Jump to content

Ladedata 338LM


TonyR

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å lade denne? Akkurat nå sitter jeg med Lapua hylser, 300grn Berger kuler og Vihtavuori N 570 krutt, men kan godt bli at det blir noe annet på neste innkjøp. Gjerne også om noen vet totallengde på patronen. Synes kula sattveldig langt ned med ladedata jeg fant.

Link to comment
Share on other sites

Std. komponenter du har der. En av de beste kombinasjonene som er.

 

Lag patronen så lang som mulig uten å ødelegge funksjon i rifla. Magasinlengde, eller mating vil bestemme dette, eventuelt utkasteråpning.

Rifla mi har 100m lang utkasteråpning så mine patroner er 99.99mm lange (100).

 

Jeg vet folk som bruker fra 87 til 97gr N570 bak 300gr Berger, og jeg har testet opp til 93gr i min. Man vinner noe hastighet ved å gå oppp i ladning, men taper hylselevetid. Til slutt ønsker man å bruke den ladningen som gir best presisjon OG en tiifredsstillend hylselevetid. Det kan utelukke den "varme" presisjonsnoden.

Min rifle igjen, går meget bra med 93gr, men den går muligens enda bedre med 87gr, og 87 er det jeg bruker. 88 eller 87, litt avhengig av dagsform :wink: Det er nesten ikke forskjell.

 

Mitt forslag er at du lader patronene så de går i magasinet med en margin på 2-5mm (det funker som regel), og begynner på 85gr. 87 kommer ikke til å drepe deg, men er du uheldig så kan du nå iallefall få trykktegn. Lad en patron på hvert grain mellom 85 og 93, og skyt de mot samme siktepunkt på 300m. Det vil fortelle deg nesten alt du trenger for å lage ei god langholdsladning. Evt. kan du gjenta dette 2-3 ganger med de samme hylsene, (samme hylse samme ladning hver gang), da får du også sjekket om du får ekspansjon av hylsehodet (enkleste er å kjenne hvor tungt/lett det er å sette i tennhetter).

Jeg anbefaler å gløde halsen for hver omlading for å unngå at de dyre hylsene sprekker i halsen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

Jeg endte opp med å lage 20 stk med 89 grs og 20 stk med 90 grs. Skal på banen og teste ut litt i morgen. Lengden ble på 93,5cm. Hadde den først litt lengere og den kamra greit, men måtte lirkes ut igjen. Ser at han som eide rifla før meg ladet med 87 og det ble litt "slapt" og da ladet han seg opp til 91 på samme lengde som jeg har her.

 

Hylsene jeg lader nå er skutt en gang. Necksizer de kun nå, men har ikke begynt å begi meg inn på å gløde halsen. Lest litt om det og skjønner at om du ikke er ekstremt stødig i hva man gjør så kan man gjøre mere skade enn nytte?

 

Har du forresten noe formening om hvor lenge en hysle bør holde? (på fornuftige ladninger på rundt 90 grs? Jeg hører alt fra 4 til 15, men liker å ha sikkerhetsmarginer så det holder så plasserer meg heller i den nedre delen av skala.

Link to comment
Share on other sites

Har du forresten noe formening om hvor lenge en hysle bør holde?

Sålenge du halspresser så forteller hylsene deg når de gir opp. Halsen sprekker på langs og that was it. Det oppdager du senest når du setter kuler, men oftest når du gjør hylsene rene eller sizer.

Helpresser du så ryker de til slutt mellom hylsehodet og resten av hylsa. Avhengig av mekanisme så er dette fra umerkelig til halv-spektakulært, uansett er det noe bal, for du må få løs resten av hylsa på noe vis. Søk på gjengetapp og KnuteriK :wink:

Kuren er å ikke helpresse for mye, og ikke for mange ganger.

 

Gløding kan man gjøre safe nok uten å være ekspert, her er el safo framgangsmåte for 338LM hylser - de er store.

Ta en vanlig propanbrenner, type biltema eller CO.

hold hylsa med grep minst 1cm opp fra bunnen

varm halsen til du må slippe -

ned i ei bøtte vann...

 

eller

sett hylsa i 3cm dypt vann

varm til halsen er mørk rød, noter tiden det tok

varm resten i 1-2 sek mindre

 

Sålenge du ikke varmer opp hylsehodet kan lite gå galt, det blir sikkert ikke fantastisk de første gangene, men hylsene holder, og du blir bedre til det hver gang.

Hylser en bør være obs. med er typisk 223, for de er små og lett og fort gjot å varme hele for mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen. Nyttig!

Fikk 785m/s med 89 grs i dag og 800 med 90. Etter 60 smell og en ganske øm skulder så begynte samlingene å sitte ganske bra. Lengden er jo "en del" kortere enn du får plass til, men er nok max et par mm klaring på 93,5. Ser også at Berger kulene ikke er helt flate i tuppen så det varierer noen hårsbredder fra patron til patron

 

Skal se om det ikke blir gløding etter hvert. Ganske ny med detta og tar steg for steg, men gøy er det! :) Brutalt... Skal være nøye med å se etter sprekk og hylseseparasjon. Har du selv noen erfaring på hvor mange ganger de kan lades i snitt? Tenker mest på å estimere en kostnad for moroa.

 

Tenkte å prøve ei 250 grs kule, men sliter litt med å finne komponenter. Ser det er utsolgt på Jaktdepoet. Noen tanker om hvem som kan selge 250 grs Lapua eller Berger? Hva med Vihtavouri krutt? (570) Finner det bare på borselars.no og det er et stykke fra der jeg bor så litt upraktisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 250 grs Lapua Senar OTM

90 grs N570

col.9165 pga jeg vil ha de i magasinet ;-)

 

Fungerer utmerket og bra presisjon og samling.

Testet samme kule med 88 Grs N170 og skudda satt midt i innertier samme plass på testing.

 

Jeg bruker kun N570 og litt N170

Skyter med Accuracy Int AWM & Rem 700 Custom rigg i 338 Lm

Link to comment
Share on other sites

Sørgelig lav fart du fikk. Jeg hadde 850 m/sek med 90 grs 570, og ligger nå på 861 m/sek med 90 grs H1000. Hylsene i gamlepipa holdt rundt 60 omladninger med helpressing hver gang og gløding annenhver gang. Har 7 omladninger pr hylse på de "nye" engangsskutte hylsene jeg bruker i nye pipa nå. Jeg gløder ved å sette hylsene i ei pipe som står i drillen. 7-8 sekunder og så luftkjøling. Fungerer for meg ;)

Link to comment
Share on other sites

60 omladninger må vel være en eller annen slags rekord! :)

Var 'umulig' å oppdrive N570 krutt nå så jeg endte på N170. Hørte også at det skulle slite mindre på løpet. Prøver meg også med ei 250 grs kule denne gangen (Lapua Senar). Blir nok ikke gløding riktig enda for min del, men skal følge godt med på de om de sprekker. Får jeg 5-6 omladninger ut av de (noe jeg vel burde) så er kostnaden for mora helt akseptabel for min del.

 

Ble litt sot på hyslehalsen etter avfyring. Noen tanker om hva dette kom komme av?

Link to comment
Share on other sites

Ble litt sot på hyslehalsen etter avfyring. Noen tanker om hva dette kom komme av?

Normalt kommer det av lavt trykk og/eller harde hylsehalser, for langsomt krutt og for lite av det, eller for dårlig tenning, med for svake tennhetter. Det kan også komme av dårlig tilpassede hylser, f.eks. nye hylser, eller hylser som er helpressa unødvendig mye.

 

EDIT:

"Litt" sot på hylsehalsen er et relativt begrep, det jeg skriver over relaterer til "soting av hylsa", som ofte forekommer ved utvkling av ladninger eller i kaldt vær, eller ved bruk av eldgamle hylser som ofte er harde.

At hylsehalsen ikke er helt blank etter avfyring er 100% normalt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hylser som blir liggende lenge går ut på dato. Messing er ferskvare, og de 50 hylsene jeg har lada 60 ganger, har ikke ligget i ro ;) Med 5600 skudd gjennom pipa på under 24 mnd så har hylsene mer eller mindre blitt brukt daglig. Ingen hokuspokus. Kammeret var meget tight, det hjelper jo på. Har kasta alle hylsene som ble brukt i gamlepipa og har nå "nye" engangsskutte hylser som jeg bruker. Sorterte ut 100 stk til konkurranse og jakt og har allerede 7 omladninger på disse. Skal gløde 50 av de i morra og veie de på nytt da de ble frest tilbake fra 69.8mm til 69mm idag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
300 gr Lapua Scenar med længde på 92 mm. Jeg benyttede N165 krudt og genladte 82,5 og 83 samt 83,5 grains. Er der nogen som har erfaring med denne ladning?

Mnja, ikke erfaring med N165 i 338LM, men med N15 (bruker 78-79gr når jeg lader N15 bak 300gr Scenar), og både N15 og N165 i andre kaliber. Ladningene dine høres ikke ut som startladninger jeg ville valgt... Men rifla eksploderer neppe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...