Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

Småfrustrert over revejakta hittil i år hær. Jeg å barerobert fikk 27 rev i fjor. I år har jeg skutt en! rev. Riktignok rapporterer bøndene at de ikke så rev mens de slo markene engang. Men så tomt skal det vel ikke være?

Ser mye hare å rype riktignok, så litt effekt har de siste fem årene med hardt trykk på rev å kråke hatt. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da var årets først rev ett faktum :winke1: Har vært på jobb, så har ikke fått sjansen før ikveld :trist:

Lokket inn med fugleskrik på nysnudd jorde.

Reven stoppet på en høy jordklump 150m unna å speidet etter den skadde fuglen. I det den gjespet så fint fikk den en Nosler 30-06 midt i kjeften, datt selfølgelig ned fra klumpen med jord i smellet. Trodde jeg bommet... men NEI! den lå så fint bak jordklumpen med en kjeve som trenkte ortopedisk hjelp :twisted:

 

Bilder av den lille krabaten under :winke1:

 

20140716_013229_zps73ccc9c5.jpg20140716_013411_zps23ca9fb4.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde en nesten på kornet i natt. Den var litt urolig og svinset bort fra åteplassen. Dukket opp igjen og var nok litt mistenksom. Plutselig var den rett i nerkant av plena, og deretter såg jeg den ikke mer. Var ute og lufta hunden rett før den dukket opp på åtet. Mulig det låg litt lukt i lufta som den ikke likte. Trekken stod ned mot åteplassen. Satser på at den dukker opp til natta. Det var en voksen rev.

 

Gratulerer til deg over. Jeg kjenner at jeg ikke har behov for å se alle detaljer fra reven du skjøt......

Link to comment
Share on other sites

Ble en rev i natt kl 01.

Peip i varsleren. Reven satt og åt på et nedgravd rådyr.

Fant den i siktet og slapp kula. Reven spratt opp og dro over en steingard.

Regn. Mørkt. Opp tidlig i dag. Tok sporlina og Luna (8 mnd. gammel NES)

ned på åteplassen. Ho viste stor interesse, og jeg fant blod og litt hår.

Da var det bare å følge på i den retningen hunden tok. Jeg måtte stole 100% på

ho. Spora av dyrkamarka og inn i skogen. 30 m til og der låg reven. Normal tispe.

Skuddet var helt greit. Overraska over at ikke Berger Varmint 30grs/ .222 rem skulle

legge reven flatt ned. Det hadde nok v-max gjort med samme skuddplassering.

Godt å være i gang med åtejakta.

Edit:

Tispe på 5,4 kg.

IMGn_7748.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått rev!

 

Selv har jeg bare vært ute en kveld, prøvde å lokke, men lite rev som dukket opp. Jeg tar det ikke så tungt, været har ikke vært det aller beste, så er det iallefall noe og skylde på! Men det vil komme seg, tenker på det blir andre saker når åte blir lagt ut, har ikke hatt sen samme entusiasmen som tidligere, men det vil komme seg, når jeg kommer skikkelig igang :-)

Link to comment
Share on other sites

Nei, har byttet på 3 plasser. 1 plass på jordet etter slotten, 1 plass ved en myr og en plass i gran skogen. Har brukt predatorcall noen ganger og njff appen med en music angel. Det var jo både 2 og 3 rever rundt gården rett før jakten. Tøft å være førsteårsjeger hah

Link to comment
Share on other sites

Endelig ble det klaff for meg også! :D

Etter noen timer i jakttårnet på speiding etter bukk kom plutselig denne karen frem, i 21.30 tiden.

Skutt rett forfra på ca. 70m hold, med 155grs A-Max i 308. Ble liggende på stedet.

2a77c5e.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, har byttet på 3 plasser. 1 plass på jordet etter slotten, 1 plass ved en myr og en plass i gran skogen. Har brukt predatorcall noen ganger og njff appen med en music angel. Det var jo både 2 og 3 rever rundt gården rett før jakten. Tøft å være førsteårsjeger hah

 

 

37 timer på tre poster hittil i år er MYE dersom du lokker!

 

 

Jeg har ca 50 nogenlunde faste lokkeposter jeg bruker, (ble rimelig overasket når jeg talte igjennom) pluss det man bare finner når man er i marka. Har brukt vel 15 poster i år og har langt ifra 37 timer på de i år.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål: Noen som vet hvordan man får bedret signalstyrken på en trådløs revevarsler av typen "mikkel"? Snart så en må tenkte litt på åta, kom til å tenke på alle de gangene varselern ikke pep! Huff... vært flott å sluppet å sitte oppe til 6 for å få full klaff denne vinteren :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere enn meg som, til nå, har liten uttelling på reven. Velger å tro at skabben har slått ut en del, og at det fins rikelig med smågnagere å spise i stedet for å gå på åtet. Har hatt to bra sesonger og skutt mange tisper også, så nå er vel kanskje revebestanden nede på det nivået den bør være. Hører om flere som har observert brukbart med fugl i fjellene også. Positivt, men også litt kjedelig for oss som foretrekker jakt på rev. Bare 1 rev foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke rev å se i mitt område, ikke spor eller observasjoner, så jeg har begynt å høre rundt med nye grunneiere for å få samlet sammen nye områder å jakte på.

Får se etterhvert hvordan det går for jeg har fått hos en bonde med dyr i fjøsen som sier han ser rev hver uke.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det regner godt for tida, men kl. 01 i natt peip det i varsleren. Såg en rev nedpå åtet. Jeg brukte for lang tid. Hadde den i siktet, men var ikke fornøyd med anlegget. Reven tusla vekk. Satt 15 min til uten å se mer så da la jeg meg igjen. Uten å sette på varsleren. Gir meg selv kun en sjanse pr. natt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei,jeg tenkte jeg skulle lære meg å garve/preppe pels. Hvis du skyter en rev og ikke vil beholde pelsen tar jeg gjerne i mot den, jeg betaler frakta. Gjør ingen ting med store skuddhull da pelsen skal brukes til å lære garving. Har så langt i år ikke fått skutt noen rev selv, så da er det lite pels å øve på.

 

Trenger i førsteomgang 3 stk rev.

 

Send meg en PM så ordner vi det derfra.

 

På forhånd, takk :)

Link to comment
Share on other sites

For dere mer drevne jegere, når er den beste tida å lokke på reven? På kvelden eller tidlig om mårran? Hvis jeg lokker om morningen, burde jeg da være på plass før sola står eller?

 

Har fått noe tips ang. steder i Finnemarka, men tar gjerne imot flere. :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når de dukker opp på åtet varierer sikkert veldig. Hadde et åte litt lengre oppi her. Der var det tidligere stille om kvelden. Da kom revene ofte fra 21.30 og utover. Litt mer "uro" her. Har i tillegg hund som må gå til ro for kvelden før de dukker opp. :D

Link to comment
Share on other sites

Ang reveskyting på hjortepost, har falt noen rever her på hjortepost i år også..5stk så langt siden 01sept. Ved den ene anledningen så kom hjorten frempå omtrent 10 min etter at det smalt.

 

Hadde med kamera i lomma også ved det ene revefallet...hjorten uteble, men det datt to rever på kveld og en på morgen etterpå fra samme post. valper. - omtrent 250m. :)

 

IMG_1472_zps7130751d.jpg

 

IMG_1473_zps66f09d7d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var et strekk etter ender i elva i dag.. En kjapp tur bare... Så tre ender, så hørte jeg en tassende lyd bak meg.. Jaggu var reven ute i samme ærend. Blei ikke noe and på meg, men rødpelsen rauk.. 30meters hold og 12/76 tungsten virket.. Tusla glad og fornøyd vidre sammen med en kompis som kom. Krysset en liten bekk, og der skvatt reven ut blandt rundballene. Popf, og den løp ikke mer den heller etter tungstenen innhenta den bakfra. Da er totalen oppe i 21 rev her på jordene i Vestfold.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er deres oppfattning av skabb på rev fortiden? Mye/lite?

Jeg har skjøte tre rev i år, to av de med skabb. De to med skabb er tatt i samme område.

Den siste var en stor hannrev med lite hår på halen, og litt på det ene beinet. Men ikke antydning til utmagring, tipper 6-7 kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tilgang på et område hvor det er jaktet lite rev de siste årene (tror jeg). Her har det vært mange observasjoner, men lite respons på lokk. Ingen mulighet til å legge ut åte.

Ellers har vi hatt et stort kull på et annet jorde, med 7 valper, hvorav 5 er tatt ut.

Satser på litt mer mot vintertid og hareskriken kan dra inn på lang avstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...