Jump to content

Lade tips til 45 acp å 44mag


nofear81

Recommended Posts

45ACP:

200 grains SWC (Ikke belagt eller mantel, smurt blykule), 4,5 grains med Vihtavuori N-310. Blykula gjør at du må pusse etter 2-300 skudd, men presisjonen er bra, og faktor blir aldri tema med .45 ACP.

 

Sett kula ganske langt ut. Dvs ta våpenet ditt fra hverandre. Plukk ut løpet, og sett kula så langt ut av patronen passer flush med kammeråpningen på løpet. Da butter sannsynligvis nesa i riflingene, altså 0 headspace. Sjekk deretter at patronen får plass i magasinet, hvis ikke så justere du settedybden til magasinet mater greit. Den sylindriske delen av Semi Wadcutter-kula vi da stikke en bit opp av hylsa. Det er perfekt, da har kula en bit med full løpsdiameter som ikke er deformert av hylsa. Bra for presisjon. Dette er ikke en fiseladning, men det vil gi god presisjon, og sannsynligvis god funksjon medmindre du skyter gamle krigere. Nyere 1911'r (1980ish og nyere) skyter SWC uten problemer.

 

Hylsa kunne vært tromlet, men sånn skal det se ut:

45acp947inch_001.jpg

 

NB! 4.5 grains N-310 er ikke helt tamt, så vær nøye med hvor mye du har i. En dobbelladning vil sprenge våpenet ditt. En dobbelladning med N-320 vil også gjøre det. Det er ganske mye tomrom i en 45ACP-patron så man får både 2 og 3 ganger 4.5grains N-310 før det renner over. Faktisk, så er det så mye ekstra volum med moderne kruttsorter at man ved behov kan lade den med svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Metoden for patronlengde nevnt over er ikke noe jeg ville anbefalt, spesielt ikke ved bruk av N310.

Selv om patronen lar seg bruke i magasinet med 0 i friflukt, risikerer man at dersom man får blyavleiringer eller om kula har litt høyere skulder av diverse årsaker (fett, støpefeil osv.), så vil man kunne dytte kula dypere i hylsa ved kamring.

Da vil volumet minke og trykket øke (til hvor mye ?).

Dette er ikke noe man ønsker ved bruk av N310.

N310 har en veldig stygg kurve for trykkøkning der det er liten margin mellom suksess og den totale fiasko.

Bruker man dette kruttet MÅ man ha marginer mht. trykk både under ideelle forhold og dersom noe skulle endre seg.

Insisterer man på å bruke N310 må man ha margin til rødstreken, samt ha litt friflukt for kula.

 

I mitt hode er N310 et krutt for lette kuler og små hylsevolum, f.eks. 32 S&W long og puseladninger i 38 spl. med 105 grains kule satt dypt i hylsa.

 

Personlig vil jeg heller anbefale N320 eller noe tregere krutt til 45 ACP.

Da får man bedre fylling av hylsa, samt har mye mer å gå på dersom, hvis, såfremt osv...

Bakdelen er bittelitt dyrere patron og bittelitt mer rekyl, men den prisen betaler jeg lett.

Link to comment
Share on other sites

En annen fordel ved å sette kanten på kula ørlite over hylsa er at du har mindre sjanse for matefeil.

Lader selv med 5grn N320 og 200grnswc hvor jeg setter kula litt høyere enn tabellen sier.

Får litt mindre trykk og taper litt fart, men 30fps er ikke all verden så lenge kula går dit tuten peker.

Faktorkravet klarer du om du kaster kula for hånd...nesten i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Diskusjonen over er et godt eksempel på at det er hensiktsmessig å lese Ladeboken eller noe tilsvarende litteratur. Så har man en ide om hva det er folk prøver å advare mot. Når utgave 4 nå ligger gratis tilgjengelig på nett er det ingen unnskyldning for å la være, syns jeg (det står til og med mange bra ladninger der :mrgreen: )

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/6132429550e61b68e16135fbf6098511#0

Link to comment
Share on other sites

Som andre har skrevet, dette er et godt eksempel på hvorfor Ladeboken er meget lur å lese. Jeg vill ALDRI ha anbefalt 310 til 45 acp for en nybegynenner. Detr finnes ikek noe annet krutt som har "demontert" 1911'r her på berget en akkurat det. Jeg Bruker N330 til .45 acp og 200gr kuler...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kjøpt 44 mag CMJ Cast 245 GR FP kuler. Krutt blir N 110. vihtavuri

 

Ser i ladde boken at en kan bruke mellom 21gr og 22gr krutt. Å er ikke dette langt over faktorkravet til mag 2?

 

Revolveren eg bruker er Smith & Wesson 629 WB Competition med 6 " løp.

 

 

Så då lure eg på om någen har tips te ladninger med 110 krutt og frontier 245gr

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv en 200swc og N310. Men nå har jeg ladet en del år. Min ladning er "slapp" 3,8gr N310, og settedybde litt under det OIH viser. Men både min 1911 og min Smith 625 går svært bra med den ladningen. Faktor i 625 var 160. I 1911 rundt 130. Skulle jeg anbefalt ett krutt ville det nok vært N320.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 44 mag CMJ Cast 245 GR FP kuler. Krutt blir N 110. vihtavuri

 

Ser i ladde boken at en kan bruke mellom 21gr og 22gr krutt. Å er ikke dette langt over faktorkravet til mag 2?

 

Revolveren eg bruker er Smith & Wesson 629 WB Competition med 6 " løp.

 

 

Så då lure eg på om någen har tips te ladninger med 110 krutt og frontier 245gr

 

18grn N110 så har du nok en grei ladning.

Link to comment
Share on other sites

Lader 44mag med 10-10,5 grn n340 og 240grs bly kule, husk at revolver ladninger vil kunne gi ganske ulike hastigheter fra våpen til våpen grunnet forskjeller i tønnegap. Har også lada endel 44 med h110, men dette er ladninger som går laaangt over faktor krav, så det blir kun for gøy, og blir ikke brukt i konkuranse. Gidder ikke lade slappe ladninger med så tregt krutt da det stort sett har resultert i ujevne hastigheter og mye uforbrennt krutt.

til 45 har jeg brukt 200 grn lswc med 3,9-4,1grn n310, det er slappe saker, men funker prikkfritt.

N310 kan være skumle saker, men jeg lader på enstasjonspressa og har god kontroll (det kan og skal du selvsagt også ha med ei flerstasjonspresse). Dobbeltladning er skummelt uansett kruttype, så en 357 sprengt av en Dobbeltladning n340 på oppdals nm i år.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 44 mag CMJ Cast 245 GR FP kuler. Krutt blir N 110. vihtavuri

 

Ser i ladde boken at en kan bruke mellom 21gr og 22gr krutt. Å er ikke dette langt over faktorkravet til mag 2?

 

Absolutt. Mi erfaring med Ladebokens ladedata for 44 magnum er at det er knallharde greier, antageleg utarbeidd med metallsilhuett i tankane. I min Super Blackhawk klarer eg faktor med god margin med 240grs swc og 19grs N110. Kan dessverre ikkje gå lavare enn dette utan at det blir masse griseri med sot og uforbrent krutt.

Link to comment
Share on other sites

Om man har litt løp er det bare tull og lade så friske ladninger til magnum 2. Selv bruker jeg 11 gr Longshot med 240 gr SWC. Over jul skal jeg teste en ny ladning med ei blykule på 290 gr. Med så tung kule er det enda lettere å oppnå faktor uten alt for mye trykk og blåst. Liker det best slik jeg, men hver sin smak!

Link to comment
Share on other sites

Ser den og er enig med deg, hver sin lyst.

Er til tider ubehagelig å stå ved siden av en sinna mag2, men selv synes jeg ikke 18grn N110 med 240grn bly er spesielt overbrutalt, skyter greit enhånds med en slik enda jeg har normale hender.

Tenker ikke rekyl når jeg skyter, i alle fall ikke så lenge kornet ikke slår meg i trynet.

Link to comment
Share on other sites

45ACP:

200 grains SWC (Ikke belagt eller mantel, smurt blykule), 4,5 grains med Vihtavuori N-310. Blykula gjør at du må pusse etter 2-300 skudd, men presisjonen er bra, og faktor blir aldri tema med .45 ACP.

 

Sett kula ganske langt ut. Dvs ta våpenet ditt fra hverandre. Plukk ut løpet, og sett kula så langt ut av patronen passer flush med kammeråpningen på løpet. Da butter sannsynligvis nesa i riflingene, altså 0 headspace. Sjekk deretter at patronen får plass i magasinet, hvis ikke så justere du settedybden til magasinet mater greit. Den sylindriske delen av Semi Wadcutter-kula vi da stikke en bit opp av hylsa. Det er perfekt, da har kula en bit med full løpsdiameter som ikke er deformert av hylsa. Bra for presisjon. Dette er ikke en fiseladning, men det vil gi god presisjon, og sannsynligvis god funksjon medmindre du skyter gamle krigere. Nyere 1911'r (1980ish og nyere) skyter SWC uten problemer.

 

Hylsa kunne vært tromlet, men sånn skal det se ut:

45acp947inch_001.jpg

 

NB! 4.5 grains N-310 er ikke helt tamt, så vær nøye med hvor mye du har i. En dobbelladning vil sprenge våpenet ditt. En dobbelladning med N-320 vil også gjøre det. Det er ganske mye tomrom i en 45ACP-patron så man får både 2 og 3 ganger 4.5grains N-310 før det renner over. Faktisk, så er det så mye ekstra volum med moderne kruttsorter at man ved behov kan lade den med svartkrutt.

 

 

Dette er slik jeg setter min .45

Eneste forskjellen er at jeg fyller på 5grn N320

Link to comment
Share on other sites

Gamle 29 var svakere?

 

Nyere m29/629 har kraftigere tønnelåsing. Låseknasten er større, og låsehakket i tønna er plassert litt ute av senter slik at det ikke sitter der kammerveggen er tynnest. Dette ble gjort tidlig på 80-tallet etter at metalsilhuettskyttere klaget på at revolveren vippet ut tønna når de skjøt. Metallsilhuettskytterne skjøt ekstra tunge kuler, ladd til høye hastigheter for å velte tunge metallmål. Det hendte nemlig at selv gode treff med fabrikkammunisjon ikke veltet jerndyrene.

 

De eldste har også "Recessed Chamber". Dvs at det er tatt ut gods av tønna slik at patronen blir liggende flush med kammerenden. Ser påkostet ut (Colt Python har det fortsatt.), men ble valgt bort av rasjonaliseringshensyn.

 

Så endret man reglene slik at metallsilhuettene nå skal stå på en vatret flate med et lite "stup". Man skyver metallsihuetten mot kanten av stupet til den akkurat tipper over, og deretter tilbake en regelfestet distanse. Dette gjør at man ikke lenger trenger å griselade for å få godkjente treff/velt.

 

En eldre M29 vil tåle faktor 290 lenge, så sant den er i god stand.

 

Hvis man planlegger å skyte flere maksladninger per år, så bør man velge den nye typen 29/629, eller kanskje en Super Redhawk/Super Blackhawk/Freedom Arms 83.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...