Jump to content

Powdercoating av blykuler


OlavM

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Testet noen 308-patroner jeg støpte og PC-fiserte.

 

Jeg lurer på om de ble pulverisert på vei bort til blinken på ca 100m. Har aldri støpt kuler til rifle før. Jeg er i tvil om den første kula jeg skjøt traff, da det var et hull jeg ikke kjente igjen. Fyrte av noen skudd til rundt blinken men ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Husk at du bør size etter at du har påført belegget.

 

Husk at du bør bruke bly som er legert og gas-check skader ikke inntil du har fastslått om belegget duger som gas-check eller ikke.

 

Kulen bør smøres med ett eller annet tynt belegg.

 

Prøv igjen - Denne gang med 10 meter.

 

Husk å avgi rapport slik at vi andre kan tråkke i dine fotspor.

Det gjelder å drive flokken framover selv om en selv snubler i pulversnøen og blir liggende.

 

One giant leap for man - One small babystep for mankind.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Var ei "AK-47"-kule (312) på 160gn som jeg sized ned til .309 i diameter.

 

Denne fikk samme ladning på 43gn med N150, som jeg bruker på 180gn kuler. Kan hende den var litt vel sprek for blykuler. Den kan også likegodt ha vært for svak, da kulene er mye mer glattere enn selv vanlig FMJ og de kan ha blitt kastet.

 

Hadde planer om å ta en "10meters test" på pistolbanen, men kom aldri så langt.

 

Min foreløpige teori er at kulene blir disentegrert, da dette er ei legering jeg bruker til 45'en min.

Link to comment
Share on other sites

Ser litt på subsoniske ladninger til 308 og har kommet frem til en ladning ("The load") med Red dot. N320 har jo samme hastighet som denne.

Til disse ladningene er visst blykuler best og gjerne i "myk" legering.

 

165gn Powdercoated kule med 13gn N320? Noen tanker?

 

Blir ei stund til dette blir testet da børsa er inne til gjenging.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kjøpte inn kvalitets powdercoat. HF-greiene tror jeg simpelten ikke duger egentlig.

 

Denne gangen brukte jeg luftgeværkuler istedenfor softgun og powdercoat fra en forhandler i Tyskland, som var litt dyrere en HF. Merker markant forskjell i dekningen og det ser ut til at den tåler mer også.

 

Shaking

r8tezt.jpg

 

Baking

14l361i.jpg

 

Ferdig ladd i boks

ih1khs.jpg

 

Nærbilde (Elendig mobilkamera)

35c4nsn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er bare for at de skal gå lettere igjennom ved sizing.

Ett eller annet tynt strøk som kan sprayes på.

Det går sikkert å size uten å smøre og, men jeg liker ikke tanken på at da må jeg bruke litt større kraft.

Kanskje teflonspray gjør nytten?

 

Hvis du ikke sizer så er det ikke behov for noe smøring.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Om du føler behov for å måtte smøre for å size, har du PC'ed det galt imho.

 

Alltid lærerikt med egne feil. Jeg bruker Shake 'n' bake metoden, og tenkte i all min visdom at et tykt lag PC må da være bedre enn et tynt lag med PC. Det er fortsatt mulig at det er, men sizerdien setter noen begrensinger. Jeg lasset på med pulver i plastboksen sammen med softgunkuler, og resultatet ble noen helt nydelige, jevnt røde kuler - som ikke ville gjennom sizedien.

Link to comment
Share on other sites

Hmm får ikke levert til min adresse fra den tyske leverandøren. De levere 1/2 kilo, ser at gasolin.no leverer 1 kilo til 400,- +frakt. La oss si 500kr for en kilo, 50 øre grammet, hvor mye går med på en kule? Leste på nettsiden til et firma at de bruker ca 200 gram På 1 kvm, kjapt regnet en Camilla, men hvor mange kuler blir det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Jeg har utstyr for kaldpressing av kuler, det burde vel gå greit å pulverlakke dem i stedet for fett. Er det noen som har prøvd?

Er det mulig å blande inn litt molubdendisulfid i pulverlakken?

Jeg har lyst å prøve, hvor får en kjøpt en godt egnet pulverlakk?

Link to comment
Share on other sites

På 1.12.2017 den 13.42, Ørnulf skrev:

Vet det er en gammel tråd, men ble litt interessert. Når man pulverlakkerer kula kan man da bruke mykt ulegert bly og droppe gas check da lakken fungerer på samme måte som en kobberjakke?


Til en viss grad ja. Jeg skyter 405gr kuler i .458 ut av et 32 toms løp i 608m/s uten GC. Det blyer ingenting, men jeg har litt ekstra tinn og setteribly i gryta når jeg støper til 45-70 Gov og 44 Mag. 

Hvordan dette går med helt rent bly er interessant å finne ut av, så du må gjerne teste for oss :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 6.1.2018 at 7:29 PM, Wintel said:


Til en viss grad ja. Jeg skyter 405gr kuler i .458 ut av et 32 toms løp i 608m/s uten GC. Det blyer ingenting, men jeg har litt ekstra tinn og setteribly i gryta når jeg støper til 45-70 Gov og 44 Mag. 

Hvordan dette går med helt rent bly er interessant å finne ut av, så du må gjerne teste for oss :-)

Taktekkerbly er vel ganske rent. Har noen kilo av det. Kan teste når jeg får .358 blokka mi.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Apropos nicket ditt 460XVR, jeg testet 15 skudd i en 460XVR i går: Lyman 320gr LFN smurt med 50/50 Lee Allox og Biltema båtvoks og deretter sized til .451 og påsatt GC. Ingen blying. Jada, det skulle vært .452 og jeg skulle smurt etter sizing også - men det funket greit uten...

 

Så testet jeg 20 skudd uten GC, og her var kulene smurt, sized og smurt på nytt. Det tok 30 minutter å pusse ut blyet etterpå, og samlingen ble dobbel i størrelse. GC er altså påkrevd når man lader med 34gr N110.

Jeg sparer mye tid med Lee allox fremfor pulverlakkering, så holder jeg meg under 600ms ser det ut til å gå greit om man bruker GC.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...