Jump to content

Optimal friflukt


melaprinsen

Recommended Posts

For vanlig lading til jakt og baneskyting; 1-1,5mm; eller dypere. En bør ha 1x kulediameter hold på kula. Eksempelvis vil en lett for kaliberet kule nødvendigvis måtte få lang friflukt om den skal sitte ned i halsen på hylsa.

 

For den vanlige masseproduserte rifla (eller en haug med gammle mauserdeler skrudd sammen i garasjen hans Per) er det bare tull å brenne opp krutt i søken på den perfekte friflukten.

Link to comment
Share on other sites

Eneste kulene jeg har sett reagert nevneverdig på friflukt er Barnes TSX.

Disse samlet først godt etter å ha blitt satt til ca. 1mm friflukt i 6,5-en (og forsåvidt i .222, men i mindre grad enn førstnevnte).

Ellers har jeg prøvd allverdens lengder med bl.a Scenar uten at det hadde noe målbar effekt. De gikk like bra ved samme kruttladning uansett friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen fasit på hva som er den optimale friflukt, det blir omtrent som å spørre "hva er den optimale kruttladning?".

Ved å forandre friflukt forandrer man trykkoppbyggingen og tiden kula bruker fra tenning til den forlater munningen.

 

Den optimale friflukt er forskjellig fra rifle til rifle, kule til kule, krutt til krutt og tennhette til tennhette.

 

Den finnes ett sted mellom kula inn i riflingen og ca 3mm.

 

Systematisk test er den eneste måten å finne den på.

 

VLD kuler liker seg ofte i riflingen.

 

Enig med de andre her, for vanlige rifler og ammo uten BR krav er 1-1,5mm en fin plass å starte.

Link to comment
Share on other sites

Støttes. Kort friflukt er ikke så magisk som en del ser ut til å tro, bl.a. fordrer det at både kammer og patroner er laget med minimalt kast. I verste tilfelle kan kort friflukt gjøre vondt verre. I tillegg blir gjerne ladningene mer lunefulle mtp trykk. Jeg regner 1-3mm som normal forsvarlig friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med de over.

Folk er ofte alt for opptatt av friflukt på jaktammo.

Dersom du skal skyte hodeskudd på kråker på 300 meter, så begynner det kanskje å bli viktig ;):mrgreen:

 

Generelt sett har jeg som første prioritet at kula skal sitte minst kulediameter ned i hylsehalsen for å få godt kulehold.

Deretter setter jeg den evt. dypere for å sikre plass i magasinet og at den kamrer lett og fint og det at går glatt å repetere alle patronene i magasinet inn i kammeret uten noe tull.

 

Jeg er opptatt av god presisjon, men det finnes en grense for når det er plenty bra nok for det meste av jakt.

 

Det er noen våpen som er veldig vanskelige og kresne av seg og som krever veldig mye for at presisjonen skal bli bra, men dem gidder jeg ikke å krangle med.

Da selger jeg dem heller til en elgjeger som skyter på maks 100 meter og kjøper meg et nytt våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte secant ogive kuler anbefaler Litz å starte med 4 utsendelse tomme ut fra bommen. Det skule vel være omentrent 1 tidels millimeter på Norsk om kaffen har fått hjernen i sving på morran :wink: (hoderegning :roll: )

For tangent ogive kuler betyr friflukt mindre. I Sauer STR ser det ut til å ha liten/ingen betydning.

Men bare for å ha sagt det, så er dette en av de siste faktorene jeg hadde giddet å bry meg om når det kommer til lading av ammo. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Veit ikke helt hvor mye dette med at kulene nesten skal sitte i bommene eller nesten null friflukt har å si på presisjonen.

Men når man ser på rekrutt amoen som blir brukt i DFS og hva som blir oppnådd i presisjon så tror jeg ikke dette har så mye å si.

Men for å ha et godt kule hold så bør hele hylsehals lengden være utnyttet for å holde kulen.

Jeg har opplevd at det kan være større variasjoner på hastigheten om kule holdet er varierende.

 

Bedre å ha litt for mye friflukt en ingen friflukt og dårlig kulehold,

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte secant ogive kuler anbefaler Litz å starte med 4 utsendelse tomme ut fra bommen. Det skule vel være omentrent 1 tidels millimeter på Norsk om kaffen har fått hjernen i sving på morran :wink: (hoderegning :roll: )

For tangent ogive kuler betyr friflukt mindre. I Sauer STR ser det ut til å ha liten/ingen betydning.

Men bare for å ha sagt det, så er dette en av de siste faktorene jeg hadde giddet å bry meg om når det kommer til lading av ammo. :wink:

 

"Fourty thousands" er 1mm på norsk.

Link to comment
Share on other sites

Dere må huske å skille mellom secant og tangent ogive kuler.

0,1 mm er ikke meningsløst. Poenget er at man skal kunne skyte en sesong uten å måtte endre på ladningen. Husk at løp eroderer. Så lenge kula ikke er "trykket" inn i bommene får man heller ikke de problemene det medfører. En tidels millimeter friflukt er nok.

 

Men bare for å ha det på det rene. Jeg hadde ikke giddet å prøvd dette på noe annet enn et matchkammer og med riktig type ladeutstyr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk fra COL 71 til COL 72,5 på 150 grs TTSX (jakt) og 155 grs scenar (trening). Fikk merkbart bedre presisjon av dette i min R8 i cal 308.. Testet også andre lengder, men det var den med minst friflukt som gikk best. Nå er disse kulene veldig lange og tynne i tuppen i forhold til f.eks oryx, kanskje det kan spille inn på "friflukt-følsomhet"?

Link to comment
Share on other sites

@ladebenken:

De to første artiklene sier jo bare noe om forutsetninger og bruk av utstyr for å lade "riktig lengde"

 

For de som tenker trykkøkning med kuler i bommene, mene jeg å ha lest i en DFS artikkel en gang at for 6,5 SCAN øker trykket med ca 500 bar om man setter kulen i bommene. Det vil jo si at om man bruker ladedata på skytterlagskrutt , som har trykkstandard ca 370 MPa, vil en trykkøkning på 500 bar bare ta ladningen opp til maks som f.eks .308 har (415 MPa (CIP) og 430 MPa (SAMI)).

 

Den siste artikkelen av Eric Stecker hadde jeg helt glemt, enda jeg har prøvd metoden for Amax i Sauer. Jeg ble vel ikke helt klok den gangen og alt gikk i glemmeboka :wink:

Problemet er uansett at jeg vil skyte flere 1000 skudd av samme ladning og erosjon av løpet forandrer parametrene hele tiden. Amax gir meg heller ikke like god presisjon som f.eks Scenar og Match King i Sauer, men jeg liker Amax bedre når jeg skal skyte langt (subjektiv overtro :lol: ,eller var det prisen :?: )

 

Skal du skyte secant ogive kuler anbefaler Litz å starte med 4 tusendelse tomme ut fra bommen.

Jeg ble litt usikker og begynte å lete for og finne ut hvor jeg hadde dette fra. Jeg mener det kom fra et intervju på youtube, men jeg klarte ikke å finne dette igjen. Siden jeg ikke finner det, får dere ta det for det det er, det kan være sammenblanding og dårlig husk. Det jeg derimot fant var et intrevju hvor han anbefaler å starte med 15 tusenedels tomme fra bommene med en hybrid.

Link to comment
Share on other sites

0,1 mm er ikke meningsløst.

 

 

For en BR-skytter er det nok ikke det; for 99% av oss andre er det bare tull å leke med; hverken våpen eller ladeutstyr er av en slik kvalitet at en vil observere noen forskjell eller klare å sette hver kule så likt at alle patroner blir like.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg egentlig helt enig i. Hver gang jeg bytter løp bestemmer jeg med for en kule og en hastighet. Så måler jeg maks COL og begynner med 0,5 mm til 1 mm ut fra bommene. Etter dette skyter jeg bare om noe ikke er helt riv ruskende galt. Stort sett blir det, i hvert fall i Sauer, sammlinger fra 5-15 mm. Amax gir meg 20 mm og nedover :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg er svært kritisk til råd som kommer fra en kilde man ikke husker, i enheter en ikke mestrer å konvertere til millimeter. At kilden er fra en såpass spesiell fyr som Litz hjelper heller ikke.

 

Litt av problemet med friflukt er at det er to motstridene interesser her, trykk og presisjon. I et presisjonsvåpen hvor alle pasninger er riktige vil nok kort friflukt være å foretrekke, og selv i normale våpen kan det vise seg å gi best presisjon selv om det ikke er like automatisk. Men det gir også utfordringer med tanke på trykkoppbygging, ladningen som var helt grei med 1mm friflukt kan gi alvorlig overtrykk om du setter kula lenger ut. Det er ikke noe problem å forske på slikt, men det krever litt erfaring og forsiktighet.

Link to comment
Share on other sites

i enheter en ikke mestrer å konvertere til millimeter.

Hvor har du det fra? Ser du noen plasser hvor jeg har konvertert feil? Det er jo greit og vite om du ser noen, jeg er glad i mine ti fingrer :wink:

 

Litt av problemet med friflukt er at det er to motstridene interesser her, trykk og presisjon.

Det må man gå ut i fra at alle som lader har kontroll på. Hvis ikke må man skrive alle om og men og hvis til tråden bare blir "søppel" og nesten ikke omhandler temaet som egentlig diskuteres. Trådene pleier jo å dra ut i nettopp noe som dette, spikking av fliser og de uendelige advarslene om hvor farlig det er å lade :wink:

 

Jeg må si at jeg er svært kritisk til råd som kommer fra en kilde man ikke husker,

Jeg skal ta selvkritikk på den. Det var også derfor jeg begynte å lete etter kilden og skriver det jeg skriver her. Til mitt selvforsvar var jeg i skrivende stund helt sikker :wink: Men jeg går også ut i fra at folk som leser på et forum innhenter flere kilder og skaffer seg nødvendig informasjon før de prøver ut ting som potensielt er farlig uansett hva det måtte være.

 

Har du ellers noe konstruktivt å komme med bortsett fra de vanlige advarslene? Du har jo lekt mye med trykkmåling? Da kan du kanskje si noe om hvor mye trykket øker/minker ved ulike settedybder fra bommene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å få 1 - 2mm friluft når jeg lader og det pleier å fungere. Går ikke patronene da bytter jeg komponenter.

 

Jeg har en HK halvauto i 223 med polygon pipe, rullelås og 1-10,5" stigning. Den skyter all kvalitetsammo innenfor tommen på 100m med alt fra 45gr Barnes X til 69gr Sierra Mk. Friflukten på denne er over 1cm og knuser alle mine slitne teoretiske kunnskaper om lading og presisjon..

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra?

Ved å ikke se på hvem som skrev hva i tråden :oops:

Jeg tror jeg hoppet på dette mest pga kilden, av en eller annen grunn stoler jeg ikke helt på Litz.

 

Trådene pleier jo å dra ut i nettopp noe som dette, spikking av fliser og de uendelige advarslene om hvor farlig det er å lade

Jeg ser den, men samtidig er det gode grunner til dette. Jeg har sett såpass mange uerfarne (eller erfarne, men ukyndige) ladere som har fått det for seg at ditt eller datt er heeeelt nødvendig uten noen forståelse av hva de gjør eller hvorfor. De som forstår problemstillingen trenger som regel ikke å spørre :wink:

 

Eksemplet ditt med 6,5 Scan er interessant, men også litt villedende. De fleste lader ikke til et gitt trykk men til "trykktegn", og da er en som regel rundt max av hva hylsene tåler. 50MPa på toppen av det kan fort bli for mye. Selv med strekklapp er det vanskelig å si noe absolutt om trykket, målingene baserer seg på elastisitetsmodul, og selv om denne gjerne settes lik (200-210GPa) for alle ståltyper kan den variere med ±10-15% selv innenfor samme materiale.

 

Når det gjelder trykkmåling så må jeg innrømme at jeg ikke har forsket på akkurat dette etter at jeg fikk måleutstyr. Noen erfaringer fra før den tiden har gjort at jeg har styrt unna problematikken, min erfaring er at en får god nok presisjon uten å presse marginene. Dessuten blir det veldig fort mye arbeid om en skal variere både settedybde og ladning samtidig som en ser på både trykk og presisjon. Men du har et poeng, en dag jeg har for mye kuler og tid skal jeg nok se litt mer på dette.

Link to comment
Share on other sites

Eksemplet ditt med 6,5 Scan er interessant, men også litt villedende.

Her er en link til eksempelet hvor de sier at 0 friflukt for 6,5 Scan gir trykkøkning på ca. 500 bar. http://gann.skytterlag.no/minebilder/terminlister/lade.pdf

De oppgir ingen kilde eller sier noe om hvordan de har funnet ut dette, heller ikke om hvilket krutt som er brukt :wink: (Kan jo anta at det dreier seg om normale skytterlagskrutt da :wink: )

 

De fleste lader ikke til et gitt trykk men til "trykktegn", og da er en som regel rundt max av hva hylsene tåler.

Jeg skal være enig med deg at dette er et dårlig utgangspunkt. Hvis en ikke kan bruke sunn fornuft, må man regne med at hetta ramler ut av hylsa etter slik eksperimentering :lol:

Alt er jo bestandig +/-litt uansett når en ikke har mulighet for å sjekke eksakt. Det må de fleste hjemmeladere deale med om de vil eller ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva null friflukt vil gi vil nok avhenge mye av både kule, krutt og kaliber. Men jeg synes ikke 50MPa ekstra er et urimelig tall å ha i bakhodet. Og det er det nok ikke alle hjemmeladninger som tåler.

 

Og takkskarrufaenmeg ha, for jeg innser nå at jeg bare MÅ teste ut dette i sommer. Har greit med 69SMKer til 222'en og kan sikkert ofre en neve 55TSXer og noen 55FMJer på dette. Forvent regning i posten, for dette er din skyld! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Eksemplet ditt med 6,5 Scan er interessant, men også litt villedende. De fleste lader ikke til et gitt trykk men til "trykktegn"

 

Jeg tør vedde på at minst 90% av 6,5Scan som lades i Norge lades etter data på kruttboksen eller tabell og hylsene kastes etter 5-6 omladinger. Ikke drives det noen stor testing og forskning på friflukt heller.

Link to comment
Share on other sites

Du har et poeng. Riktignok inkluderer de vel hverken hylse eller settedybde, så helt sikre blir de aldri. Men de er nok såpass konservative at de stort sett ligger godt innenfor.

 

Grubler litt på en enkel testprotokoll for dette, en kan vel forvente omtrent samme endring ved litt moderate trykk? Da kan jeg holde meg til én ladning og bare variere settedybde.

Link to comment
Share on other sites

Frifluktens påvirkning av trykket er testet og skrevet litt om i boken Allt om krut & lite till. Der testet de en .300 Win. Mag.

0 mm friflukt ga 31 MPa høyere trykk enn 5.33 mm friflukt (som var korteste patronlengde de testet), som ga en forskjell i trykk på 7.5 %.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg nevnte eksempelet med 6,5 Scan er fordi de oppgir nettopp trykkmålte data på kruttet. Dette gjelder også for.308 data. Dataene er ultrakonservative, og der man finner ladedata for .308 har de også en maksladning på ca. 370 MPa selv om trykkstandarden for .308 er høyere.

Jeg tolker det slik at dette er med intensjon for å unngå farlige situasjoner om ukyndige ladere skulle f.eks være uheldig å sette kulen i bommene ved en feil. Hvem vet?

I 6,5 Scan med N-15 er det ikke helt uvanlig å bruke mere krutt enn maks på boksen for å oppnå enda høyere fart blandt "kyndige" hjemmeladere.

 

Ikke drives det noen stor testing og forskning på friflukt heller.

Det er det vel heller ingen god grunn for å holde på med. Med unntak av Norma diamond line, som jeg ikke kjenne ogiven til, er det nesten ingen kuler som brukes med secant ogive. De kulene som brukes er ikke følsome på settedyde og går bra stort sett bra uansett hva man gjør med de.

 

0 mm friflukt ga 31 MPa høyere trykk enn 5.33 mm friflukt (som var korteste patronlengde de testet), som ga en forskjell i trykk på 7.5 %.

Det var mindre enn jeg trodde :wink: Er 5,33 mm friflukt en veldig dyp settedybde for den ladningen? Kunne vært greit å vite om annen settedyde ga mindre trykk, og hva evt. forskjellen da ble mellom maks og min. Sier de noe om forskjeller på raskt og tregt krutt?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg nevnte eksempelet med 6,5 Scan er fordi de oppgir nettopp trykkmålte data på kruttet. Dette gjelder også for.308 data. Dataene er ultrakonservative,

Ultrakonservative? Forklar gjerne hvorfor de er ultrakonservative, siden de ofte er spenstigere enn andre ladedata du finner for 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo selvfølgelig ikke noe jeg vet sikkert, men man kan jo spekulere.

Jeg tror trykkstandardene har mye historisk i seg i forhold til hvilke våpen ammoen har vært designet til. Det er f.eks heller ikke logisk at en 30-06 skal ha lavere standard enn en .308.

Men igjen dette er ikke noe jeg vet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ett lite exempel.Var i dag i veg å testa nytt chassi(GRS Bolthorn) i min Tikka T3 Tactical i 300 win mag.Orginalt kan TikkaT3 ta 85mm som max patronlende.Med det nye chassiet og nye magasiner(som tar 6stk 300win mag +1 i kammret) kan jeg nå ha lengre col i min rifle.Testa med NCC190gr kule med col 85mm og 91mm.Den som gikk best var 85mm,altså 6mm friflukt+1mm til den tar i bommene.Rifla setter 3 skudd på ca 1cm med denne ammoen på 100m fra benk. :D

Tror jeg driter i å forske på patronlengde i denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...