Jump to content

hornady amax vs vmax


rogerblaser

Recommended Posts

De ser veldig like ut:

 

A-max: http://www.hornady.com/store/22-Cal-.224-52-gr-A-MAX/

V-max: http://www.hornady.com/store/22-Cal-.224-50-gr-V-MAX-250/

 

Ser ut som polymertuppen er litt lengre på V-max. Gir sikkert enda mer ekspansjon. Mulig V-max'en har tynnere vegger? Uansett, slik det ser ut, virker det jo som om A-max fint kan brukes på annet enn blink, som den er skapt for.

 

Kom over denne kommentaren på nettet:

"Only experience I have with AMAXs on game were not too good. My brother shot an average size pronghorn doe and medium range, about 150yds, and the bullet barely penetrated 5 inches. Not very good performance from a 7mm weatherby Shooting 162 gr. bullets. On the plus side the goat went straight to the dirt. I guess the bullet did not penetrate and perform as a great game bullet. But on the frail antelope structure it had a varmint bullet effect and dropped the animal in its tracks. Damn rough on the meat too."

 

Med andre, og norske, ord, har den nok mye av de samme egenskapene som V-max.

Link to comment
Share on other sites

I 6,5 bruker jeg 100 grs A-max som erstatning for 95 grs v-max, da den gjør jobben like effektivt til så vidt halve prisen. Her ser mantel ut for å være like tykk, samt ha jevn tykkelse i hele kulas lengde, og iflg svenske tester har begge samme hardhet på kjernen. V-max har dog dypere hull i tuppen, noe lengre polymertupp, men med litt tomrom bak. Kula er kortere med buttere spiss, noe som i midt hode gjør at den skal ekspandere raskere, men med noe dårligere flyveegenskaper.

 

I finere kaliber, hvor en kan ha mulighet å få rask nok ekspansjon til at kula stopper inni en rev, så kan det kanskje være marginale froskjeller ute å gå, slik at kanskje v-max stopper, og a-max går gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rev i lengre tid ed både a og v max. A max har noen lunde samme egenskaper, men holder litt bedre sammen og selges faktisk som en jakt kule til matvilt.

Mens v.max eksploderer direkte ved treff, men går likevell tvert gjennom.

Tviler på at kulen er i et stykke, men ut kommer den gjennom et ganske stort hull .......Dette er da skutt med 30.06

Har også skutt en del rev med 222 og v max ladet til nesten 1200 ms.....selv her ble det gjennomskyting, men kulen kunne komme ut hvor som helst i kroppen...både oppe på ryggen å under buken.

Så mitt valg til predatorer ville uten tvil bli v max.....

Til matnyttig vilt ville jeg nok funnet meg en annen kule enn a mx....det er helt sikkert, har en stygg mistanke om at det ville blitt mye både bly biter å ødelagt kjøtt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...