Jump to content

Ponsness & Warren duomatic 375C


culot

Recommended Posts

Jag hade en sådan som jag köpte som 375B dvs ett äldre utförande, och ett upgrade kit fr Ballistic produkt skaffades.

För den som inte är bekant m PW 375C så är den i min mening Singelpressarnas Rolls Royce, modellen är mkt gammal och i princip oförändrad i sin helhet.

man kan dessutom ha 2 set verktyg på den. Nu sålde jag min för 2 år sedan då jag blivit frälst på det Italienska sättet att ladda patroner med nya hylsor.

men när jag såg att köparen, som tyvärr inte kommit igång med ladda hagel satt ut pressen till försäljning, då beslöt jag att köpa tillbaka den :)

jag betalade honom det han betalt mig på nån 100 lapp när så han var mkt nöjd. Så nu har jag en Italiensk en Rysk och en Amerikansk press :D

 

http://www.gaep.net/index.php?option=co ... &Itemid=57

http://velkont.ru/production/duplet/duplet2ed.php#top

http://www.ballisticproducts.com/Ponsne ... nfo/16137/" target="_blank

 

Denna PW 375C är perfekt för den som vill omladda patroner

och nu när jag börjat pilla med stål och de flesta data är med once fired hylser så är denna perfekt då man kan applicera tryck på förladdningen mm, kalibrerar , deprimar och primar

Men jag kommer som nu avsluta med en Gaep T2 special crimper.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Så en kjapp snutt av den på youtube, må si den pressa var meget snasen, du kan nok kalle den rolls royce med rette :)

 

Sjøl har jeg en vanlig MEC 600 Jr Mark V, den har ikke vært i bruk på en stund nå da jeg har nok av jaktpatroner foreløpig. Men lysten til å lade er der, har sett meg ut noen ladinger jeg skal teste ut ved neste anledning, men akkurat nå kan jeg ikke rettferdiggjøre et større innkjøp av komponenter.

Link to comment
Share on other sites

Mec 600 är en mäkta populär press,så den bara måste va bra ... har själv haft en mec sizemaster77 innan jag skaffade den pw 375c jag nu köpte tillbaka

 

För mig är det lättare då det ingår i en hobby, och hobbys måste få kosta :winke1:

Men ni verkar ha ena sinnesjuka priser på komponenter i Norge ? Värre än i Sverige

Får jag för mig. Jag kom över en stor kvantitet komponenter 2002 som jag fortfarande har kvar av, men nackdelen är att det är negativt för hobbyn i det hela. Och mellan 2002 och 2011

Så köpte jag inte en enda komponent. Sen av en händelse besökte jag ett Svensk laddforum

( robsoft.nu) och såg en länk till siarm i italien som öppnade hobbykranen på vid gavel.

Så nu är jag aktiv på hagelforum i Italien där jag även hjälpt dom med data för stål som dom till 2014 års sesång är tvungna att nyttja. Moderatorn på det forumet äger privat ( hobby) en mycket avancerad tryckskjutningsutrustning där även fart kan mätas på 0,75m - 10m - 25m,

Så där trycktestades de stål laddningar dom fick av mig, tyvärr verkar ni inte ha Vectan krut i Norge annars så har jag bra 32g data för bla Sp2. Ursprungligen baserade på data som

Dan sörensen i DK tagit fram. Vi behöver inte använda stål i Sverige men det är kul att exprimentera :D Jag har även fått i gång den avsomnade hagelavdelningen på robsoft

Och bland annat har jag hittat ett par Nordmen där utöver Lipitor och Shooter2 som jag förkovrat lite, vilket resulterade i att jag fick en burk STEEL krut present.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er drøye priser. Det blir ikke billig per jaktskudd, men det blir til gjengjeld meget gode patroner.

 

Har endelig fått inn en norsk importør av amerikansk krutt i jaktdepotet. (Hovedsaklig Alliant Steel og Hodgdon Longshot som er interessant for meg). Synes ikke prisen der er så gal. Har brukt Staffans Vapen i sverige tidligere for å få tak i krutt, men det ble heller ikke billig.

 

Det må være fint å kunne måle hastigheten på forskjellig avstander, da kan man vel også se hvor fort ulike materialer mister fart i forhold til hverandre :)

 

Ja, det er bare å eksperimentere med stål, før eller siden blir nok bly ulovlig i Sverige også, men får håpe for deres del at det er mange år til. Vectan-krutt har jeg ikke hørt om, er det godt egnet til å få fart på stål?

Link to comment
Share on other sites

Vectan Sp2 är mycket lätt att få fart med lågt tryck, problemet är att lågt tryck gör att det blir skitigt i loppet . Däremot om man kan ta högre rekyl så går det att öka krutet

använda skjutna hylsor och starkare tändhatt, då stiger trycket och därmed farten, men 32g@490ms = hård rekyl

 

Vectan A0 som i motsats till Sp2 är ett singelbaskrut är lättjobbat , brinner rent och ger jämna farter cx1000 1,80x28 bp28 ligger mkt jämt på ca 455ms med nya hylsor ( lägre tryck)

A0 brinner så rent att de svagare tändhattarna m fördel kan användas , jag har laddat upp till 30 g med A0.

 

Vad jag förstått så har Amerikanarna gått ifrån Longshot när det gäller stål, tydligen är det lätt att få " spikar" i tryckkurvan så alla snackar Alliant STEEL som har ett brett område.

Men jag tyckte priset på STEEL krut i Norge var överkomligt (?) jmf med andra krut ( borde subventioneras av samma myndighet som förbjuder bly)

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag fått alla 3 pressarna på plats :D Italienaren, amerikanaren, och Ryssen på den nya större laddbänken..

 

Det var ett kärt återbesök av min gamla PW 375C Duomatic , och om jag begrep hur man satt in bilder så hade jag gjort det :?

 

Måste det vara så krångligt ??

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...