Jump to content

Ujevn rekyl på 38 spesial


magnumforce

Recommended Posts

Ladet 50stk 38 spes.

 

Frontier 125gr FP

4,8grain VVN320

COL 35,5mm

 

Hver gang jeg ladet tønna med 5 skudd så var alltid bare det første skuddet med lite rekyl. De resterende 4 skudda hadde merkbart mere rekyl og munnings vipp. De føstekuddene i hver tønne hadde også ganske lav rekyl. De 4 resterende hadde mere en rekyl som kan samsvare med den kruttladningen som er brukt. Er en litt over middels ladning i følge VV sin tabell. Det virker som om det skjer noe med patronene når de er i tønna etter det første skuddet.

 

Er det noen som kan ha peiling på hva dette kan være?

Link to comment
Share on other sites

Alt kruttet ligger "fremme" i patronene i det du løfter opp revolveren på første skuddet.

Når du har skudd det første skuddet har rekylen og bevegelsen på tønnen delt ut kruttet i resten av patronene.

Dermed blir det "bedre" tenning i de siste skuddene.

Link to comment
Share on other sites

TS. Har ikke merket noe endret rekyl, med bruke av N310, eller R1. Og da er det jo ennå mindre krutt i hylsa. Sjelden jeg brukte så lette kuler da. Men brukte litt en 112 gr. SW kule, merket heller ikke da problemet du nevner og samlingen var bra.

 

Så du kunne jo prøve raskere krutt, hvis det ikke er noe annet du gjøre feil.

 

Ser mange er opptatt av å fylle hylse. Jeg er kun opptatt av at "ting" skal fungere og gi best mulig pressisjon i våpnet. Teorier om fyllingsgrad, kuttet jeg ut for mange ti-år siden. Men fungerer det for deg/dere, så er jo alt greit.

Link to comment
Share on other sites

TS. Har ikke merket noe endret rekyl, med bruke av N310, eller R1. Og da er det jo ennå mindre krutt i hylsa. Sjelden jeg brukte så lette kuler da. Men brukte litt en 112 gr. SW kule, merket heller ikke da problemet du nevner og samlingen var bra.

 

Så du kunne jo prøve raskere krutt, hvis det ikke er noe annet du gjøre feil.

 

Ser mange er opptatt av å fylle hylse. Jeg er kun opptatt av at "ting" skal fungere og gi best mulig pressisjon i våpnet. Teorier om fyllingsgrad, kuttet jeg ut for mange ti-år siden. Men fungerer det for deg/dere, så er jo alt greit.

 

Jeg opplever også at fenomenet blir redusert med N-310 kontra N-320 under 125 grs kuler,(har gjort endel kronograferingstester) men det er fortsatt tilstede.

Selvom det ikke nødvendigvis gir de største utslagene på skiva på kortere avstander, liker jeg å ha ladninger som gir meg stabile hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

I følge ladetabellen er dette en helt grei ladning med settedybde på kula ca 1mm mindre en anbefalt og skal ikke skape slike problemer. Her er forhold mengde krutt og luft riktig og skal kunne gi over 1000 f/s.

Link to comment
Share on other sites

Selvom det ikke nødvendigvis gir de største utslagene på skiva på kortere avstander, liker jeg å ha ladninger som gir meg stabile hastigheter.

Vet ikke hva du, krever av pressisjon. :) Men, holder 1" på 25 m og 2" på 50 m?

Link to comment
Share on other sites

Problematikken kan også løses ved å bruke en kule som settes dypere og okkuperer mer volum i hylsa, typ wadcutter.

 

Går også fint med vanlige kuler.Bruker 105gr lee.Setter kula helt inn så tuppen er jevnt med hylsa:2.6 gr 310.Får bedre presisjon,bruker mindre krutt enn å sette kula normalt for å oppnå samme hastighet og bedre forbrenning.Har gjort det siden jeg begynte med lette kuler i 38

Link to comment
Share on other sites

Du står vel fritt, til å redusere hylselengden til det du ønsker. Fres ned 1 - 1,5 cm og trim dem etterpå. :)

 

Men, jeg forstår ikke problemet deres. I 38 SP har jeg nok skutt mest ammo til praktisk, den gang skyteformen startet. Og der er ikke pressisjon var ikke så viktig. Men jeg etter mye testing, for å få pressis ammo til bl.a. felt, fortsattte jeg med N310 til all 38 skyting, enten det var felt, eller praktisk. Brukte bare nyere og sorterte hylser til konkuranser i felt. Til praktisk, var jeg ikke så nøye. Selvfølgelig ble det gjort noen miss, i begynnelsen med min lading også, bl.a. hylser uten krutt. :) Men jeg har ikke opplevd merkbar forskjell i rekylen, ved bruk av N310 etter nærmere 200 tusen skudd.

 

Dette dere diskuterer, ble også diskutert en del da jeg begynte tidlig på 70-tallet (og senere i perioder) og vi hadde ikke noen norsk Ladebok, eller internett. Og ikke bare i 38 SP, men også til 9 mm og 45 acp. I amerikanske tabeller og artikkler, ble Bullseye og Unique brukt for pressise ladninger bl.a. for 38 SP. Og mye brukt i de to andre kaliberene. Så etter en del testing med andre krutt, fortsatte jeg med N310, i de tre nevnte.

 

Skal sies at jeg ikke har testet N320, men hvorfor skal jeg det. Jeg har pressise ladninger, selv om de aldri er kronografert. For meg er det viktigere å få samlig i skiva, enn hva en kronograf forteller. Noen ft. i forskjellig hastighet, har lite å si for denne skytingen, hvis allt annet blir gjort rett. Pressisjonen i skiva forteller dette.

Link to comment
Share on other sites

Men, jeg forstår ikke problemet deres.

 

Problemet mitt er egentlig at jeg er en nisse, som liker å sysle med ting andre anser som irrelevante :winke1:

 

Hovedårsaken til at jeg har fått et overdrevent fokus på dette fenomenet, er at jeg har sett en del bulede revolverløp de siste årene, og fellesnevneren er belagte kuler og reduserte hastigheter. Jeg ønsker å gjøre alt jeg kan for å få stabile hastigheter, nettopp for å unngå kuler som sitter i pipa, og da er reduksjon av hylsevolum det jeg finner som den mest logiske veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Mange forstår ikke hjemmelading, og bruker for lite tid/vilje for å fårstå det, da får man jo fort sånn morro du beskriver. Så jeg er enig i at man må beskrive farene, og de absolutt der med N310! men også der med 320 osv.

 

At kulene er belagte, mantla eller bare bly spiller jo uten tvil en rolle, men du skal ha margin over dette uansett.

 

N310 har utvilsomt en fordel hva trykk gjelder på puseladninger, fellesnevner på nesten alle slappe ladninger er at du ikke får opp nok kammertrykk, da både for at det skal være trygt for å få kula inn og igjennom, og at hylsa utvider seg til kammer så du ikke lekker gass bakover. Men uten å forstå fyllingsgrad og at N310 er avhengig av en høy fyllingsgrad, si minimum 45-50%, er du nede på 35% og bruker f.eks H&N hulbase kuler blir det fort lite optimalt. Akkuratt de kulene må man enten sette VELDIG dypt, eller bruke n32c på.

 

På alt av flatbunna kuler og forsåvidt hulbase gjort riktig er det bare ett spm med N310 om å gå NED i kruttmengde og sette de dypere og dypere til ønsket fyllingsgrad er nått, av morsommere 38spl feltladningen jeg har sett satt kula jo nesten 10mm nedi :D fyllingsgrad % øker stadig, og avstanden mellom min og max punktene for hvor kruttet kan stikke av blir bedre.

 

N320 er imho best for litt kraftigere 9mm og major i.40S&W.. og tildels i 44 magnum og lange løp, kort fortalt applikasjoner der du har nok trykk til 100% forbrenning av det.

 

Snurr kruttdebatt! :)

Link to comment
Share on other sites

Mange forstår ikke hjemmelading, og bruker for lite tid/vilje for å fårstå det, da får man jo fort sånn morro du beskriver. Så jeg er enig i at man må beskrive farene, og de absolutt der med N310! men også der med 320 osv.

 

N310 har utvilsomt en fordel hva trykk gjelder på puseladninger, fellesnevner på nesten alle slappe ladninger er at du ikke får opp nok kammertrykk, da både for at det skal være trygt for å få kula inn og igjennom, og at hylsa utvider seg til kammer så du ikke lekker gass bakover.

 

Vet ikke om du siktet til meg, men antar det. Så, her er et svar. :)

 

Tja.... jeg mener du er ute "å kjøre!", når det gjelder din tankegang. Så jeg undrer på din erfaring, når det kommer til hjemmelading.

 

Ser du nevner "pusleladninger" og "slappe ladninger" og forbinder dette med raske krutt som N310. Jo da, de egner seg der også. :) Så raske krutt egner seg best for lette ladninger og moderate ladninger (også alla politi- og div. forsvares ladninger) og kuler opp til ca. 160 gr. Men jeg har ladd alt, fra de slappe ladningene med hullbasserte WC og opp til 357 MG (med 158 gr kuler) nivå, med dette kruttet. Det siste, anbefaler jeg ikke for amatører!

 

Kan nevne at de 38 SP patroner jeg har ladd mest av (og støpt alle kulene selv), er en 158 gr ogival kule fra Lyman, med 4,2 gr. N310 og god krymp, i krymperilla. Ca. 120 tusen skudd. Dette er også en ladning, jeg bruker i min mod. 36 med 2 " løp. Den går meget bra. Er det en "pusleladning"? Prøv med et orginal round butt skjefte. Du kan få prøve min. :) Etter min mening, er det ennå viktigere å bruke et raskt krutt, på så lette kuler dere diskuterer. Og da ikke på grunn av fyllingsgrad, eller tull om lavere settedybde.

 

Det du skriver om fyllingsgrad er uvesentlig, fokuser på noe annet og mer viktig.

 

At en major ladning med tunge kuler bør ha et annet krutt, er jeg enig i. N310 er ikke ideelt det.

Link to comment
Share on other sites

"Det virker som du har noe du skulle sagt"? Det er sånt man hørte på byn en lørdagskveld det, gjerne etterfulgt av "si det én gang til a!" :lol:

 

Nei, du heter vel ikke Aps? Den var rettet til ham, siden det står "Aps" i starten av setningen.

 

Og jeg har ihvertfall ikke peiling på lading, så jeg mener ikke noe hverken ene eller andre veien i forhold til det dere snakker om. Jeg bare syntes det utsagnet ditt som jeg siterte var veldig morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ingenting er rotet til. Les én gang til. I den første posten min så starter jeg setningen med "Aps". Siden det er en bruker som har vært aktiv i den tråden, så burde det ikke være helt umulig å gjette seg til at jeg skriver til ham.

 

Så skriver Geco5 til meg, og jeg svarer rett under. Da bruker jeg ikke noe navn, da det burde være rimelig åpenbart hvem jeg skriver til.

 

Etter den samme logikken så skriver jeg dette til deg Vbn, hvis du ikke skjønte det. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du siktet til meg, men antar det. Så, her er et svar. :)

 

Tja.... jeg mener du er ute "å kjøre!", når det gjelder din tankegang. Så jeg undrer på din erfaring, når det kommer til hjemmelading.

 

Ser du nevner "pusleladninger" og "slappe ladninger" og forbinder dette med raske krutt som N310. Jo da, de egner seg der også. :) Så raske krutt egner seg best for lette ladninger og moderate ladninger (også alla politi- og div. forsvares ladninger) og kuler opp til ca. 160 gr. Men jeg har ladd alt, fra de slappe ladningene med hullbasserte WC og opp til 357 MG (med 158 gr kuler) nivå, med dette kruttet. Det siste, anbefaler jeg ikke for amatører!

 

Kan nevne at de 38 SP patroner jeg har ladd mest av (og støpt alle kulene selv), er en 158 gr ogival kule fra Lyman, med 4,2 gr. N310 og god krymp, i krymperilla. Ca. 120 tusen skudd. Dette er også en ladning, jeg bruker i min mod. 36 med 2 " løp. Den går meget bra. Er det en "pusleladning"? Prøv med et orginal round butt skjefte. Du kan få prøve min. :) Etter min mening, er det ennå viktigere å bruke et raskt krutt, på så lette kuler dere diskuterer. Og da ikke på grunn av fyllingsgrad, eller tull om lavere settedybde.

 

Det du skriver om fyllingsgrad er uvesentlig, fokuser på noe annet og mer viktig.

 

At en major ladning med tunge kuler bør ha et annet krutt, er jeg enig i. N310 er ikke ideelt det.

 

Siktet ikke til deg, da vi begge liker N310 er vi nok enige også.. stortsett ;)

 

Ref puseladninger, det jeg mener er den beste egenskapen til 310 er jo nettop den raske brennhastigheten som gjør at vi får tilstrekkelig kammertrykk som mange andre krutt sliter med, og en komplett forbrenning på slappe ladninger.

 

Jeg sa aldri at N310 var uegna for også kraftigere ladninger? Jeg lader 45acp til Major både i classic f.eks. Det er veldig kaliber, og kule avhengig. eks 45acp er jo N310 uten tvil mest egnet, om du har 160gr lswc eller 230gr rundball.

 

Det jeg prøvde å få frem er at man alltid vil bruke det raskeste kruttet man kan, om man er innenfor på trykk i ett våpen uten kompensator. (forbehold om fyllingsgrad)

 

Der vi er uenige er nok på fyllingssgrad, havner du for lavt og lader en lang patron i 38 spl ref hulbase, så får du ujevn fart og rekyl.

 

p.s. har også en 2" så slipper låne din

 

Erfaring? litt usikker på hva jeg skal si, men har både flere 1050er og 650er som jobber hardt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En 125grs kule er ikke en 125grs kule. Hulbase wadcutter er noe helt annet enn "vanlig" RN/TC, bærflate og kulekonstruksjon er også med på å bestemme trykkoppbygging.

 

Personlig lader jeg for tiden 125grs H&N HBWC satt jevn med hylsekanten, med Hodgdon Clays for å få god fylling. Clays har brennhastighet i nærheten av N-310, men fyller bedre. Jeg vil ikke oppgi ladningsvekt på nett, da ladningen ikke er trykkskutt.

 

Det du kan gjøre er å skule til data for 148grs WC og HBWC, en ladning som er oppgitt som trygg med disse kulene bør ikke gi overtrykk med en 125grs kule satt så den gir tilsvarende hylsevolum.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var vel en utfordring til ham med fyllingsgraden. Hvis jeg skal bruke en annen kules ladedata må jeg vite hvor lang den kula er, men jeg fyller bare i la oss si 2,5 gr 310, måler dybde, før og etter, setter kula så dypt at restvolum er like stort som fyllevolum. Da blir det ca 50%. Hvis ikke aps kommer med et vitenskapelig basert svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...