Jump to content

REVEJAKTEN 2015-2016


Generaldfeld

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har tenkt meg å prøve meg på revejakt kommende sesong. Det blir ikke bare min første revejakt, men også min første jakt! Jeg er altså fersking deluxe, og hvis noen mener dette blir for vanskelig jaktform å begynne med, så si ifra.

 

Jeg har tenkt å jakte ender og rev. Jeg bor i kr.sand, og disse artene skulle være nære og greie å jakte, tenkte jeg.

 

Jeg har noen spørsmål:

 

1. Er det greit å kombinere åte med lokkefløyte/lyder?

 

2. Går det greit å skyte rev med hagle på litt avstand, eller bær jeg anskaffe en rifle til denne type jakt (prater ikke om lovgivningen- da det er lov å jakte rev med hagle- men hva som vil være ideelt)?

 

3. Er det ikke skjedd en lovendring vedr bruk av kunstig lys? kan jeg plassere et batteridrevet lys på en trestamme i statskog sin skog?

 

4. Skjer revejakt helst i grålysningen tidlig på morgenen (håper ikke det- jeg er B-menneske!)? Er det noen spesielle tidspunkter som er ideelle?

 

5. Revejakta åpner igjen midten/slutten av juli- stemmer ikke det? Er ikke det isåfall litt umoralsk mtp valpene? Henger ikke revevalpene fremdeles sammen med mor da?

 

6. Hvis noen er kjent i Kr.sand, har jeg tenkt å jakte rev i statskog sin skog nord for UiA/Jegersberg (Skråstadheia). Høres det realistisk ut?

 

Dette høres ut som en gøy jaktform iallefall. Jeg er litt usikker på om jeg takler det følelsesmessig, da jeg ikke vet om jeg har hjerte til å skyte revene. Tror andejakt sånn sett er lettere for meg (men det er en helt annen tanke/diskusjon).

 

Jo, sist men ikke minst- er det vanskelig å flå- og kan jeg selge skinnet etterpå? :forvirra:

 

Håper dette kan være noe for meg!! På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det å sette annonse inn i avisen, og annonsere etter grunneiere som lar meg slippe til og jakte rev eller and på grunnen deres, kan være lurt i denne sammenhengen, istedet for å jakte rev i skogen til Statskog? Noen som har erfaring fra å annonsere i lokalavis etc etter grunneiere og jakt?

Link to comment
Share on other sites

Etter ein mislykka revejakt sesong er det stoore rom for forbedringar! :

 

1) Få eit svakare lys på åta nede i byggda. Fordi lyset som er der no er aaalt for stritt! I tillegg skal eg flytte åteplassen 20m tilsida slik at eg kan skyte ifrå plenen :twisted:

 

2)Fikse utløysningsmekanismen på revebåsen, slik at den blir løyst ut så snart dei er borti åtet.

 

3)Satse mindre på heimeåte, men meir på det nyutlagte åtet på støylen, då der er det veldig strategisk plassert: ( nert der reven går, reven var der 2daga etter utlagt åte, er 2 faste hjortepostar under 200m frå åtet. Då den eine er taket på hytta :D , mest sannsyneleg nært eit revehi.)

 

4) Få laga oss ein revevarslar på støylsåtet.

 

5) Få ein fyr vi kjenner til å vise oss 2revehi på naboterrenget (har fått lov å lokke der)

 

6) Kjøpe meg ei musepipfløyte

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tydeli at reven veit at jakta e over no.... no går han på bøen å tusla :? +at han har vore å tatt ei kråke v revebåsen. Håpar han tør seg heilt inni snart (ja fella står open, men den kan ikkje bli utløyst) :winke1: fekk forresten 3bilde av han på viltkameraet inatt, dette var på ein trekkplass :D

Link to comment
Share on other sites

Fikse utløysningsmekanismen på revebåsen, slik at den blir løyst ut så snart dei er borti åtet.

 

Jeg har aldri brukt revebås, men vi hadde en erfaren revejeger på besøk i den lokale jeger og fiskerforeningen, og han anbefalte trampeutløsning i revebåsen.

Link to comment
Share on other sites

Etter ein mislykka revejakt sesong er det stoore rom for forbedringar! :

 

1) Få eit svakare lys på åta nede i byggda.

 

Kan være at grønn film over lampa du har, kan gjøre underverker. Biltema har sånn film

:wink:

 

Har flere kompiser, som bruker det, med stort hell.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000031849/

Mener det er sånn film de bruker

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm d har eg ikkje tenkt på før... har du/noken bilde elns av korleis d ser ut?

 

 

Har ikke tatt bilder av løsningen vår, men kort forklart:

 

-Trampeplaten er hengslet i ene siden og består av en stålkonstruksjon med en kryssfiner plate oppå.

 

-I enden som er hengslet går det et flatjern vertikalt, altså i 90gr vinkel på platen. I toppen går det en rustfri 6mm stålstang ut og gjennom et 8mm hull. Det er utløseren. Utløses ved ca 400gram belastning midt på plata.

 

Vi har også laget slik at båsene utløses ved begge metoder, altså både trampeplate og napp i åtet. Benytter da løs åte i tillegg til det som er koblet til utløser. MacGyver løsning. :thumbup:

 

Jeg vurderer nå å anlegge 1-2 åter i terrenget og ta jobben med å fore osv. Det som kanskje er tanken er å la ungdom i kommunen få benytte disse "ferdige" åtene når de ønsker gjennom at jeg gir Jeger og fiskerforeningen tilgang.

 

Hva tror dere om en slik løsning? Vet JFF har 1 åte i kommunen, tror ikke interessen er så veldig stor..dessverre. Noen tips til hvordan jeg bør organisere det for å skape litt interesse? Skikkelige isolerte buer er selvsagt.

 

Forresten; Har dere sett kartene over bevegelsesmønsteret til de revene som var merket i Sverige? Den ene trakk en strekning på mellom 30-35mil. :shock:

Link to comment
Share on other sites

I forhold til den grønne filmen så syns jeg at det fungerte fint,men på kort hold så ble det et veldig slitsomt lys å sitte å se ut i. Virker ikke som reven var nevneverdig engstelig for lyset men de lureste er det nok fullmåne som gjelder. Skal prøve å få kloa i en led lyskaster som har fjernkontroll og fargevalg. Prøver rødt lys til vinteren. Mulig at det endrer seg for dere som har lengre hold til åte. :D

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om reven her har fått kvelpa.. full farta på åta (veldig unormalt) :winke1: . Den er der kvar natt omtrent! Virkar desperat etter mat! Greve opp 3 kråker + anna snaks på kun 4 dagar :D Håpar at tispa beggynde p ta med seg kvelpane, slik at dei og blir vande til plassen

PS. Dette var på den nye plassen. Som ligg litt nærare, so dette lova godt. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir nok et par økter på nyslått eng i sommer, men den store innsatsen lar nok vente på seg til det blir kvitt på bakken her. Vi hadde ein god sesong her i dalen i vinter, på 4 åter så falt det nesten 60 rev, satte sjølv ny pers med 13 stk, godt fornøygd med det. Har hatt ei svært positiv utvikling på rådyrstammen i dalen siste 6-7 åra, i desse åra har det vore skote mykje rev her. Så at det funker er eg overbevist om.

 

Bare glede seg til timer i stresslessen med ovn, radio og ein termos med kaffe :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at du gleder deg og har mye å se frem til Ynstee! Heftig når det er såpass mye rev rundt der du holder på å jakte! Da kan jeg tenke meg at og interessen blir proporsjonal med antall rev! Her tenker jeg å prøve endel i starten, og selvsagt om høsten og vinteren, sist vinter var uten resultat her!

Link to comment
Share on other sites

For å drive åtejakt må man ha en plass å ha åtet, og jeg tviler på naboene i boligfeltet blir så begeistret for det =P

 

Regner med første sesongen blir litt måfå og mye roting, så kontakt med noen som er etablerte hadde kanskje gjort det litt festligere.

Link to comment
Share on other sites

Reveb har vert på åte ca 25/30 daga no! Tydeli at dei tar med seg maten ein anna plass! (Antageki kvelpa) tispa var her til og med etter at det var blitt heilt lyst! :shock: overasskande då dei kun var på besøk 5gongar heile forrige sesong!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Morro og se at tråden for 2015/16 er i gang alt nå en og halv måned før start.

Jakter my forskjellige arter men nå som jeg har fått smaken på Revejakt må jeg si dette nesten er den mest spennende formen for jakt.

Åte har jeg ute ved hytta en måned før jaktstart og frem til jaktslutt i kombinasjon med viltkamera så en kan velge og sitte når aktivitetsnivå er høyt.

Men det som virkelig jeg har fått øynene opp for er Lokkjakt.

Er en del bra videoer ute som en kan lære av med fløyte.

Men etter og ha sett mange videoer på youtube hvor de jakter coyote i Usa med elektonisk lokk ble en slik bestilt i fjor.

Primos turbo dogg heter den og har et bredt spekter av lyder i tilegg til at du kan legge inn egene.

Fordelen kan være at du kan plasere lokken et stykke unna dr du sitter da du har fjernkontroll du kan aktivisere lokken med og i kombinasjon med en distress(ting som snurrer som ligner på hare eller hakkespett ) så har du fordelen med at Reven ikke har fokus rett på deg men på distressen.

Jeg fikk inn en stor Hannrev på denne sent i vinter.

Den kom som ei kule i mot Lokken men desverre fikk den øye på meg og forsvant som ei kule før jeg fikk skutt.

Det er ingen tvil om at det funk

a bra

og ikke minst at det er noe det mest artige og spennende jeg har opplevd på lang tid på jakt.

Noen andre her som har prøvd ut elektronisk lokk?

Har kun funnet en gammel tråd om elektroniske lokker så hadde vært morro og hørt andres erfaringer med de ☺

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Technoest Mini Colibri, med div lydkort. Den er med fjernkontroll. Helt ok, men ikke så god som reklamen fremstiller den som! Endel gode lyder, mens andre lyder kan man lure på hvorfor de i det hele tatt har lagt inn på lydkortene. Den er forholdsvis dyr, ca kr 2500 pluss lydkort. På tross av high sky reklame faktor, som ikke står i stil med produktet, er den ok i bruk. Det kommer rev, men enkelt er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er det den Winge solgte?

Bestilte den men de var tomme så det ble Primos Alpha og Turbo dogg på meg isteden.

Som sakt fikk inn en stor hannrev på den i Vinter og det jeg har sett fra Coyotejakt i Usa på youtube hvor de bruker den er de veldig effektive.

Men for Revejakt er 90 prosent av lydene overflødige men kan jo legge inn lyder selv på denne da.

Er glad de var tomme da hvis det er den Winge solgte du prater om for den var jo skryti opp i skyene så til de grader samt at den så ut som var mer mikk makk og få med seg.

Primosen er veldig kompakt og fjernkontrollen klikker en bare på enheten.

 

Blir stas nå med ny sesong med Lokke og Åtejakt snart.

 

Har noen her prøvd og lokke på dagtid Des-Feb? Lurer veldig på om det er noe da dagene er så korte og det blir tidlig mørkt og sent lyst,Tenker da i hovedsak i grålysningen og en time før skumringen på ettermidagen.

Hadde vært artig og ikke bare sitte i Åtebua de tre månedene =)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er den Winge selger. At lydene er 100% ekte sliter jeg litt med å forstå, slik er det nok ikke. Men som skrevet, noen lydspor er bedre enn andre. Den er helt grei, og noe av det bedre er jo at man kan plassere den et godt stykke i fra jegeren og bruke fjernkontrollen. Det elementet der, er vel nok denne og andre lignende type lokker sin største fordel.

Link to comment
Share on other sites

Ikke dødtid på åteplassen selv om jakta er et stykke unna i tid. Drysser litt hundepellets og div godbiter bortover i graset. I firetiden om natta besøkes agnet av en stor lurvete rev. Valpene er snart ute og ferdes så det er greit om de lærer at mat kan finnes her. Spennende å følge med utover sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om billig hundefor, med mye fett/protein i ?

Har glemt å holde åtet vedlike, siden jakten sluttet.

 

Tenkt litt på labb. Mener det er satt brukt mye fiskemel i det. Og, har ikke sett mange hunder med fin og fast avføring på labb. Så, har holdt tilbake handel pga at jeg er litt usikker på foret. Har ikke kommet lengre, i leten etter hundefor til åtet

Link to comment
Share on other sites

Hundefór er bra og strø utover på reveåte, ingen tvil om det. Det som om enda er mye bedre, er fiskefór, om man får tak i det! Men det kan også gjøres veldig enkelt og bortimot gratis, middagsrester og div lignende gjør jobben med å holde reven på ønsket åteplass mer enn godt nok.

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg handlet overvåkningskamera som skal settes opp på åte hjemme. Da har jeg 100% kontroll 24 t i døgnet. Jobber turnus i 7 dager og da er det jo greit å se live video fra åta. Med bevegelsessensor påslått nattestid slipper jeg hundrevis av mailer på fugl.

 

Når der kommer til å etablere ny åte @Huntingdaddy er det bare å kjøre på. Jeg pleier ikke forhøre med andre jegere om steder, da du kan regne med noen driver med deqtte nær deg. Jo flere som bedriver åtejakt jo lengre må du sitte mellom hver felte rev. Beste rådet er vel å kjøre på tidlig med foring+viltkamera og følge med.

Link to comment
Share on other sites

Litt morsom situasjon i går kveld: Kom kjørende i bil, og fikk øye på en hjortekolle som kom i godt tempo nedover innmarka mot veien. Jeg stoppet opp i tilfelle den skulle over. Da fikk jeg øye på en rev med kjeften full av mus like ved veikanten der jeg stoppet. Den hadde kolla sett og skulle virkelig tas! Reven sprang og kolla etter, trampet rundt i gresset etter den. Plutselig spretter ei rådyrgeit opp også! Så forsvinner de alle inn i skogen.

Ikke lenge til revejakta nå :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...