Jump to content

Hvilke dier?


pelsjager

Recommended Posts

Hei, er nybegynner. Valget har landet på en Lee Classic Turret 4-stasjoners ladepresse. Har en blaser R8 8x57IS og trenger die til dette kaliberet. Holder det med en neck sizing die, eller burde man legge i litt mer penger og få et sett med 3 dier?

noen som vet om 8x57mm Mauser-dier kan brukes på mitt kaliber?

 

mvh Ola

Link to comment
Share on other sites

...og så trenger du en ladebok. Våpenjournalen lagde i sin tid en ladebok de oppdaterte tre ganger og en av de utgavene vil jeg anbefale. Det er en "Ladeboken nr 7" som også er på norsk - men den kjenner jeg ikke til annet enn av omtale. Ellers er det mange amerikanske som også er gode.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp inn en neck size die med en gang... Eneste gangen jeg bruker full size die er når jeg plukker hylser fra banen. Hylser skutt i egen våpen brukes kun neck size die, til og med til jakt ammo brukes neck size die'n. Jakt ammo'n testes i kammeret for å være sikker på at de passer...

Pleier å handle inn Lee Ultimate sett ved nytt kaliber, da får man alt man trenger. Men kvaliteten til Redding, Forster og Dillon dier ligger på et helt annen nivå, men koster deretter.

Godt å høre du landet på en 4 stasjons presse og ikke fulgte slavisk ladeboka hvor de sterkt anbefaler en stasjons presse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...