Jump to content

Reveglugga di..?


galaxy

Recommended Posts

Har begynt på en glugg nr. 2 ! Denne skal vere litt større slik at eg kan putte inn ei seng. Den gamle tenkte eg at eg skulle plassere på ein henger og muligens lage eit eller to skyteskår til.

Skal slenge ut bilder når eg har rota meg til å knipse dei :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Om du skaffer deg driveway patrol så har jo du gode greier, du kan legge deg til å sove å så bli vekket av patrolen. Men da må det være lydtett. Skal kjøpe meg driveway patrol til neste sesong.

 

Er vel det som er problemet, må nok ha en varsler som ikke lager lyd. Da måtte det hvertfall blitt en Mikkel-Revevarsler med øreplugg. Eller bare en Spypointvarsler som vibrerer eller lyser. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har bygd meg ei lite mobil reveglugge på et gammelt campingvogn understell, størrelse på bua er 150 x 240 utvendig. 7cm isolasjon i gulv, tak og vegger. må da gå an å drikke kaffe og vente på mikkel i denne? Varmekilde er tenkt enten gass eller en kakeboks med telys. Mulig det blir montert et solcellepanel, batteri, slik at man kan ha lys på åtet :)

 

1.jpg

Begynner med et gammelt men bra campingvognunderstell, kjøpt for 500,-

 

2.jpg

kappet og justert understellet til en litt mer passende størrelse, utvendig er bua B:150 x L:240

 

3.jpg

Klargjør for isolering av gulv

 

4.jpg

reisverk, på dette bildet er ytterveggene 190cm, det ble justert til å være 175cm

 

5.jpg

Bua kledd med kledning og takpapp

 

6.jpg

Dør på 60x190, har også gjort klart for mulighet til å sette inn glugge på gavelveggen foran.

 

7.jpg

Beiset og nesten klar, mangler dør og glugger

 

8.jpg

Ordnet en liten seng, 200 x 60 cm

 

9.jpg

liten benk under gluggene

 

10.jpg

klart for å sette inn dør, fått på en ventil

 

11.jpg

Fremsiden og bakveggen

 

12.jpg

Bakveggen

 

13.jpg

Dør klar for beising.

 

14.jpg

Glugger og dør, gluggene er laget slik at de kan enkelt skyves til siden. Skal sette inn et permanent glass/plexiglass der hvor platen står

 

15.jpg

gluggene, blir 2 stk. Passer for recht og links skyttere :)

 

16.jpg

Fint plass til 2 stk.

 

17.jpg

Må da gå an å drikke kaffe her og vente på mikkel :)

 

18.jpg

Nå er det bare å legge inn hyttebok og få opp bilde av kongeparet. samt legge på plass en madrass.

 

19.jpg

klar til å hektes på bil eller atv for å kjøres på plass. Godt nytt jaktår til dere andre jaktinteresserte også!

 

Hilsen Lars Erik

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tenkte jeg skulle oppdatere med noen nye bilder fra etter at bua ble plassert ut.

Den har nå fått solcelleanlegg, lys og revevarsler montert. Bua har stått på plassen 2-3 måneder allerede, og det har blitt lagt ut åte like lenge.

Så det er vel nå på tide å aktivere lyset slik at mikkel venner seg til det også :crazy:

Morro med forberedelser....Litt i overkant vil vel noen synes :)

 

20121021_133650.jpg

 

20121021_141534.jpg

 

20121021_140302.jpg

 

 

Lars E.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lurte på å sette opp en revepost ved åte i vinter, men er litt usikker på hvordan jeg skal plassere den på bakken... Hva er greit å bruke som gulv? skal være en tett og skikkelig post, men må nesten starte med gulvet og det vil jo stå i direkte kontakt med bakken om jeg ikke finner en gammel enger e.l og bygge oppå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får vel benytte mitt første innlegg på forumet til å vise frem glugga mi ra! :) er ikke så mye å skryte tå, men den gjør da jobben. Den er på et rom i tredje etasje i huset som pilen peker mot på bildet.

 

28im58g.png

 

2eumpeo.jpg

Som vist på bildet, så er det ca 70 meter opp dit, og jeg har montert en revevarsler av ukjent merke, svenskprodusert.. Den oransje mottakeren henger i vinduet med lyd på, ikke noe fryktelig høy lyd så skremmer ikke akkurat reven på 70m men mer en bra nok til at jeg skvetter til litt sjøl når/hvis den sier ifra!

 

11095p3.jpg

 

59v75v.jpg

Her er noen bilder av glugga mi. Er som sagt det gamle soverommet til broren min i øverste etasje i huset. Har lagd ei ramme i karmen av 36x48 som jeg har lagt ei knepute rundt og surra rundt et hånkle. Alt i alt et velfungerende anlegg :) Ser såvidt opp tel åta på ene bildet. Ikkeno særlig å vise frem i forhold til andre glugger her ser jeg, men men. Har forsåvidt blitt lovt å få et henger understell av bestefar som jeg skal lage ei jaktbu på til sommeren! Ser fram til det! :) Er forresten rykende fersk jeger, men har jo vært med far en god del på elgjakt og rådyr jakt opp igjennom åran. For en fire-fem år sia så tok han rundt 13-15 rev et par vintre på rad, så er vel der jeg har inspirasjonen ifra :) Er en god del rev i området, men har ikke observert rev på åta enda. La ut åta og satte opp lys forrige lørdag, litt i seineste laget kanskje så jeg får vel bare vente en stund til reven venner seg til det? :) Blir i hvertfall kjempe artig å skyte min første rev her!

 

Edit: Oppdaget at bildene var veldig små, men fikk ordna det :)

Link to comment
Share on other sites

Per Marius, du skulle nesten montert lys på husveggen rett over vinduet ditt du vettu, hvis det bare er 70 meter opp dit så hadde du kansje sett enda bedre fra huset, å så kunne du montert lys som har slått seg på automatisk hver kveld også!? :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd! :) hva ville dere anbefalt av belysning over vinduet da ra? Har forresten en timer på lyset alt, slik timer til motorvarmere og slik!

 

Tenkte å ha hengeren på et annet sted skjønner du, så jeg har to åter etter hvert :) men blir nok ikke før til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje lurest å ha bare en åte hvis du tenker at det andre åtet også skal være i tilknytning til huset.

Med revevarsler kan du sitte å se tv eller ligge å sove for så å tusle opp i glugga når alarmen går.

På en åte jeg hadde på hjemplassen min så brukte jeg en 1000m fra en gammel bil, jeg koblet den på en vanlig batterilader for bil som igjen var koblet på en motorvarmer klokke. Med lyset montert på en brakett på husveggen utenfor vinduet så kan du vri det til å lyse dit du vil samtidig som lyset vil virke blendende på reven så den ikke ser at vinduet åpnes og løpet kommer ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal hente meg et gammelt campingvognunderstell i morgen, og sitter å planlegger litt nå.

Lurte litt på dette med glugger, er det noen som har prøvd å sette inn ei lita hundedør til å stikke rifla ut igjennom?

De er jo ganske tette for vær og vind, og noenlunde lydløse også.

Noen som har noen meninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Mye fine glugger her! Driver å undersøker med å få tak i ei på henger, som kanskje er mulig å restaurere opp igjen, ellers er det jo fint med en henger å ramme også bygge bua selv. Skal flytte bua jeg har oppi her også, veldig lite aktivitet blitt, + at dem har gravd med gravemaskin i røysa der det er hi, så der er det ikke noe hi mer gitt.. Fanken også, der som det var så bra aktivitet i fjord..

 

Om noen vet om ei bu på en henger, så send gjerne på en PM! :)

Link to comment
Share on other sites

Mye fine glugger her! Driver å undersøker med å få tak i ei på henger, som kanskje er mulig å restaurere opp igjen, ellers er det jo fint med en henger å ramme også bygge bua selv. Skal flytte bua jeg har oppi her også, veldig lite aktivitet blitt, + at dem har gravd med gravemaskin i røysa der det er hi, så der er det ikke noe hi mer gitt.. Fanken også, der som det var så bra aktivitet i fjord..

 

Om noen vet om ei bu på en henger, så send gjerne på en PM! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 6 months later...

Kan bidra litt her eg også. I år har ikkje eg fått jakta rev enda. Har hatt åtet liggande ute ei stund fra hjortejakta men ikkje fora meir etter att det vart tomt. Heiv på litt meir nå. Rydda plass på loftet i alt rotet. Skal lagast skikkelig sittestol, lita seng og flytte opp revevarsleren hit seinare.

 

Utsikt til åtet. Ligger i kanten på bøen der fotspora mine slutter. Slik ser det ut når eg sitter i stolen og ser ut glaset. Ca 70m til åtet

1_zpsb33e1a86.jpg

 

Litt bedre utsikt når eg sitter nærmere glaset, men da må børsa stikke ut. Liker best og skyte innenfra uten og stikke ut børsa. Da er det mindre sjangse for og bli sett

2_zpsca70e3e5.jpg

 

Bak børsa. Varierer om eg orker og ha den på stativet klar eller om eg har den ved siden av meg.

3_zpsee70474e.jpg

 

Ikkje ferdig innredd her oppe, da dette var vinterens første gluggejakt. Skal oppdatere etterkvart. Planen er bedre stol, revevarsler, seng, lita avskjerma område en kan bruke lys til å lese eller data så lenge revevarsler er montert.

4_zps5e8b6d60.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nyinvesteringa, gugg nr 2. Vogna er en god gammel 77mod CI Sprite, modifisert for gluggjakt.

 

Innvendig har jeg alt jeg trenger, ordnet en ordentlig godstol og et lite bord på tvers forran gluggen.

Nylig fått fyr på gassovnen, så har troen på at den skal kunne holde en lunk i vinter.

Morro å få blåst nytt liv i en gammel camper :lol:

 

Satser på mange fine timer i denne, med eller uten revfall

 

yAvoUaK.jpg

9EH4taU.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken på varme på endel netter med mange blå både inne og ute, at det hadde gjort seg med varme inne! Men buene er kanskje litt for langt bort i fra tilgjengelig strømnett, da er en liten ovn eller andre gode muligheter i tankene. Men det har blitt med tanken sålangt, buene er godt isolerte, og jeg har kledd meg godt, men klart det kjennes å sitte rolig i kanskje opptil 4-7 timer i kalde vinternetter! Men kjekt er det allikevel! :-) Vurderer å lage en eller to buer til! :)-

Link to comment
Share on other sites

I år flytter jeg innendørs til varme kaffedrikking og bevegelighet.

Skal jakte fra brakka jeg jobber i. Åte blir på 75-80m. Børse er oppgradert fra 17hmr til 222rem. Blir spennende å se om det funker noe bedre,kommer nok til å savne å høre det knaker i vinterkald skog og revhyl i brunsten.

Link to comment
Share on other sites

Om du skaffer deg driveway patrol så har jo du gode greier, du kan legge deg til å sove å så bli vekket av patrolen. Men da må det være lydtett. Skal kjøpe meg driveway patrol til neste sesong.

 

 

Hei!

 

Kor nært åte må sensoren (driveway patrol) vere for at den skal varsle? Vil unngå å gå for nærme åte for å plassere sensoren samme kveld som eg skal postere.

Link to comment
Share on other sites

Om du skaffer deg driveway patrol så har jo du gode greier, du kan legge deg til å sove å så bli vekket av patrolen. Men da må det være lydtett. Skal kjøpe meg driveway patrol til neste sesong.

 

Kjøpte denne hos dx.com I dag for ca hundrelappen.

 

http://www.dx.com/p/electro-guard-watch ... kXObk3luUk" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått opp lys gammel 1000m. Satt igår kveld syns det var litt for lyst så da prøver jeg i år igjen med grønn biltema film på lyset. Håper det ikke blir så søvndyssende å se på det lyset da det er lengre avstand og mer gårdslys. Sitter i brakka jeg jobber i inne på gårdsplassen. Åte ligger i skogkanten ca.80m. Skulle bare hatt tak i en kupupp å hatt på åte. Får ikke tak i.

2jc7tiw.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hei! Blåser liv i tråden da jeg etter å ha flyttet adresse innså at bua på låven fikk ny eier, og tidligere gromplass får glede andre:)

 

Så da bar det til byggshop å handle 12 mm OSB og 36x48(reisverk), resterende var å oppdrive i den "nye" låven. Blikkplater, 2x4(gulv) isolasjon etc. Biltema ordnet hengsler, plastglass til glugge ect samt åtebelysning for 12v. Ingen TEK10 :lol: men nå har jeg laget en bu som er optimal for meg.

 

Gamle rundballer sørger nå for støtte for vind sammen med lastestropper.

U05Cay90.jpeg

VUU1QnZq.jpeg

NjVha1ps.jpeg

azV3MWg3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mye fint her. To viktige forhold gjør gluggjakta mer fristende: !. Flere vindu. 2 . Trygg oppvarming (Det vil i praksis si at  farlig gass ledes ut. Ved i  ovn knitrer veldig, og mye annet kan være svært farlig å bruke inne i bua. Fortvilet om jegere sovner inn med børsa i fanget av kullosforgiftning.) Det må da finnes et bra produktmarked for den som finner en god og trygg løsning her.

Jeg liker at det er vindu i flere retninger. Men alle vindu MÅ ha godt takutbygg over hvert vindu for å hindre lys inn, og dermed dempe revens mulighet for å oppdage bevegelser inne.

Vinduene gjør timene i bua mye mer interressante, fordi en kan se rev (og annet vilt) også utenom selve åtet.  Mye mer fristende å sitte i bua når det foregår ting omkring, som man ellers ikke ville fått med seg om en bare stirret mot åtet. Og mye mer fistende å sitte godt og varmt.

Plassing høyt i terrenget er også kjekt. Det gir mer bakgrunn for selve prosjektilet, bedre oversikt og det er mindre sannsynlig at reven ser bevegelser inne i bua. Dessuten kan en om en er heldig, få ført lukt fra bua høyt over åtet. Det gjelder både vedrøyk,  og menneskelukt.

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

På 11/25/2015 den 16.18, Griseflax skrev:

Tips til knirkefri glugge mottas med stor takk - prøvd WD40 med dårlig funk, kun en halvtimes virk i kulden, så knirker dørhengslene like jævlig :mrgreen: Liker å ha muligheten til å kunne stenge gluggen i ny og ned.

Stadig ny Grease.

Link to comment
Share on other sites

På 7/7/2012 den 18.31, flanged skrev:

Skikkeleg fine bilete og revglugge . Er det ingen av dykk som har varmekilde i buene deira ?

ADVARSEL

Uansett varmekilde med forbrenning, tenk kullos-sikkerhet! Fortvilet om jegere sovner for godt inn med børsa i fanget på grunn av en detalj de ikke har tenkt på.

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prøver nytt opplegg i år. Åte omtrent på samme plass men glugga blir på låven. Har laget platting innen på låven i andre etg så jeg rekker opp i vinduet. Kommer vegger og tak og varme etterhvert. Neste blir benk og riktig anlegg for børsa. Hadde en rensk i fryseren å grov ned mye rart,deriblant rådyrpels hode og beingrind et elgkujur og noe mer snadder. Kommer til å strø godt med pellets fremover. Håper på nok lys fra gården så jeg slipper å montere lys i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kommer litt sent igang i år men det blir da noe. Glugga innvendig utvendig og ombygd hodelykt til åtelys,fant ut at jeg ikke fikk nok strølys da det er lite snø. Har igjen å stenge av helt så det blir et rom tette å isolere litt ha noe teppe på gulvet lage benk å luke i glugga.

IMAG1048.jpg

IMAG1051.jpg

IMAG1056.jpg

Resized_20171208_224019_392.jpeg

IMAG1058.jpg

Edited by Sakomann
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått låne varsler også så da må jeg vel krype til korset og sette den opp også. Har i grunn alltid vært skeptisk til det men prøver. Den blir mest for å prøve å finne klokkeslett å sitte i glugga. Ser ikke åte fra huset.

Gjør nok helt ferdig i jula med bakvegg å teppe på gulv og benk. Hodelykta funker veldig bra som åtelys. Skal se om jeg får til et bilde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hadde ei sånn hodelykt til som jeg tenkte gjøre det samme med. Men den klarte jeg å brenne leden i. Har handlet inn ting som trengs for å reparere dette. Lyskaster på låven skal også oppgraderes til 50w led. Legger inn bilder og forklaringer når jeg bygger dette. Alt kjøpes via wish appen så en blir ikke ruinert heller. Alt går på skumringsensor så det blir liksom en del av gårdsbelysningen.

IMAG1134.jpg

Edited by Sakomann
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...