Jump to content

Hvor mye tjener man på selvlading?


MrControl

Recommended Posts

Ser at jeg blir anbefalt å begynne å lade selv pga at man sparer mye penger osv.. og da spesielt på .45acp'n..

men hvor mye er det å spare(hvis det er noe)?

 

Jeg er ikke spesielt interessert i lading( har aldri prøvd eller gjort) men hvis det er mye penger å spare samt bedre presisjoner, så kan jeg alltids prøve å fange interesse:)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er ikke spesielt interessert i lading( har aldri prøvd eller gjort) men hvis det er mye penger å spare samt bedre presisjoner, så kan jeg alltids prøve å fange interesse:)

 

Vel, min erfaring er at man ikke nødvendigvis sparer noe som helst, men at man får skyte adskillig mer for den summen man måtte ha til rådighet :? .

Link to comment
Share on other sites

Hehe ... godt poeng!

 

Jeg begynte med lading fordi jeg sparer ganske mye pr. skudd i forhold til fabrikk ammo.

Men så har jeg .270win som ikke er norges mest kjente kaliber.

Derimot er det veldig utbredt i statene, spesielt på præriehundknerting på litt lengre hold enn vi pleier å benytte her til lands. Denne jaktformen kan vel helst sammenlignes med 50 V-max på norsk kråke, bare med hold på 400-500m. :wink:

 

Du kan benytte hylser i snitt fem ganger (ofte mer), kuler får du oftest fra 1kr/stk til 20kr/stk, alt etter hvor spesiell ladning du vil lage til.

Krutt og primere er ganske billig (si 3,5kr pr skudd).

 

Så totalen kan bli 5kr skuddet (kanskje lavere, oftest litt mer) mens fabrikkammo ofte ligger på 10-15kr skuddet for min del.

 

Men som de sier, lader man egne skudd så tar man seg oftest råd til å skyte noen ekstra også, så det man sparer i kroner og øre er kanskje lite.

 

Men med tanke på skadeskyting så er jo øvelse det eneste som hjelper, så der kan man spare inn MYE!

 

 

EDIT: Ser dette gjaldt pistollading, og jeg skrev om rifle.... huff da! Unnskyld meg!!!

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade mykje .45 ACP så trur eg det er ein del å spare. Hylsene får ein tak i billig, om ikkje gratis, det er ikkje så mykje krut som skal til, og ein kan evt. støype kuler sjølv. Eg har funne ut at mykje av innsparinga ved å lade sjølv kjem av at ein støyper kulene sjølv óg. Eg ladar for det meste revolver, og einaste kostnadane eg har er igrunn kulefett, krut og tennhetter. Det kjem på ca. 10-20% av det fabrikkammoen kostar, alt etter kva kaliber det er snakk om. Har då ikkje tatt kostnadane av ladeutstyret med i reknestykket.

Link to comment
Share on other sites

Tjah, det kommer an på hvor du driver det. Om du lader et forholdsvis lite antall patroner hvor prisdifferansen er liten i forhold til fabrikkammunisjon er besparelsene små. Det samme gjelder vel om du tar helt av og kjøper alt du kommer over av utstyr, selv om du kunne klart deg uten. Lader du en del patroner og det er en pridifferanse som man legger litt merke til, sparer du mer. Spesielt i litt sære kalibre. Har selv feks aldri kjøpt fabrikkammunisjon til min .458, og har nok spart en del på det. De billigste patronene jeg har sett listet kostet rundt kr 50/stk. Med billigkuler lader jeg treningsammunisjon til ca 4-5 kroner.

 

I tillegg bør man tenke litt på alternativkostnader. Hva er tiden din verdt? Hva kunne du ellers gjort den tiden du lader? Kunne du arbeidet med noe og tjent penger på det, kan det kanskje lønne seg å arbeide og heller kjøpe ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Siden denne tråden ligger under pistollading regner jeg med at det er det som er målet.

 

Skal du f.eks. lade 9mm er det ikke så mye i rene penger å hente, men i nærsakt alle andre håndvåpen kaliber blir det fort gevinst.

Men hjemmelading er mer enn penger, det er skreddersøm. Du får bare ikke kjøpt .38 spl med superlette kuler, et nys med krutt og myke hetter. Slike og andre kombinasjoner som er perfekt for nettopp ditt/mitt våpen får man da muligheten til å lage.

For å sammenligne pris, må man jo sammenligne de samme komponentene, så langt det går. Sitter man å putter XTP kuler på .357 pratronene sine bør man sammenligne med kjøpeammo som har samme kule. Ikke med en hvilken som helst annen .357 som for øyeblikket er på tilbud. Noe som ofte blir gjort her på forumet.

I tillegg så er utvalget på kjøpeammo i dette landet nær tragisk. Meget få butikker er konskvent med hva de har, så nestegang du kommer må du ta til takke med noe nytt du ikke har prøvd før.

 

Er man kun ute etter å spare penger er jeg ikke sikker på om skyting er rett sport :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal begynne å lade nå så må du jo kjøpe et lade sett. Tar utgangspungt i et rcbs rockchucker lade sett så koster det 2995,- pluss die til 400,-, hylseholder til 81,- og hylse trimmer til 895,- Vist du da lader 7000,- skudd så er det en kostnad på ca 0,62,- pr. skudd pluss hylse på 0,27,- kule 0,85,- krutt 0,55,-og tennhette 0,31,- da koster det deg 2,60,- pr skudd i rene utgifter pluss eventuel "arbeidspris" som er individuell etter hvor interesert du er i lading. i regnestykket har jeg fått pris på partizan sine kuler og hylser cci tennhette og viht. krukk N 320. Kjøper du den ferdig ladd så koster den 2,95,- pr. skudd.

Link to comment
Share on other sites

Regner med det er snakk om .45 acp (som trådstarter nevnte i første post).

 

RCBS'en er sikkert fin den, men til håndvåpenammo ville jeg heller valgt noe annet (f.eks. LEE Classic Turret kit fra interarms eller hjemmelading.no til et par tusenlapper, med alt du trenger av utstyr).

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig er jeg eier av 9mm , 45acp og .223, men jeg regner med at det er mer å spare jo større kaliber man skyter blandt annet?

 

Går det ikke sinnsykt tregt og lade?

Må ærlig innrømme at jeg har 0 peiling på lading, og det er derfor jeg stiller spørsmålene for å se om det er verdt å sette seg inn i!

 

45 acp'n finner jeg ikke noe særlig ammo til under 4,- skuddet, så det er mye derfor jeg lurer

Link to comment
Share on other sites

med ei lee pro 1000 presse og litt trening er det ingenting i vegen for å lade fleire 100 pr time. ( i alle fall 200 )

Denne er jo progressiv, men ein kan og velge å lade ei og ei patron fram til du føler du har kontroll.

 

Skal du lade til rifle og så er vel pro 1000 uaktuell. Da må du f.eks velge load master.

 

No er det sikkert billigare alternativ dersom du velger ein einstasjonspressem, men da tar det tid. Spesielt til mengder av pistolammo.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om jeg og høggern i alle fall er enige. :D

For vær nå ærlige folkens, hvor mange er det av oss som kun lader p.g.a. økonomien? Lader dere ikke for å få den beste ammoen til våpenet? OK! Så startet mange av oss med penger i tankene, med det blir fort blåst vekk av interessen for å få til optimal ammo.

Det er helt greit å kjøpe det billige lille settet for å starte ...men hvor lang tid gikk det før vi gikk i ring rundt den store pressa i butikken? Å den ble vel kjøpt? :mrgreen:

Latskap er dessuten verdt en masse penger. Gikk vi å kjøpte en masse rare deler for å bytte kaliber på våre Lee Pro 1000. Neida, de pengene det kostet ekstra for en ny komplett presse satt løst.

 

Det går ikke tregt å lade. I år har jeg vel ladet over 10.000 .38spl, og jeg har hatt tid til å skyte alle sammen. Utstyret du velger bør stå i forhold til mengden du har tenkt å lade. Det blir fort mengder når det er snakk om pistol, så ta like godt i med det samme. Lee Pro 100 og Dillon SD er presser som passer for kun et kaliber, kaliberbytte på disse er fiklete. Dillon 550 er etter min mening en uhyggelig overpriset turretpresse (snakker om mengder av .223 blir det en annen sak), så da er det like godt å se mot Dillon 650 og Hornady's progresive.

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade mykje .45 ACP så trur eg det er ein del å spare. Hylsene får ein tak i billig, om ikkje gratis, det er ikkje så mykje krut som skal til, og ein kan evt. støype kuler sjølv. Eg har funne ut at mykje av innsparinga ved å lade sjølv kjem av at ein støyper kulene sjølv óg. Eg ladar for det meste revolver, og einaste kostnadane eg har er igrunn kulefett, krut og tennhetter. Det kjem på ca. 10-20% av det fabrikkammoen kostar, alt etter kva kaliber det er snakk om. Har då ikkje tatt kostnadane av ladeutstyret med i reknestykket.

Bare for at jeg er nyskjerrig av natur....

Hvor får du tak i billige 45 hyls ev 1.gangs skutte ???

Og endatill gratis... jeg og andre som er villige til å betale 1.-kr for 1.g skutte,,,, hvor ligger / er det gratis 45 hylser å få :?::?::?::D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser her som i andre tilsvarende diskusjoner at flere gode grunner til å lade selv dukker opp. Personlig er jeg av den ringe oppfatning at dersom man skyter noe annet enn 22lr, det være seg rifle eller pistol, er det potensielt betydelige beløp å spare - spesielt om kjøpeammunisjon eller hylser er dyre for den aktuelle patronen. Hvor mye man sparer avhenger selvfølgelig av tilgang på hylser og hvor mye man skyter. For mitt vedkommende er det ingen tvil, jeg lader mange forskjellige patroner, men skal jeg ta et eneste eksempel på en pistol/revolverpatron, er 38 Special en suveren vinner. Jeg har ikke ført statistikk på hvor mange ganger jeg har skutt hylsene, som jeg har fått i bøtter og spann av - engangsskutte, men selv om jeg skulle ha kjøpt dem, ville denne kostnaden blitt ubetydelig fordi de holder lenge. Kuler støper eller presser jeg selv (så godt som gratis) eller kjøper for godt under krona - gjerne nærmere 50 øre. Legger jeg til hette og noen kruttkorn, beveger jeg meg sjelden eller aldri over ei krone pr skudd. Da skal det ikke så forferdelig mye skyting til før ladeutstyret er nedbetalt. Med autopistoler blir det noe annerledes ettersom jeg mister flere hylser og at de ikke holder så mange pressinger, men likevel er gevinsten å hente bare jeg kan skyte hylsene to ganger - i realiteten er det nok en god del mer. Når det kommer til rifle, jeg lade ettersom jeg har en sterk hang til sære patroner - gjerne villkatter.

 

Men så kommer en for meg like viktig grunn til å lade selv: Skyter man konkurranse eller liker å hente maksimalt av våpenets presisjon og ytelse, er det ingen vei utenom. Kjøpeammunisjon er et tildels dårlig standardkompromiss som skal passe i alle våpen folk kan finne på å putte den i. Til slutt vil jeg nevne enda en like viktig sak for meg oppi all denne fornuften som allerede har fremkommet i tråden, nemlig det som ikke har med fornuft å gjøre, men følelser og trivsel. Jeg er kanske litt rar, men jeg elsker å dille med hylser, forske på ladninger og generelt oppnå Zen der jeg sitter og storkoser meg i ladebua og på banen. Dette er i seg selv den beste grunnen til å lade selv - alt annet er bonus ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jeg tjener mest på å lade til kal 32 til baneskyting og felt, med egenstøpte kuler kommer jeg ut på ca 50 øre skuddet :D

Gikk i lag med en på NM-Mysen, som brukte fabrikk ammo. Han hadde sjekket litt rundt og det billigste han fant da var 3,80 kr pr skudd, ved kjøp av 500 stk :shock:

 

Minst å tjene på å lade er nok 9mm, som alltid er på tilbud :D

Fordelen ved å lade 9mm er at du kan lade ned mot (eller opp til) lovlig faktor :D og med hvilken kule du selv vill :D

 

Når det gjelder rifle er det nok 338WM og 300Wby, som jeg tjener mest på å lade selv :lol:

Link to comment
Share on other sites

45 acp'n finner jeg ikke noe særlig ammo til under 4,- skuddet, så det er mye derfor jeg lurer

 

da har du antagelig litt hylser, om du i tilleg plukker nøye etter deg selv og andre, trenger du ikke kjøpe.

 

lee pro 1000 koster vel ca 2000 spenn, gikk for 1500 ny en stund, men det var da.

realistisk antall patroner pr time er mellom 3 og 4 hundre om du tar det med den roen du bør for at ting skal foregå oversiktelig.

 

pris på 45 ACPhjemmeladning:

 

kule: 50 øre og oppover, prisene stiger for tiden.

hette: 25-30 øre

kruttladning: under 10 øre.

en hjemmeladet 45 ACP havner altså på rundt ei krone, avhengig av hva du lader med.

fabrikkammo til 3-4 kr smellen, du får velge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lee Pro 100 og Dillon SD er presser som passer for kun et kaliber, kaliberbytte på disse er fiklete.

 

 

Her er jeg ikke enig. Jeg har ei Lee pro 1000, og skifter på denne mellom .45 og.44.

Selve skiftinga tar bare sekunder.

Ellers vil jeg si at det nok er mest det og kose seg med selve ladingen som er det store. Det jeg eventuelt sparer ser jeg ikke så mye på.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at det slett ikke er umulig, og det var heller ikke det jeg mente.

Dessuten tar du en snarvei her ved å bytte mellom .45 og .44. :D Hylsemater og tennhettemateren er den samme, bytt fra .45 til f.eks. 9mm så går det nok noen flere sekunder.

 

Har man "alt" til en Pro 1000. Slik som ekstra turret med dier og kruttmål, og komplett shell plate carrier med stor og liten tennhettemater. Vil det straks gå smidigere å bytte kaliber på en pro 1000.

 

Jeg har ingenting imot Lee Pro 1000, den fungerer utmerket når den blir tatt vare på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med de ammokostnader vi har i dag er det mulig å spare mye.

 

Skal vise et lite regnestykke på treningsammo.

 

223 rem: Billigste treningsammo er Federal American Eagle til 4,70 kr pr stk (pris pr 9 despember på jaktdepotet),

eller S&B til ca samme prisen (personlig misliker jeg S&B) .

 

45 acp: Ca 4 kr pr stk.

 

Hjemmeladd 223:

Kule: Armscore 55 grain 88 øre

Hette: Federal 30 øre

Krutt: VV N135 90 øre (ved 25 grain)

Hylse: Gratis (let, spør, plukk)

Pris pr skudd: 2, 08 kr. Du sparer da over 2,50 pr skudd.

 

Hjemmeladd 45 acp:

Kule: 230 grain blykule 70 øre

Hette: Federal 30 øre

Krutt: VV N320 eller VV N 340: 20 øre (ved 6 grain)

Hylse: Gratis

Pris pr skudd: 1,20. Du sparer over 2,50 pr skudd.

 

Som oftest kjøper man litt ammo i ny og ne for å få tak i "nye" hylser. Så lenge du greier deg med et enkelt ladeutstyr så får du alt ustyr for ca 3500 kr om du velger Lee. Det er også en del brukt ladeutstyr å få tak i. Hylsevask koster deg så lite pr skudd at det ikke er verdt å ta med i regnestykket. Tror jeg har brukt ca 250 kr på pussemedia og polish de siste 5 åra, og har sikkert ladd opp 10 000 skudd.

Det er også mye å spare på jaktammo. Selv lader jeg 6.5x55 med Norma Oryx til 8 kr pr skudd. I butikken koster de nesten 20 pr stk.

Link to comment
Share on other sites

Selv lader jeg ikke for å spare penger, men tar det som et pluss om jeg skulle det.

Tror ikke jeg går i pluss ennå, selv om pressa ble kjøpt inn for flere år siden. Men som noen har nevnt, jeg kan skreddersy patronene mine. Deilig å slippe fabrikkammo som føles som om man skyter med en håndholdt kanon. :D

 

Kommer jeg igang med praktisk nå, så blir det nok en del mer lading.

 

(Kunne gjerne tenkt meg hus til alt rotet mitt. Noen som vil bytte?) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere her skriver at dem lader for å skreddersy og for å lage bedre patroner, men hvordan blir de bedre?

forstår og at man kan hive mer krutt i osv, men jeg ser ikke for meg at jeg klarer å lage bedre patroner enn winchester,remington osv selv?

 

Når du presser hylsene dine kan du ved justering av verktøyet ofte tilpasse hylsa bedre til akkurat ditt kammer enn fabrikker som må sørge for at de passer alle. Skreddersøm vs. masseproduksjon...

Link to comment
Share on other sites

Når du presser hylsene dine kan du ved justering av verktøyet ofte tilpasse hylsa bedre til akkurat ditt kammer enn fabrikker som må sørge for at de passer alle. Skreddersøm vs. masseproduksjon...

Når du måler opp krutt, kan du lage ammo med lavere utgangshastighet enn fabrikkammo, for eksemple for å minske kjøttødeleggelsen

Når du kjøper kuler, kan du kjøpe kuler som ikke lades i fabrikkammo

Har du et "ukurant" kaliber kan du ha nesten like godt utvalg i kuletyper som hvis du bruker en av "de tre store"

 

Skreddersøm vs. masseproduksjon...

Link to comment
Share on other sites

Farbbikkprodusentene produserer ammo etter den gyldne middelvei. Altså noe som skal passe i alle våpen som er kamret i det kalibret. Selv med rimelig nøyaktige redskaper og verktøyu må man ha en vis form for toleranse i våpen laging, spesielt når det er et kaliber som lages av mange mange forskjellige produsenter. (du har kanskje oplleved at ammunisjon fra forksjellige produsenter, går veldig forskjellig i dit våpen?)

 

(Historien om den norske 6,5x55 ammoen som ikke passet i de svenske 6,5 x 55 riflene før 1905, renner meg i hu)

 

Med hjemmeladning, kan du tilpasse ammunisjone til våpnet. Jeg har en 9mm med et løp som liger .3575 som greit kan bruke .38 kuler, mens SP-01'n ligger på .3555 og viser tegn til trykk med såpass store kuler. Det gjør at jeg kan bruke litt tyngere kuler i den første 9mm når jeg vil skyte slappe ladninger som holder faktor.

 

I magnumfelt har jeg skutt .44 mag som har holdt faktor på over 380... når kravet er no som 270 så er det noe i overkant... og jeg kan finne den ladningen som er bedre egnet og ofte har bedre presisjon med hjemmeladning. :D

Link to comment
Share on other sites

Lite å spare på å lade 9mm?? Nei:

 

Masse å spare ved å lade 9mm:

 

Kule: 40 øre.

Hette: 25 øre

Krutt: 15 øre (vanligvis mindre)

Hylse: Gratis

 

Hjemmeladd: ca 80 øre pr smell.

 

Billigste fabrikk: 1,55 øre.

 

Innspart når man skyter 20k 9mm i året: kr 15000,-.

 

Om man kjøper inn virkelig stort, så er det mulig å presse prisen på 9 enda mer ned. :wink: De skuddene jeg lader nå, betaler jeg ca kr 0,63,- for. 8)

 

I tillegg kommer man pent ned mot faktorkravet med mild og fin rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan lage bedre ammo enn fabrikkene gjør. Fabrikkammo til håndvåpen kan stort sett deles i to grupper, billig helmantel og dyr selvforvarsammo. Ingen av disse er laget spesifikt for topp presisjon, og uansett er våpen såpass individuelle at en neppe finner den beste presisjonen blant de få patronene som er i salg.

Ved å lade selv kan du velge andre kuler og justere ladningen inn til det som gir best presisjon (evt minst rekyl) og god funksjonering. Jeg er glad i blykuler da disse er rimelige og kan gi svært god presisjon, da er hjemmelading en absolutt nødvendighet.

Link to comment
Share on other sites

En vis mann sa...

... er det potensielt betydelige beløp å spare

 

 

Potensielt er ordet :mrgreen:

 

Jeg tror ikke jeg har verken spart eller tjent noe på å lade selv, men jeg er jeger ikke pistolero..

Den kjempedigre fordelen er at man kan skreddersy ammo, som mange før meg her har påpekt.

Den ammoen blir kanskje mye bedre en kjøpeammo, men å si at den blir billigere er å ta hardt i :wink:

 

Slik gikk det til med meg..

 

Først hadde jeg en standard fabrikkbørse som skjøt standart kjøpepatroner, og det smalt..

Så kjøpte jeg ladeutstyr, og ladet etterhvert ammo som ble minst like gode som kjøpepatronene...

Men da ble børsa en begrensende faktor, så nye stokk, løp og kikkert i massemange tusenkronersklassen kom i hus...

Men da ble det gamle ladeutstyret en begrensning, og nye dingser dukket opp...

Men da fikk jeg jo lyst til å se hvor gode samlinger man kunne skyte sånn egentlig, så en ny børse med enda bedre løp og diger kikkert kom...

Det er en ond spiral, er du først havnet der er du solgt!

 

Og billig blir det i allefall ikke!! :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg opplever store besparelser ved å lade patroner selv.

Det skal dog sies at jeg også støper mine egne kuler. Gjør man dét, er det ganske mye å spare, siden kulen garantert er den største utgiften i en hjemmeladet patron.

Alle mine kalibre, (9mm, 38spl, 357mag og .223 kan lades på samme progessive presse fra Lee. Jeg startet direkte på progessiv presse, og har ikke angret et sekund på det.

Har senere utvidet til å kjøpe en større progressiv presse, en enkeltstasjons, og en kulepresse for kalibrering og smøring av hjemmeladede kuler.

Har støpt kuler for 38/357, samt for .223-ammo. Bruker gas-check på .223 og .357-kuler.

Bly får man enkelt tak i på den lokale bensinstasjonen der hvor de også bytter bildekk. Det er lett å få hjul-vekter (de som benyttes for å balansere bilhjulene), og blyet i disse er nær sagt ideelt for å støpe kuler.

Det er klart at man må investere i lade- og støpeutstyr, men jo større forbruk av ammunisjon, jo mindre blir ladeutstyrets kostnad pr. ladet patron. Så her må man gjøre en kvalifisert vurdering selv.

Uansett er det alltid tilgang på ammunisjon når man ønsker det, og man slipper hele tiden å sørge for rekvisisjon fra politiet for å kjøpe ammo når man skal skyte.

Det er viktig å ha orden på lade-området, og tålmodighet når man lader. Men det er slett ingen heksekunst. Og det er heller ikke noe problem å bruke progressive presser, så her blir det litt smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...