Jump to content

GÅSEJAKTA 2014


somarro

Recommended Posts

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er bra med fugl på Smøla også i år, men hvordan det blir fremover er usikkert.

 

Det ser ut som å være et tidlig år for gåsa mange steder, men med brukbar spredning i kullene. Det er allerede observert mange kull på vingene.

 

Det har også vært kunsk tørt langs kysten i år, og svært lite mytegjess mange plasser. Mange snakker også om et svært dårlig bærår langs kysten, noe som kan bety et hurtigere innrykk på dyrkamark. Med lite mat i utmarka, kan det jo hende gjessene velger å trekke vekk tidligere i år enn i fjor. Krysser fingrene for at gjessene blir lenge på øya i år også, men med forholdene tatt i betraktning kan det kanskje være fare for et tidlig høsttrekk i år.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er en ganske fersk jeger som skal på sin første gåsejakt nå når tiden endelig kommer.

 

Stedet jeg skal jakte ifra har et trekk som går ganske rett over, så det lover bra.

 

Jeg bare lurte på om det er noen triks for hva vi bør gjøre for å lettest få flest gås.

 

Hva ammunisjon er det som er bra å bruke til haglen? Vanlig 12 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Gjikk greit til meg å sommaro ,veldig fornøyd med killer weeden , lit arbeid å sette på men

det ser utrolig ekte ut .Så sparer jeg mye arbeid i feltn med å samle inn gress , noe naturlig vegatsjon løner det

seg sikert å strø lit over blindsen men ikke så mye som til vanlig , kan anbefalles.

Link to comment
Share on other sites

Gjikk greit til meg å sommaro ,veldig fornøyd med killer weeden , lit arbeid å sette på men

det ser utrolig ekte ut .Så sparer jeg mye arbeid i feltn med å samle inn gress , noe naturlig vegatsjon løner det

seg sikert å strø lit over blindsen men ikke så mye som til vanlig , kan anbefalles.

 

 

 

Så braa :)

Må få høre hvordan det går når jakta starter;)

Link to comment
Share on other sites

Vært på jakt på Smøla, både første og andre jaktdag. Det er bra med fugl her, men blikkstille og steiksol har ikke akkurat gjort susen for antall fellinger.

 

Meg og makker fikk 15 første dag, og 6 i dag. Observerte mye fugl i dag, men de aller fleste sitter og koser seg i myra.

Link to comment
Share on other sites

Gjentar mitt spørsmål om lokkefugler. Har noen erfaring med å blande for eksempel kanada/grågåsbulvane?. Har 6 helfigurer med kanadagås, og kjøper nå ca 20 grågås. Vil det være best å la kanadagjessene ligge hjemme, eller kan disse blandes med grågjessene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har grågåsbulvaner i flere varianter, noen "whitefront", noen "specklebelly" og noen canada-bulvaner. Jeg bruker alle samtidig, men lager separate "familiegrupper" bestående av samme type bulvaner. Dette funker på grågås og kortnebb. Jeg får dem på skuddhold, men sliter med å få dem helt ned på bakken. Hvorvidt dette skyldes typer forskjellige bulvaner vet jeg ikke. Totalt bruker jeg litt over 50 lokkegjess.

Link to comment
Share on other sites

Da kom det endelig litt sørvest og regn her på Smøla! Om det holder seg sånn til i morgen, ligger det kanskje ann til ei god økt i morgen tidlig.

Mye gås å se! Så det er muligheter.

 

Ingen rapporter om gås som har ankommet Jæren enda, og vi får krysse fingra for at det enda tar noen dager før alle tar til vingene.

Link to comment
Share on other sites

Gjentar mitt spørsmål om lokkefugler. Har noen erfaring med å blande for eksempel kanada/grågåsbulvane?. Har 6 helfigurer med kanadagås, og kjøper nå ca 20 grågås. Vil det være best å la kanadagjessene ligge hjemme, eller kan disse blandes med grågjessene?

 

 

Canadagåsa trenger mye plass til innflyging/landing.

Sett opp disse som en egen flokk, ett stykke bak blind's.

Du får prøve deg fram, grågås er skeptisk på alt men Canada/kortnebb

Kommer som regel ned på det meste av oppsett.

Link to comment
Share on other sites

Men mener du at kanadabulvanene minker sjansen for at grågåsa kommer ned? Det er mest aktuelt med grågås her, så vil ikke ødelegge det. Hvis ikke det ødelegger, hiver jeg dem i en liten klynge for seg selv.

 

Er det mest grågås så dropper du Canada bulvanene.

Det minker sjansene for og få ned grågås siden den er så mistenksom.

Har selv opplevd og få Canadagåsa ned på et rent grågås oppsett.

Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Enig med ovenfior nevnte.

Er det kun grågås i området du skal jakte dropp kanada gjessene.

Kan det komme kanada gås, så sett de 6 i en egen pulje vekk fra grågåsa.

 

Kanadagås er veldig "enkel" i forhold til grågås. Kommer ofte rett inn. Grågåsa sirkler som oftest en del runder. Er det noe mistenkelig stikker de fort.

 

Har jaktet en del med forskjellige lokkefugl de siste årene.

Kort oppsummert :

 

*Full body flokkede lokkefugler kombinert med samme skall (DK WAI, AVERY Greenhead gear, el) er overlegent. Har aldri fått inn spesielt grågås på nærheten så bra under leie forhold (vindstille, sol, småfuktig)

 

*Fuktige plasskall kombinert med sol er sikreste måte å ikke klare å få hverken grå eller kanada inn

 

*Fud har funka relativt bra på kanadagås, men er ikke veldig imponert over de på grågås.

 

Har noen andre lignende erfaringer fra FUD? Frister å kjøre ca 20 DKWAI grågås på noen pass i år, og supplementere med ca 30 fud grågås en gang for å se om det er noen forskjell

Link to comment
Share on other sites

Men når jeg tenker meg om her.. Mange sier jo at men for eksempel kan gjøre gåsa mer trygg med å hive opp ei svane eller noen ender også.. Hvorfor skal de da bli så nervøse av 5 Kanadagjess? "Lokkeflokken" blir jo større, så vil vel ha bedre effekt enn uten på lang avstand?

Link to comment
Share on other sites

Men når jeg tenker meg om her.. Mange sier jo at men for eksempel kan gjøre gåsa mer trygg med å hive opp ei svane eller noen ender også.. Hvorfor skal de da bli så nervøse av 5 Kanadagjess? "Lokkeflokken" blir jo større, så vil vel ha bedre effekt enn uten på lang avstand?

 

Ja, på lang avstand. Og det er ikke sikkert de skremmer på nærme avstand heller. Men grågås har en lei tendens til å sirkle noen runde på 60-100 meter og stikke om den ser noe mistenkelig. Som dårlig skjult blind, dårlige/blanke lokkefugler, geværpipe, bevegelse fra blind. Ihvertfall om det er en plass de ikke har sittet fast. Jakttrykk, vær og ungfugl/voksen er andre faktorer

Link to comment
Share on other sites

Hei. Skal til smøla på gåsa nå til uka. Noen som har jaktet der som kan gi litt info. Overnatting, jakttrykk etc. Har ingen lokkefugl. Satser på smygjakt med hagle og 222. Er det korn på smøla, eller er det gras?

 

222 kan du bare glemme...øya er flat som en pannekake , og det sitter muligens gubber under alle tuer,, jeg skal selv jakte der ute og ønsker ikke å bli beskutt med rifle... Men hvis du jakter privat på dyrkamark så får man jo gjøre som man vil,.,.og hvis du går på smøla komunes hjemmeside finner du en HAUG med lover og regler du må følge.. Er ikke lov og jakte på hele øya før 10 aug 5-9 aug er kun på 4 små myrområder ellers må du ordne deg privat,.,men di lokale der ute hater rifleskyting uti myrene.....

Link to comment
Share on other sites

Ja da var 24 stk fullbody Avery GHG pro series greylag goose lokkegås i hus, må si at de ser jævla bra ut! Gleder meg som en unge til det braker løs her på innherred :D

 

Hva ga du for de og hvor kjøpte du de?

 

Sent fra min Transformer Prime TF201 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå... Ingen rappporter fra helgens jakt på Smøla? KJører i morgen, og er mildt sagt spent på om der er fugl og eventuelt hvor mange jegere som sloss om samme område. Vet ikke om dette er et problem på smøla, men der jeg har vært før har jakttrykket vært stort. (Buvika/øysand Trondheim)

Link to comment
Share on other sites

 

Kjøpt på ebay, er vell kun 2 pakker med feedere som er igjenn nå for det ligger ikke fler active 6pack der nå.. http://www.ebay.com/itm/AVERY-GREENHEAD ... 460e639e4d" target="_blank

betalte vell rundt 5-6000 inkludert frakt og toll osv, sparer fortsatt 2000 kr fra å kjøpe de som dkwai selger her i norge via Brunst.no hvor det er 2000 pr 6pack :)

 

Ja, skulle være en bra handel det. Skal du supplementere med skall eller fuds?

 

Sent fra min Transformer Prime TF201 via Tapatalk

 

Link to comment
Share on other sites

 

Suplerer med fuds ja, fullbody`s rundt blindsene for få jevnet ut konturene til blindsen enda mer og 5stk 6pack fuds videre ut får å få et større antall + at de vi som regel jakter med har en del fuds også. På de morgenene det er mye vind kan vi også bruke sillosocks vindsokker får å få mer bevegelse i flokken så det ikke ser så dødt ut, har ca 30 vindsokker også suplerer jeg med lokk. Graylag hammer og graylag ghost fløytene :)

Har også et gåseflagg som jeg har tengt å prøve en morgen i år, funker som bare rakkern på canadagås men vet ikke helt hvordan det er med grågås og kortnebb? tror det må testes ;)

 

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, ja det stemmer nok helt sikkert Gåsjægern. Utstyret har nok mye mer å si i området hvor jakttrykket er stort. Nå veit jeg ikke hvor stort trykket er i Innherred, men i Svelvik tror jeg vi er relativt få gåsejegere !?

 

Mine erfaringer er vel at grågåsa generelt er skeptisk, uansett. Kjenner gåsejegere (med mye utstyr) i Tønsberg området som noen dager sliter fryktelig med å få gåsa innenfor skuddhold, mens andre dager kommer de som perler på en snor i lav fin flyt.

Gode lokke kvaliteter og evnen til å vente til at gåsa er innenfor skuddhold er en nøkkelen hos oss. Det er bedre med mye lyd i fløyta enn for lite :winke1:

 

Link to comment
Share on other sites

Har vært bra jakttrykk her oppe ja.. så nå krever det litt mer utstyr, ja det stemmer bra, enkelte dager klaffer det og andre dager ikke.. men det er en del av jakta ;) Er blitt lit mindre jegere her opp med årene i og med at det ble så mye styr med kort osv og at NINA holdt på med noe forskningopplegg, men det gjelder om at det ikke bli jaktet for hardt ja

Link to comment
Share on other sites

Her er min utstyrsliste etter gåsa:

 

18 Fud's (jakter kun grågås)

Greylag lokkefløyte.

Tynn camodress fra Cabelas. (Åker farge)

Forsvarets liggeunderlag og hjemmelaget Blinds av en oppklippet gammel postsekk med påsydd strikk til halm/gress.

Tysk sideligger i kal. 12/70. (Tungsten nr.3 hagl)

 

Pers: 51 grågås på 3 morgentimer sammen med Kristian !

 

Ønsker alle lykke til :smile:

Link to comment
Share on other sites

vår er vell:

24 fullbody

36 fuds

30 sillosocks

3 flyers fra sillosocks

2stk foils migrators layoutblinds

gåseflagg

graylag hammer

graylag ghost

og sikkert noe mer jeg har glemt :D

Bruker halvautomat:

Benelli sporting elns

Franchi I-12

Dette gjelder for meg og min far :)

Har vell pers på 42 :)

Link to comment
Share on other sites

Aiai. Dette var dårlige nyheter. Skuffende. Har bygd meg opp alvorlige forventninger her jeg sitter i Trondheim og teller timer til jeg skal dra. Vet ikke med smøla, men har erfaring med at det gåsa kommer når det ser som mørkest ut. Snur fort. Gikk et trekk over huset mitt i natt 150-250. Tipper de gikk ned i Buvika/Øysand.

Link to comment
Share on other sites

Jakter også på Smøla, og kan ikke si meg enig med overnevnte angående at det var helt dødt i dag tidlig. Såg brukbare mengder med fugl, for det meste i myra. Har også snakket med en del folk, som rapporterte at det var bra med fugl å se.

 

To forskjellige "jaktlag", som jakta på to forskjellige plasser fikk i dag til sammen 38 fugler.

 

Jeg mener i alle fall at det er greit med fugl igjen på øya enda, og at det kan bli flere jaktdager med muligheter for resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jakter også på Smøla, og kan ikke si meg enig med overnevnte angående at det var helt dødt i dag tidlig. Såg brukbare mengder med fugl, for det meste i myra. Har også snakket med en del folk, som rapporterte at det var bra med fugl å se.

 

Godt at det er litt fugl.

 

Du som er på jakt på smøla. Kan du hjelpe meg med å forstå reglene som står på inatur?

5/8 til og med 9/8 tillates det jakt på de fire

utmarksparsellene i tillegg til innmark med

maskinell slått og inngjerdet beite som blir

gjødslet, samt 30 m. randsoner rundt disse.

 

Betyr dette at all normal innmark på øya er jaktbar? I tillegg til de fire områdene?Bare myra som er fredet?

Link to comment
Share on other sites

All innmark som blir maskinelt slått, og inngjerdet gjødsla beite er det tillat jakt på.

 

Vet ikke helt hva du definerer som normal innmark, men det er altså dyrket mark som høstes, eller inngjerdet og gjødsla beitemark :)

Det er i tillegg tillat på de fire utmarksparsellene ja.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva du definerer som normal innmark, men det er altså dyrket mark som høstes, eller inngjerdet og gjødsla beitemark :)

Det er i tillegg tillat på de fire utmarksparsellene ja.

----------

 

Hehe. Ja det var kanskje litt "kålat" skreve. Men der jeg kommer fra er all innmark maskinelt slått. Er det korn eller gras dær ute? Man trenger heller ikke tillatelse fra bonde for å gå på innmarka?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Smølabøndene selger kort fra grunneierlaget altså du kjøper kort for å jakte på grunneiernes eiendom,, med andre ord kan du egentlig jakte på marka til bonden som er med i grunneierlaget,, spurte en bonde på nyjord akkurat om dette og han svarte at egentlig så kunne vi det, men det handlet mer om folkeskikk å spørre om å få sitte på jordet

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har erfaring med å jakte gås som sitter på sandbanker midt i elver?

Har mye gås som holder til på sandbanker midt i Glomma osv her.

Når trekker gåsa ut på disse bankene? Jeg var ute med båten igår kveld, og da satt det mye gås rundt omkring.

 

Tenkte å bruke fudgås og lokkefløyte, samt bygge en "sandbunker" for kamuflasje. Når på døgnet er det lettest å få gåsa ned på slike områder? Og hva gjør de egentlig ute på disse sandbankene?

 

Det er Kanadagås det er snakk om her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...