Jump to content

Fiocci-hylser som kiler seg i kammeret?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Har noen opplevd problemer med dette? Trykktestet litt ammo i går, og fikk to hylser som satte seg pøkk fast i kammeret (Star IJ-18 enkeltskudd). Første var en Eley Bismut-hylse, ladningen var en jeg har skutt en del av uten problemer med før. Trykk var normalt (5000psi mot ca 6500 på fabrikkammo). Satt så godt at den måtte bankes ut med vold, og da kom culoten ut i biter.

Den andre var en Gyttorp Steelmax med testladning, trykket her var ganske lavt (ca 4000psi). Og siden dette var en ladning midt i en ladestige er det ikke snakk om feil på målingen, testet ladninger med mye mer av samme krutt uten samme problemer.

 

Ellers gikk testingen bra, tror jeg har funnet en god ladning med VP65 og 32g stål. Med stjernekrymp ser 3N38 ut til å være riktig valg, fikk max trykk med helt full hylse. N105 er også en god kandidat, det blir marginalt med plass med vanlig krymp men med rullekrymp kan det kanskje gå.

Link to comment
Share on other sites

Nei, skal ikke være noe rust i det kammeret. Er jo hardkromet. Men jeg skal ta en grundig puss likevel.

 

Når det gjelder 3N38 så brant det OK når bare trykket ble høyt nok. Litt halvbrent krutt lå det igjen, men ikke mer enn jeg har opplevd med fabrikkammo. Hylseutkast er ikke en problemstilling jeg trenger å forholde meg til, lader bare for brekkvåpen. Og om målet er max ytelse må en jo velge trege krutt. Med 3N38 var det akkurat plass til maxladning (litt over 30 grs) og en god krymp. Tipper de kommer til å kjennes godt i skuldra :mrgreen:

 

Prøvde en test med N350 også, men der gav selv 25grs overtrykk. Hadde ikke med kronograf denne gangen, men jeg tviler på om N350 klarer å matche 3N38 på ytelsen med ca 10grs mindre krutt.

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som Lipitor med 3N38, det er svært kresent på nøyaktig mengde krutt for at det ikke skal bli for mye rest i hylsa. Tror faktisk jeg også landet på 30/31 grs for 32g stål (eller var det 31?) i VP65 som optimalt for kruttforbrenning, men ikke skuldra :lol:

 

EDIT: Jeg ladet med cheddite hylser.

 

Jeg går ut i fra at du "klemte sammen" messingen på hylsene godt nok i første stasjon på pressa? (beklager dum ordbruk)

Link to comment
Share on other sites

Ja, de skal jo være godt nok presset. Hadde riktignok noen som ikke ville presses heeeeeelt ned rett foran kraven, men det skal vel ikke ha så mye å si? Litt mye svikt i Lee-pressa, bør nok smøre litt forsiktig i fremtiden.

 

Jeg ender nok på 32 eller 33 grs ladning, må finteste og kronografere før jeg bestemmer meg. Ladet i Fiocchi hylser med CCI primer, PT1265 (VP65) forladning, 1-5/8oz (ca 31g) US No3 stål og stjernekrymp. Brukte et par Rio 32g Steel som referanse, de ga ca 6000psi. Men når jeg sjekket tidligere tester av Gyttorp Steelmax (dessverre tom for de) så lå de faktisk på 6000-7000psi. Rart at en 24g ladning skulle ha høyere trykk, men de er kanskje ladet med raskere krutt for å spare noen kroner? Uansett tror jeg ikke jeg sprenger hagla med disse ladningene. Målet er noen skikkelige beintråkka jaktladninger for sjøfugl, så lenge trykket er forsvarlig så får skuldra bare finne seg i litt juling.

 

Har dere funnet mer egnede krutt enn 3N38 da, krutt som er lett og pålitelig tilgjengelig her til lands? N350 vil nok funke, men gir neppe like god ytelse. 3N37 blir nok enda raskere enn N350, og N105 er neppe raskt nok uten rullekrymp og 40-45grs ladning.

 

Nå sitter jeg og pønsker på en selvbygd testmekanisme med helt sirkulær pipe rundt kammeret. Da skal en kunne få beregnet faktisk trykk i PT, det får jeg ikke til med hagla jeg bruker. Ikke at det er umulig å bruke den, men det er litt mer ullent å etablere en trykkstandard når en må bruke fabrikkammo ladet til ukjent trykk og som gjerne spriker 500psi fra skudd til skudd.

Link to comment
Share on other sites

Har også tilfeller hvor det ikke vil presses helt ned, men det har gått bra og ikke merket noe til det overhodet, tror ikke det er problemet ditt nei.

 

Fant igjen noen notater på pcn (Og til de som leser dette og vil prøve samme, jeg tar overhodet ikke ansvar for noe som helst):

12 / 70

Cheddite

Evo

3N38

32 gr

VP65

31 g

Stål #3

Stjerne

Ok, lite kruttrester igjen

 

 

Har bare testet disse på kråker, men det fungerer bra. For å presisere; det er 32 gr 3N38 og 31 gram stål. Vil tro det er i det høyere skiktet hva angår trykk? (Sånn bare for å demonstrere min dumskap).

 

Jeg har dessverre ikke annen krutterfaring enn med 3N38, long shot, International Clays og Universal Clays.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har målt er den ladningen sammenliknbar med kommersiell stålammo mtp trykk. Valg av hylse burde ikke ha noe å si her siden forladningen står på kruttet.

 

Men siden metoden min er litt mindre presis en ønskelig tar jeg en del forbehold, som alltid med ladedata må de brukes på eget ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at ladningen sannsynligvis er innenfor. Jeg har dessverre ikke noe tall på akkurat denne ladningen, men jeg vil tro at farten ikke er noe "high-speed" klasse. Men absolutt nok gode nok til jakt.

 

Ang. trykk så fikk vel tilbakemelding om at de første testladningene med noget høyere kruttvekt var for farlige (litt for flaut å skrive om), samtidig som de sotet og gav mye uforbrent krutt. Det ble resonnert frem til at det var trygt med den vekten (30-33 gr) som vi begge har havnet på, og dette ser ut til å være rundt der man må ligge for å få brent opp mesteparten av kruttet, men den stålvekten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...