Jump to content

Oppsett/ justering av 550B til 9mm


Pedro L

Recommended Posts

Hei

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 5B1%5D.jpg" target="_blank" target="_blank

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 5B1%5D.jpg" target="_blank" target="_blank

Hadde tenkt å lade en del nå for å kunne delta mer i PPC.

Har etter å ha byttet diesett pga slitasje på det gamle diesettet, ikke klart å justere pressa(Dillon 550B) bedre enn at den nå funger som enstasjonspresse.

Har brukt irriterende mye tid på å justere stasjonene. Er ett LEE 9mm diesett.

Problemene kan deles slik.

Stasjon 1

Primerinnsetting

 

Er ofte vrient å få primeren til å treffe bunnen i hylsa riktig og gå helt inn. Hylsefabrikat spiller ingen rolle. Oftest blir primeren liggende igjen eller så kommer den bare inn halvveis i primerlomma og kjiler stasjonen.

Knusing av hylsekant i toppen av hylsa. På vei opp skråstiller hylsa seg ofte og blir knust.

Stasjon 2

Kruttpåfylling

Hylsa skrår utover og blir knust på vei opp hvis jeg ikke leder hylsa opp med fingrene. Siden jeg bare har to hender er det kjælkete å få styrt begge hylsene på vei opp.

 

Plata i bunn, nr 5 er akkurat så stram at den akkurat roterer fritt.

Messingpinnene er #3

Utrolig glad for noen tips her da jeg nå ødelegger hylser, utstøterpinner og bruker mer tid på ladingen enn det svarer seg å hjemmelade[/img].

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

her stusser jeg på minst er par ting....

 

Har du klart å slite ut et diesett? (da må du ha ladet noen 100 k .... )

 

Hvis ikke 550'en din er helt skjev skulle dette ikke være mulig, men bruker du riktig hylseplate til 9 mm, og du bruker small pistol tennhette sleiden? (beklager hvis jeg er flåsete.. men dette virker underlig)

Link to comment
Share on other sites

1: høres ut som at hylsa ikke posisjoneres riktig

2: se #1

 

Stiller meg bak ojoh her, bruker du riktig konverteringssett / hylseplate?

 

#1 har jeg kun opplevd om hylse ikke smetter på plass når jeg lader, dvs jeg har kanskje opplevd det 2-3 ganger i løpet av noen tusen skudd. Hylsene skal holdes på plass med en fleksibel stål guide, står den riktig posisjonert til å holde hylsen på plass i det du begynner å bevege pressa?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar

(Raskt her. Å slite ut settet gikk nok etter noen år pga skitne hylser De nye hylsene begynte etterhvert å bli skikkelig ripete)

 

Messingpinnene er nr. #3 Platen er nr 5

Plateholder er ikke tightere enn at om jeg gir ett vipp på hylsa, så vipper den nesten 1mm til siden(når jeg presser hylsene til siden, dvs hylsene står litt romslig). Dette er vel normal slakk?

"Bindersen" er stram og presser godt mot hylsen på platen.

Spørsmålet er om platen roterer horisontalt hele veien rundt uten å vippe? litt ned eller opp eller om jeg rett og slett bruker en plate som er feil eller at det er feil på den? Mulig jeg bør prøve å bytte holder plate?

Link to comment
Share on other sites

Øyvind

Jeg klarer visst ikke å laste opp bilder her. Da blir det litt vrient, men både platen og pinnene er riktige.

Skal forsøke som aps sier å tighte plata enda mer ned til basen, men jeg tror ikke jeg har noe å gå på.

Ligger nå to bilder på galleriet under siste filer, Ladeproblemer.

Fikk iallefall gjort rent nå :wink:

 

normal_IMAG0706%5B1%5D.jpg

normal_IMAG0707%5B1%5D.jpg

La inn det jeg tror er dine bilder. -Ranger#44

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går tilbake til de gamle diene uten å gjøre noe annet enn å bytte de to stasjonen som lager krøll. Hva skjer da?

 

Står hylsa på plata under hylseplata eller henger den i hylseplata? har du lagt en skive under hylseplata slik at den er kommet for høyt opp? (skiva skal ligge oppå indekseringsstaget.... jeg bare prøver meg med muligheter). Ser av bildene at skiva ligger riktig men har du lagt noe mellom stempeltopp og hylseplate?

Link to comment
Share on other sites

Det kan vere at pressa må kalibrerast/justerast for å indeksere korrekt. Dette er normalt gjort frå fabrikk, men det kan skje at pressa mistar innstillinga, f.eks. om ein plukkar den heilt i delar. Justeringa kan ein gjere vha. eit verkty/die ein får frå Dillon som ein enkelt installerar på lik linje som ein ekspander i krutmålet. Denne dia går gjennom hylsehaldarplata og skal linjere opp med tennhettesystemet. Eg har ein slik liggande ein eller annan plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei

Er flere ting som har blitt gjort her.

 

-Alle diesettene er byttet ut.

-Hele pressa er tatt ned renset og fettet opp og smurt opp på nytt.

-Byttet til Dillon diesett.

Fikk justeringsråd fra en eldre dynamiskl/svartkruttskytter som har holdt på med dette i en mansalder(P T) for de som kan ane hvem denne V70 skytteren er og mange småting ble luket vekk.

 

Ble ikke formøyd med første oppsettet i 38.

Det første settet i 38/357 gav ovale hylser etter depriming og sezing og etter at dette diesettet påny ble byttet ut med ett nytt har ting begynt å gå seg til. Platen i bunnen er tatt ut og byttet. Den nye glir lettere og "klikker" gjevnt hver gang den roterer. Det gjorde ikke den gamle.

Diesettene gir gjevnere og rettere vegger i hylsene og relativt gjevn motstand hele veien(luber også hylsene litt).

Ladde nå 20 38 m 2,0grain 310 og Clarrys 105g 358 Mimek som gav "tette" og fine samlinger på 25 meter med min 4" 586

Ett problem nå som lager endel tull er stangen som går opp til kruttmålet. Den henger seg av og til opp og gjør att kruttmålet ikke returnerer skikkelig tilbake. En ny og bedere løsning her mottas med takk. Jeg har også ett eller annet sted sett tightere skruer som holder toolheaden bedre på plass enn pinnene. Skulle gjerne ha hatt to slike så tolheaden satt mer fiksert fast.

Er superfornøyd med Dillondiene selv om jeg mistrives litt med klikkingen fra decappingspinnen.

Neste presse blir vel en 650?

Greit med flere toolheads, men nå kommer det 32 og 45 ++ i tillegg og jeg synes at det går for smått-

 

Uansett: Takker for innspill så langt og er fornøyd nå hvis jeg bare får kruttmålets sleide til å returnere hver gang.

:wink:

P

Link to comment
Share on other sites

Retur av kruttsleiden kan du oppnå med en strikk / fjær rundt rundt krutthus og den tuppen som stikker opp hvor justeringshjulet sitter, eventuelt stramme skruen på returstaget slik at den går helt tilbake. Strikk / fjær er en god løsning.

 

Har aldri opplevd slark i toolhead som noe problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei og godt nyttår

(Øyvind

Sikkert vel overstått skyting i dag? Døgnrytmen min er ikke på plass, så jeg får ta det igjen.)

Status presens er

I SUM TRE SMÅ HICKUPS SOM GJENSTÅR FØR DETTE ER EN PRESSE SOM LADER OPTIMALT

 

-Fortsatt for mange knuste hylser og oppstopp i 9mm oppsettet mitt selv om det ikke oppstår alt for ofte.

Alle oppstopp skyldes nå knusninger av hylsetoppen på stasjonen for kruttpåfylling

-Stangen fra "basen" og opp til kruttmålet "glir" ut oppe ved kruttmålets mekanisme og lager returtrøbbel for ladearmen som ikke går helt fram

Stangen burde kunne modifiseres slik at den har en 90¤ vinkel med ett ledd eller en gjennomgående bolt?

Virker som om bøyen på stangen i seg selv lager friksjon når kruttmålet går fram og tilbake.

-Primerframskyveren tuller av og til, og det resulterer i at det ikke kommer fram primer eller at primeren tilter.

Mulige løsninger

Dette lagerkittet kan være med å løse ett av problemene mine? Rotasjonen av bunnplaten.

Har sett denne på Finn.no:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=63260594

Stangen bør jeg kunne bytte ut med en annen eller eventuelt å kappe den og gjenge opp ett ledd i 90¤ vinkel

Har tightet aluminiumshuset til primeren for hardt en gang og lurer på om huset har tatt skade.

 

Denne justeringsskruen så også ut som en vettug ting http://finncdn.no/mmo/2015/8/vertical-5 ... 756499.jpg" target="_blank" target="_blank

Blir liksom ikke noen produksjon ut av dette. Er forøvrig S&B hylser som tuller mest. Bruker nå CCI primere.

Hilsen kronisk ammotom

P L

Link to comment
Share on other sites

Godt nytt år til deg (og alle andre Kammervenner)

 

Hvis du fremdeles krunsjer hylser i krutt påfylling så ville jeg sjekket hvor stramt du har satt senter bolten som holder hylseplata. Jeg skrur den til jeg ikke klarer å dreie hylseplata, så løsner jeg den ørlite grann til plata lar seg dreie. Det som kan være årsak er at fjæra under sentereringskula løfter plata såpass at hylsa ikke treffer skikkelig mot krutt "funnelen" og at noen da blir stukket.

 

Jeg har kappet krutt staget og bøyd det 90 grader, og boret et lite hull hvor jeg kan sette i en låse pinne (lik den som står i tennhetterøret) - det gjør at jeg kan bytte tool head uten å ta av kruttårnet. Samme løsning som 1050'en er satt opp med..

 

Det var litt krevende PPC skyting på Kurud i dag.. Men en semiskvibb ladning ødela et fint resultat i Open ..

Link to comment
Share on other sites

Hei tilbaks

Blir å bestille dette lageret, ny fjær og delrinkule, så får jeg se om det løser problemet med tilt på plata-

Bestiller meg samtidig nytt stag som jeg kan bøye da det ser ut til at orginalstangen er lang nok til det.

Ble vel noen kalde grader på morgenen i dag også eller?

Rart med dette med skyting. En skal liksom replisere alt det riktige og hvis man endrer på noe skal være til det bedre.

Så hender det at det går skeis med kulevalg, ladning, briller, skru som løsner eller at man rett og slett ikke er der man skal være mentalt.

Uansett så håper jeg at dere hadde det gøy og at det ble en fin dag. 1370 mot Morten var vel ikke så ille? Er sånn når gutta fra BPK er med;-)

Jeg hadde vært kjempefornøyd.

P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...