og venners jaktminner fra tidligere år, fjorårets kammertråder og å søke opp flotte jaktsituasjoner på youtube.

 

Turen iår legges til et privat terreng i Telemark. Blir med en kameratgjeng som var på samme plass ifjor, og da var det rimelig bra med fugl. Er lov å håpe på enda litt mer pippip iår, med tanke på takseringsresultat og det gode smågnageråret :)

 

Fint innlegg BrumBrum :)

Link to comment
Share on other sites

[quote name= Fint innlegg BrumBrum :)

 

Takk!

 

Filmsnutten under viser kanskje det beste ved hele skogsfugljakta: Bjella har stilnet og vi leter etter hunden. Pulsen stiger etter hvert som vi nærmer oss. Synet av markeringsdekkenet i tettskogen er ikke langt unna jaktens høydepunkt. Hvilken vei står hunden, hvordan er vindretningen, hvor ligger fuglen? Fuglene? Hvilken vei stikker den? Eller har den klart å beine unna hunden?

I denne filmen ser du sikkert når fuglen går - og at jeg står feil plassert. Hadde jeg gått opp bak hunden som jeg pleier. Ja da serru. Da hadde det blitt andre boller :-)

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Noen som begynner å bli klar for Skogsfugljakta her på berget?Fikk ikke tyvstartet i Sverige i år,så jeg er litt ekstra klar for jaktstart her hjemme.

 

Har begynt å pakke i bilen,tirsdag ettermiddag etter jobb går turen til Finnskogen og ei uke ferie er tatt ut.Har litt trua på at det er fugl å finne i år.

Link to comment
Share on other sites

I år så har man takseringer som ser veldig lovende ut mange steder.De to foregående årene har det vært håpløse takseringer på samme stedene.Jeg er alltid optimist, håper for hunden sin del at vi kan finne noe fugl,vært lite av det i de to sesongene hun har jaktet hittil.

 

Bare slite seg gjennom denne dagen nå,så er det ferie og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er det debut for GS Balder på 11 mnd, men ikke før månedsskiftet.

Har hatt fuglekontakt med rype, men har ikke helt skjønt tegninga...

Vi hadde en fin tur sist helg på åpne hogstflater i skauen, der har det alltid vært et kull eller to med orrfugl. Men vi fant ikke noe der denne gangen. Uansett, det skal bli spennende. Her blir læring og erfaring som står i høysetet. Først få til greie søk og selvstendig jakt, deretter fast stand så får vi se om langlina byttes ut til fordel for hagla.

 

Skitt jakt til alle som gjør seg klare idag.

 

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Flott tur igår på sørvestlandet.Oppimot 20 grader og strålende sol.Eventyr å vær i skog og fjell.

Gjekk opp 10 orrfugl og såg 1 røy som sprang over en naken knaus 100m over meg. Fekk med 1 blåhane,1 årshane og 1 orrhøne heim.Fantastisk tur og nå venter rypefjellet i helgjå.Alt æ gjildt å adle æ gjille :D

Link to comment
Share on other sites

@Nyskjerrigper: skogsfugljakt -og særlig støkkjakt- er ikke lært på en dag! Jeg jaktet minst to sesonger før jeg felte min første. Jeg skjøt ryper, ender, hare og rugde i fleng, men skogsfuglen lurte meg gang på gang. Etter den første -en diger røy- begynte det å dette fugler, både orre og tiur, jevnt og trutt! Så gi ikke opp - om det var enkelt hadde alle gjort det!

 

Fugl eller ikke, jeg er uansett grønn av misunnelse siden jeg antagelig ikke vil være i form til å jakte før ut i november :cry: !

Link to comment
Share on other sites

Takk for støttende ord :) Regner med at det blir bedre og bedre, men det hadde jo vært hyggelig å i det minste bli funnet verdig til SYNET av noe vilt :) Ei hare eller hva som helst kunne reddet dagen. Jeg har ingen jaktkamerater eller lignende som kan fortelle meg om jeg beveger meg på feil måte på feil plasser, går på rent måfå. Det at kvister knekker for hvert skritt jeg tar er sikkert ikke et kvalitetsstempel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt i samme situasjon som deg Nysgjerrigper :) Har jaktet mye annet før, men skogsfugl har jeg lite erfaring med, da det ikke eksisterer der jeg kommer fra.

 

Jeg føler dog at jeg har lært litt av å se filmene til bla. Claussen. Om ikke annet så hjelper det litt på motivasjonen :) De bruker jo bikkje, men føler jeg ser litt hvilke typer terreng skogsfugeln trives i.

 

Jeg var selv en tur i dag, og eneste jeg så var en tiur som slapp seg ut av et tre på ca 150 meters avstand... Skal tilbake dit på lørdag og postere meg der før lyset kommer! :)

 

Men for dere som har gått gjennom flere år med læring, har ikke dere noen gode tips til oss rookies? 8)

Link to comment
Share on other sites

I hine dager, før fuglehund var det 3 ting jeg var obs på etter tiur.

 

1. Fulgte bekkefar oppover.

2. Områder med mye tyttebær ble gjennomsøkt nøye.

3. Bergrabber og myrkanter ble trålet.

 

Jeg har fått inntrykket av at røya ofte slipper seg over åpent myrlandskap, mens gammeltiuren oftes rømmer inn i tetteste og nærmeste treklynge.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det er flere som ikke lykkes helt. Er temmelig fersk som jeger, og har nå lagt bak meg to lange jaktdager i Østerdalen, dels med hund (utrent sådan) og dels uten.

 

Foreløpig har det ikke blitt løsnet et eneste skudd. Det nærmeste jeg har vært var en diger fugl som lettet fra en busk ved siden av meg, men som jeg aldri så samt en orrfugl som trallet langt unna på morgensiden.

 

Når utbyttet er såpass magert hjelper det jo mye at været har vært fantastisk og at det er flott å gå i skogen. Jeg har skjønt at støkkjakt er vanskelig og jeg jakter med små forventninger om vilt i sekken, men det er allikevel litt kjedelig at man føler man ikke gjør seg erfaringer som gjør en bedre rustet for turer i framtida.

Link to comment
Share on other sites

@mycraft

Tyttebær prefereres ikke før senere i sesongen da de ikke inneholder nok næring enda. Skogsfuglen vil heller selektere mot blåbær og blåbærlyng.

 

Klassisk skogsfuglbiotop (spesifikt storfugl) med gammelskog med innslag av gran og furu, gjerne rundt myr er ikke nødvendigvis veien å gå så tidlig i sesongen. Enkeltfugl kan nok finnes her og der, men med tanke på at det gjerne er maks én tiur pr 1 km2 så lønner det seg heller å gå etter kullene. Da er det bedre som mycraft sier å følge tette bekkedaler. Det gir sjelden gode skuddsjanser, men oddsene er selvfølgelig litt bedre morgen og kveld når de drister seg ut i kantene av de tette små bekkedalene.

 

Uansett så er vel dette også selve essensen av støkkjakt på skogsfugl. Her må man slå til under furasjeringen. Morgen og kveld altså. Så får man heller bare kose seg med bål og pølser midt på dagen. Ikke det at jeg nødvendigvis har tålmodighet til det :)

 

Lykke til folkens. Fuglbilder kommer forhåpentligvis snart :D

Link to comment
Share on other sites

Men for dere som har gått gjennom flere år med læring, har ikke dere noen gode tips til oss rookies? 8)

 

Jeg har jaktet skogsfugl på vest- og østsiden av vannskillet siden -92 og har blant annet kommet til følgende konklusjoner:

 

1.) Skogsfuglen leser ikke de samme artiklene om skogsfugljakt som meg og operer følgelig etter helt andre kriterier. Det høres flåsete ut, men særlig storfuglen kan være ytterst uforutsigbar i sin atferd. Jeg har gått lange dager med "perfekte" forhold uten å se en fugl på skuddhold, og jeg har jaktet under "håpløse" forhold og kommet hjem med tiur.

 

2.) Hold ut og ikke mist troen! Noen dager kan man gå i timesvis uten å se fugl og man blir mer og mer oppgitt. Plutselig dundrer det en tiur ut av lyngen, en osp eller en bergrabb. Om mn har senket skuldrene og går i egne tanker kommer fuglen til å være langt unna før man får skutt. Bær børsa i hånden og la reimen ligge hjemme! Anektdote: jeg jaktet sammen med en kompis og vi hadde kun sett et par fugler på langt hold. Etter en overdose med svartsvidde osteblingser måtte han sette seg i hokey for å lette på trykket. Fra denne glamorøse stillingen fikk han skutt sin første orre!

 

3.) Ikke vær for bestemt i dine formeninger om hvor fuglen angivelig oppholder seg, men forsøk å være på hugget i alle biotoper. En dag sitter den i myrkanten, men en annen dag -med tilsvarende forhold- sitter den i tjukkeste tetta.

 

4.) Ikke hør for mye på andres råd -inkludert ovennevnte- men jakt mye og gjør deg dine egne erfaringer! Etterhvert opplever de fleste en form for "magefølelse" om hvor fuglen befinner seg - og den stemmer overraskende ofte!

 

5.) Om du er i tvil om du skal gå til høyre eller venstre, så vil fuglen uansett fly på motsatt side av den du velger :wink: !

 

Skitt jakt!

 

Mvh sidelinjen.

 

Edit: tiuren er ofte på lengre hold enn det man tror. Jeg vil anta at dette skyldes at tiuren er vesentlig større enn de andre skogsfuglartene. Jeg har derfor gjort til en regel at jeg ikke skyter med mindre tiuren "ser stor ut" - dvs at den oppleves som fryktelig nærme. En skadeskutt storfugl kan være håpløs å finne igjen uten bikkje. Som lidenskapelig støkkjeger har jeg derfor bevæpnet meg med to retrievere som gjør gjennfinning av skutt fugl vesentlig enklere!

Link to comment
Share on other sites

Det beste rådet jeg kan gi en støkkjeger er: GÅ SAKTE.

De fleste går for fort og forutsigbart, noe som resulterer i at fuglen trykker til du er forbi og du ser den aldri. I beste fall letter den bak deg.

 

Gå sakte, ta mange korte pauser (med hagla i høy beredskap..), skift retning... det gjør fuglen usikker, og lettere til å ta til vingene.

Dette gjelder nå i starten på sesongen. Utover på senhøsten er fuglen mer en nok lett, og taktikken går over i det motsatte. Da gjelder det mer smygjakt...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt kontakt med to til tre orrhaner i dag. Usikker på om den ene var en jeg støkket frem og tilbake mellom to punkter. Fellesnevneren var at de kom overraskende på. En i brattvokst skog og en i ei busk langs skogsveien. Sistnevnte fikk jeg opp på vingene, men han fløy lavt og i uheldig retning. Så landingsplassen, smøg innpå, oppdaget en rask refleks i et buskas og på vingene var han. Trodde jeg mista'n, men 50 meter lenger nord tok en orrhane til vingene langs veien. Han ble borte for meg. Det hører med til historien at da jeg passerte den opprinnelige busken på hjemturen, ble det ny flyvetur. Men da gadd jeg ikke mer gjemsel. Tydeligvis en hjemmekjær type, får prøve seinere.

Link to comment
Share on other sites

bra med fugl i terrenget her :) har trent lite på lerduebanen i år og resultatet er deretter...verste var på fredagen da jeg gikk ned mot bilen i tetta med tanker i hodet som ikke hadde noe med jakt å gjøre, da spratt tiurn ut på 5m på siden av meg...ble to nye hull i luften det...kommer når du minst venter det ;) ny tur i morgen !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...