Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Angående 17hmr så har jeg opplevd knall og fall på ungrev. Og hvor skuddet går inn litt på skrå slik at det får lengt mulig bane gjennom vitale deler. Tenker også at sjokkeffekten ett større kaliber har en del å si.

Bruker gamepoint istedet for vmax pga at jeg bruker rifla til harejakt. Har også sett uttalelser på at 17 hmr vmax, ikke får tiltrekkelig inntregning ved treff i bog/bein.

17 rem har vesentlig raskere kule enn 17 hmr 1250 ms mot 750 ms. Så 17 rem er noe friskere :)

 

@Generalfeld, anbefaler å komme med egen erfaringer og ikke kalle andres erfaringer for tullete. Ikke veldig tillitsvekkende.

 

Godt jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Endelig har jeg ordnet meg et område å jakte rev i. Store fine jorder som innbyr til lokkejakt, så i morgen tidlig bærer det ut på årets første lokketur! :)

 

Noen som kan si meg sånn ca når skytelyset er ok på morgenkvisten nå på østlandet? Ser sola står opp 0720, så tenkte å være på plass senest 0620?

Link to comment
Share on other sites

Lokking er gull hele sesongen, det sies vel at tidlig i sesongen er fugleskrike fløyter best, mens senere er hare/kanin best, selvsagt ingen regel uten unntak!

Musepip fløyter er også veldig gode.

Min erfaring er det det kanskje er lettest og lokke revevalpene tidlig i sesongen, ikke alltid så enkelt og få en voksen rev, men de kommer de og av og til.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en litt spesiell opplevelse på hjortejakt natt til lørdag, natt til fredag, var jeg alene og skjøt en hjort på denne bøen. Når jeg kom tilbake et døgn senere med jaktkameraten min, ser jeg at alt av slakteavfall, vom og hele pakken er borte vekk, her hadde reven vært skikkelig sulten! Vi satte oss på hver vår post, kameraten min fremst og i første rekke, jeg litt lenger bak, men mye høyere, med veldig god utsikt. Vi hadde sittet i ca 40 min, da jeg ser "verdens største" rev, som undersøker stedet jeg skjøt hjorten natten før, jeg tenkte at denne må kameraten min se og skyte den! Men nei...ingen skudd kom, vi hadde ikke radio denne natten, jeg gikk opp med riflen og skulle skyte, den var i fart, helt til noen greiner ødela skuddsjansen! Så blåste det et kraftig vindpust, og i et nedlagt skur, rett ved oss, begynnte en dør og slå...iløpet av 0,1 sekund fikk "verdens største" rev koblet inn 4-hjullstrekket og turboen...

Jeg er ikke skuffet over min venn som ikke valgte og skyte, men meget skuffet over meg selv som ikke skjøt den raskere! Det skal ikke skje igjen!

Det hører også med til historien at vi ikke fikk noen hjort den natten, hvor vi også hadde helt perfekte forhold ellers! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skjøt en rev på åtet i natt kl. 02.00.

Hann på 5,3 kg. Bra treff, men den måtte ha en liten runde før den la seg ti meter ovenfor åtet.

.222 rem og Berger 30 grs. Sako Vixen og Zeiss FL 4-16x50.

Jeg opplever at 35 grs. v-max gir mer kortslutning, men skal gi bergerkula noen få sjanser til.

IMGn_3386.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker :D Veldig fornøyd sålangt, har stortsett ikke giddi å sitte mye før snøen, men i år har det gitt meget bra uttelling.

Har aldri hatt 2 rev på jordet samtidig, disse to så jeg på nabojordet da jeg gikk til glugga, de sto sammen med to rådyr, vurderte å runde nabojordet for å få trygg bakgrunn der og se om jeg fikk en skuddsjans, men tenkte at dette ville være en mager sjanse, så det ble glugga i stedet. Reven fulgte etter heldigvis og dukka opp i skaukanten med god peiling mot åta etter ca et kvarter til 20 min. Den første satte i et hyl og forsvant da den fikk V-max, fant den igjen ca 20m fra skuddsted, med godt treff. Den andre ble ikke støkkt men tok til å virre noe urolig frem og tilbake, ble noe rar skyting her :forvirra: men reven døde tilslutt.

Link to comment
Share on other sites

Tok ei tipse på 5,9 kg ca.kl. fire idag tidlig. 17hmr og cci tnt holdet var rundt 25 m. Om mulig enda mer knall og fall enn v-max. Har ikke klart å finne hverken inngang eller utgang. Skal se da jeg flår. Årets første på ny åteplass. :) Denne var ikke bortom åte men kom strenende i godt driv mot lyset mitt svingte brått og stoppet opp for å snuse på stien som går bort til åte. Det var dumt. Glad børsa eller føreren ikke gjorde noe kødd her for jeg måtte skyte rett over lyset mitt. :twisted:

dvn38x.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skulle bare å se om det var noe skjør eller lignende på åte nå på ettermiddagen. Da dreiv det ei fin lita tispe der å jaga skjøra. Litt kleint anlegg så skuddet satt litt for langt bak. Ho sprang vel 15-20m. Skutt med 17hmr og cci tnt. Denne var gjennomskutt. Holdet var en plass mellom 40-50m. Dette styrker min teori om at kuler som v-max og tnt ikke fungerer optimalt etter 50m ca. på rev i dette kaliberet. Optimal oppførsel for disse er vel inn men ikke ut.

2ze04r6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er det lengste holdet jeg har skutt rev på med den. Skal det bli noe lengre enn det vil jeg ha gamepoint. Men jeg hadde nok ikke skutt noe særlig etter åtti meter. Har vært ute å flytta åte 10-12m inn mot glugga. Nå ligger det på ca. 30m. Er ute etter knall og fall og pene pelser. Har du en cz så løp å kjøp,artig kaliber. Men skulle jeg kjøpe et våpen for jakt på litt lengre hold så faller 17hmr bort. Ikke p.g.a den lille kula men p.g.a den lille hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt ingen snø her, så det blir lys fortsatt (har laget feste for ei grei lykt på utsiden av glugga). Har vært lite liv å se de siste kveldene jeg har sitti, men viltkamera har vist rev på åta i kjernetida mellom 22 og 24 ved et par tilfeller, og da blir det jo uimotståelig å sitte.

Fikk to gule øyne i skogkanten på Onsdag, dette viste seg å være ei rødbrun katte som strener rundt nedpå jordet av og til, den virra litt rundt gikk inn i skogen, et kvarter seinere ble det et orntli leven der inne, tydelig lyd av sint katt, må tro om ikke katta traff på reven :lol:

I går ble det nytt forsøk, ankomst i glugga Kl22. Etter ca en halv time ble jeg var to gule øyne på jordet, når øynene ble borte så jeg kun en mørk flekk på jordet, lite lysten på å skyte på noe jeg ikke vet hva er. Lå en buttolo i glugga, så jeg begynte å klemme ut noen forsiktige pip, da titta det opp to gule øyne igjen, men det var ikke noe tegn til at dyret ville flytte på seg. Jeg ble derfor sittende og observere den svarte flekken på jordet en god stund, etter å observert en stund var det ingen tvil om at det lå en rev og slappa av på jordet, fikk tydelig se profil av hodet da den stadig tittet seg rundt. Observerte vel reven i ca 45min før jeg bedømte situasjonen dit hen at dette var grei skuring og sendte avgårde en 50grn Sierra Blitzking, hørte et fint klask og så en revehale som viftet i været ut på jordet. Kula gikk inn på sida gjennom maskinrom og endte i nakke hode. Skuddhold var nøyaktig 150m. Ganske liten rev som var svært pen i pelsen.

24pj4ax.jpg

Link to comment
Share on other sites

På vei til bingen, sjekka åta med zeiss`en, og der kom en stor fin rev mot åta. Så det var bare å hive seg i klærene, opp i Luxus gluggen ! Jo den var der enda ! Måtte samle meg litt, få igjen pusten og ned med pulsen !! Rødpunkten midt i maskin-rommet. Pang !!! Revefall (i smellen) no.4. var et faktum! Cal. 223, med v-max.

Link to comment
Share on other sites

Der som lokker på reven, hva slags lokking driver der med når snøen og kulden kommer sigende? Jeg jakter på fugl i Trysil, og der er det nå ca 30 cm snø og noen minusgrader.

 

Hva kan være effektivt under slike forhold? Hareskrik, musepip, fugleskrik?

 

 

Har for øvrig Verminator Syco Tweety. Finner ikke igjen noen andre for tiden... Tror jeg har en ren musepipfløyte et eller annet sted og (pluss et par til som er som sunket i jorda).

Link to comment
Share on other sites

Alle typer fløyter kan i utgangspunktet fungere, ingen regel uten unntak.

Men det sies, i kortversjon, til vår og sommer, fuglefløyter, til høst og vinter, kanin og hare type fløyter. Men som skrevet, du kan like gjerne få inn en rev på fuglefløyter midt på kaldeste vinteren! :-)

Prøve deg frem, men varierer område, fort gjort og skremme revene lenger bort, og det ønsker vi jo ikke. En skremt rev, blir en klokere rev!

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...