Jump to content

.308 175 smk langhold


SirfStar

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I følge denne artikkelen ble det testet 20 forskjellige krutt/kruttblandinger for å oppnå en svært temperaturstabil Vo i Mk.316 Mod 0 patronen.

 

Firing cartridges heated to 165 degrees, and others cooled to 25 below zero, his ballistics lab found a muzzle velocity variance of 227 f.p.s.; each degree of temperature change caused a 11/2-f.p.s. change of muzzle velocity. At 800 meters that meant a trajectory variance of 58 inches. Hoffman and the Navy evaluated more than 20 propellants and blends to find a temperature-stabilized propellant that varied only 21 f.p.s. between those temperature extremes. In addition, calcium carbonate was added to reduce muzzle flash. When Federal Cartridge began producing the updated 175-gr. load—now called the Mk 316 Mod 0 due to being a Navy development—the Crane Center test-fired five lots at 300 yds.; they grouped an impressive 1.75 inches, or 0.58 m.o.a.

 

http://www.americanrifleman.org/mobile/ ... p?id=24576

 

Hva vil differansen i Vo være ved bruk av for eksempel Viht N150 ved slike temperaturendringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det tok litt tid, men kom endelig på banen med testladningene. Kort sagt fikk jeg fuck all ut av testen i og med at jeg skjøt med en ny Vortex PST 2.5-10x44 og så lite til hull på 100 meter. Etter mye knoting med treffpunkt som gikk ned når markering er opp og venstre når tårnet er markert med høyre, ikke like logisk som SuBen min. Treffene gikk langt opp og over på, litt hit og dit etterhvert som jeg knotet meg helt bort. Eneste jeg har å vise til er hastigheter som jeg fikk via magnetospeed.

 

Oppsettet er følgelig Remington 700 XCR/CT 20" 1/12 løp, og ovenevnte kikkert. 18 grader i skyggen, 28-35 i sola ifølge Kestrel og 997 hPa. Nada vind. Begge ladedata tar utgangspunkt i maks fra Lapua. 5 skudd for hver ladning. COAL = 73 mm.

 

Krutt type/grain - maks V0 - min V0 - Avg. - ES

N140 40. 715. 709. 711. 6

N140 40.5. 716. 716. 716. 0

N140 41. 734. 723. 728. 11

N140 41.4. 736. 729. 734. 7

 

N550. 44.5. 752. 749. 750. 3

N550. 45. 765. 756. 761. 9

N550. 45.5. 780. 777. 778. 3

N550. 46. 792. 780. 783. 12

 

Meningsløs data uten papp som viser grupper, men man kan finne noe nytteverdi i hastigheter om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skal etter planen få gjort en test med N550 krutt på tirsdag. Har ladet opp 44-46grn med .5 økning. Jeg har ikke målt lengden på halsen i kammeret enda, så jeg kjører trygt og følger COAL fra manual; den sier 2.800" (71,12mm). Jeg ser MagnusM bruker 73mm og lurer da på om settedybde har så mye å si for trykket, at jeg kanskje kan benytte økt COAL for å kurere eventuelle trykktegn - i noen grad naturligvis. Forøvrig, er det vanlig å få nitroskalle av å lade dobbelbase krutt, eller var det en tilfeldighet at kraniet min nært imploderte under min første økt med stoffet?

Link to comment
Share on other sites

COAL har noe å si for trykk. I og med at kula sitter lengre ut er det mere plass bak for trykket å bygge seg opp og trykket samt farta i en gitt kruttvekt vil være lavere. Eller du kan stappe i litt mere krutt og fortsatt være nogenlunde safe.

 

Jo større kula er jo mer plass tar den, og med 71 mm kan det fort bli knasing når man setter kula, men i normal ladet patron er ikke dette noe å bry seg om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg gjort en god del testing og har endt opp med følgende spesifikasjoner:

 

Hylse: Norma

Tennhette: Federal Large Rifle

Kule: Sierra Matchking 175

Krutt: Viht N550, 45grn

COAL: 72,5mm

 

Dette gir meg ca 760ms på en lunken dag, og ca 15mm spredning i snitt på 100m, sett bort fra skytterfeil og uforklarlige flygere. Har skutt noen hundre med denne oppskriften nå. Jeg fikk først trykktegn på 46grn krutt med samme coal, så jeg tror dette er godt innafor. Tabellen sier max 45,8grn. Coal på 72,5 er begrenset av magasinene mine. Jeg bruker Ruger sine AICS magasiner, og der begynner alt å låse seg med lengre patroner. Kammeret til Rem700 LTR'en hadde plass til 74,3mm coal med denne kulen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den "ultimate" langholdspatronen i .308w, er selvfølgelig veldig individuelt mtp: avstand, presisjon på ulike og aktuelle avstander, løpslengde, pipesnurr og et par andre punkt.

Min langholdsladning for lange hold er 190HPBT, 45grn N550, CCI 200LR, helpresset Norma hylse, COL 71.5mm. 810-815 m/s i min pipe. (LW, 65cm, 1:10, 24mm ved munning)

Dette er en patron som gir meg adekvat presisjon (<200mm@500m), men gir meg god rekkevidde 1000m (transsonisk) - 1100m (supersonisk).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg bytta ut løpet mitt til 20" langt og 20mm i munningen med 1:12 twist. Testa forsjellige ladevekter med n140 på en 167 scenar.

Begynte med 40gr og økte med 0.5gr opp til 44gr. Hastigheta økte veldig lite etter 43gr faktisk.

Men ho samla velidig bra på 42gr blank, med en hastighet på 764m/s.

 

Ser meg fornøgd med det en så lenge :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har testet en noen Nosler Custom Competition 175 forran IMR 4064, og det gir lovende hastighet og presisjon. Beste presisjon fikk jeg med 41grn og 72,5 OAL. Jeg er også litt nyskjerrig på Lapua Scenar-L 175 siden man får disse i bulk 1000stk til 3kr stk på jaktdespoten. Alle liker valgmulighetene til Fjordland, men jeg synes bare det blir vanskelig jeg... :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvor langt klarer folk her å treffe stålplater med 168 SMK?

Jeg spør fordi jeg skjøt den tetteste samlingen min i dag, med følgende oppskrift:

 

Sierra Matchking 168

Norma hylse (10. omlading, helpresset)

Federal Large Rifle tennhete

IMR 4064, 40 grain blank

COAL 2.800" (71,12mm)

 

RXZkQ1VI.jpeg

(flyttet albuen litt inn på 3. skuddet. Scheisse!)

 

I lys av at jeg har under 1000 skudd i gamet, så er jeg ganske fornøyd, men tilbake til spørsmålet mitt - hvor langt ut duger 168?

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt klarer folk her å treffe stålplater med 168 SMK?

Lite egen erfaring. Men 500 og 600m er ingen problem. Samme presisjon som alt annet som er bra.

 

Sett på andre skyte. 600m meget bra. 1100m: treffer sideveis. Det var nedslag overalt mellom 950 og 1100m, ved skyting på skiva på 1100m. Hullene i skiva indikerte at kulene ikke fløy med framenden fremst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alle liker valgmulighetene til Fjordland, men jeg synes bare det blir vanskelig jeg... :(

Godt poeng! Det blir litt som på en radioquiz jeg hørte en gang, der innringeren sa noe i retning av noe slikt:

"Neeeei, dette var vanskelig.... Har du flere svaralternativer?" :lol:

 

Jeg har ikke erfaring med .308Win, men jeg har utviklet ladninger med to ulike kuler i hvert av kalibrene jeg bruker mest, slik at jeg er litt mindre sårbar ved leveringsproblemer. Så driter jeg i resten, fram til jeg evt skal ha ny pipe. Da tar jeg ei ny runde med utvikling, og bestemmer meg for to kuletyper; de samme som før, eller noen andre.

Link to comment
Share on other sites

"Standardladning" opp gjennom tidende for 168gr SMK var/er 43gr VV N140 som gir ca 800ms i ei 60cm pipe. Denne ladningen er en "vinner" i BR, metallsiluett og 300m UIT/ISSF.

 

Stenvaag satt verdensrekord på 60 skudd liggende 300m med 167gr Scenar foran 45gr VV N150. Han er den første som skjøt fullt hus i denne grenen med 600p. Overført til nynorsk er det en 60 skudds gruppe på ca 1,2moa på 300m med reim og diopter..

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt klarer folk her å treffe stålplater med 168 SMK?

 

Som M67 skriver så er denne kula helt kurant å få god presisjon med ut til 5-600m, men av og til blir 168 SMK

ustabil i det transoniske hastighetsintervallet. Resultatet er at enkelte skudd bare "forsvinner". Enkelt sagt så skjener kula ut i vilkårlig retning når den når hastigheten synker ned mot MACH1 og resultatet er ei kule som treffer laaaangt unna der du sikter.

 

I sommer skjøt jeg den ut til 800m. De fleste skudda satt der akkurat der de skulle, men noen skudd bare forsvant uten at vi registrerte hvor kula traff.

Spotter fulgte kula ut til ca 700m. Der tok plutselig kula en helt annen retning og forsvant.

Kan nevne at de kulene som beholdt stabiliteten satt innenfor 30-40cm og det ble skutt på et slett fjell som

helt klart hadde gitt signatur om kula hadde truffet noenlunde i nærheten.

 

For skyting på over 500m bruker jeg ikke normalt ikke 168SMK, men hadde hørt ryktene om at akkurat denne kula kunne bli gyroskopisk utstabil og fikk faktisk bekreftet at det stemmer i praksis.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har skaffet meg QuickLoad og har lært mye om indreballistikk på kort tid.

Veldig morro, men jeg har støtt mot noe underlig og håper jeg kan be om hjelp her.

 

Jeg ladet opp 168 SMK forran 40grn IMR 4064 i en Norma hylse.

Målte dette til 680.1m/s (snitt av 5) med chronograf.

Satt inn disse verdiene i QL og fikk oppgitt 723m/s.

 

Startet en prosess for å finne variablen som måtte være feil, og fant noe på Youtube om å måle hylsekapasitet med vann.

Snitt av 5 Norma hylser ble målt til 63,4grn, noe som var betydelig mer enn standardverdien i QL, som var 56grn.

 

Da jeg endret verdien i QL til 63,4grn H2O capacity så endret Mv seg til 681m/s - spot on!

 

 

Men så...

 

 

Fortsatte jeg å leke med teoretiske ladninger for å få mest mulig fart, og da forteller QL meg at jeg kan fylle hele 52,5grn N550 bak en SMK 175grn uten overtrykk.

Dette skal gi meg 800m/s ut av en 20" pipe, og det har jeg veldig lyst at skal stemme, men jeg vet ikke om jeg våger å tro på det.

Sierra og Vihtavouris tabeller sier begge at max ligger rundt 45grn, og når jeg endrer H2O case capacity i QL til standardverdien på 56grn så stemmer det godt med trykket.

 

Hvordan skal jeg forstå dette?

Link to comment
Share on other sites

At det er bedre å gå ut og prøve enn å forske på ting der en sliter med flere variable en ikke har mulighet til å kontrollere... Lad opp, se hva som skjer. Men vil tro 52gr 550 bak 175smk kan bli litt kvass...

 

Edit:550, ikke 55

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter min vurdering ja. BC, lengde og form er for en amatør tilnærmet identisk. Jeg tror vinkel på BT er lik også.

Eneste forskjellen jeg så var finish på kulen. CC har en mattere, og delvis missfarget mantel, uten at jeg kan påstå at det har noe å si.

Funfact: CC175 stabiliserte i mitt 20" 1:12 løp i subsonisk hastighet. SMK175 gjorde det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men; skal man langt av gårde med 308 kan man se på nye, og sikkert svindyre, Nosler 190gr Accubond Longrange. Den har bc på. 640. Denne kula kan man skremme ut med 800ms i lange løp. Da begynner det faktisk å smake fugl av den gamle nato'en.

Link to comment
Share on other sites

Med 208gr Amax mister man vel en 60 - 70ms i utgangshastighet i forhold til 190gr. Jeg har ikke prøvd ABLR men 190gr SMK har jeg skutt ganske mye med. Forsøkte også 200gr SMK for mange år siden. Mistet veldig mye fart med denne kontra 190gr. Nå skal det sies at 200gr SMK har veldig lang bæreflate. Hadde ca 2630fps med 190smk og 2400fps med 200smk. Begge i 65cm løp i et matchgevær.

 

Hvis man får 2650fps med 190gr ABLR har man jo god gammeldags 6,5x55/140gr/9g balistikk i 308 med skikkelig punch fra ei 190gr kule. Metallsiluettbukken på 500m har ikke en sjanse uansett treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

De nye Sierra kulene så meget interessange ut. Tro når de vil være tilgjengelige i fedrelandet... En 168 grs kule med bc. på .535 er temmelig rått om det stemmer. Med disse bør man greie rundt 840m/s med cfe 223 selv i en kort pipe. Spørs om argumentet med 6,5x55 kontra 308 til langhold begynner å bli litt dårligere når slike kuler er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I følge en amerikansk forumdeltager som hevder å ha snakket direkte med Sierra på telefon, blir ikke TMK kulene tilgjengelig for salg. Dette på grunn av en avtale om distribusjon med Black Hills. Har noen mer informasjon om saken kanskje? Er det noen norske importører/forhandlere som vet mer enn resten?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Kronograferte ladestige i dag.

 

Beste samling (5 skudd,1/2moa@100) fikk jeg med følgende:

Sierra Matchking, 175 grain

41 grain N-140.

20" 1:12 pipe.

20C 995hPa.

Stusselige 685m/s

Dette var overraskende lav hastighet. QL beregnet 720m/s. Noen tanker om hvorfor det er slik?

 

Max i ladestigen var 42 grain. Dette gav 705-712m/s. Også lavt ift forventning.

Min var 40 grain - 659m/s.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...