Jump to content

Custom comp 6.5 123grs og Partition 140grs omhverandre


slemmo

Recommended Posts

Jeg lader Partition 140grs med COL 76.5 og 45.8grs MRP

 

Finner ikke noe ladedata for 123grs custom comp med MRP, men om man sammenligner disse to kule med andre krutttyper, så er mengde og COL ikke langt fra hverandre.

 

Vil det funke å lade Custom comp med samme COL og mengde MRP som jeg lader Partition 140grs?

Link to comment
Share on other sites

Vel, for meg funket ikke NCC med så liten settedybde. Jeg må ned på 73,8mm.

 

MRP vil på et vis fungere, men du må nok spa på mere. Og det er nok på langt nær et godt egnet krutt til så lett kule i 6,5. Dyrt blir det også. N-11/NC96M/N-19/VV-140/150 er nok bedre egnet samt betydelig billigere mtp pris, samt forbruk pr patron...... Selv 160 er bedre og billigere.....

Link to comment
Share on other sites

Kostnad er ikke så viktig her, poenget er at jeg har ladepressa satt opp, så om det hadde gått an å bare sette i den andre kula å lade opp noe skudd uten å forandre noe så hadde det vært topp, hvis ikke så gidder jeg ikke, da kjøper jeg heller NP Trainer ferdigammo.

Denne børsa brukes bare på jakt + et par hundre skudd før jakta for å komme meg inn i boltrifleskyting igjen etter å ha skutt 10000 skudd med halvauto gjennom året.

 

Ladetabellen til Nosler sier forøvrig COL på 76.8 til Custom Comp 123grs.

Link to comment
Share on other sites

La meg først få presisere at jeg er en meget fersk hjemmelader!

 

Har selv prøvd å lade Nosler CC 123 grain med VV N150 krutt, Norma hylser og Federal 210 tennhetter. Første gang ble det ladet med en COL på 76,8 mm og fra 35-38 grain krutt, samtlige ladninger sotet som f. 35 grain ga en snittfart på 714 ms, 38 grain ga et snitt på 766 ms (Blaser R93 med 57 cm løp). Andre gang prøvde jeg å redusere COL til 74,5, denne gangen ladet jeg bare opp 5 skudd med 35 grain krutt. Disse ga en et snitt på 719 ms og sotet omtrent like mye som de med COL på 76,8 mm. Har ikke rukket og teste noe mer ennå.

 

 

Hvis du måler boattailen på en Nosler CC ser du jo at med en COL på 76, 8 mm, så er det ikke mange mm du får i kulehold. Det anbefales jo rundt en kulediameter i hold, og mener vi fant ut at du da må ned på rundt 73,5 mm i COL for å oppnå dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...