Jump to content

Hvor kjøper dere bly til kulestøping.


oaf

Recommended Posts

Hvor mye antimon var det i kuleblyet? Det en del gjør er å blande ei legering som inneholder en del antimon sammen med "vanlig" bly.

 

Personlig så legerer jeg antimon selv inn i bly som inneholdet tinn fra før og tilsetter litt tinn ekstra. Du må ha en relativt sterk varme (og ikke minst verneutstyr, minst ei gassmaske med filter som tar metall), jeg bruker en gammel støpt grill og lesser på med materiale som gir den rette varmen (over 500 grader).

 

Hva slags kuler skal du støpe og hvilket kaliber?

Link to comment
Share on other sites

TS. Prøv firmaer som kjøper/selger brukte metaller/bly, samt firmaer som driver med avbalangsering av bilhjul. Men vær litt obs, på innholdet i blyet, så du kan lage en blanding som egner seg for din skyting. Våpenjornualens Ladebok har bra anbefalinger for blandingsforhold, til div. type skyting og hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kjøper/skaffer dere bly til kulestøping.

Metallco har som regel passende skrotbly til NOK 25

hvis du kjøper litt.

Bly er tungt så ta med passende emballasje.

Hvis du er heldig så har de typebly og rent bly.

 

kan kulefangerbly brukes til noe fornuftig om man får legert det opp litt?

LEE selger ett kit for å teste hardheten

http://www.titanreloading.com/mold-melt ... s-test-kit" target="_blank" target="_blank

Da er det bare å fylle på med antimon rikt bly etter behov.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hjulvekter er stort sett bare å glemme, 98% er sink og det vil du slettes ikke ha i gryta.

 

Blikkenslagere, gamle rørleggerverksteder, skraphandlere, dugnadsinnsats på innedørsbanen. Det meste du finner vil være forholdsvis bløtt bly. Er det magnumladninger eller rifle du skal støpe til; Kjøp en barre fra metall.no med så mye antimon i som de kan levere (monotype); bland dette 1:5-1:10 med det blyet du har. Du trenger bare spor av antimon så en barre vil være lenge. Smelt ned i størst mulig batcher for å få jevnest mulig blanding.

Tinn er kjekt, mer enn 1% har ikke noe for seg. Bruktsjapper, gjenbrukshaller loppemarked er kilder til slikt. Her og lønner det seg å smelte ned mest mulig for jevnest mulig kvalitet.

Støp den ferdige blandingen i ens barrer (muffinsformer feks), da er vekta jevn og fin og en slipper veie og herje når en skal blande supermiksen.

 

En kilde jeg har lurt litt på er kulefanget på skytebanen, men så langt har jeg ikke funnet hemmeligheten med å effektivt smellte blyet fra mantelen. 7-8gram pr kule, 2-30000 kuler pr år-rene evighetsmaskinen for en blyhamster. Ikke støper eg kuler heller lengere, men samler bly. Er nok en sykdom.

Gamle trykkeri kan være en kilde til stereotype og monotype; men som oftest er slike steder for lengst raidet av noen andre.

Link to comment
Share on other sites

Hjulvekter er stort sett bare å glemme, 98% er sink og det vil du slettes ikke ha i gryta.

Hva er problemet med hjulvekter og litt sink da? Det er vel ingen basis, for kulestøping, som er mer brukt her i Norge. :)

 

Selv om innholdet han varriere noe, er det kun minimalt med sink, i enkelte hjulvekter (har ikke oppdattert info., så det kan ha endret seg). Normalt så inneholder hjulvekter ca. 3 % antimon, 0,1 - 0,2 % arsenikk, 0,2 % tinn og resten bly. Dette er greit bly for svake ladninger, som vanlige 38 SP og 45 ACP. Ønskes hardere kuler (for høyere hastighet), se Ladeboken til Våpenjournalen.

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet med hjulvekter og litt sink da?

...................

Selv om innholdet han varriere noe, er det kun minimalt med sink, i enkelte hjulvekter (har ikke oppdattert info., så det kan ha endret seg). Normalt så inneholder hjulvekter ca. 3 % antimon, 0,1 - 0,2 % arsenikk, 0,2 % tinn og resten bly.

 

 

Det Chiefen mener er at 98% av tilgjengelige hjulvekter er av mer eller mindre rein sink. Blyvekter som du beskriver er så og si forsvunnet og ikke lenger i bruk.

Link to comment
Share on other sites

kan kulefangerbly brukes til noe fornuftig om man får legert det opp litt?

Vet det er folk som har benyttet det. Men har ikke detaljer om hvordan de gikk frem. Jeg har hatt god tilgang på annet bly. Og noe gjenbruk av egne kuler. Skutt i sne på på hjemstedet, der jeg vokste opp. Plukket tusenvis vær vår, stort sett ubeskadiget og med fettet i smørerillene.

 

Er det ikke bare å prøve da og fluxe godt? Vil jo anta at kobbermantel ikke smelter (sammen med stål), blyet smelter og så må dette skillles. Enten ved forsiktig "siking" av blyet, eller "grave" ut det som ikke er smeltet.

 

Vil jo også tro at en kan bruke blyet som det er, til svake ladninger. V.J. Ladebok har tips til hvordan du kan gjøre kulene hardere.

Link to comment
Share on other sites

Det Chiefen mener er at 98% av tilgjengelige hjulvekter er av mer eller mindre rein sink. Blyvekter som du beskriver er så og si forsvunnet og ikke lenger i bruk.

Det er mulig, at det har blitt mer vanlig å bruke sink og kanskje en høyere prosentandel. Tviler sterkt på, at de inneholden nesten bare sink. Da er kanskje spørsmålet hvor mange prosent sink? Slike hjulvekter må vel ha en høy prosentandel bly, elles blir det for sprøtt. Ellers har jeg for en del år tilbake, lest om folk som lage sink kuler og skjøt dem.

Link to comment
Share on other sites

Å få bly ut av kulefanger-rask er egentlig ganske lett, men det skal en stor neve med dette for å kunne fylle en Lee barreform, spesielt om det er mye mantel.

 

Om du velger å gå for kulefanger-rask, så rigg til ei sil aller noe du har på toppen av gryta så blir mantelrestene liggende igjen og du får ganske så rent bly ut av det. Ville etterpå ta dette blyet og smelte det igjen og så fluxe for å få det helt fint.

 

Når det gjelder hjulvekter, de med bly er ikke lenger å få tak i. Er svjv kun tungtransporten som fremdeles har lov til å bruke bly.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hjulvekter, de med bly er ikke lenger å få tak i. Er svjv kun tungtransporten som fremdeles har lov til å bruke bly.

Det var nytt for meg. Så hva inneholder dagens hjulvekter - eksakt?

 

Forstår ikke den siste setningen din, men den har vel også liten betydning. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for info. :) Ok, så blyvekter har vært forbudt på produsere, eller importere siden 2005. Så selv om importør og andre brukere hadde lager av blyvekter, så er det kanskje vanskelig å finne slike vekter i bly nå. Da må folk se etter andre muligheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har renset noen kg med kulefangrbly, og jeg synes resultater er svært bra. Det meste av blyet i kulefangeren er fra .22lr, og det virker som en grei legering. Støper fine kuler av dem. Man kan tilsette 1-2% tinn, da fyller det blokka lettere, og blir noe hardere.

 

Jeg har en jerngryte og en kokeplate uten termostat til denne jobben. Bare heller oppi, legger på lokk og fyrere maks en haltimes tid. Belagt kuler er en utfordring siden de har mantel rund baut. Hvis man gidder å ta et huggjern og lage et spor inn til kjernen, så får man blyet ut av disse også (tankte å skrive øks, men skyttere trenger samtlige fingre...). Blye smelter og legger seg unders, mens alt annet flyter opp, bruk en skje med tregrep og legg avfallet i en blikkboks (Denne leverer du som spesialavfall på mottaket, ikke noe du vil spare på.). Så flukser du, dette gjøres for å hindre at metallene i legeringen skiller seg (grå snerk er typis tinn som begynner å bli lei blybadet.). Putt oppi en terning bivoks og rør godt. Pass på; dampen fra gryta tar fyr, så bruk hansker og ikke stå så nært at luggen blir svidd. Samler seg svart guffe på toppen (skrap med skjea i hele bunnen og veggene i gryta.). Fluks flere ganger. Til slutt sitter du med en fin og blank smelt. Hell denn over i egnet medium for å lage ingots (barrer) til selve kulestøpingen. Eggekartonger er knallgode til dette, papiret tar ikke fyr, og tåler ganske mange fyllinger før papiret revner. Ikke fyll i så mye at ingotene blir hengende sammen.

 

Skal man lade til høye hastigheter, så bruk gascheck og god smøring. Man kan med hell bruke både vanlig smøring og LEE Alox, hvis kulene passer til løpet, så kan man ihvertfall skyte et hundretalls kuler mellom hver løpspuss. Bare husk at blykuler fordrer kortere pussintervaller. Dvs kortere intervaller mellom hver puss.

 

Typebly er sjeldent, så får man tak i det, så kjøp så mye du har råd til. Vil uansett ikke tape seg i verdi.

Link to comment
Share on other sites

Belagt kuler er en utfordring siden de har mantel rund baut. Hvis man gidder å ta et huggjern og lage et spor inn til kjernen, så får man blyet ut av disse også.

Jeg bruker en større avbitertang av Vest-Tysk (Pianodraht) kvalitet og klipper godt i siden. Da har smeltet bly god mulighet til å renne ut.

 

Kjøp bly på Metallco eller huggeren.

LEE lager en innretning til å teste hardhet.

LEE LEAD HARDNESS TESTING KIT

http://www.titanreloading.com/mold-melt ... s-test-kit

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Metallco har som regel passende skrotbly til NOK 25

hvis du kjøper litt.

 

 

Mvh

Jim114

 

 

Ut fra det jeg kan lese på hjemmesiden til Metallco så kjøper de kun, de selger ikke i "små" kvanta.

 

Er du sikker på at det går an å kjøpe hos dem??

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Jeg stakk innom Metallco Oslo sommeren 2014 og fikk oppgitt NOK 25 per kilo ved 400 kilo.

Hva som skjer ute i provinsen vet jeg ikke.

Det finnes mange andre kilder til metall.

Bilopphuggere/skroten kan tenkes å ha noe.

 

Mvh

Jim114

 

Var innom Metalco i går, de selger kun i tonn!

Er på jakt etter antimon, eller bly med høyt innhold - skal støpe kuler i 45-70 og trenger hard-cast...

Noen som vet om leverandører?

Link to comment
Share on other sites

http://metal.no/bly

har ihvertfall solgt i smått tidligere.

 

Kjøp det de har med høyest mulig antimoninnhold og bland ned med rent bly; du trenger igrunnen bare spor av antimon.

Støper du av hjulvekter og kula har rett diameter fra tanga-slipp rett fra tanga og ned i vann; velg smøre/sizedie 1/1000del for stor (sizing ødelegger herdingen som skjer når bly+antimon bråkjøles).

 

Hvorfor du vil ha knallharde kuler til 45/70 skjønner jeg ikke helt? Men hver sin smak osv.

Link to comment
Share on other sites

http://metal.no/bly

har ihvertfall solgt i smått tidligere.

 

Kjøp det de har med høyest mulig antimoninnhold og bland ned med rent bly; du trenger igrunnen bare spor av antimon.

Støper du av hjulvekter og kula har rett diameter fra tanga-slipp rett fra tanga og ned i vann; velg smøre/sizedie 1/1000del for stor (sizing ødelegger herdingen som skjer når bly+antimon bråkjøles).

 

Hvorfor du vil ha knallharde kuler til 45/70 skjønner jeg ikke helt? Men hver sin smak osv.

 

Metall.no selger bly med 2% tinn og 6% antimon - det skal gi en brinell på 14,7.

Skal du skyte hjemmestøp i over 1700 fps blir dette for mykt (blyer løpet), må opp mot BH 20 (men dette skal naturligvis testes og verifiseres - er jo bare google-data :-)

 

Mesteparten blir nok skutt ut i langt under 1700fps, men kanskje man vil teste jakt-ammo i over 2000fps eller bare følge ladestigen helt ut :-)

 

Metall.no tar 500,- + mva for tinn og antimon - så da blir det nok dropp i vann og testing av mykt bly i sommer :-)

Link to comment
Share on other sites

"Hjulvekter" sluppet i vann påståes å ha en hardhet på rundt 20 Brinel, har aldri målt så om det er rett eller ikke vet jeg ikke. Har ihvertfall fungert utmerket for meg i 35Whelen og 1900-2000fps

 

Å begynne med et helt rent løp tror jeg er viktigere for resultatet enn at kule har en helt nøyaktig legering og hardhet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk 250kg bly på rull her om dagen. Funker det til kulestøping? Tenkte å støpe litt hagl å putte oppi messinghylsene mine, og .30 i sub-hastighet.

 

 

Tak bly er som nevnt omtrent rent bly,jeg støper kuler til 45LC,38 spesial, 44 Spesial og kuler til div svartkrutt kaliber med dette.

45,38, 44 lades til svake ladninger, jeg har ikke opplevd noe blying med disse kulene. Jeg har heller ikke målt hastigheten på disse ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stakk innom Metallco Oslo sommeren 2014 og fikk oppgitt NOK 25 per kilo ved 400 kilo.

Hva som skjer ute i provinsen vet jeg ikke.

Det finnes mange andre kilder til metall.

Bilopphuggere/skroten kan tenkes å ha noe.

 

Mvh

Jim114

Var dette i rene blybarrer eller skrap?

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...