Jump to content

Den store tråden om haglelading


olemm

Recommended Posts

Du kan lätt ha över 100 bar skillnad med de höjdvariationerna ! 57,5 är inte bra

Och 58,5 är för mkt 57,8 -58,00 är bra . Och att ha totalvikten på patron som kontroll

Jag aldrig lita på, däremot att handväga brukar ge små variationer men då krävs

Att du har jämna höjder.. Det beror på vilken crimper du använder, jag har en

Gaep T2 special som ger jäkligt fina kanter på nya hylsor, har även en T3 och har beställt

En OMV SP2 för den får min kompis fina resultat med .

 

 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg fått testet noen ladninger over chrono, grei fart, men ikke helt optimalt skuddbilde for å si det mildt. Har en 20grams stålladning som skal gi 525m/s og ok trykk med N320 krutt.

 

Vp53 wad

Cheddite hylse

N320

Win 209 primer

 

Farten ble ca 460m/s, grunnen kan være for lang patronhøyde, som gir lavere trykk som culot påpeker.

 

Skuddbildet ble alt for spredt på kun 15m med modified-choke, så skuddbildet på 30meter er nok håpløst.

Hvilke tiltak kan jeg gjøre for å samle tettere? Buffer? Noen andre tips? Eller skal jeg gi opp denne ladningen, den er fra Danish loads, så vil tro at den skal funke greit. Med enda høyere fart blir det sikkert enda mer glissent.

 

Planen er en lett, rask due/kråke patron med stål.

Link to comment
Share on other sites

Et tips er å bruke cylinder choke. Blir det for tett, som det sikkert blir med den farten og choken, blir stålskuddbilder helt tilfeldig, vært borti det sjøl. Prøv cylinder og evt. reduser farten på ladningen.

 

Kanskje også et "overshot card" kan hjelpe på samlingen.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive det, men det er brukt OS-card på den ladningen. Jeg kommer til å lade opp noen flere, både med og uten OS-card, litt mindre krutt og se forskjellen med de forskjellige chokene.

 

Kan hende som du sier, at det blir for trangt med modified, kanskje cylinder er tingen. Skal lage en litt mer omfattende test neste gang, og gå litt mer vitenskapelig til verks. Med flere variasjoner av alle ladningene som skal testes. Har 4 ladninger som skal finjusteres. så de er klar til høsten:)

Link to comment
Share on other sites

Har en 20grams stålladning som skal gi 525m/s og ok trykk med N320 krutt.

 

Vp53 wad

Cheddite hylse

N320

Win 209 primer

 

Farten ble ca 460m/s, grunnen kan være for lang patronhøyde, som gir lavere trykk som culot påpeker.

 

Skuddbildet ble alt for spredt på kun 15m med modified-choke, så skuddbildet på 30meter er nok håpløst.

Hvilke tiltak kan jeg gjøre for å samle tettere? Buffer? Noen andre tips? Eller skal jeg gi opp denne ladningen, den er fra Danish loads, så vil tro at den skal funke greit. Med enda høyere fart blir det sikkert enda mer glissent.

 

Planen er en lett, rask due/kråke patron med stål.

 

Hvor mye krutt?

Link to comment
Share on other sites

Dataene sier 29grain med N320, har ikke notatene mine foran meg, men la meg littegrann under dette (tipper 27-28grain) . 29grain skal gi trykk på 667bar og fart på 525m/s

 

667bar är inte i närheten av högt tryck, och stål behöver tryck om det ska gå fort

Alternativt en rejäl slatt dubbelbaskrut till liten laddning ..

 

Nu vet jag inte grovleken på stålet men upp till :4 brukar det ta choke bra ,

Grövre som :2 sägs föredra öppnare borrning. Jag sköt sporting några år med

3/4 3/4 och 7-6:or stål och den gav fantastiska bilder,

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått ladet de første blyladningene som skal brukes til jakta. 35g bly i 425m/s burde være effektivt. Skal bli spennende å se på skuddbilde på papp, og se om chronoen måler det samme som ladedataene:)

 

Noen andre som har feiret lovligheten av bly i dag med å lade?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått ladet de første blyladningene som skal brukes til jakta. 35g bly i 425m/s burde være effektivt. Skal bli spennende å se på skuddbilde på papp, og se om chronoen måler det samme som ladedataene:)

 

Noen andre som har feiret lovligheten av bly i dag med å lade?

 

 

Ser du 410ms på display @ 2m så har du 425ms V1 ( mulet och ljust= idealiskt) Soligt och blå himmel kan spöka till det och ge 10ms +

 

Vilka data kör du med ??

 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gaep gör inte sina egna grejer, men när dom är som bäst är det OMV som gör dom

Profilen på just T2 har ändrats lite efter rekommendation från Gianni som är

" Maestro " på PDC , lite rakare kanter och en relativt grund stukning ger

Enligt Gianni lägre tryck och snällare öppning som i sin tur ger finare svärmar.

Sen finns det en annan gaep T2 och den heter T2special som Greken Nikos designat,

Den använde jag mycket förut och med sitt 2.00 mm djup och kraftigt invikta kanter

Hade man alltid bra tryck på förladdningen och aldrig ett strul m omladdning.

Min nya favorit är en OMV SP2 som bla ger mig möjlighet att göra supersnygga

8-stukade patroner, dock krävs det att man ger den nya hylsan lite extra " svasato"

Dvs att man fasar/konar dom lite extra på insidan. Användandet av crimper ger

Rätt utfört bättre än fabriksmässigt resultat, och italienarna har använt det sedan

Tidernas begynnelse Jänkarna dividerar fortfarande högt på amerikanska forum om

Dess vara eller inte vara, och det är STOR skillnad på en " perfect crimp " i usa och Italien

Jänkarna öser på med mer krut när dom inte får upp trycket i sina dåliga stukningar, men

Så är krut billigt däröver både det inhemska och det europeiska.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått ladet de første blyladningene som skal brukes til jakta. 35g bly i 425m/s burde være effektivt. Skal bli spennende å se på skuddbilde på papp, og se om chronoen måler det samme som ladedataene:)

 

Har du testet, og deler du data?

Link to comment
Share on other sites

Skuddbilde er testet: sjekk denne tråden viewtopic.php?f=18&t=116409

 

De to første bildene er fra den aktuelle ladningen. Fornøyd med skuddbilde, og de fuglene som har fått smake ladningen har heller ikke klaget;)

 

Data kommer fra BPI oversikten over vp53 wad, eneste forskjellene er at jeg har swappet om til win 209 primer.

Har ikke fått testet hastigheten, kompisen min som har chrono har ikke vært tilgjengelig, og jaktdepotet var tomme for chronoer forrige gang jeg var innom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skal straks begynne med hagleladning er planen, denne tråden er jo da midt i blinken for meg og mine nybegynner spørsmål :)

har kjøpt meg en brukt mec600jr med litt ladekomponenter, bla hogdon longshot,noe hagl og wad.. Lyman ladebok ligger også å venter, blir vel å lese denne før start

 

Skal hente denne når jeg kommer hjem, og får da se nøyaktig hva som følger med :)

 

Har lest litt (sikkert alt for mye) her på forumet og kommet over et par ting som jeg har stusset litt på og hadde vært kjekt med litt veiledning..

 

forstår det slik at rulle krymp er tingen, så det blir vel anskaffet. Ser det anbefales søyleboremaskin, er dette for å få nøyaktig samme høyde på alle? og hvordan finner jeg denne? ser jo for meg at den vil variere med hvilken ladning jeg lader

 

Bly haglet som følger med er vist magnum shot i diverse størrelser så det er jo greit, men ser at siarm har nikkel og kobberbelagte, forstår dette skal gi bedre inntrengninsevne og muligens bedre skuddbilde? egenvekten går vel kanskje litt ned, men regner med at man kan bruke samme ladedata som på "vanlige" blyhagl?

 

mener det var tidligere i denne tråden det sto at man kan få opp mot 100bar høyere trykk med brukte hylser i forhold til nye? var i utganspunktet tenkt å bruke gamle hylser til å begynne med i testfasen (regner med det blir bestilling fra siarm etterhvert), kan ikke se at det står noe om dette i ladetabeller hos f.eks hogdon? er disse tabellene og trykkene på brukte hylser?

Og hva er det egentlig som gjør at trykket blir høyere? påvirkes andre ting og? hastighet..? så det jeg egentlig prøver å spørre om, er dette noe å bry seg om?

 

Skal hovedsaklig lade (bly) til rypejakt og kanskje litt gås på sikt, om det er noen som sitter inne med en god ladning motas det med takk :)

Dette er det jeg kan komme på i farten, blir sikkert å spørre her på nytt for å finne ut hvilke hylser jeg har..

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Skal straks begynne med hagleladning er planen, denne tråden er jo da midt i blinken for meg og mine nybegynner spørsmål :)

har kjøpt meg en brukt mec600jr med litt ladekomponenter, bla hogdon longshot,noe hagl og wad.. Lyman ladebok ligger også å venter, blir vel å lese denne før start

 

Skal hente denne når jeg kommer hjem, og får da se nøyaktig hva som følger med :)

 

Har lest litt (sikkert alt for mye) her på forumet og kommet over et par ting som jeg har stusset litt på og hadde vært kjekt med litt veiledning..

 

forstår det slik at rulle krymp er tingen, så det blir vel anskaffet. Ser det anbefales søyleboremaskin, er dette for å få nøyaktig samme høyde på alle? og hvordan finner jeg denne? ser jo for meg at den vil variere med hvilken ladning jeg lader

 

Bly haglet som følger med er vist magnum shot i diverse størrelser så det er jo greit, men ser at siarm har nikkel og kobberbelagte, forstår dette skal gi bedre inntrengninsevne og muligens bedre skuddbilde? egenvekten går vel kanskje litt ned, men regner med at man kan bruke samme ladedata som på "vanlige" blyhagl?

 

mener det var tidligere i denne tråden det sto at man kan få opp mot 100bar høyere trykk med brukte hylser i forhold til nye? var i utganspunktet tenkt å bruke gamle hylser til å begynne med i testfasen (regner med det blir bestilling fra siarm etterhvert), kan ikke se at det står noe om dette i ladetabeller hos f.eks hogdon? er disse tabellene og trykkene på brukte hylser?

Og hva er det egentlig som gjør at trykket blir høyere? påvirkes andre ting og? hastighet..? så det jeg egentlig prøver å spørre om, er dette noe å bry seg om?

 

Skal hovedsaklig lade (bly) til rypejakt og kanskje litt gås på sikt, om det er noen som sitter inne med en god ladning motas det med takk :)

Dette er det jeg kan komme på i farten, blir sikkert å spørre her på nytt for å finne ut hvilke hylser jeg har..

 

Takker for svar :)

 

Hei. Hva slags wads er det du har? Ladedata for Hogdon (Longshot) finner du på Hogdon.com. Jeg vil på det varmeste anbefale å kjøpe en crimper for å kjøre over hylsene med etter krymp i mec pressa. Etter litt lagring har krymper en tendens til å krype ut. Crimpern gir jevn høyde (57,7-58mm med stjernebrett er riktig på 12/70), jevn hastighet og god forbrenning av kruttet. Jeg bruker typen Gaep BN 2. Denne passer ikke til tradisjonell rullekrymp med "disc" oppå haggel. Vanlig patronhøyde med rullekrymp er 64mm.

Jeg handler VV N320 hos Andresen i Tromsø og bruker dette mest til rypeladninger. Lader 32-34 g ladninger med utgangshastighet på 400-410 ms. Meget behagelig ladning å skyte med.

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

Skal straks begynne med hagleladning er planen, denne tråden er jo da midt i blinken for meg og mine nybegynner spørsmål :)

har kjøpt meg en brukt mec600jr med litt ladekomponenter, bla hogdon longshot,noe hagl og wad.. Lyman ladebok ligger også å venter, blir vel å lese denne før start

 

Skal hente denne når jeg kommer hjem, og får da se nøyaktig hva som følger med :)

 

Har lest litt (sikkert alt for mye) her på forumet og kommet over et par ting som jeg har stusset litt på og hadde vært kjekt med litt veiledning..

 

forstår det slik at rulle krymp er tingen, så det blir vel anskaffet. Ser det anbefales søyleboremaskin, er dette for å få nøyaktig samme høyde på alle? og hvordan finner jeg denne? ser jo for meg at den vil variere med hvilken ladning jeg lader

 

Bly haglet som følger med er vist magnum shot i diverse størrelser så det er jo greit, men ser at siarm har nikkel og kobberbelagte, forstår dette skal gi bedre inntrengninsevne og muligens bedre skuddbilde? egenvekten går vel kanskje litt ned, men regner med at man kan bruke samme ladedata som på "vanlige" blyhagl?

 

mener det var tidligere i denne tråden det sto at man kan få opp mot 100bar høyere trykk med brukte hylser i forhold til nye? var i utganspunktet tenkt å bruke gamle hylser til å begynne med i testfasen (regner med det blir bestilling fra siarm etterhvert), kan ikke se at det står noe om dette i ladetabeller hos f.eks hogdon? er disse tabellene og trykkene på brukte hylser?

Og hva er det egentlig som gjør at trykket blir høyere? påvirkes andre ting og? hastighet..? så det jeg egentlig prøver å spørre om, er dette noe å bry seg om?

 

Skal hovedsaklig lade (bly) til rypejakt og kanskje litt gås på sikt, om det er noen som sitter inne med en god ladning motas det med takk :)

Dette er det jeg kan komme på i farten, blir sikkert å spørre her på nytt for å finne ut hvilke hylser jeg har..

 

Takker for svar :)

 

Hei. Hva slags wads er det du har? Ladedata for Hogdon (Longshot) finner du på Hogdon.com. Jeg vil på det varmeste anbefale å kjøpe en crimper for å kjøre over hylsene med etter krymp i mec pressa. Etter litt lagring har krymper en tendens til å krype ut. Crimpern gir jevn høyde (57,7-58mm med stjernebrett er riktig på 12/70), jevn hastighet og god forbrenning av kruttet. Jeg bruker typen Gaep BN 2. Denne passer ikke til tradisjonell rullekrymp med "disc" oppå haggel. Vanlig patronhøyde med rullekrymp er 64mm.

Jeg handler VV N320 hos Andresen i Tromsø og bruker dette mest til rypeladninger. Lader 32-34 g ladninger med utgangshastighet på 400-410 ms. Meget behagelig ladning å skyte med.

 

J.A.

 

Hei takk for svar :D

jeg har ikke hentet pressa enda, satser på å få gjort det når jeg kommer tilbake til Tromsø over helga, skulle være med noe claybuster wad, sto ikke hvilke.

Har sett på litt forskjellige ladninger på hogdon sine sider ja, får somsagt med noe longshot krutt så blir i første omgang å lade med det. Ser også ut til at wads er rimelig greit å få tak i her til lands, men kanskje værre med hetter som står oppgitt i tabellene jeg har funnet men det finner jeg vel sikkert ut av.

Hetter og wads blir jeg nok å bestille det jeg trenger fra Trond Alvestad, ser ut som han har best utvalg på det.

 

Har sett Andresen har litt krutt stående ja, men har han andre haglelade komponenter og på lager? får ta meg en tur innom ved anledning..

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Jeg kjøper også winchester 209 hetter hos Andresen. Disse skal være middels sterke og sitter rimelig bra i europeiske hylser. Andre komponenter kjøper jeg fra Siarm eller Ballistic produkts...... Svindyr frakt. Håper at noen kan starte import av italienske komponenter her til lands! Ser at Alvestad (Hjemmelading) har VP wads. Disse skal passe bra i europeiske hylser. Selv har jeg brukt Guilandi sg 19, sg 22 og B&P z2m21 wads med godt resultat. Dekker ladninger fra 32-38g med 5'er haggel. Longshot er morsomt. Smeller og sparker noe jævlig :lol: men du kan lage fine gåseladninger med denne. Jeg lader 2g x38g bly i egnet haggelstørrelse med sg19 wad i brukte cheddite hylser. Denne rusler ut med 430 ms og sparker som et esel både foran og bak, men gir fin dekning :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Jeg kjøper også winchester 209 hetter hos Andresen. Disse skal være middels sterke og sitter rimelig bra i europeiske hylser. Andre komponenter kjøper jeg fra Siarm eller Ballistic produkts...... Svindyr frakt. Håper at noen kan starte import av italienske komponenter her til lands! Ser at Alvestad (Hjemmelading) har VP wads. Disse skal passe bra i europeiske hylser. Selv har jeg brukt Guilandi sg 19, sg 22 og B&P z2m21 wads med godt resultat. Dekker ladninger fra 32-38g med 5'er haggel. Longshot er morsomt. Smeller og sparker noe jævlig :lol: men du kan lage fine gåseladninger med denne. Jeg lader 2g x38g bly i egnet haggelstørrelse med sg19 wad i brukte cheddite hylser. Denne rusler ut med 430 ms og sparker som et esel både foran og bak, men gir fin dekning :)

 

Fantastisk at Andresen har hetter da!

Ja har prøvd med litt forskjellige komponenter i handlekurven hos siarm og beregnet frakt, til norge kommer det bare opp et helt urimelig alternativ (neppe realistisk). Men har sett på frakt til postkontor (post restante) like over grensen i Sverige (sikkert likt til finland) og da har frakten vært veldig hyggelig så ser ikke bort fra at dette blir gjort etterhvert..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heisann

 

Det er skrevet utrolig mye interessant her på denne tråden. Men jeg lurer også på noe. Hvor kan man skaffe seg data om kammertrykk på fabrikkammo. Det være seg winchester super-x, nsi eller rio f.eks.

hadde tenk å bruke verdiene for kalibrering av testutstyr montert på løpet. Men etter å ha lest litt her ser jeg kanskje muligheten for å kun bruke kronograf.  Så lurte jeg på hvilke tennhetter som passer i fiocchi hylser, har cci men di sitter heller løst.

Link to comment
Share on other sites

På 7.7.2017 den 20.03, b12nd skrev:

Heisann

 

Det er skrevet utrolig mye interessant her på denne tråden. Men jeg lurer også på noe. Hvor kan man skaffe seg data om kammertrykk på fabrikkammo. Det være seg winchester super-x, nsi eller rio f.eks.

hadde tenk å bruke verdiene for kalibrering av testutstyr montert på løpet. Men etter å ha lest litt her ser jeg kanskje muligheten for å kun bruke kronograf.  Så lurte jeg på hvilke tennhetter som passer i fiocchi hylser, har cci men di sitter heller løst.

Jeg bruker Fed209A

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk forresten svar på det med kammertrykk på fabrikkammo fra en hyggelig jente hos NSI. Så da har jeg en type jeg vet gjennomsnittstrykket på. Er det flere her på forumet som har hagle i cal 28 og ladder selv? I såfall ta kontakt, er i startfasen selv så all info er relevant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...