Jump to content

Riktig bushing


1983

Recommended Posts

 

Fant denne filmen der de anbefaler en tusendel mindre bushing sammenlignet med ferdig ladet ammo mot to til tre tusendeler før.

Hva er negativt med for mye pressing? En tusendels tomme er jo ikke all verden akkurat...

 

Dette er sikkert ikke noe nytt, men jeg har alltid brukt to til tre tusendeler. Synes det blir for lite kulehold ellers, spesielt siden hylsene gjerne varierer litt i godstykkelse

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel litt om hva slags ammo og bruksområde også. Har ladet f eks til 6,5x47 til banebruk med 1-2 tusendeler. Jaktpatroner i våpen med tyngre rekyl og der ammunisjon vil bli håndtert mye og kamret mange ganger vil jeg gjerne ha mer, gjerne 3-4 tusendeler. Legger merke til at om en kjøper fabrikknye (8mm) tomhylser fra Norma gir disse ca 4 tusendeler presspasning. Mitt inntrykk er også at kulehold øker med økende kaliber. En 9,3 holder kula bedre enn f eks en 6 mm med tilsvarende presspassning. Selvsagt vil også hylsemateriale og dimensjoner ha betydning.

Ulempen med mer kulehold er vel at hylsa "masseres" mer ved hver omladning og derved iaf i teorien får mindre levetid. Soting kan vel også forekomme i større grad ved lite kulehold.

Materialet i hylsa har en viss elastisitet og seg har sett hevdet at det ikke er noe vits i gå over 2 tusendeler passning, da dette ikke gir bedre hold. Tillater meg å ta den påstanden med en klype salt. Vil vel være nok så avhengig av hylsemateriale.

Link to comment
Share on other sites

Ja, messingen er jo myk. Så etter hver kan man vel ikke få bedre kulehold? Jeg testet litt en gang med å sette lodd på kula etter jeg hadde satt den i hylsa. Med mindre bushing, så kunne jeg ikke legge mer vekt på kula før den skled inn i hylsa. Dette var med moly belagte kuler, vet ikke om det blir noe forskjell. Jeg har også presset hylser så mye at jeg har styla kula når jeg satte dem i hylsa, men her ligger det nok noen faktorer i kuleform og formen på stempelet i kulesetteren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...