Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

Hadde ei lita laddeøkt her en kveld.

Pressa en del Normahylser og Lapuahylser.

Mata nedi 22 grs N 130 og i enden satte jeg 40 grs Sierra Varminter (Normahylser) og 30 grs. Berger Varmint (Lapuahylser).

Begge med COL 52 mm. Lengden er rimelig lik med disse, og jeg orker ikke fintune lengre. Reven

er større enn en klistrelapp.....

Testa/skjøt inn på 100 m. Jaggu gikk det omtrent i samme lappen med begge kuletypene. Genialt!

Da har jeg plenty varmintammo til min Sako Vixen .222 rem m/ Zeiss FL 4-16x50 ret. 60. og A-tec demper.

 

Klar for predator/revejakta 14/15! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da kan det meldes inn nok en rev. Lite tispe, lokket inn med nordic Predator mini. Så henne på ca 400-500 på et annet jorde,blåste og vifta litt med hånda lavt i grasset. Dette så hu og ville gjerne smake.. Men alt hu fant var ei nosler varmintkule. Klokka var 22.15 ved fall, vindstille og skyfritt. Nok en fin kveld i norsk natur.

Link to comment
Share on other sites

Vel, i går ble twisten psyko, primos musebelg, musefløyte av tysk opprinnelse, ei rådyr beinfløyte og Predator brukt. Så helt klart at det var harelyden fra Predatorn som var det eneste den gadd å utforske, og det til gangs. Full fart mot lyden. Jeg ligger helt flatt mot jordet, blåser som besatt. Og når reven snur seg mot lyden, vifter jeg forsiktig meg handa i grasset. (Imiterer skadd dyr i mangel på en mojo critter) . Oppskriften funker som snus.. Har ikke prøvd DT 2 på sommeren, den er ganske hard og hissig. Mini Predator kan brukes ganske svak, tilnærmet fuglelyd.. I kveld er det visst familiekveld, og det er litt leit ettersom det er skyfri himmel og varmt. En knall kveld for fall...

Link to comment
Share on other sites

Og dermed var nr 4 og 5 tatt.. To valper lot seg lure av primos musebelg.. Tatt klokka kvart over ti. Varmt, vindstille og lys himmel. Som vanlig i kanten mellom åker og skog. Jordet ved siden av har vært grasseng, slått for ei drøy uke siden. Hadde med en kompis, og vi så dem på 150meter. Gikk rolig i skjul, la oss ned, musepip litt og i fullt firsprang mot oss. En hver, min headshot, hans bogskudd. Varmageddon gir ikke et vakkert ansikt..

Link to comment
Share on other sites

har nå vert ute å lokket helt siden kl 22 igår. no er den 05.10 og har ikke sett noen ting har prøvd alt. vært på fjelle/nyslåtte åkrer/skogshogstflater/langs med elver. for et år siden så vi utruli mye rev nesten hvær kveld så vi en som for over veien attmed der jeg bruker å lokke.jeg for også ned en elv der jeg bestandi såg revspor i sanda før menn ikke fa** om jeg ser noen nå! håper nån skjønner min frustrasjon for no skyt eg ganske snart nabo monsen for den e den eineste jeg ser på mine turer.

 

kan det være at kvalpene er så små enda at di ikke tørr å bevege seg?

 

tanta mi ringte meg i slutten av april å sa at jeg måtte komme å skyt rev for hun måtte opp om natten å skrem han unna husveggen for han helte på å laga noen sinsyke lyder utfør. di såg rev kvær dag som for å sprang nede på enga å hoppet å fanget mus. di kunne telle 4-5 rev kvær dag! no når jeg var der i åpninga av jakta såg jeg en kvalp!

noen som har tips?

har lakt ut 2 åter med viltkamera på for å se om han kommer dit så får se om 14 daga om der blir resultat...

Link to comment
Share on other sites

Har kanskje det viktigste tipset, og det enkleste/vanskeligste, tålmodighet. Har vært ute mange netter uten å sett snurten av rev. Og helt uten tanker på å skyte naboen sin katt eller andre vesen. Så hvis du er frustrert etter noen timer ei natt så kan du nok fort komme til å eksplodere ørten ganger før du ser noe rev. Jeg har stort sett rev på åtet, selv nå midt på sommeren. Og reven vil nok lunte innom, mer av nysgjerrighet enn sult. Men nyslåtte jorder pleier å være ganske bankers hvis det er en normal revestamme. De aller fleste revevalper er nok nå klare til å se seg rundt om i verden ja, så det er neppe der problemet ligger. Tror det ligger mest i tålmodigheten. Blir du for intens blir du ganske fort avslørt. Så ta noen lange magadrag og nyt naturen du sitter i. Hvis det store målet er å drepe noe kan du jo ta en tur til en søppelplass etc og skyte kråker.

Link to comment
Share on other sites

Det e ikke bare den ene natten. har vært ute kvær natt siden 15 juli. syns bare det er så sinsykt lite rev å se no. men for noen måneder siden var det fult.. drepe? kommer sinnsykt mye kåker å sjur når jeg lokker kunne skutt masse, så det er ikke det som mangler.. blir bare litt frustrert når ingen i min vennekrets ser antydning til rev nån plass... men får vel smør meg med tolmodighet så kjem han vell

Link to comment
Share on other sites

6 dager i strekk med lokking? Ville kansje tatt meg en pause for å la ting roe seg ned, reven er tross alt en skeptisk krabat ;)

 

Spørsmål eg lurer på er:

hvordan lokker du ?

Hvordan posisjonerer du deg i terrenget og i forhold til området ?

Link to comment
Share on other sites

ja ha vært mange netter ute nå. men har ikke lokka på samme område nei. jeg parkerer bilen 4-500 meter fra der jeg ska lokke, så lista eg meg på post. begynner forsikti med musepip i 10-15 min så fugleskrik i 10-15min å da begynner jeg med kaninskrik i ca 20 -30 min med 2 min mellomrom. sitter da med vinden skrott bakfra. eg trur kansje eg ska ro ned litt på lokkinga åsså heller vent til båndtvangen opphør! åsså heller begynn å planlegg åte.. har kjøpt 3 mini campingvogner som skal plaserest ut i skog å mark.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt to hittil denne sesongen, sett mindre rev i år en i fjor men de få sjansene jeg har fått har jeg klart å ta godt vare på :)

begge er års unger å er skutt på henholdsvis 40 å 60 meter med hjemme lada 3006 nosler custom competition 165grs "helmantel" begge fikk oppfølgnings skudd å datt ca 20m fra skudd stedet :) helmantel er ikke optimalt men jør jobben greit nokk bare en treffer bra ;)

 

10389337_730957210297654_2967897574928230873_n.jpg10270593_725011734232655_7883540469122848773_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har vært fint vær og meget varmt siden midten/slutten av mai, kun avbrutt av noen håndfulle regnbyger og innslag av nordavind.

Dette tror eg må ha gjort sitt med reven, for eg har ikke sett en eneste rev siden tidlig vår. Tror muligens den har holdt seg i høyere strøk der det har vært mer vind og litt kjøligere.

 

Tenkte å begynne så smått med å lage til en åteplass og sette opp kameraet der, burde fange opp om det ferdes noen i det hele tatt her i lavlandet.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt to hittil denne sesongen, sett mindre rev i år en i fjor men de få sjansene jeg har fått har jeg klart å ta godt vare på :)

begge er års unger å er skutt på henholdsvis 40 å 60 meter med hjemme lada 3006 nosler custom competition 165grs "helmantel" begge fikk oppfølgnings skudd å datt ca 20m fra skudd stedet :) helmantel er ikke optimalt men jør jobben greit nokk bare en treffer bra ;)

 

 

Gratulerer! Bruker du åte eller lokke fløyter?

Så ut som om du har tilgang på store flate enger :-)

Link to comment
Share on other sites

Har blitt noen turer på meg også, og i min målestokk har sesongen startet veldig bra! Fire rev har det blitt, hvorav en på smyg, og tre på lokk :)

 

normal_16_07_14_-_0430_-_tispe_-_4500gr.jpg

normal_20_07_14_-_2230_-_hann_-_6250gr.jpg

normal_25_07_14_-_2155_-_hann_-_7250gr.jpg

Tispe_skutt_i_Mysen_23_07_14_-_IKKE_TIL_KONK.jpg

 

Beklager ''sølete'' bilder. Særlig nr. 2. De er fotografert som de falt, og i dette tilfellet var det med utgangssåret opp..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte at siden jeg bor såpass nærme Børresen i Finnemarka at jeg kunne løse smårovviltkortet og jakte der rev og muligens andre smårovvilt (for øyeblikket er det jo bare kråke og rev som man kan jakte der?).

 

Har aldri vært på revejakt før og leser at alle lokker på natta. Er det mulighet å få lokka den inn på dagtid også der? Jobber nemlig som nattevakt og vil gjerne ha muligheten til å jakte reven i turnusen også.

 

Kommer til å jakte med .308 Win. Er det da greit å bruke Fusion eller burde jeg bruke noe annet, som f.eks. alllerede nevnt Power Max? Har heller ikke enda bestemt meg om jeg vil beholde skinnene/dyra.

Link to comment
Share on other sites

Smårovvildt kort har jeg ingen erfaring med, men...

 

Du kan ta en lokkeøkt før du drar på vakt, eller etter vakta. Jeg ser det ikke som noe problem at det er tidlig kveld eller sen morgen, i hvert fall ikke tidlig i jakta når reveungene er uerfarne, prøv da gjerne med musepip og fugleskrik for da føler hvalpene seg tøffere og tørr komme frem å undersøke.

 

Bruk det du har av innskutt amo så lenge det er ekspanderende prosjektiler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært å lokket med Primos Speak Easy - Predator noen ganger nå der vi har fått rev på kamera jevnt og trutt (tre eller fire forskjellige rev). De fleste bildene har blitt tatt mellom 21 og 21.30 på kvelden, og jeg har derfor gått ut litt før da. Men det kommer ingen rev. Jeg lokker ganske tett (venter ikke så lenge før lokkelyden er ferdig før jeg setter den på igjen), bør jeg roe ned lokkingen litt?

 

Noen andre tips?

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødvendig sitering av innlegget over. Kjell Olav

 

Jeg har ikke noe kjennskap til lokke utstyret du bruker. Hvilket type terreng er dette?

 

Hvor lenge lokker du om gangen?

Vil anbefale ikke å lokke lenger enn 20-30 min, en annen ting jeg også vil anbefale, at om du ikke får noen rev, så ville jeg holdt meg borte fra det stedet hvor du lokket en god stund. Blir de vant til en lyd, og om de har av forskjellige grunner ikke har kommet, vil jeg nesten våge påstanden og si at da kommer de ikke! Kommer det noen da, er det noen utenfra området som er på streif. Rever lærer raskt.

 

Hadde jeg vært deg, uten og kjenne så mye til annet enn det du skriver, legg ut åte, slik som matrester, fisk er veldig bra. Enten bind fast åtet, fisken må være frossen...fugler vil komme og lage mye lyd, og er reven i nærheten vil den komme for og se.

Åtet anbefales også gravd ned, slik at bare noe stikker opp, da må den jobbe litt.

Prøv åte, og jeg tror at kanskje vil ting begynne og skje.

 

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt to hittil denne sesongen, sett mindre rev i år en i fjor men de få sjansene jeg har fått har jeg klart å ta godt vare på :)

begge er års unger å er skutt på henholdsvis 40 å 60 meter med hjemme lada 3006 nosler custom competition 165grs "helmantel" begge fikk oppfølgnings skudd å datt ca 20m fra skudd stedet :) helmantel er ikke optimalt men jør jobben greit nokk bare en treffer bra ;)

 

 

Gratulerer! Bruker du åte eller lokke fløyter?

Så ut som om du har tilgang på store flate enger :-)

 

Bruker ingen av delene ;) smyger å posterer mest der jeg vet at det er hi eller at valper holder til i nærheten :)

Er relativt kupert området jeg jakter i, åkrene er jo selvsagt flate men ikke noe særlig stor :)

Link to comment
Share on other sites

Nr 7 og 8 datt i kveld.. To valper. Første valpen kom bakfra med et søsken i viltet lek og uoppmerksom.. Holdet ble drøyt 5 meter. Veldig dø... Tatt på en skogsti ved et bekkefar. Nr 2 var også valp, lokket ut av hiet med nordic mini Predator. Holdet var ca 110meter.. Tatt på nyslått timotei.. Fant hiet 6-7 meter fra skuddstedet. Blir nok ny postering der om været holder seg.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan man.

 

§ 16.Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

-Arter som ikke er listet opp kan skytes med helmantel/matchkuler som ikke er ment for å ekspandere.

Link to comment
Share on other sites

Da har reven funnet det nedgravde rådyret på åteplassen. Får begynne å følge med nå framover. :twisted:

Nedgravde ting ja.. Vi har vel snakka om det før, men det kan vel ikke gjentas for ofte.

 

Her om dagen var det en rev her som ruslet rundt der jeg hadde åtegrop i vinter. Jeg skøt den, og da jeg kom ned så jeg at den (og sikkert et par andre) hadde gravd opp den gamle gropa. Råttent svin, både vilt og tamt, lukta sikkert godt gjennom 30 cm jord.

 

Nå lar jeg hullet være der. La i noen rester av en rekemiddag her om dagen. Blir spennende å følge med på utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

En uke på hytta og 2 rev skutt. Stor tispe på 6.5kg 00:30 torsdag og liten kvalp kl03 inatt. Pølsebiter og makrellbiter gjemt i høyt gress 100m fra hytta og med Driveway patrol i et tre.

6.5 grendel med 85 Sierra i 900ms har gjort jobben

Link to comment
Share on other sites

Vært svært lite rev her siste årene, men nå har bestanden vokst litt igjen så har tatt noen i år. 4 stk på smygjakt på nyslåtte atleger. Ganske enkelt å smyge seg innpå reven når den er opptatt av å finne mus i grasstrengene. Håper på å ta noen til før rådyr og hjortejakta blir prioritet. Spenner vel opp revbåsen etterhvert. Så blir det vel kanskje litt åtejakt på nyåret, men tålmodigheten er det så som så med.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kamuflert som tømmerstabel er en god løsning tenker jeg, ser for meg at det kan virke bra! Hos en bonde jeg jakter rev, har han fått låne en bås laget av titanium ramme...med to åpninger, kledd med gjerdenetting...eneste som jeg vet har vært inne i den er noen kråker og måker! Plassering har veldig mye og si tenker jeg.

 

Ja, disse engene som er nyfriserte skulle vært brukt oftere :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...