Jump to content

REVEJAKTEN 2015-2016


Generaldfeld

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sett en påkjørt rev og en rev som sov på ei tue de siste par dagene. I går kjørte jeg nedpå et

fallvilt på åteplassen. En hjorteklav som trolig hadde blitt påkjørt av bil. Slakteavfallet etter

rådyrbukken er borte. Er dermed godt i gang med forberedelsene til vinteren. Orker ikke

jakte så mye fra glugga enda.

Link to comment
Share on other sites

Også i år er det en plage med katt på åtet. Ønsker ikke å skyte den, men hvordan få den vekk. Den utløser stadig varsleren. Innslag på YouTube viser at de kommer igjen, også om de skremmes med ganske kraftige saker.??

Kanskje akseptere problemet?

Hvordan står det til juridisk om den bare skytes?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan står det til juridisk om den bare skytes?

 

Praksis har vært bot på mellom kr 7000-14 000. Dersom kattens eier eller noen andre anmelder deg kan det fort bli fengsel. Strafferammen etter dyrevelferdsloven er 1 år jf. § 37 første ledd, men økes til 3 år ved grov overtredelse jf. §37 andre ledd. Sjansen for etterforskning er dessuten større nå som vi har dyrepoliti.

 

Ettersom du selv har lagt ut åtet, vil du ikke få skadefellingsløyve på katten.

 

Eneste mulighet er dersom katten fra før er alvorlig skadet jf. dyrevelferdsloven § 4 som omhandler hjelpeplikt. I så fall må det være "åpenbart" at dyret ikke kan leve eller bli friskt og at den som påtreffer dyret kan avlive dette med det samme. MEN; dyr fra dyrehold skal ikke avlives dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen "rimelig tid".

 

Så for det første må dyret være lidende og/eller døende og for det andre skal eventuell eier, politi eller veterinær tilkalles. Hva som er rimelig tid må være åpent for tolkning i hvert enkelt tilfelle, men naturlig forståelse av vilkåret taler for minutter eller timer.

 

Ettersom katten ikke er jaktbar, må du nok stå over om du ikke vil bryte loven :)

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger har det hendt, på flere åter at katter har vært en stor spiser! Jeg har ikke vurdert å felle noen av dem. Det er og kan være en utfordring noen steder. De finner også godt mat og kommer igjen og igjen. For min del er det ikke aktuelt å felle dem. Jeg binder uansett fast åte, så godt jeg kan, og eller graver det litt ned. Men det pleier ikke å være et så stort problem at ikke reven kommer, fordi at åtet el er oppspist av katten. Så lenge det er åte ute, så lenge skjærer og kråker er der og lager lyd, pleier dette å ordne seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge med stor glede fulgt med på dette forumet,men har ikke registrert meg før i dag. Så nå tenkte jeg å bidra litt jeg også.

Jeg har ikke drevet systematisk revejakt tidligere,de jeg har tatt er"bifangst" under rypejakten,og noen få med slagfelle, den tiden de var tillatt.

Men nå som det nesten er slutt på ryper,og jeg er blitt pensjonist og har god tid,fant jeg ut at revejakt kan være interessant utover vinteren.

Så i vinter fikk jeg kjøpt en rimelig Tikka T3 links i kaliber 222 På Finn. Denne satte jeg på en Hausken demper,og et Zeiss Conquest 3-12 50 sikte.

Grei børse. For et par uker siden grov jeg ned noe slakteavfall fra en hjort jeg skjøt, litt bortenfor huset. Dette lødde jeg ned med stein,og tenkte å ha det til åte til vinteren. Men natt til søndag hadde reven vært å gravd opp igjen alt sammen,så jeg tenkte at om du er så ivrig,så får jeg være med på leken. Så natt til mandag låg jeg å ventet på luringen,og i 2-tida dukket den opp. Da var det å liste seg ut på verandaen på baksida av huset, og rundt til andre sida. Så liste rifla over rekkverket,å få reven i siktet. Den stupte momentant for en Sako Gamehead 55grains kule. Det var ei fin voksen tispe.

Selve skuddet var vel ingen stor prestasjon,50 meters hold, brukbart lys,og en god del treningsskudd i banken gjennom sommeren,gjorde at jeg følte meg ganske sikker når rødprikken fant revekroppen. Men spenningen,mann! Det blir garantert flere våkenetter etter Mikkel utover,særlig etter at alle annen jakt er avsluttet.

Link to comment
Share on other sites

Blitt noen økter i glugga, men ikkeno rev ennå, har sett rev på jordet tre ganger hitill, men ingen skuddsjanser.

Slengte ut en del slakteavfall fra reinsjakta, og dette ble rensket ganske fort, men jeg vet ikke når på døgnet, eller av hvem, men jeg holder en knapp på at det var mikkel, hadde viltkamera på åtet i fjor, men dette ble stjålet på tampen av sesongen, må nok sette ut et viltkamera denne sesongen også, dog noe bedre sikret, er greit å få kartlagt aktiviteten litt og sette inn innsatsen deretter.

Sitter typisk mellom kl21-22 og 24 (da jeg strengt tatt bør i seng). Ble en skuddsjanse på grevling her om kvelden, men jeg så ingen grunn til å skyte den og lot den fortsette spaserturen.

Link to comment
Share on other sites

Det å bruke en hel gris som reveåte er noe av det beste man kan bruke til åte!

Jeg fikk av en butikk igår to fulle stamper med grisekjøtt som var utgått på dato med en dag!

Så det ligger i fryseren og venter på å bli brukt. Må skaffe meg nok en stor fryser, den 3 400 literen! Stor frysekapasitet er viktig, man har alltid bruk for det! :-)

Link to comment
Share on other sites

I år har de overordnede her jeg bor, funnet ut at man må betale småviltskort for å jakte rev. PÅ andre fronten har de fredet rypejakta i år. Å veie opp dette med å TA BETALT for at folk skal få jakte rev er totalt absurd, skandale. Vurderer rett og slett å droppe hele sesongen... Rart de ikke ser sammenheng mellom mye predatorer og lite rype. Bugner dessuten av rovfugel, fant rovfugel tatt rype senest i dag. Men skuddpremie på de verste predatorne kan man bare glemme. Synd naturen skal ødelegges på denne måten.

Fler som har det sånn?

Link to comment
Share on other sites

Kort for smårovvilt, kanskje fordi man vil ha en viss kontroll med hvem som ferdes i utmarka med jaktvåpen, og hvorfor.

Kort er derfor greit for meg, men a) det bør være gratis/nesten gratis og b) det må bli mye lettere å få tak i Ofte synes det som at man må hefte en eller annen bonde som man ikke vet adressen til, og nei, i år er ikke han formann lenger og hvem som selger kortene nå...ja du kan jo spørre N.N. om han vet det.

Jeg er ellers mye mer opptatt med om jaktretten i det hele tatt MÅ være knyttet til grunnens eier. Men det er en annen tråd...

Link to comment
Share on other sites

Enig med Jakt62, i at ting kan gjerne være mer formalisert, og under ordnede forhold. Men jeg synes også at det skal/bør være en sak mellom bonde/grunneier, så kan det avtales hvordan man legger opp og tilrettelegger for jakt. Men som sagt tidligere, jeg vet enda ikke om noen rundt om her på Vestlandet som tar seg betalt for revejakt, alle som jeg snakker med selv og de jeg kjenner som driver med dette, blir ønsket varmt og hjertelig velkommen! Det er også bra at det er slik, jeg tenker at det er en fin måte å komme seg inn med jakt å starte på den måten for ungdom og eller andre som skal begynne å jakte.

Link to comment
Share on other sites

jeg bor i ett nedlagt gammelt gårdtun, har laget meg en Luxus-glugg i brøstet av den gamle låven type "kanapee" med vindu på 3 sider og med tusen-meter lykter (med styrke regulator) på åte plassen. Men at mikkeline kom etter 10min. er nok mest flaks! Vanlig vis er reven mest aktiv etter midnatt og frem til 05.00. Grevling har vi ikke her, men det er vel jakt på grevling og, det kan sikkert være bra reveåte!

Link to comment
Share on other sites

Det tok ca en uke etter at jeg la ut et rådyr, uten aktivitet, ikke av fugl eller noe annet, var faktisk ingenting som gikk på åtet, merkelig nok, før for et par dager siden hvor hele dyret var bort! Så idag ble en god stamp med slakteavfall levert på åteplass. Håper på godt vær, i den kommende fullmåne perioden, og noe foring frem mot den, at reven vil dukke opp.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det gjør noe å bruke dyr som er avlivet ved skudd på kloss hold til åte....tenker da på om lukten av krutt vil bli sittende i og skremme/gjøre reven skeptisk? ( tror jeg leste noe om det en gang, men finner ikke igjen)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har fått ut litt åte rester av elg. Har ligget tre netter nå og idag tidlig var lukten av rev tilstede å røsket i nesa da jeg spradet over tunet på vei til jobb. Må prøve å få tatt den ganske snart da det nok er hannen i området tenker jeg. Problemet er at jeg ikke har fått på noe lys enda,da blir det litt vanskelig på bar bakke. Lys blir neste,går for noe annet en led iår. Har liksom aldri sett det blinker i øyne i ledlys. Blir drøyt 80m til åte iår. Der skal benyttes 222rem. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute i busken og spana rev en del ganger nå i høst, både med videokamera og uten rifle for å si det slik.

Andre ganger både med videokamera og rifle.

Jammen har det blitt rev i bakken og pels på knaggen dere.

Jeg kan forsikre om at og filme og poffe rev samtidig, det fører til den del tapt rev rett og slett fordi man ikke får skutt reven og mye kål og vafler, men noen ganger lykkes man.

Om dere har tid, kan dere bli med ut på revejakt ved å trykke på

linken

Tenger ikke huske på å ta på hørselsvern. Det er behagelig lydnivå på på denne videosnutten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å høre at dere likte videosnutten.

Er rimelig fersk i dette gamet, så alle innspill mottas med et åpent sinn.

Om og evt når det blir ny videosnutt omhandlende revejakt, så blir det nok en sekvens vinklet mot posten ja.

Igjen......takker for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...