Jump to content

Halspressing i 308w og 6,5. Lee diene funker ikke!!!!


old-gun

Recommended Posts

Har anskaffet meg neck dier for å lette jobben, og muligens hente inn noen mm på presisjonen.

 

Har lest bruksanvisning til punkt og prikke( samt helpresset i 20år) så jeg tror jeg har gjort ting riktig. :forvirra: Hetta blir presset ut men halsen får liten eller ingen innpress. Ble irritert og demonterte 6,5 dien. Satt utstøterstangen i drillen, og dro lett over m 00 stålull. Gnukka og gnikket på de andre overgangene i dien også. Det hjalp litt, men pressinga ble da variabel. Fra at hele hylsehalsen ble presset bakover, til at det nesten ikke tok i det hele tatt.

 

Kjøpte ei ny Lyman die som funka rett ut av boksen.

 

Skuffelsen var stor når 308 dien til Lee ble skrudd inn, og funka like dårlig!!

 

Noen med erfaring på dette ? Noen triks?

Link to comment
Share on other sites

Snakker du om lee collet neck sizer? altså den som dyttes inn i bunn og presser inn halsen fra siden?

 

I så fall.. les manualen, du har garantert ikke gjort det. står spesifikt at du skal slipe innvendige biten som bestemmer diametern innvendig og da kuleholdet. Dette for å kunne best tilpasses DIN hylse/kule/rifle.

Link to comment
Share on other sites

Trodde jeg hadde lest nøye men... Syntes forøverig bruksanvisningen på engelsk var rotete :shock:

 

Kan du presisere mer hva jeg skal slipe? Evt hvordan?

Har jo begynt på utstøterstanga, som jo også påvirker indre/ytre diameter. Satt med drill og stålull!

Link to comment
Share on other sites

Diametern på stanga = motholdet når veggene klemmes inn på hylsa

 

Stor diameter = lite kulehold slik du nå opplever

 

Du skal mao ta diametern ned... spenn den i drillen og bruk fil/standpapir slik det står i manualen, avslutt med finere og en polerings, ta litt og litt til du har ønsket kulehold.

 

Husk å justere dia evnt lenger ned om nødvendig også, men trolig er dette ikke nødvendig om du har justert den riktig etter manualen.

Link to comment
Share on other sites

Kjør ekspanderen i smergelpapir, og prøv deg litt fram når kuleholdet blir bra. Smergelpapir får du billig på biltema, en pose med forskjellige grovheter.

Fest gjerne selve colletten på drillen, delen som presser mot hylsehalsen utvendig, og poler koninga med fint smergelpapir. Etterpå drypper du på noen dråper olje. Pressinga går mye glattere, krever mindre kraft og du kjenner mye lettere når hylsehalsen er ferdig presset.

Link to comment
Share on other sites

Fra at hele hylsehalsen ble presset bakover, til at det nesten ikke tok i det hele tatt.

?

 

Kjører du pressa uten noen hylse, kan dia låse i klemmestilling og neste hylse blir stuket. Poler opp konene inni dia og smør de med litt molybdenfett så åpner dia seg lettere.

Er kuleholdet fortsatt for dårlig settes mandrellen i drillen og pusses ned litt med smergelpapir

Link to comment
Share on other sites

Collett dien skal vel strengt talt fungere greit rett ut av eska? Jeg trengte hvertfall ikke justere min 308 die noe som helst, satte den i pressa og kjørte på.

 

Med mitt uendelige erfaringsgrunnlag på 2 Collet-dier, så er min påstand at de er mere å regne som halvfabrikata, og at de vil kreve en varierende grad av justering for å fungere optimalt. Siden det er svært enkelt å justere mandrengen, så virker dette på meg som en fornuftig løsning fra Lee.

Link to comment
Share on other sites

Må vel da ta hele stanga, slik at hylsehalsen ikke ekspanderer ut igjen når man trekker helsa ut av dien?

 

Jepp, ta minst like mye nedover mandrellen som i det partiet som hylsehalsen klemmes mot. Jeg har allerede gjort feilen, så dere andre trenger ikke :P

Jeg har slipt ned noen slike mandreller i ulike kalibre. Har brukt søylebormaskin eller batteridrill. Passe grovt smergelpapir, husker ikke korninga. Tok det helt ut og avslutta med J-B-pasta. Da blir det blankt som et speil. Unødvendig blankt. Avslutte med 1000-korning holder sikkert i massevis. Har målt med mikrometer underveis og fjernet 2-3 hundredels mm. Men det går uten måleverktøy også. Ta litt om gangen og prøv underveis.

Mens du er i gang så puss litt på de konede delene også, de er gjerne litt rufsete fra fabrikk. Halvfabrikata beskriver situasjonen godt. Og avgrad bittelitt inni "fingrene" der de kommer i kontakt med hylsehalsen. Da slipper en stygge striper og bruddanvisninger på hylsene. Litt fett på de konede bitene en gang i blandt gjør godt.

Jeg pleier å skru collettdia så langt ned i pressa at jeg ikke er i nærheten av å få armen helt ned. Da slipper en å sprenge toppen ut av dia. Det krever litt kraft på armen, men det er iht. bruksanvisningen. Hvis kuleholdet er for slapt, så slip mer. Det hjelper ikke å hoppe på armen. Mandrellen lar seg ikke komprimere.

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart i det heletatt :winke1:

 

Om du demonterer dia, så vil du se helt ekte amerikanske maskineringsmerker.

Disse fungerer omtrent som mot-haker mot hverandre, og da blir det dårlig gli.

 

Når du først har fått pusset opp glideflatene, smurt opp og til slutt fått slipt til en passende mandrel, så vil du ha et verktøy du blir glad i.

 

For 7.62x39 har jeg laget meg flere mandreler, for å kunne justere halsen etter at tennhetta er satt inn, og egen en for blykuler.

Ikke så aktuelt på de kalibrene TS har kanskje, jeg har kun en mandrel for 308win -dia (men et par upolerte liggende på lur om behovet skulle dukke opp)

Link to comment
Share on other sites

Har kikket nærmere på den ulike delene, og er veldig enig med uttrykket "halvfabrikata" Her må man virkelig gjøre en jobb for å få det bra! Kan ikke huske å ha lest noe om dette i bruksanvisningen :forvirra:

 

Drillen er satt på lading !

 

Takker for mange gode tilbakemeldinger :D

Link to comment
Share on other sites

Bruksanvisning her: http://leeprecision.com/instructions.html

 

"As delivered from the factory, the collet die will grip the bullet with a light press fit with cases of average hard- ness. For a tighter fit, you can anneal the case neck or polish the decapper mandrel .00 1 smaller. Do not go beyond .001 smaller as there will be no increase in bullet pull, and a decrease in accuracy as the bullet will then be sizing the neck as it is inserted.

OPTION The collet die provides the optimum bullet fit for maximum accuracy and case life. Should you desire a tighter fit, and are not able or willing to polish the mandrel or anneal the case neck, you can order a custom mandrel from the factory."

 

Read The Fuckin' Manual! :P

Link to comment
Share on other sites

Har plukket fra hverandre alle deler, og polert de deler som er nevnt i tråden, med 800 våtslipepapir. Er ikke helt fornøyd, og føler at ladinga ikke er noe eksakt vitenskap lengre. En hylse med godt hold, og neste uten hold osv....

 

Har fått til 308w dine, v å legge ei O skive i bakkant av dien der utstøterstanga blir presset opp. Da funket denne greit!

 

Gidder ikke styre mer m 6,5 dien

Bytter denne gjerne bort mot gode jaktkuler i 6,5 , 308w og homogene kuler i 8mm

Har ca 50 Oryx i 8mm (196grain) og 50 swift A - frame. Kal6,5 (140grain) som kan bli med i en handel.

Link to comment
Share on other sites

Tar du i nok? Har selv en collet die i .223, og må bruke litt makt når jeg har håndtaket i bunn. En rolig bevegelse ned og opp er stengt talt ikke nok.

 

Jeg har justert mine slik at de akkurat "krymper riktig" når pressa er på topp - Altså jeg presser håndtaket på pressa i bunn hver gang. Hvis du justerer "for lite", så blir ikke hylsehalsen presset, og justerer du den for langt ned spretter aluminiumslokket på toppen av dien ut.

Link to comment
Share on other sites

Den skal "kamme over" når den er riktig innstilt.

 

Jeg stilte dien først inn etter manualen som fulgte med - Helt mot hylseholderen og 2(?) runder til ned, men da satt jeg alltid med følelsen at at jeg ikke hadde "tatt nok i", og presset litt ekstra til benken knirket.

 

Med dien justert til den "kammer over" så går det raskere og greiere.

Link to comment
Share on other sites

Frank Øyvind og Aps

Dere må forklare litt! Dere nevner : justere litt, og "kamme over" . Mener noen av dere noe annet enn det som er nevnt over? Isåfall hva?

 

Mulig det lukter brukerfeil, men jeg kunne ikke ane at settet som kom hjem i posten var langt under halvfabrikata.

Stå med drill å pusse for frihånd, og håpe at ting blir nogenlunde, føles ikke optimalt!

Vil vel tippe at marginene mellom go og no-go er minimale når man står å sliper dette på frihånd :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Den skal "kamme over" når den er riktig innstilt.

 

Akkurat det kan nok diskuteres! Lee selv anbefaler det ikke.

 

"Screw the sizing die in until it contacts the shell holder, plus one turn more. If you are using a Lee Precision “Classic” series press, adjust the die 13⁄4 turns into the press. Run a case into the die. You will feel the primer being extracted, then the lever will come to an abrupt stop. At this point, the lever must be pushed firmly (min. 25 lbs.) to close the col- let and size the neck. Extra bullet grip can be obtained by screwing the die in an additional quarter-turn.

Other brands of presses that toggle or snap over center at the end of the stroke provide no feel and can damage the collet neck sizing die if adjusted as above. We suggest the die be screwed in until the die contacts the shell holder, plus 2 FULL TURNS. This will prevent the press from toggling over center and give the operator feel of the collet closing. OPTION Even greater accuracy can be obtained by rotat- ing the case one-half turn and sizing the case a second time."

 

Minimum 25 lb på armen, altså mer enn 11 kg. Det er MYE tyngre enn annen bruk av pressa. Jeg bruker Rock Chucker montert på ei solid benkeplate i spon.

Link to comment
Share on other sites

 

Akkurat det kan nok diskuteres! Lee selv anbefaler det ikke.

 

Minimum 25 lb på armen, altså mer enn 11 kg. Det er MYE tyngre enn annen bruk av pressa. Jeg bruker Rock Chucker montert på ei solid benkeplate i spon.

 

Hva opplever du som problemet med å justere dien slik at den "tar" akkurat i det pressa kammer over?

 

Jeg syns det var vanskelig å vurdere om jeg hadde presset disse minimum 11kg, og endte derfor opp med å presse mange hylser en gang eller to ekstra for å være på den sikre siden. Nå vet jeg at når spaken er i bunn (no pun intended) så er hylsa klar. Utvekslingen på pressa er så stor, når den kammer over, at mengden kraft som skal til for å få disse minimum 11 kg er veldig liten, sammenlignet med "fabrikkinstillingen".

 

Den eneste ulempen jeg kan se er at om du justerer dien for langt ned, så popper aluminiumsproppen ut.

Link to comment
Share on other sites

Justeringen er litt smak og behag, jeg synes Lees oppskrift blir for mye "riv og slit". Ved å justere den så en sizer helt på toppslaget bruker en mye mindre krefter, men da må en også være litt mr forsiktig ved justeringen for å ikke sprenge toppen (BTDT).

Når det gjelder diameter på doren synes jeg Lee bommer litt. Å presse ned en tusendels tomme ekstra er ikke verdens undergang, ikke når en sammenlikner med hva en vanlig die gjør. Personlig har jeg verktøy og mekkevilje nok til at det ikke plager meg stort, men det blir veldig mange unødvendige diskusjoner og krangler av dette som neppe øker salget deres. Hadde de lagt litt ekstra flid i maskineringen og lagt seg tusendel lavere på doren ville de eliminert det meste av forvirring og misnøye. Men OK, slik er det nå engang.

Link to comment
Share on other sites

Og er det virkelig enklere med en die hvor en må skifte bushing etter hvilken halstykkelse en har? Lee Collet er etter min erfaring fullstendig "set &forget", den eter alt av hylser jeg har prøvd uten problemer. De krever desverre ofte litt justering ut av esken, men gjør en jobben riktig er de forbausende problemfrie i bruk. Vel, hver sin smak.

Link to comment
Share on other sites

. Enkel justering en gang og ferdig.

 

Jeg syns smøring av hylser er noe griseri, og vasking av smurte hylser likeså. Men hver sin smak. Jeg syns Lee sin Collet die er helt genial - selv med sine feil og mangler. Billig er den også.

 

Buhsingene er av hardmetall så smøring er unødvendig. Men tromler hylsene alltid først, det gir best resultat.

Link to comment
Share on other sites

Og er det virkelig enklere med en die hvor en må skifte bushing etter hvilken halstykkelse en har? Lee Collet er etter min erfaring fullstendig "set &forget", den eter alt av hylser jeg har prøvd uten problemer. De krever desverre ofte litt justering ut av esken, men gjør en jobben riktig er de forbausende problemfrie i bruk. Vel, hver sin smak.

 

Jeg bruker riktig nok kun to hylsemerker å presser de med samme bushing, vil tro det går bra med veldig mange forskjellige type hylser. Men som sagt smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Hva opplever du som problemet med å justere dien slik at den "tar" akkurat i det pressa kammer over?

 

JEG opplever ikke noe problem med det, jeg har jo ikke justert dia sånn ;) Men jeg mener at hylsene blir jevnere presset, fordi det er ingen annen endestopp enn at hylsehalsen stopper mot mandrellen. Utvekslinga er ikke høy nok til at messingen flyter eller at toppen popper ut av dia. Kraften på armen er ikke veldig kritisk, jeg presser til det stopper. Variasjon i godstykkelse i halsen har ingen innvirkning hvor hardt halsene presses. Ved overkamming stopper pressinga ved en gitt mekanisk grense, bl.a bestemt av hylsehalstykkelsen. Pressekraften blir det den blir, muligens ujevn. Pga. ekstrem utveksling vil det ikke merkes noe særlig.

Rent bruksmessig er det bedre med overkamming. Der kreves mindre kraft på armen, og en slipper å rive pressa av benken, eller benken av veggen. Men det er som Erlend Meyer skriver, litt smak og behag. Begge deler funker

 

Eller gjør som meg, kast hele greia og kjøp Forster bushing bump neck sizer. Enkel justering en gang og ferdig.

 

Jeg har kommet til samme konklusjon. Bruker tilsvarende dier fra Whidden Gunworks http://www.whiddengunworks.com/product/reloading-die-set-2/ Men da er det full smøring og vasking etc. Mer jobb, bedre resultat. Passer ikke for alle. Hylsene mine i 6BR og 6.5x47 skytes lite og intenst, og da funger ikke neck-sizing noe bra. Helpressing med skikkelig kontroll av innstillinger er veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Lee Collet die i 6.5x55 når jeg lader ammo for Langhold og 500 UNL til min Sauer. Har justert mandrel'n litt, det er det eneste. Trykkmessig ligger jeg vel på 308 Win nivå men ingen problemer med å lade hylsene 10-15 ganger eller mere uten å tenke på helpressing. Ang presisjon...... Har ikke sett at det lades noe bedre ammo med bushing dier ;)

 

John

Link to comment
Share on other sites

Mer jobb, bedre resultat. Passer ikke for alle.

Det er et ærlig poeng. Det er en stor gråsone mellom skampressing i standard die til full BR-prepp. Det Lee Collet gir er et svært bra resultat med veldig enkelt verktøy, og jeg tipper det er mer enn godt nok for de fleste. Man må ikke tro alt salgspreiket til Lee, gamle Dick hadde det med å smøre litt tjukt på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter treffer spikeren rett på hær :wink:

Rett og slett fiklingsbesparende..

 

Man kan skrive både romaner og små eventyr om hvordan pressarma skal treffe det ene og andre teoretiske punkter..

En fungerende Lee Collet Die har kun en korrekt justering og det er tykkelsen på mandrelen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...