Jump to content

Store Rovdyr.


45-70gov

Recommended Posts

Hallo. Nå når jakta er i gang har jeg lyst til å høre hvor mange som har sett våre store rovdyr. Laget som jeg jakter elg og hjort med hadde med en bjørn i jaget vårt som passerte på 30m på en trang post. :shock: Opplysningene om hvor mange vi har i Norge er vel ikke overdrevet :) Har vært morsomt å høre om flere har vært i kontakt med noe. Om det er Gaupe ,Ulv, Bjørn ,Jerv, Har sett både ulv og gaupe selv.

Fortsatt god Jakt. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

lngen bjørner er hittil felt under årets lisensjakt. Om to uker er årets bjørnejakt over.

 

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) mener bjørnestammen er for liten, slik at den reelle muligheten til å felle bjørn er så liten at jegerne ikke vil bruke fritiden sin på slik jakt. Mangel på jaktkompetanse og redsel for sikkerheten er andre momenter som holder jegerne fra bjørnejakt, mener forbundet. :lol:

 

Startskuddet for årets lisensjakt gikk 1. september, og 15. oktober er jakta over. Det er åpnet for felling av 16 bjørner. Det er tredje året lisensjakt på bjørn foregår i Norge. 1.762 nordmenn har meldt seg til jakta.

 

Fra Gd 021008

Link to comment
Share on other sites

I følge DNA-registeringer hår og avføring i 2007 og rapport fra Bioforsk, av ble det påvist 56 forskjellige bjørn i Sør-Norge. Av disse ble 55 knyttet til Hedmark. 53 bjørn, tror jeg det var, var hannbjørn, mange av disse er sikkert yngre hanner som vandrer en del....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hallo. Nå når jakta er i gang har jeg lyst til å høre hvor mange som har sett våre store rovdyr. Laget som jeg jakter elg og hjort med hadde med en bjørn i jaget vårt som passerte på 30m på en trang post. :shock: Opplysningene om hvor mange vi har i Norge er vel ikke overdrevet :) Har vært morsomt å høre om flere har vært i kontakt med noe. Her har det ikke vært registrert bjørn på 50år ? Har sett både ulv og gaupe selv.

Fortsatt god Jakt.

 

 

Har lyst til og fortsette denne. Nå har det vert jaktet en del timer i norsk skog. Har vert sett litt av vert har jeg sett her på nettet. sist ulve angrep på hund på GD.no. I Ringebu.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært observert rovdyr under jakt, men det er mange gaupe observasjoner i valdet der jeg jakter i Orkdal. Vi har også funnet 5 kadaver i terrenget vårt under jakt. Både rådyr, hjort og elg. Men vi stusser litt på om det er gaupa som har tatt alle disse. Vi har funnet en liten elg. Muligens en 1 åring fra i vår. Elgen har ikke noe vinterbeite til oss (i hvert fall er det ikke mange elgene som "stiller seg inn"), men trekker inn utover senvinteren. Dermed må gaupa ha tatt elgen på slutten av vinteren eller i vår. Men har aldri hørt at gaupa tar noe særlig med elg. Sannsynligvis har nok elgen kanskje bukket under av andre årsaker eller vært sterkt svekket. Uansett er det også sett ulv ikke langt unna, så det vi har diskutert i jaktlaget er om den kanskje også har streifet innom vårt terreng. Men det er umulig å vite og i utgangspunktet er gaupa den mistenkte synderen for de kadaverne vi har funnet. Det har i hvert fall forsynt seg grovt av rådyrene.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hadde en stor gaupe (hann) på rådyrpost i høst sammen med kona. Første gang i mitt etterhvert ganske lange liv jeg har sett gaupe i det fri. Har ellers sett både jerv og bjørn, men aldri ulv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sett jerv, i levende live kun en gang. Under reinsjakt i Knudshø.

 

Egentlig forsto jeg ikke det var jerv til og begynne med. Den var helt svart på farve, og jeg fant det ikke forenelig med jerv, siden jeg trodde at jerv skulle ha et lysere parti oppå bakkroppen.

 

Trodde nesten det var en fuglehund til å begynne med, men da jeg fikk se den løpe, forsto jeg det måtte være noe annet.

 

Den tverrsnudde i sporet mitt, der vi hadde gått opp fjellet 7-8 timer tidligere på dagen :!: Snakk om å ha sansene på plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hunn: mindre enn tre cm mellom analåpning og urinåpning.

Hann: Mer enn tre cm mellom ovennevnte.

 

Enorm respekt til Graahund som faktisk greier å måle dette på frihånd uten å skyte gaupa først......... :wink:

 

Nå er vel gjerne vekta på ei godt voksen hanngaupe ca 10 kg tyngre enn ei hunn kan bli, så om dette var ei STOR HANNgaupe, som gråhund har sett, så skal et litt trent øye se tydelig forskjell.... :wink:

Far min driver med utstopping, så jeg begynnr å ha sett noen gauper (døde sådan) i mi, om ikke så lange, tid. Når du får de bamsene på rundt 25 kg, så ser en forskjell!

 

Vet ikke om jeg har nevnt det her, men så ei gupe her på Evenstad for noen uker siden. Spora med bikkja på spor av familiegruppe, og var på det nærmeste på ca 40m og fikk sett et glimt av mora.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...
Sett ulvespor i Rendalen. :!::!::!:

 

Ingen antydning til spor av folk i nærheten, og så store settere/gråbikkjer har jeg aldri sett eller hørt om, så rimelig sikker på at det var ulv. :!:

 

 

---

Pål

 

 

Dette blir jo noe som vi skal veldig bli vant med det. Man kommer ikke til å se spor etter matnyttig vilt i utmarka våres i fremtiden. Man vet jo hva som skjer når rovdyra blir for mange, jeg vet i allefall det :!::wink:

Her hvor jeg bor har vi mye bjørn, og vi begynner å se litt hva bjørnebestanden har å si på elgbestanden i sammens med oss jegerne .

og det er ingen positiv lesning.

Hva er det som er så meget mere positivt i å huse så mange store rovdyr egentlig.

Enn å ha folk å bufe i bygdene våres ? :?::?::?:

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Eg såg gaupe no på nyåret. Vi var ein gjeng på rypejakt i Lierne. Ein ettermiddag etter jakta skulle vi til Gäddede å hamstre flesk og pils. Nokre kilometer før grensa bykser det ein skapning over vegen i 2 byks. "Gaupe" seier sidemannen før eg får tenkt meg om. Vi stoppa og sjekka spora, og ganske riktig, var gaupe.

 

Klart at det er ikkje so kult å ha sett den frå bil. Aller helst skulle ein jo sneke seg innpå den i skogen og gitt den kokos. Men likevel ein stor opplevelse!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gaupejakt lot jeg være gaupejakt i år. Er ikke mye moro å være ute i skogen når det er folk over alt.

Traff derimot på spor av flere gråbein for litt sia....

 

En solid kamerat dette her....

grbein9zf6.jpg

Å bakspore kan alltid lønne seg...det som så ut som en ulv var fler...

grbein4sl5.jpg

Fikk hetta når bikkja dro i vei på sporene og i flg. Astroen fulgte han på i 1,5km før kompisen fikk kalt ham inn der han satt på post.

grbein6so6.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Eg såg gaupe no på nyåret. Vi var ein gjeng på rypejakt i Lierne. Ein ettermiddag etter jakta skulle vi til Gäddede å hamstre flesk og pils. Nokre kilometer før grensa bykser det ein skapning over vegen i 2 byks. "Gaupe" seier sidemannen før eg får tenkt meg om. Vi stoppa og sjekka spora, og ganske riktig, var gaupe.

 

Jeg så faktisk mi første gaupe passere veien på samme sted (og jeg var i samme ærend...). Har for meg at det var mellom Sandsjøen og Kvesjøen. Har sett noen etter den tid. Så vel to i jakta i fjor, ei i fjorsommer og to i årets jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

God dag, folkens.

Ut i frå trådtittel er dette ein tråd som blir fulgt med på, og blir moderert gansle strengt.

Topic i tråden er observasjonar av store rovdyr og andre erfraringar med store rovdyr. Det betyr at for/mot-argumentasjon, hetsing av myndigheiter/bønder/by- eller bygdefolk, skadeproblematikk osv ikkje er topic, berre so det er nevnt.

Det har ikkje sklidd ut endå, men eg gjer beskjed allereie no då eg ser antydningar.

 

45-70 kan, som trådstartar, legge føringane for tråden. Må gjerne sende meg ein PM korleis han/ho vil ha tråden sin moderert.

 

Mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

vanskelig å se noe på dette bildet.

 

Til dere som fotograferer dyrespor: legg noe gjenkjennbart ved siden av sporet, f.eks. en snusboks eller tomstokk/målebånd. Dette for at da kan man tydeligere se størrelse på sporene i forhold til man allerede kjenner størrelsen på.

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke MED SIKKERHET å skille ulvespor og hundespor fra hverandre kun med poteavtrykk. Det som kan være lurt er å følge spor(gjerne bakspor) for å se på adferden/spormønster/skrittlengde/byttedyr til dyret, her kan man ha muligheter for å anta om det er ulv eller hund.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen sikker, eller i det hele tatt tilstrekkelig god nok måte til å egentlig anta noe som helst ut ifra poteavtrykk. Adferd er nøkkelen, men da trenger du ei sporrekke, ikke nok med bare ei kryssing i en vei eller no...

Skrittlengde kan du ta litt på, men vær forsiktig der å. Om bakfoten er satt foran framfoten* (hardt underlag). så har dyret hatt stor fart, og ei grov bikkje kan fort få samme skrittlengden som ulver flest å!!

 

*framfoten er størst, og oftest bredere i forhold til lengden. Litt forskjell på puta å, men da skal du ha veeeldig gode avtrykk. Rund lita bak, bred trekantig framme. Studer ei bikkje!!

 

EDIT:

og selv halannet år gamle valper, særlig hvis de er flere sammen ofte veldig hundelik adferd. Leker med hverandre, og titt og tett seg selv å.

Link to comment
Share on other sites

Hvem kan ha laget dette sporet? Det er forresten bra nøyaktig like bredt som håndflaten min

IMG_3908.jpg

 

K

 

 

For meg ser det ut som en (stor) hund. De to tåputene som er tydeligst er for nærme hverandre til at det kan være ulv. Se forøvrig klomerker til høyre for disse to tåputene. Finnes ingen asymmetri (gaupe).

Link to comment
Share on other sites

Tærene er ikke for tette for å utelukke noen ting... Kanskje tvil hvis flere spor hadde sett likedan ut. Men med den størrelsen, og såpass store klør, så KAN det fort være en bakfot (avlangt, og tette tær. Innovervente klør på miderste tær, lærebokeksempel på bakfot...) av en gråpels som har tråkka der. Men fortsatt kan en ikke si noe sikkert!!

 

Hvor er blidet tatt? (Hvor i landet), avstand til veg, sti etc? Tamhunder med såpass svære labber er skjeldent langt unna eieren sin. I alle fall på denne årstida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...