Jump to content

REVEJAKTEN 2015-2016


Generaldfeld

Recommended Posts

Nei, du har rett Generaldfeld. Nei, jeg har aldri brukt Mauseren før, så må isåfall øve endel med skur og korn. Men jeg tror du har rett. Ikke noe særlig å skadeskyte. Og før jeg hadde fått ladet om, er det vel en viss sjanse for at reven er over alle hauger. Det vil gjøre vondt både for meg og reven. Det er nok bedre å investere i et kikkertsikte. Men det må bli noe billig isåfall. Har lite penger for tiden, og har mye annet å bruke penger på, slik som boligen og en veteranbil og ditt og datt.

 

Ikke en dritt hadde vært på åtet igår. Det er garantert mye rev i området, og det er et stort og flott jaktterreng, egentlig, men dessverre (for meg) også ekstremt mange turgåere på kryss og tvers, og det gjør det litt vanskelig å bedrive jakt der, men jeg har pekt meg ut et flatt og åpent område som jeg tror vil duge til revejakt. Et annet moment er at hvis jeg skal ha et jaktområde jeg kan stikke innom på kveldstid på hverdager, så gidder jeg ikke den anstrengelsen med å gå 30 minutter fra bilen med pikk og pakk på ryggen. Det må være nært, men da er utfordringen med turgåere ekstra stor i det området (dessuten er det helt latterlig å gå rundt å jakte der med badeplassen rett ved). Jeg skal se om jeg kan få et jorde en plass å jakte istedet.

 

For min del, med kone og barn, og uten å ha tilgang til et jorde med en bu jeg kan sitte i, vil jakt på nattestid ikke fungere, og åtejakt fungerer mest om natten, er det slik å forstå? Da må det vel bli lokkejakt.

 

Hvis det er noen i Kristiansand eller eventuelt nabokommunene som kan tilby meg eller hjelpe meg med å skaffe et greit område for revejakt, så setter jeg pris på dette. Jeg føler min plikt og mitt samfunnsansvar vedrørende viltstell og å beskatte rødreven nå!! :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, gratulerer til alle som har fått rev i sommer. Jeg er nybegynner i dette, og jeg la for en drøy uke siden ut åte, primært sett mtp kråkene. Idag var jeg igjen oppe og sjekket åtet. Absolutt ingen aktivitet der. Jeg la ut et annet åte også, som besto av matsøppel, som inneholdt mye gamle middagsrester etc. Jeg liker ikke å kaste mat, og er glad i varmmat, så det første åtet jeg la ut, som altså ikke er rørt, besto av hundemat på boks, som jeg gravde litt ned med litt tørrfor på toppen. Det bør vel i utgangspunktet funke?

 

Vil det at åtet ennå ikke er rørt bety at det neppe er rev i det nærområdet, og vil det kunne være trolig at det om en uke eller to vil stinke såpass at rev på større avstand unna vil kunne lukte det? Eller er det mest sannsynlig bare å konkludere med at det ikke vil funke?

 

Siden åtet ikke er rørt, tipper jeg at det ikke er rev i nærområdet og at dermed å lokke reven frem der heller ikke vil funke..? Hva tenker dere om det?

 

Det er muligens sånn at jeg får tilgang til et jorde/kulturlandskap med skau rundt og høns inngjerdet i nærheten. Ser for meg at det området vil være bedre enn der jeg har lagt ut åte nå, men..

Link to comment
Share on other sites

Rev kan det alltids være i området, men ettersom det er et nytt åte du har etablert, er det ikke sikkert den er var på dette enda, eller føler seg trygg på å besøke dette. Hvordan åtet ligger plassert er også viktig, da reven ofte vil ha skjul helt frem (og i nærheten) av åtet. Er landskapet der åtet ligger for eksponert, vil i beste fall kun kvalper stikke innom.

 

Er det et inngjerdet område åtet ligger på, eller i utmark? Eg har opplevd at reven sleit med å finne veien inn på et 130 mål stort område som var inngjerda, og med elv som stengsel på andre siden. På utsiden har eg fått bilder av rev, men fikk aldri rev inn på verken åte eller lokk.

 

Av typer åte har eg brukt alt fra hundemat (tørrfor og på boks), utgåtte kjøttprodukter av diverse slag og diverse matavfall. Ingenting var derimot så effektivt som å bruke fisk! Ravn og kråker kom i flokker for å fråtse, og dette kun etter få dager.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar! Det er utmark. Det er et lite åpent område, med litt skråning og trær rundt. Men burde åtet ligget helt inntil skogen, sånn sett? Den må bevege seg noen meter uten trær rundt seg for å komme til dette åtet.

 

Men fisk er kanskje tingen, ja? Det lukter jo skikkelig også. Enten må jeg ta stanga og se om jeg kan få noen makrell, eller så ser jeg om jeg kan få noe avfall fra sløyinga på fiskebrygga. Får håpe det funker.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig årets første :)

I går kveld benket jeg meg i jakttårnet med kaffe og godsaker for en helaften. Hadde underholdning i form av hjort og rådyr en stund, så dukket denne tassen opp.

Falt på ca.130 meter for en nosler ballistic tip 125grs 308. Første viltet jeg har felt med ny-kikkerten. (Z4i 2,5-10x56)

2ut457n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det aller viktigste når man skal etablere et nytt åte, er å legge ut fór slik at fuglene kommer, det være seg, kråke, og skjære først og fremst, men gjerne måker og andre flyvende skapninger. Det disse gjør, når de er på åtet, er at de lager et forferdelig leven, og der ligger hele kimen til fortsettelsen, dette hører reven, den vil komme for å undersøke å se hva som foregår. Har man så først fått reven på åte, er det bare å fóre i vei. Det kan brukes så mangt, utgått mat, matavfall/middagsrester, fisk er supert, slakteavfall/dyr som død av forskjellige årsaker, gris er et fantastisk bra åte. Åte må også legges slik at fuglene relativt enkelt kan se at det er lagt ut noe, ikke noe poeng å prøve å skjule det man legger ut. Jeg bruker mest slakteavfall, frossen fisk, store laks som jeg får som ikke er egnet som menneskeføde. Noe legger jeg åpent, noe graver jeg litt ned. Området rundt åtet strør jeg med hundefór eller fiskefór.

Det kan være bra og variere litt på hvor man legger ut åte, man trenger ikke legge ut alt på samme sted alltid. Legg det slik at reven kan føle seg litt sikker på at det er mulig for den med tanke på sikkerhet og evt flukt, dvs ikke så langt i fra noe som kan gi den skjul og dekning.

Når reven først har kommet og begynnt å besøke åtet jevnlig, er det ok å fóre en til to ganger i uken.

Link to comment
Share on other sites

Det er det med å få fugler på åtet da. Det er mange kråker og måker 1,5 kilometer lenger ned ved et badevann. Regner med at de gosser seg med matrester og diverse fra badegjestene der på denne årstiden. Jeg har hverken sett, hørt eller sett tegn til kråker, skjærer, måker, ravn etc. der jeg har satt ut åte og lagd skjul osv. Irriterende.

 

Men hvis jeg kjører løs med fiskeslo, og fisk og ditt og datt, er sjansen da større? Kanskje tvilsomt eller umulig at de lukter eller ser det hvis de konsekvent holder seg så langt unna, men noen kråker må vel av og til passere dette området også? Får håpe. Det er så demotiverende å gå og holde på med det uten troen.

Link to comment
Share on other sites

Tror første forsøk må bli noe som fuglene ser, noe lyst av litt størrelse stødd rundt om åtet der det er fri sikt rett oppover.

Når fugler flyr over og ser dette så kommer de for å undersøke og da lukter de gjerne det andre åtet og begynner å bråke med det, og da er showet gjerne igang. Fuglene venner gjerne tilbake når de vet av maten og bråket tiltrekker nyskjærrige rever.

Prøv med brødskiver strødd utover, brød får du gjerne på butikker når det er blitt så gammelt at de ikke kan selge det lengre.

Link to comment
Share on other sites

Gris og kalv, ja. Det gjør nok susen. Verre å få tak i det. Iallefall dyrt. Jeg skal begynne med å skaffe fisk. Så skal jeg ha helstekt and om noen dager, jeg tar med restene der og legger ned. Det tar iallefall tid for fuglene å rense den helt for kjøtt, regner jeg med.

 

Men hva med min antakelse vedr at det "aldri" er rovfugl/åtselsetere der i området? Er det mest sannsynlig feil? Jeg frykter at det kan være bortkastet, men noen kråker eller måker må vel frekventere dette området også?

 

Ellers takk for svar! Dette er det beste og hyggeligste forumet på internett!

Link to comment
Share on other sites

Ja, takk. Og når det gjelder påkjørt hjortevilt, hvor er det jeg får tak i det igjen? Jeg har lest og hørt det tidligere, men har glemt det. Og når det er sagt; er det dumt å benytte sjansen til å skyte kråker på åtet? Vil jeg da ødelegge for spetakkelet som jeg trenger for at reven skal komme, eller kan jeg skyte litt kråker underveis?

Link to comment
Share on other sites

Påkjørt hjortevilt kan du få med den lokale ettersøksringen.

 

Det som er viktig når man legger ut åte er å faktisk jakte og skyte noe, hvis ikke virker det mot sin hensikt og man forer opp bare flere små predatorer. Mange som satser stort og forer hele året, men når jakta kommer var det for travelt til å jakte...

 

For å tiltrekke seg oppmerksomheten til fugler er ett annet triks og strø litt rundt med søppel også, plastposer synes godt fra luften.

Link to comment
Share on other sites

Joda. Bør skyte litt også. Men først må jeg jo få sjansen. Om det uansett er mot sin hensikt hvis man ikke skyter, så vil jeg si at reven ikke fortjener noen sultedød uansett. Den er faktisk et av mine favorittdyr, he, he, så mat fortjener den. Men klart, hensikten er å skyte litt. Må først få litt dreisen på dette med åtet og få den på åtet. Håper jeg gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok noen som mer enn gjerne benytter anledningen, av forskjellige grunner til å skyte fugler på åtet. Jeg gjør det ikke. Som nevnt over, har du først fått gang på åte, hviler det også et ansvar for å bruke mye tid på å prøve det man kan for å felle rev også, kan fort gå mye tid. Mange synes at det er det verdt, inkludert meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Og når det gjelder kamuflering, så trengs det ikke total kamuflering, er det riktig oppfattet? Jeg planlegger å kjøpe kamuflasjetelt på XXL til 1600 etterhvert. Tenker det er lettvint og greit på alle måter. Men, foreløpig tenker jeg å ligge i ro med en kammoduk over meg med musikk på ørene. Skumringen er Ok mtp åtejakt? Hvis det er best på nattestid så kommer jo dette med lys inn i bildet, og da skal vel lyset være fastmontert på en vegg etc!? Det går jo ikke for min del. Mange hindringer. Norge er alt for regulert etter min smak.

 

Men, jeg legger ut mer åte denne uken, og starter opp med postering i neste uke, tenker jeg. Mitt mål er at jeg skal rapportere om skutt rev i denne tråden i løpet av høsten. Det bør vel gå, håper jeg da. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finn et sted som gir deg god oversikt og god sikkerhet mtp det du skal til med. Vind er en faktor, som kan ødellegge, som på mange andre typer jakt. Men det er essensielt at du er stille og holder deg stille, og det du er bekled med, og det du har rundt, må være stille, alltid.

Unngå bevegelser av brå karakter, løft armene inntil kroppen når du skal se i kikkerten, og gjør ting rolig. Lys trenger ikke lenger å være fastmontert på vegg.

Tidlig morgen kan være bra, skumring, måneskinn. Reven kan i teorien komme på åtet nesten når som helst. Men kanskje oftest fra kl 18-21-24-02-04, og kanskje da noe aktivitet på morgenen, men det er forskjellig fra vær og vind og mye annet. Eneste som nytter er å sitte ute å vente, være på plass.

Link to comment
Share on other sites

Relativt stille og rolig i revejakt tråden for tiden, ikke så mange som er ute å prøver å jakte rev? Fikk veldig bra åte idag, en fin rådyr geit, og deler fra slaktede villsau værer, det ligger allerede i fryseren, klar til senere bruk. Har prøvd lokking flere steder, uten å lykkes...men det skal gå det er jeg helt sikker på! Både lokking og åte vil gi resultater, i dette året og på ny året, det har jeg både god håp og god tro på at skap skje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute i dag, men feilet miserabelt...

 

Hadde avtale med en lokal bonde om å få gå på hans nyslåtte jorde... Jordet ligger dog ca 1 KM å gå på kjerrevei, så jeg tenkte å parkere "bak en åskam og gå 500m i luftlinje gjennom skogen i stedet for"... Håpløs idè.... Skogen var så tett og uregjerlig at jeg bare måtte snu... Klokken hadde da allerede blitt over 21 og lyset var på vei til å forsvinne, så de 20 minuttene med kjøring for å komme rundt til den andre parkeringsplassen var ikke aktuelt...

 

Så jeg stoppet i en lysning på statsskogs terreng (har rovviltkortet) for å se om jeg klarte å lokke inn noe der... Brukt ei god stund på å finne en god skyteposisjon, kle meg opp med kamohansker og hette, ta ladegrep på våpenet, finne fram blåtannhøytaleren (NJFF-appen er jo genial!) og legge meg til....

 

Etter 20 sekunder var jeg så omringet av MYGGJÆVLER at hele situasjonen var totalt uholdbar.... Et forsiktig anslag tilsier at det var rundt 50 i luften i umiddelbar nærhet, og sikkert 5-10 stk som allerede hadde landet.... Så jeg måtte bare si "fuck it", kapitulere og komme meg tilbake til bilen...

 

Alt i alt en bortkastet lørdagskveld.... Men som vi sier på jobben så er det "learning by failing som funker best"..... :-)

Link to comment
Share on other sites

Vel du prøvde, og du kom deg ut, er man ikke ute, blir det som kjent lite fangst. Ser tankegangen med måten du ville nå frem til jordet på, så sant ikke vinden ødellegger alt for deg når du er på vei bort til sted for lokking, altså uten at du vindsetter det meste, kan man i mange tilfeller gå dit man skal og sette seg på plass å gjøre seg klar. Reven kan uansett komme inn fra nesten hvor som helst, ofte ikke der vi tror, håper eller ønsker at den skal komme :-) Har du egen ekstern høyttaler med deg når du bruker lydene på NJFF appen? Husk å sett telefonen i "fly" modus, kjedelig om en kamerat feks ringer til deg når reven er på vei i full fart rett mot deg! Lykke til! :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelige ord Generaldfeld :-)

 

Bruker en ekstern høyttaler fra Clas Ohlson til 199.-

 

http://www.clasohlson.com/no/Bluetooth-h" target="_blankøyttaler/38-6869

 

Den er vanntett iht. IPX6, varer 8 timer, er bitteliten og kommer med karabinkrok :-)

 

Lyden er super og den spiller høyt og klart... Ikke klart å lokke inn noe enda - men det står vel heller på meg enn utstyret tenker jeg!

 

Edit: Får ikke linken til å funke, men den kan kopieres og limes inn i URL-feltet i nettleseren....

Link to comment
Share on other sites

Gode greier, det er bare til å stå på å kjøre på, spør alt du vil, så skal jeg svare så godt jeg kan! Det er veldig mange gode og kunnskapsrike mennesker her inne på kammeret, og alle har begynnt en gang, ikke vær redd for å gjøre feil, det hører med. Man lærer så lenge man prøver :-)

Link to comment
Share on other sites

Der var jeg tilbake etter å ha forsøkt meg igjen - ingen napp. Så 0 rev.... Kanskje noen her kan komme med tilbakemelding på fremgangsmåten min og gi meg noen tips? :-)

 

Har fått avtale med en bonde på jæren som har slitt med rev før. De har ca. 1500 mål, fordelt på jorder, beite og fjell. For 6-7 år siden mistet de 30 (!) lam til rev, og fikk noen til å komme og skyte dem. De tok da to hi med til sammen 6-7 rev. I år har de sett rev i nærheten, og mistenker at det ligger et hi i et myrområde sør-vest på tomten (mellom "pil 1" og "pil 2" på bildet under)....

 

I går kveld, rundt kl 20:30, listet jeg meg, mot vinden, ned til "posisjon 1". Jeg gikk på baksiden av en liten kolle, og satt meg stille ned i en skråning ca 5 meter over jordet, og begynte etter noen minutter å lokke med NJFF-appen (ekstern blåtannhøyttaler). Lokket ca 30 sekunder, og tok rundt 1-2 minutters pause. Først kaninskrik (ca 20-25 min), flaggspette (10 min) og deretter musepip (10-15 min). Det blåste en del, så jeg avsluttet med ca. 5 min hareskrik (lengst rekkevidde) bare for å ha prøvd det.... Men som sagt, jeg så ingenting.

 

Det blåste som sagt relativt mye, men ellers var været helt OK. Ingen nedbør, og stort sett klar himmel. De skal slå jordene fra og med i dag av, så i går var gresset veldig høyt... Kanskje det har noe å si i negativ retning?

 

Mener at kamuflasjen er ok (lydløs 3d-kamo, inkl. hansker/hette/ansiktsmaske - se nederste bildet), og laget i det hele tatt veldig lite lyd om jeg må si det selv. Satt med vinden i ansiktet og brukte derfor ikke hareskrik før helt til slutt som "en siste ting å prøve før jeg gir opp".

 

 

Har markert ytterligere 3 steder på kartet hvor jeg kan tenke meg å prøve meg. Har dere innspill til disse lokasjonene? Burde jeg prøve noen andre steder i stedet? De skal som sagt slå jordene i løpet av de neste 3-4 dagene, så kanskje lykken snur da...? Og.... Hvor lenge er gresset "nyslått"? :D

 

Jeg kom underveis til å tenke på at jeg satt og snudde hodet fra side til side for å speide i en "større sektor" av jordet... Ansiktskamoen gjør at sidesynet forsvinner... Er dette nok til å skremme reven bort, eller går bevegelsen i ett med løv og annet som blafrer i vinden....?

 

Setter pris på alle innspill :-)

 

jaktomr%C3%A5de.jpg

jaktomr%C3%A5de2.JPG

kamo.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lokket ca 30 sekunder, og tok rundt 1-2 minutters pause. Først kaninskrik (ca 20-25 min), flaggspette (10 min) og deretter musepip (10-15 min). Det blåste en del, så jeg avsluttet med ca. 5 min hareskrik (lengst rekkevidde) bare for å ha prøvd det.... Men som sagt, jeg så ingenting.

Det er vel ingen "fasit", men jeg ville begynt motsatt av deg; med musepip og eskalert den veien. På denne måten risikerer du ikke å skremme reveunger eller rev som eventuelt er helt nærme.

gresset veldig høyt... Kanskje det har noe å si i negativ retning?

Kan tenkes, men reven går i langt gress også, dersom den er sulten. Sett flere rev siste to ukene som har vandret i gress som var mye høyere enn reven. Med det sagt er vel nyslått (første to-tre dagene) optimalt etter hva jeg har forstått.

Mener at kamuflasjen er ok (lydløs 3d-kamo, inkl. hansker/hette/ansiktsmaske

Kamuflasjen ser jeg ingen feil med. Jeg forstår det slik at du ikke bryter opp siluett heller.

jeg satt og snudde hodet fra side til side

Har nok lite å si såfremt bevegelsen er jevn og rolig. Hvert fall på de avstandene det ser ut som du har på marka der.

 

Har funnet ut at jeg lykkes med å lokke inn rev (som jeg ser) hvert 10. forsøk/lokkested, det er med andre ord bare å forsøke videre.

Det optimale er nok å lokke når det er pent vær, men to av de tre siste gangene jeg har sett rev var i lett regn/gråvær. Som sagt ingen fasit annet enn å prøve seg frem videre.

Link to comment
Share on other sites

Eiha synes jeg besvarte dine spørsmål veldig godt. Når det gjelder tig og tang på hodet og i ansiktet, bruker jeg camo maske og caps, jeg liker å høre godt, føler at jeg blir litt satt uten å høre skikkelig. Det samme om jeg bruker lue, da rulles den fint over ørene :-)

 

Når det gjelder lokking, slik jeg forstår, har du prøvet en gang og to, ikke så lang tid i mellom, uten å få noe. Da ville jeg brukt lang lang tid på å lokke der igjen. Spør bonden der om du kan få legge ut åte! Tenk plassering, en plass som er trygg og god for reven, hvor den lett kan føle sikkerhet og nærhet til å rømme til skogs feks. Og ikke minst, en plass som gir deg god oversikt og som er grei å komme fra og til. Ingenting er som revejakt i måneskinn, så plassering av åte og plass for jeger må være slik at månestrålene treffer der og lyser opp! :-)

Link to comment
Share on other sites

Når på året opplever dere mest aktivitet på åta. Er det sommer, høst eller vinter? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg i vinter begynte med åtejakt på rev. Har åtet ved hytta, som ligger i nærheten av flere hyttefelt. Ca 100 m under tregrensa. I vinter skjøt jeg 4 tisper på åtet. Hadde da en kalv + at jeg foret på med matrester og hundefor jevnlig. Kalven ble ikke rørt før etter at jakta var slutt og jeg sluttet og fore med andre ting, da forsvant hele kalven før snøen var borte. Så det var tydeligvis ikke tomt for rev. har nå i sommer montert opp et viltkamera og bare foret litt sporadisk med matrester og fisk. Men jeg har kun fått en rev på kameraet, som bare streifet forbi så det ut som.

Finner reven lettere mat oppi heia og andre steder nå på sommeren? Siden det er så lite aktivitet nå? Er heller ingen kråkefugl der nå, de var der jevnlig i vinter. Hva tror dere, kommer de igjen til vinteren?

Link to comment
Share on other sites

Heisann...tilgangen på mat er uten tvil størst i sommerhalvåret og da er nok reven mer sjelden å se på åtet.

Når vinteren kommer og forhåpenligvis MASSE SNØ :roll: ,får mikkel mer problemer med å finne smågnagere osv..

Åtet virker ikke fullt så skummelt og er du flink til å legge ut mat når du er på hytta,tar det ikke lenge før han merker seg at når det fyres i pipa er det mat på åtet!

Trekker du først inn en rev,følger gjerne flere etter i fotspora....

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt :-)....

 

Hva mener dere om å sitte med vinden i ryggen når man lokker rev...? Leser at mange gjør det, pga. reven "alltid" vil gå rundt lyden for å få ferten av dyret/personen, slik at den vil komme nedvindsfra....?

 

Eller er dette bare tull, og man bør ha vinden i ansiktet som ellers? :-)

Link to comment
Share on other sites

Målet er 5 rever, 20 kråker og 10 ravn for utvalgte områder jeg jakter i 8)

 

Hva gjør dere med dyrene etter de er skutt?

Jeg er ikke så veldig erfaren jeger ennå, men har forstått at dette primært er for å regulere bestand for å bedre vekstvilkår for andre arter.

 

Jeg antar vi ikke spiser dette så hva gjør vi med dyrene etter de er skutt?

Reven kan vel sikkert flås og ta vare på skinnet, men hvem kjøper det? Jeg ser ikke for meg å ha 5 reveskinn liggende i kjellerstua. Så hva skal jeg gjøre etter dyret er avlivet?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det " General".Da kan jeg kvittere med et nytt fall! Rev no. 4. kom inn og skulle sjekke åta mi, den sjekka først rundt, forsvant men kom tilbake og når den stoppa smalt det, takket være ei børse som går som ei ståle og med krem kikkerten Zeiss 3-12x56 HT. Død i smellen! Kl.03.25. Tispe " blanding."

Link to comment
Share on other sites

Tispe og voksen valp besøker agnet hver natt. Legger på nytt omtrent hver dag. Hoder av ørret, matrester, hundepellets. Bare litt. Ingen frykt hos disse to verken for lyskaster, duft av folk på åtet, hundelukt, nymontert sensor med kabler eller slått med trimmer. Kom helt inntil huset og krysset nyplanert garasjetomt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville absolutt trodd at .17 Remington ville fungere på Grevling, men jeg har ikke prøvet selv. Det er stor forskjell på 6,5x55 og .17 Remington, jeg har erfaring med .308win og .17 Remington Fireball. Sistnevnte er dedikert til revejakt, men jeg bruker også .308win, effekten er vel så god på det minste kaliberet, lys bryter effekten. Grevling er noe annet, og jeg har ikke erfaring med den, men ville trodd at det også ville fungert.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å kutte dem i passe biter, legg bitene i beholdere med vann. La de ligge litt en stund, på med lokk og opp i fryseren med dem. Det gjør vi med slakteavfall under jakta og det fungerer. Er det vinterstid og minusgrader lukter og smaker en ca. 10l boks lenge. Vi kjøper billige bokser med lokk på Europris.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har ennå ikke lagt ut storåte, bare småbiter. Reven tar seg god tid når den må rundt omkring for å plukke opp småtteriet i graset. Jeg har hatt flere besøk (samme reven??) og også grevling. Liker best å felle når det blir frossen mark og gjerne ltt snø, men så lenge lyskasteren skaper trygge forhold for å se vitalt område, så kan det jo felles rev også mot mørk bakgrunn. Blir vel helst med 6,5 blyspiss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...