Jump to content

Shotmaker, finnes det ?


Tyren64

Recommended Posts

Jeg har en Littleton som jeg har brukt i flere år. Den fungerer fint og støper jevne fine hagl. Men det forutsetter rengjort bly, gjerne fra hjulvekter. Jeg smelter mye hjulvekter i en stor jerngryte og renser smelten skikkelig før jeg lager barrer av alt. Som kjøleveske har jeg hatt best resultat med bremseveske, men det fordrer at støpingen gjøres i luftige omgivelser eller under godt avtrekk. Bremseveske kjøper jeg hos Biltema for drøyt 50 kr literen. Ekspeditøren i kassa kikka litt rart på meg når jeg kjøpte 10 liter :mrgreen: Type kjøleveske har i det hele tatt mye å si, har prøvd litt forskjellige ting med varierende resultat. Noe har fungert tålig bra, men har vært vanskelig å få av haglene etter støping (hydraulikkolje) mens en blanding av skyllemiddel til tøy og vann ga hagl som minnet om popcorn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en haglstøpe masin som er byggd i New zeeland.Den har 6 dyser som er utskiftbare.Min komentar gjelder kjøling av hagglene når de kommer ut fra maskina.Har prøvd det meste ,men har funnet ut at vann er det beste og rensligste,og det billigste.Hviss kjøle veska blir for varm vil hagglet poppe som popcorn når det treffer den varme kjøleveska.Min løsning var å montere en slange med rennende vatn i en 20 liters oljedunk som hagglene faller i.Min maskin støper 40kg hagl på en time.Er en stund siden jeg støpte noe haggel nå.Er jo ikke lov å skyte dem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tyren.64

Der bruker jeg noe som heter zebrite,Har også smurt denne med ovns sverte.Kjøpt på coopen ,gul tube med neger på.Smøres på før støping.I min maskin er det element som smelter ned blyet selv i ett reservoar over drypp platene.Disse platene blir varme og ovns sverta føres på med en pensel på varm drypplate.Fungerer helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lurt på å lage noe sånt, muligens bruke ei lita langpanne eller noe lignende men jeg er litt usikker på diameter på hulla i dysene, jeg har sett en tabell en plass på dyse størrelse i forhold til hvor store hagl som skal lages men greier ikke å finne den igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er lengden på denne rampa avgjørende???.....å hvilken vinkel skal den ha for å få rett fasong...

Samme med avstand til kjølevesken??

Er alle hagl litt dråpeformet før dem treffer kjølevesken, å blir runde pga motstanden i væsken ?? :shock:

Må bare spørre jeg... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er lengden på denne rampa avgjørende???.....å hvilken vinkel skal den ha for å få rett fasong...

Samme med avstand til kjølevesken??

Er alle hagl litt dråpeformet før dem treffer kjølevesken, å blir runde pga motstanden i væsken ?? :shock:

Må bare spørre jeg... :lol:

Vinkelen på plata under dysa er ca 45 grader,den er ca 4cm lang.Dråpen treffer plata og triller på denne og faller i kjøleveska som er ca 1 cm under plata.Hagglet formes på plata og blir nedkjølt i vatnet og er ganske så rundt.Funderte litt på å sortere ut urunde hagl,og kom fram til at jeg laget en renne og ett oppsamlerkar med delevegg.Teorien er at runde hagl triller fortere og vil dermed hoppe lengre og over skilleveggen mens urunde og dråpeformede lander på andre siden av skilleveggen .Dette fungerer fint.Så er det lurt å solle haglet for å få gjevnest mulig størrelse.Så er det bare å lade og skyte.

Link to comment
Share on other sites

Høres enkelt ut jah, men får den f....ikke til å trille nedover rampa.

Beste resultat var å sote med bjøkenever. Men selv ikke dette holder lengre enn ca 10 min. Kjøpte ovns sverte i dag, men den var jo nesten som et fett som smeltet da rampa blei varm.

Fikk vel ca et kilo hagl, men var missfornøyd med formen......så nesten ut som dem var klipt av en stang. Rund en vei, å tverr i begge endene.

Noe som har en teori hvorfor det blir slik ?

Har tykkelsen på kjølevesken noen innvirkning ?

Link to comment
Share on other sites

Drypplatene når ikke ned i vatnet på min maskin.Hviss vatnet blir for varmt vil hagglet poppe som popcorn og nermest eksplodere i kontakt med vatnet.Har prøvd med disel og hydraulikkoje men det er så grisete og holde på med og dessuten gir vatn som renner/skiftes ut like godt resultat.

Oppinnelig ble hagl støpt i høye tårn og sluppet ca 30m + ned i kjølemiddel.Da var hagglet så nedkjølt av luftmotstanden at det ikke ble deformert.Har prøvd å støype og slippe hagglet fra maskina i vatn fra 5m ,men da ble de deformert.Må nok mere høyde meter fritt fall til.Ser østeuroperen har drypplata ned i vatnet.Det er mulig derfor han varmer opp vatnet.Blyet vill feste seg på plata hvis den er for kjølig.

Ovnssverte er et litt fettete produkt og du må smøre på et tykt lag.Varm litt på drypplata med en gassflamme for å få tempratur og god "flow" på blyet.Jobber du for kaldt med blyet vil hagglet ikke bli rundt.

Søkte litt på ovnssverte og fant denne

http://www.maxbo.no/Produktkatalog-B2C/ ... a/p/705650

Dette er samme merket som jeg har bare min har en mørkhudet mann på etiketten og er i tubeform.

Link to comment
Share on other sites

Deerkiller....er hele pannen din + rampen av støypgods ??

Har laget min i stål, også rampen .......kansje derfor at ikke ovssverten vil feste godt nok. Ser det står at den kun er beregnet på støypgods.

Prøvde på nytt nå i kveld, da fikk jeg bare slike poppkorn, eller det smalt når haglene traff vannet.

Men den som gir seg er en dritt :lol: Skal nok få det til etter hvert

Link to comment
Share on other sites

Har da endelig fått haglene til å rulle på rampa...men måtte bruke bjørkenever å sote med først :)

Men hva bruker dere etter at dem er tørket???

Så på youtube at dem hadde noe sort pulver som dem drysset over de ferdige haglene....vet ikke om det muligens er grafittipulver.

Å hvor kjøpes slikt da ????

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget hagl nummer fire med relativt godt resultat. Det vil si at jeg er strålende fornøyd. De dysene jeg har til det er bare nummerert med 5 (US), så jeg vet ikke eksakt diameter. Det lar seg gjøre å støpe grovere, men da begynner de å bli mer varierende i fasong, så jeg har laget meg ei sil med 3,2 mm åpning. Alt større enn det går tilbake i syklusen. Stort sett støper jeg hagl nummer seks, -2,5 mm, og det går så det griner. Mener de dysene er merket .024.

Link to comment
Share on other sites

Bra gutter ! Som du sier 'bharsvik' så går mindre haggl fint men forsøk på grove har mere lett for og bli tråd for meg . Mulig de dysetypene du har på din 'deerkiller' takler dette bedre . Nå skal jeg prøve ei annen panne en laget til meg i sommer så da får vi se .

Link to comment
Share on other sites

Jeg sorterer etter rundhet som beskrevet ovenfor og soller i en barnehage sand soll som er borra opp til rett diameter.Har ikke i noe annet enn haggel i wadsen.

Så en god ladning til blyhagl.Denne har jeg skutt flere tusen av og den kan samenliknes med den gode gamle Nittedal Express.

12/70

Hylse: Fiocci trap

Krutt :Vitavouri N340 30grain

Wad: Guilandi 19-16 eller 16-14(disse er komprimerbar fra 16 til14mm)

Hette:chedite

36gram hagl /1 1/4 oz

 

Laddes på eget annsvar.

Lader du hardere vil hagla spre mere enn choken som sitter i tilsier

Lader du svakt vil haglsvermen samle seg tettere enn choken i løpet tilsier

Ladningen ovenfor gir det choken i løpet sier når man teller anntall hagl i en 75cm sirkel på 35m og bruker prosenten som er ment for aktuell choke.Eks:Full=70-75% av haglene i patronen innenfor 75cm sirkelen på 35m.

Link to comment
Share on other sites

Dette gir ca 410M/sek i utgang i en Remington 1100.Denne hagla har et løp med justerskrue på uttapping av gass som når stemplet.Jeg kan dermed justere mekanismen slik at jeg så vidt får hylseutkast med for eks Nittedal Express og deretter lade opp til min hjemmeladde får utkast av hylsa.Denne ladningen er senere testet og trykkmålt.Har gammel ladedata fra vitavouri på samme ladning.

Tror B.Harsvik også har skutt noen av disse,da han fikk ladedata av meg for 20år+ siden.

Link to comment
Share on other sites

skal det ikke mere enn som så til, så er ikke kruttet den dyreste ingrediensen :)

Har fått bestilt meg en RCBS presse, men vet ikke om alt av utstyr er på denne.....eller om slikt må kjøpes utenom.

Noe som har erfaring med slike presser ?

Link to comment
Share on other sites

Hva mer enn Rcbs heter pressa? Jeg ladet også på en LEE i mange år, men tok heldigvis til vett og kjøpte meg en Rcbs The Grand til slutt. Jeg har ikke angret et sekund etterpå!! Det er en rå maskin! Kvaliteten på de ferdige patronene blir en helt annen, og jeg er aldri tom for ammo.

:-)

 

Jeg kjøpte den fra USA, og endte på tett oppunder sju lapper med frakt og mva.

Link to comment
Share on other sites

Den pressa er nok gulle god! Jeg har forøvrig hatt en del verktøy fra LEE opp gjennom årene. Nesten alt er kastet. Jeg kan ikke fordra skiten! Ellers har jeg brukt Deerkillers data i veldig mange år ja. De er gode de! Skjøt en tiur på tredve meters hold med sekserhagl og den ladningen. Død i smellen! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Plages litt med at haglene ikke blir helt runde, noen blir dråpeformet og noen blir litt større.

Hva bruker dere til å skille ut slikt med?....eller er det ikke så nøye??

Ser for meg at det kan bli problemer når haglene skal gjennom pressa.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg sorterer etter rundhet som beskrevet ovenfor og soller i en barnehage sand soll som er borra opp til rett diameter.Har ikke i noe annet enn haggel i wadsen.

Så en god ladning til blyhagl.Denne har jeg skutt flere tusen av og den kan samenliknes med den gode gamle Nittedal Express.

12/70

Hylse: Fiocci trap

Krutt :Vitavouri N340 30grain

Wad: Guilandi 19-16 eller 16-14(disse er komprimerbar fra 16 til14mm)

Hette:chedite

36gram hagl /1 1/4 oz

 

Laddes på eget annsvar.

Lader du hardere vil hagla spre mere enn choken som sitter i tilsier

Lader du svakt vil haglsvermen samle seg tettere enn choken i løpet tilsier

 

Ladningen ovenfor gir det choken i løpet sier når man teller anntall hagl i en 75cm sirkel på 35m og bruker prosenten som er ment for aktuell choke.Eks:Full=70-75% av haglene i patronen innenfor 75cm sirkelen på 35m.

 

VV krutt er jo greit å få tak i, men hvor handler du de andre ingrediensene ?

Link to comment
Share on other sites

VV krutt er jo greit å få tak i, men hvor handler du de andre ingrediensene ?

 

Jeg og en kompis handla inn komponenter til 10 000 haglepatroner rett før blyforbudet kom.

Vi satsa på at vi skulle jakte fram til vi blei 80 år med et forbruk på ca 200 skudd i året.

Har fremdeles flere tusen wads og hetter liggende.Kjøpte dette hos en kar som kalte seg Kåre Hummelstøl -Hagleladeren.Vet ikke om han har butikken i drift lengre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...