Jump to content

fersk revejeger


chs

Recommended Posts

Ja, da har en altså kommet seg i gang med revejakt. Er litt prøv og feil i starten tror jeg.

Har klart å få inn enn veldig brautende rev på hareskrik, fikk den ganske nærme men da snudde vinden og den fikk antakeligs teft av meg og jeg hørte den i nærheten.

 

Er det normalt at de brauter mens de er på vei? Hørte nemlig på brautinga at den kom nærmere :D

 

Nesten så den svarte hver gang jeg lokka, men bare at den kom nærmere. Litt spennende dette, selv om en dog ikke har sett rev enda. Får tro det snur ..hehe

 

(denne skulle egentlig inn under lokk av rev)

Link to comment
Share on other sites

Det Ulf sier er ikke nødvendigvis rett..

Min første rev var en slik "brautende" rev. Den gikk og skreik langs en traktorvei og jeg gikk bare mot lyden, enkelt og greit. Litt nervepirrende, da det høres heilt jævlig ut når den kommer nærmere og nærmere :P

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva TS mener med "brautende" lyd. Høres i alle fall ikke ut, som noen rev. Nå er det nok mange på forumet som kan dette mye bedre, enn meg. Jeg betrakter meg ikke som revejeger, selv om jeg i ungdommen skjøt noen, grunnet hønsegården vår.

 

Så langt jeg vet kan revhannen skrike mye i forbindeles med "parringstiden", men det er da ikke noe jeg vil kalle for brautende skrik. Det er for å varsle tisper og tilstdeværelsen og et varsel til andre hanner. Normat høye og skjærende lyder.

 

Uannsett - at en rev skal varsle sin tilstedeværelse, etter et angstskrik, fra et dyr er tullete. De sniker seg lydløst innpå, for å se om det er noe de kan drepe.

 

Men brølene til rådyrbukk (og hjort) kan virke brautene. De advarer andre bukker, ved mistenkelige lyder. Og de svarer andre bukker, med brøl. Svarer en bukken med brøl, kan vi få den til å svare flere ganger, mens den nærmer seg. Enkelte ganger forsiktig, andre ganger kan den storme fra, med mord i blikket. Lyden kommer som et grovt støtende lyd. Er de hissige, kan de reagere på alle lyder i nærheten. Selv en brekt kvist. Kanskje litt uvanlig at de svarer på et hareskrik. Men, det forundrer meg ikke.

 

Anbefaler TS å søke etter rådyrbrøl (i brunst), på TouTube. Mange dyrelyder der. Er lettere enn å forsøke å beskrive lyden.

Link to comment
Share on other sites

Det skjer titt og ofte på lokkejakt at vi hører reven hyle/lager lyd (dog ikke brauting i ordets rette forstand). Særlig om vinteren..Hvorfor? det har jeg ikke noe svar på. Kan også nevnes at disse revene som lager lyd i forbindelse med lokking (angstskrik) sjelden kommer inn på lokk. Kan være at de gjennomskuer lokkelyden, at de har blitt lurt av lokkelyder før? tror man støkker flere rever enn man får øye på når man driver med lokkejakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...