Jump to content

Ladeutstyr for ivrig nybegynner


pelsjager

Recommended Posts

Hei tenkte å spørre noen her, da det er mye flinke folk her!

 

Jeg skal kjøpe ladeutstyr til rifle, men skal også brukes litt på pistolammo.

 

Jeg har lyst til å kjøpe utstyr som er bra, av god kvalitet og som gir pålitelig og presis ammo. Dette er viktigere enn pris.

 

Noen som har noen tips? trenger absolutt alt av utstyr. sparer man mye tid på karusell-ladepresse? Elektronisk kruttvekt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ei RCBS rock chucker presse og vekt, resten er fra Lee. Bare tilfeldig at det ble RCBS og har resten også i RCBS og dier fra bl.a redding og hornady, men foretrekker Lee dier, kruttmål, hetteisetter og hylsefres. Enkelt og billig, hadde jeg kjøpt nytt idag så hadde jeg gått for Lee. Min erfaring bak pressa er nesten 30 år og noen tusen skudd i diverse kaliber. Du kommer til å få mange tips her så lykke til med å sile ut :lol:

 

Ps. glemte det viktigste, siste utgave av Våpenjournalens Ladebok

Link to comment
Share on other sites

Forster co-ax går for å være blant det bøseste av enstasjonspresser. Koster deretter. For samme prisen som barre co-ax-pressa får du hele RCBS ladesett, mange som velter både elg, stål og 10,x med ammo fra slike.

 

Mitt inntrykk er at de aller fleste vil være fornøyd med det aller meste av enstasjonspresser. Om du vet at du er en kresen knotpung kan du jo spørre om der er noen i området som har de ulike pressene så du kan få kjenne litt på de.

Link to comment
Share on other sites

"deerhunt" skrev det viktigste, skaff deg Ladeboka, og les den grundig!

 

Det nest viktigste kan være å se i denne tråden om det er noen i nærheten som kan gi deg praktisk hjelp.

 

Hvis du ser i lignende tråder, vil du se at mange av oss anbefaler å starte med en-stasjonspresse. Progressiv-/karusell o.l. har du ikke bruk for før du skyter 5-sifret antall (pistol-) skudd i året.

 

Du vil også se at noen av oss her på forumet deler en-stasjons-presser i to avdelinger: Co-Ax, og alle andre. Den koster mer, men jeg har hatt min i 40 år, og den er fortsatt som ny, etter å ha produsert et 6-sifret antall patroner.

Link to comment
Share on other sites

Start med å lese og forstå ladeboken, den kjøper du eller så ligger den også gratis på nett som E bok. Det er ein gammal versjon, men det du trenger å lære er fortsatt gyldig i dag.

Ladedata henter du på trygge sider på nett som hos norma, nosler, lapua eller vithavouri sin app.

Så kan eg anbefale Lee sine pakker med einstasjonspresser, dei er heilt ok om du ikkje er konkurranseskytter til ein pris under 2000 kr.

Elektronisk kruttvekt er ikkje feil sjølv om vippevekta fungerer bra den også. Elektronisk vekt er rask og enkel i bruk og sparer deg for masse tid. Den kjøper du på Ebay for ein drøy 100 lapp. Min er 2 år og fungerer fortsatt supert.

Neste då er diesett og du behøver ikkje kjøpe i samme fabrikat som pressa, gjenger er like.

Lee dier er ikkje best, utstøternål sitter festa med klemhylse som er ein litt dårleg patent.. Men dei har ei die for factory crimp den kan varmt anbefales som ekstrautstyr.

Hylsetrim tja... eg gidder ikkje å trimme std. Kaliber som 6.5 30-06 i hvertfall...

Kulehammer anbefaler også mange, men mi erfaring er at det ved testing av lading du får behov for å trekke ut kuler og det er ikkje ofte. Eg ofrer heller nokre hylser ved å kutte dei i to med ein simpel rørkutter for så å dunke ut kula med ein dor.

Då var vel det det meste du trenger forutan kuler tennhetter og krutt.

 

.....Glømte skyvelære ja :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hvilke og hvor mange kalibre skal du lade, du skriver brukest til litt pistol ammo. Så lenge du skal lade moderate mengder med pistol ammo og skal bruke samme presse til både pistol og rifle er det Lee Classic Cast Turret presse som gjelder for min del.

 

Har i dag hentet min åttende presse og selv om eg ikke kan skrøyte på meg allverdens lang bruk med dei tre siste tilskuddene. Anser eg likevel Classic turreten for å være en av dei mest fleksible pressene eg har. :D

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Lyman settet jeg kjøpte på midten av 90-tallet helt til nå, og det holder i årene fremover også. Det eneste jeg har kjøpt nytt er noen små ting, og selvsagt lade-dier ettersom jeg endrer kalibre.Har ladet en del tusen skudd på settet, og til mange patroner:

 

6,5 X 55

270 Winchester

7 X 57R

280 Remington

30-06 Springfield

338-06

338 Winchester Magnum

375 H&H Magnum

 

Selve pressa og en del av utstyret er engangs investeringer. Ser noen skriver at de har brukt opp mange presser. Det er mulig, men da tror jeg at jeg skulle presset uhorvelige mengder med skudd.

Det er selvsagt forskjeller her, noen klarer seg med 3 - 400 skudd med rifla i året, mens andre skyter 50 i uka.

Jaktdepotet har omtrent dette settet fortsatt, men med digital kruttvekt. Vet ikke om det egner seg for pistol, men utmerket for rifle.

 

http://www.jaktdepotet.no/ladeutstyr/la ... e-ladesett

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Lyman crusher-settet det linkes til over, og er meget fornøyd med det. Anbefaler i tillegg:

-håndholdt hetteisetter. Rcbs har en fin med universal hylseholder

- en kruttrakt med løse "tuter" tilpasset hver enkelt kulediameter (feks Frankford arsenal). Trakta som følger med settet er "universal", dvs passer ikke skikkelig til noen patroner synes jeg

-når du kjøper dier, kjøp halspressedie med det samme (hvis du lader for boltrifle)

- hylsebrett og masse ammobokser

-spikerbrett til hylsetørk fikser du selv

-mikrofiberklut er fin å gnikke hylser med

 

Jeg tipper enhver enkeltstasjonspresse vil fungere fint for deg, og jeg har ikke forutsetninger for å anbefale den ene fremfor den andre. Men Lyman-settet har tjent meg vel, og medfølgende ladebok er innholdsrik og fin!

Link to comment
Share on other sites

Ser noen skriver at de har brukt opp mange presser. Det er mulig, men da tror jeg at jeg skulle presset uhorvelige mengder med skudd.
Jeg har ladet over 100.000 skudd på min Co-Ax, da har jeg for det meste halspresset (Lee Collet die), og så satt i hette, og satt i kule, dvs. 3 operasjoner på pressa pr. patron. Og man må bruke svært stor forstørrelse for å finne antydning til slitasje.

 

Hvis noen, mot formodning, skulle klare å "bruke opp" ei en-stasjons-presse, skyldes nok det at de ikke har smurt bevegelige deler. Ei ladepresse må smøres som ei symaskin, skrev Nils Kvale.

Link to comment
Share on other sites

Det meste av presser er dugandes hvis du ikke skal lage store mengder.

 

Hvis det er snakk om store mengder ammo bør du absolutt vurdere Dillon (noen tusen skudd i året).

Finnes en del som mener en ikke bør gå for Dillon som første presse. Men, om det kun er ammoproduksjon du skal til med, og ikke testing etc, bør du gå for den.

Har 2 kompiser som ikke er døyten interessert i lading, men som trenger 8-10 tusen skudd i året. De gikk rett på Dillon, og det har funket fjell i mange år. Begge har ladd samme ladning med samme kule i all år (skyter konkurranse).

 

Om det er presisjon, på BR-nivå, du er ute etter, så er Forster Co-Ax pressa inngangen. Andre kreasjoner finner du omtalt på diverse BR-forum.

 

Til vanlig lading, slik de fleste bedriver, funker nok de fleste presser. Det er mer en smakssak hva en har lyst på.

 

En del som anbefaler Lee, og som de sier, den er billig, og den føles billig. For de fleste vil den fungere helt greit.

Har en Classic Cast selv, den har jeg angret på helt siden jeg knakk den første spaken (dagen etter at jeg satte den opp). Etter å ha knekt 3 orginale spaker har jeg lagd min egen. Skulle egentlig ha en RCBS Rock Chucker, men den var det ingen i Norge som hadde på lager da jeg trengte den (kun disse to pressene som tar patroner med litt lengde, har mulighet for litt større dier og selges i Norge).

 

Til normale kalibre har jeg en Lyman T-mag, den er jeg godt fornøyd med. Syns det er en stor fordel å kunne ha satt opp 2 kalibre samtidig. Men skal en først kjøpe turret-presse ville jeg i dag gått for en Redding T7, da kan en ha 3 oppsatte kalibre og likevel ha plass til kuleutdrager eller noe annet morsomt, evt det fjerde kalibre en lader litt sjeldnere.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke og hvor mange kalibre skal du lade, du skriver brukest til litt pistol ammo. Så lenge du skal lade moderate mengder med pistol ammo og skal bruke samme presse til både pistol og rifle er det Lee Classic Cast Turret presse som gjelder for min del.

 

Har i dag hentet min åttende presse og selv om eg ikke kan skrøyte på meg allverdens lang bruk med dei tre siste tilskuddene. Anser eg likevel Classic turreten for å være en av dei mest fleksible pressene eg har. :D

Her er jeg absolutt enig, har en haug med presser, progresive, karusell, enstasjon osv, men den mest fleksible er Lee Classic Cast Turret, rifle eller pistol går like greit. Og man lader ca 200 skudd i timen på den når tennhettemateren er montert. En og en patron med full kontroll på prosessen er gull verdt for en som er ny i faget.

Link to comment
Share on other sites

No har eg nett kjøpt meg ei classic cast. Kva spake er det som knekke heile tida ?

 

Det er da bare en spak på disse pressene? Det er den du drar i for å presse hylsene dine, sette inn kule eller tennhette.

 

 

Regner med den holder i massevis til normalt bruk...

 

Jeg kjøpte den utelukende for bruk til grove kalibre, og det er sizing av kaliber 50-kuler den ikke tåler...

Link to comment
Share on other sites

Du har nappet av spaken på en Classic Cast...? Hadde du skrevet Challenger, skulle jeg forstått om bosset til spaken gikk ått skogen, men ikke classic..

 

At man må opp på co-ax for br-presisjon, er så langt fra fakta man kan komme. Når storparten bruker ei c-presse i alu i værastoppen, faller påstanden på sin egen urimelighet.

Om ts kjøper rød, grønn eller sort presse, spiller ingen rolle. Dra på med kvalitetsdier, så er man i mål[sMILING FACE WITH SMILING EYES]

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Begynte med lading på klubbens Dillon 550 presse. Denne fungerer fint for nybegynnere også siden den har manuell indexering.

Dillon har en velfungerende automatisk hette innsetter, det sliter mange andre med og spesielt Lee. Krutt målet fungerer også utmerket.

Hvis man skal ha kun en presse til rifle og pistol grunnet plass problemer, som samtidig er nybegynner vennlig, så er 550'en vanskelig å slå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg trives veldig godt med min Lee 4-hole turret presse. Ganske billig å kjøpe, virker veldig solid bygd og har hurtig utskifting av diesett. Veldig greit å kunne velge bort auto-indeksering ved behov. Har ikke ladet veldig mye på den enda, så det kan jo være jeg kommer over noen ubehageligheter med tiden ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...