Jump to content

RYPEJAKTA 2014


Moseng

Recommended Posts

Er etterhvert i gang med småplanlegginga for høstjakta, og går mye frem og tilbake på hvor i landet det kunne vært moro å prøvd seg. Finnes det noe statistikk på hvor det var bra i fjor, evt. om noen sitter på egne erfaringer? Selv var jeg i Østre Gausdal som kan betegnes som meningsløst med tanke på støkkjakt på rype. Vurderer i år Finnmark eller Dovre, noen som sitter på erfaringer eller som har lest noe?

 

 

Edit: skiftet til store bokstaver i emntetittle. Øystein

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er veldig varierende selv lokalt... Dovre har nok både dårlige og gode terreng, det samme gjelder finnmark... Vanskelig å anbefale noe nå, når jeg ikke vet hvordan tiden fremover (etter klekking) vil bli... En tid som har mye og si... Prøv å følge med litt på været (mildt og lite nedbør) og bestill kort utifra dette, er mitt tips. Er det med eller uten hund, er det lirype eller fjellrype? Mange områder som har bra med fjellrype og som ikke er så kostbar... Er på utkikk etter et område for fjellrype til vinteren igjen selv, da med ski og 17hmr. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er det noen som har noen erfaring fra sollia i Hedmark ang rype?

 

Skal dit på en 5 dagers-tur med noen kompiser fra 15 september.

 

Utleier sier det skal være grei bestand av rype og god bestand av skogsfugl, men vi har aldri vært der før.

Link to comment
Share on other sites

@tripp; hvilket jaktfelt i Sollia?

Mine erfaringer siste år i Sollia har vært dårlige. Det har vært bra kull de siste år, men dessverre har disse blitt radert bort av jegere som er der bare ett år og "må" ha med seg alt... Ser det år etter år. Grådigheten og egoismen lenge leve.... Det rekker derfor ikke å bygge seg opp særlig stamfuglbestand noen gang. Når de to år på rad har måttet stenge rypejakta i oktober, så er det vel lite som tyder på en "grei" rypebestand...

Jeg synes ikke skogsfuglbestanden er særlig bedre enn rypebestanden i området.

 

Men dette er kun basert på egne observasjoner, og er selvsagt ingen fasit.

 

Jeg skal jakte der selv i samme periode, og regner med fine turer men lite fugl.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg og "lille"broren min er førstegangsjegere og lurer på om det er noen steder som noen som kan anbefale område/terreng for oss? Vi har ikke hund og ønsker å jakte ikke alt for langt unna Asker/Oslo området.

 

Nå vet jeg ikke hva som er normalen når man begynner å jakte, men vi er åpne for å bli med noen på rype og annen skogsfugljakt ettersom vi er helt grønne på jakt. :mrgreen:

 

Vi er også interessert i jakt på andre småvilt arter, men regner med at det er rype som er "enklest" å begynne med? :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ha litt tålmodighet. Kanskje blyforbudet er fjernet før jakta starter.

Det er lov å håpe.

 

da er det bare å stå i kø utenfor butikken samme dag som det blir lov å selge igjen, mistenker at de kommer til å bli utsolgt ganske raskt og at folk soper til seg det man kan :roll:

Link to comment
Share on other sites

Godt fornøyd med bestanden av fjellrype der jeg jakter i midt-Norge, som et normalår basert ut i fra de siste 25 åra som jeg har jaktet i disse områdene. Når det gjelder lirypa er jeg litt mer i tvil, men sent på høsten, i slutten av oktober og først på november var det også en del lirype å se der. Har nå etter påske vært på noen skiturer i disse områdene, og om dette går bra nå i hekkingen og klekkingen... :wink: Krysser fingrene! Også et godt tegn at det er spor etter stor smågnager aktivitet under snøen rundt om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skal også prøve jakta i Namsskogan i år. Tenkte det da jeg flyttet dit i fjor, men det ble aldri noe av det... Har overtatt en to år gammel breton som jeg skal prøve litt på rypefjellet også, så håper det finnes fugl der. Tror nok at du kan finne greit med fjellrype der, ut fra hva jeg har sett så langt i vår. Jeg hører dog at det blir sagt at det er fryktelig lite rype i forhold til hva det var før der også, som overalt ellers.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke for meg, noe oppheving av blyforbudet i høst. Det var bare noe valg propaganda!! Skulle nå disse evenukkene finne på å fjerne forbudet. Så vil det ikke bare være og knips, så er skudda i hylla vil jeg tro. Sånt tar tid!

 

Håper folk ser nytten av å dra hagla til fjells, og ikke minst rifla. Så livet for ei kråke, skjære og ravn, kan bli noe tøffere i høst!!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen erfaring fra sollia i Hedmark ang rype?

 

Skal dit på en 5 dagers-tur med noen kompiser fra 15 september.

 

Utleier sier det skal være grei bestand av rype og god bestand av skogsfugl, men vi har aldri vært der før.

 

Har ikke allverdens erfaring, men hadde en dag der sist høst. Fantastisk flott (tur)terreng, men fant ikke ei eneste rype - og ja jeg hadde en brukanes hund med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg jobber som journalist og har de siste dagene forhørt meg hos forskjellige kilder om utsiktene for Sør-Norge. Vi har litt å glede oss til, etter noen magre år mange steder. Et takseringsresultat fra fire linjer på Hardangervidda denne helgen viste for eksempel syv kull med 44 (store) kyllinger. I fjor var resultatet på disse linjene null.

 

Dermed virker det som vi kan forvente et godt år, selv om det er langt igjen til det som ble betegnet som et godt år tidligere.

 

MEN, alle kildene jeg har snakket med maner til fortsatt moderat uttak, fordi et av problemene har vært mangel på stamfugl. Hadde vi hatt nok stamfugl og de smågnager- og klekkingsforholdene vi har hatt i år, kunne det blitt virkelig bra.

 

Det er tilsvarende rapporter for skogsfugl.

 

http://www.nrk.no/buskerud/kanonar-for- ... 1.11869696

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner takseringsresultatene rundt om å tikke inn, så da er det vel på tide med litt aktivitet i tråden her??? :D

Hvordan ser det ut rundt om i landet?

 

Kan melde om økt bestand her i indre Sør-trøndelag, med tanke på fjoråret. Ikke er det bare store lirypekull, men det har også blitt kortere avstand mellom dem. Kyllingene ser jevnt over store ut. Litt verre er det for fjellrypa. Et snøfall oppe i fjellet i juni tror jeg var hardt for kyllingene, da fjellrypekullene jeg har sett er små.

Link to comment
Share on other sites

Levanger har alltid lite rype og alltid høyt jakttrykk. Jeg bor her og kjøper jaktkort hvert år men mest for å kunne gå bevæpnet og skyte rovvilt. Har skutt 2 ryper her de siste 6 år men det var bare for at mine barn var med.

Skogsfugl pleier å Være bedre med, men det ser dårlig ut i år.

Om du skal hit så er det nok bedre å kjøre over grensa til kallsedet og jakte der

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...