Jump to content

Hylsesmøring - erfaringer?


ojoh

Recommended Posts

Jeg lader store mengder pistolammunisjon i cal 9mm på en Dillon 1050 og anskaffet en "Bullet feeder" for å ytterligere øke takten... Kuleisetter'en krever en spesiell kruttrakt som i tillegg utvider øverste 2 mm av hylsa til kulediameter slik at kula skal bli stående på sin vei fra feederdien til isetterdien. Kruttrakten skaper en vibrasjon i hylseplata på retur som ofte fører til at hylsene fra hylsemater ikke treffer sporet i hylseplata, og da ikke kommer på plass. Hvis du da ikke er oppmerksom kan det føre til bøying og brudd på utstøterpinnen i sizerdien. Jeg fikk et råd om å sprøyte litt hylsesmøring (jeg har Dillon case lube) på hylsen før prosessering for å minske motstand og dermed vibrasjon i hylseplata/apparat.

 

Ser at hylsesmøringen inneholder alkohol og lanolinolje og lurer på om noen har erfart at dette påvirket krutt / tennhetter hvis det kommer inn i hylsa.

 

Jeg har brukt denne på rifle hylse i alle år men da bare kontrollert på utsiden og i hylsehalsen. bruksanvsiningen sier ikke at det må utvises forsiktighet med å få dette på innsiden, så man skulle tro at det ikke vil påvirke kruttet. Men lanolinoljen på innsiden (veldig små mengder!) er kanskje ikke helt bra? - noen som har erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

For å starte, nei, du trenger absolutt ikke bruke kruttdien for mr bulletfeeder på 1050, denne er for 550/650, på 1050 tar stasjon2 seg av akkuratt det samme.

Skru den ut, bruk org 1050 diene! På småpatroner som 9x19 er det ofte nettop rykket fra mbf powder expander die som skaper trøbbel i 1050.

 

Om problemet fortsatt fortsett gå videre og les under ;)

 

1)Poler stasjons3 expander/swager dien, jeg har spent den opp i vanlig drillchuck, og brukt poleringsskive mens den snurrer for å få det strøkent, så mye som 2mm for å få kula til stå trenger du ikke,

2) skift size die, hva har du nå? dillon f.eks. slipper veldig brått, lee er bedre

3) hold fingern på verktøyhodet når den slipper diene, det er her ristet kommer som tuller til ting.

4) size hylser før du lader

5) hornady oneshoot dry lube utgaven, blir uansett litt gædd, men påvirker ikke krutt osv. IKKE BRUKE DILLON CASE LUBE, det er kun hvis du sier separat man bruker det imho.

 

 

 

 

Bruk de i rekkefølgen, jeg kan evnt lage video der jeg illustrerer nr 2.

 

f.eks. 10mm auto og 45acp slipper relativt brått i 1050, grunnen er nok den store diametern på plata da 650 ikke i samme grad har problemet.

 

 

at hylsa ikke treffer sporet på 1050 er vanligvis "camming plata" ta bilde av den du har, finnes ny versjon, skal sies at her ligger det også mye i håndleddet, og hvor man kjører sakte/fort i håndbevegelsen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar. Jeg har prøvde orginal kruttdien men da falt kulene ofte ut mellom stasjonene. Men med case lube er problemet nesten borte, og det er på kruttdien-siden at det eventuelle problemet oppstår, size dien (Dillon) fungerer fint og enda bedre med litt lube på. Dillon luben synes jeg virker bra (og det er den jeg har for hånden) og det er ikke snakk om store mengder. Så hvis den ikke påvirker krutt / tennhette så synes jeg den er ok...

Jeg har gått løs på hylseplata og fjernet skarpe kanter i åpningen, men hylsene som ikke går på plass lander veldig på skrå og virker ikke som de har tenkt seg på plass i det hele tatt. Jeg ser også at litt rolig og jevn bevegelse gir mindre problem.

Men jeg kan ikke huske at dette var noe stort problem uten Bulletfeederen og jeg har kjørt lenge med den uten at det var noe problem. Trodde at det var lagt seg belegg på kruttdien og polerte den isatt en drill tilsvarende som du beskriver uten at det hjalp noe særlig. Men smøring av hylsene ser ut til å løse problemet hvis jeg ikke nå skaper et nytt med ujevne ladninger .....

Link to comment
Share on other sites

På 1050 er det stasjon nr 3 som expanderer halsen og gir plass til kula, kruttstasjonen skal absolutt ikke lage flare. (utvidelse i halsen) kan du bekrefte dette?

 

Bekreft med f.eks. å kjøre inn en siza hylse og sett og ikke dra den innom 3'ern, kun 4 for hette og 5'ern (krutt) , hylsa skal da ikke få kunne ta kule og skal ha 100% identisk dimensjon som når den forlot size die, bekreft gjerne med å måle hylsehals med skyvelær

 

Som sagt på 1050 skal ikke krutt dia inn i hylsa eller røre hylsa, skal kun dispense krutt, derav formen på den.

 

med camming plate mener jeg den plata som regulerer når hylsa mates inn, når i stroket, ta bilde av pressa så ser jeg om den er ny eller gammal. den sitter på selve pressa og ser ut som.. jaaa tja

 

Som dette mFYNYabKQ7ffvBwLBYsdZ3w.jpg

 

Smøringen din påvirker absolutt krutt/hette vil jeg si, avhengig av graden og.. ikke minst kuleholdet, gjetter dette er 9 major og da vil du ikke det.

 

Derimot når den går i 3'ern skal halsen utvides for å ta kula, kula kan da settes rett uten at den vipper.

 

Alt tyder egentlig på feil oppsatt stasjon 3.

 

Her er mitt triks for oppsett av 3'ern, fritt ståjlet fra noen andre selvfølgelig

 

33xwrxz.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips aps, jeg sjekket stasjon 2 og den var nok ikke helt godt justert (jeg var ikke klar over at den hadde "exspander"-funksjon- har selvfølgelig ikke lest bruksanvisningen på 1050'en) og satte tilbake den oginale 1050 krutttrakten og da ser problemet ut til å være løst. Jeg har problemer med å få H&N HPHS kulene til å stå, men Frontier RN står helt perfekt fra bulletfeeder til isetter stasjonen. Jeg eksperimentert litt med hvor tight krutt trakten skulle justeres og det ser ut som at jeg får H&N kulene til å stå bedre hvis kruttrakten lager en liten "trompet" på toppen av hylsa, mens på Frontier kula virker det som de står bedre uten denne trompeten. Har du noe erfaring/tips for bedre hold for H&N? Jeg justerte stasjon 2 ved å skru den ned til den møtte bunnen av hylsa (måtte bruke en fastnøkkel til jeg kjente at mostanden tilsvarte bunnen av hylsa - burde kanskje se i bruksanvisningen...? - men det virker riktig). Stasjon 2 lager en minimal trompet, såvidt at jeg kan kjenne en liten kant øverst.

Link to comment
Share on other sites

Sånn for å rette meg selv før noen sier det, når jeg skrev stasjon 2 i stad mener jeg selvfølgelig 3... for stasjon 1 er jo hylsa inn, og 2 size, 3 er expander/swage ;)

 

Stasjon 3 skal IKKE lage trompet, så det er helt riktig, den expander halsen i vinkelrett hakk som tillater at kula seates, her må du også faktisk passe på at den ikke har for mye/lite diameter eller for langt ned da det kan gå utover kulehold, i 9x19 er den dog stortsett ganske riktig, men i f.eks. 10mm har dillon samme del på .40S&W kittet og du må faktisk maskinere om.

 

Ikke bruk 1050 kruttdien til å lage flare, ta en original 550/650 kruttdie (ikke mrbulletfeeder die) og sette i krutt stasjonen om du trenger en liten flare i tilegg til den vinkelrette du får i 3'ern.

 

Bruker du 1050 krutt dien til å lage flare får du fort en offsenter ujevn flare, mens med 550/650 krutt dien har du styring som sørger for at du får en jevn, marginalt liten flare.

 

Problemet du opplever med H&N vs frontier er p.g.a. kalibreringen og profilen på kula i bunn.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt utrolig aps - nå er gode gamle 1050 tilbake i full produksjon uten hylsevelt og jammen har jeg klart å få H&N kulene til å stå pent og pyntlig også. Jeg kjørte en ladning 9mm hylser for majorladning med smøring før jeg tok dine råd i bruk. Jeg kronograftere disse ladningene som jeg tidligere har målt til PF~168 og fikk unormalt stor variasjon i ladningen og gjennomsnits PF~160, så det ser ut for meg som at smøring av hylser kan gi variasjon i utgangshastighet og redusert PF. Om det skyldes at kuleholdet blir varierende, påvirkning på kruttet eller andre ting vet jeg ikke, men da jeg kjørte en ladning med rejustert 1050 med orginal krutt trakt uten smøring var jeg tilbake til tidligere PF~170 (Sd ~15 fot/s) med 125 grs Alfa Pro RN og 8,5 grs 3N38 bak målt i min nye Sig Sauer P226 x-five Open. 124 grs Frontier RN med samme ladning ga litt lavere PF (168) og kanskje en tanke dårligere samlinger på 25 meter ..

Link to comment
Share on other sites

Du får rive i en brus på SNO2015 ;)

 

Har noe forhåpentligvis spennende 9 major ladedata å dele også fremover, sitter og tvinner tommeltotter og venter på å få nye open pangen, var og snakket med olav hos pvas i helgen og er ca.. såååå spent ;)

 

Xfiven i open har vel ingen hybrid hull? har du samme sleide som vanlig pangen bare med open pipa og delene? eller dedikert sleide?

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen hundre skudd med den nå, og den virker sålangt veldig ok. Legg merke til at sliderakker'en er justerbar ut til begge sider (kan skyves helt ut) og holderen til sliderakker har spor slik at du kan bruke de åpne siktene under montasjen (du ser kornet i et eget spor) hvis du glemmer å slå på rødpunkten eller ikke finner den i "kampens hete".. Låseskruen til montasjen trengte en dråpe locktite i ytterste gjengene for ikke løsne og jeg erfarte at justeringsskruen for avtrekket var i letteste stilling og en svak redusering av frigang på avtrekket ga full auto - løste seg med å skru til avtrekksjusteringen og er nå forhåpentlig stabil.

 

Montasjen er stabil og gir ingen treffpunktsendring ved av og på montering. Demontering av sleide krever at montasjen fjernes, sliderakker-holderen er for høy til å gå under montasjen - men det er 10 sekunder så er den av.

Link to comment
Share on other sites

aha, jeg har lagt meg på OAL:29,5 mm for Alsa Pro RN og OAL: 29,2 mm for Frontier og de går helt fint - ser ikke noe poeng i å strekke lengden, så lenge kruttet ikke knaser høylytt - det ser fornuftig ut nedi hylsa hvis jeg fjerner kula - og kruttet ser ikke skadet ut. Hylsene popper pent og pyntelig ut ved omlading (med den medfølgende returfjøra) og viser ingen skrekkelige tegn på overtrykk, dog blir Fedreal hettene relativt flate - så noe opp på rødmerkinga er jeg vel.

Sig kompen har reserveporter som kan åpnes og jeg åpnet to av portene på toppen og fikk litt mindre vipp (den var ikke avskrekkende før det..) men ble enda litt bedre etterpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har skutt noen hundre skudd med den nå, og den virker sålangt veldig ok. Legg merke til at sliderakker'en er justerbar ut til begge sider (kan skyves helt ut) og holderen til sliderakker har spor slik at du kan bruke de åpne siktene under montasjen (du ser kornet i et eget spor) hvis du glemmer å slå på rødpunkten eller ikke finner den i "kampens hete".. Låseskruen til montasjen trengte en dråpe locktite i ytterste gjengene for ikke løsne og jeg erfarte at justeringsskruen for avtrekket var i letteste stilling og en svak redusering av frigang på avtrekket ga full auto - løste seg med å skru til avtrekksjusteringen og er nå forhåpentlig stabil.

 

Montasjen er stabil og gir ingen treffpunktsendring ved av og på montering. Demontering av sleide krever at montasjen fjernes, sliderakker-holderen er for høy til å gå under montasjen - men det er 10 sekunder så er den av.

 

Hej Øivind

 

Har bestilt en sån X-Five Open. Er du fortsat nøjd med din X-Five? Er det hurtigt/nemt at skifte/demontere bakerste sigtet? Har du erfart andre "småfejl" ved pistolen din?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sålangt (ca 2000 sk og SNO og AngryMooseExtr. ) veldig fornøyd. Etter at jeg fikk godt med Locktight i gjengene på kompen, sitter den godt. Skruen på mounten må også sikres med en dråpe Locktight, men avmontering for puss skaper ingen problem for innskyting. Skuddene sitter innenfor 20 mm på 25 m etter av og påmontering og jeg kan ikke se antydning til treffpunktsendring.

 

Med den ladningen jeg bruker ( 9 mm major: 124 grs alsapro med 8,5 grs 3n38 PF=170) så satt jeg i den tyngste sleidefjæra og åpnet to av portene i toppen av kompen ved å skru ut to av skruene. Det reduserte munningsvipp en god del og jeg synes den nå går veldig fint.

 

Mounten med Aimpointen (rødpunktet) er skrudd sammen av flere deler, men der et det nok brukt godt med Locktight fra fabrikk for den er rock steady og har ikke vist antydning til slark.

 

Siste tilskudd nå er en hjemmelaget "thumbrest" eller gasspedal montert på mounten ved å benytte de to allerede gjengede hullene som finnes. De er imidlertid så langt fremme at det finnes ikke som jeg har sett noen alternative ferdige løsninger. Men jeg tok et 3 mm flattstål som jeg bøyde på skrå slik at jeg fikk en flate hvor jeg kan sette venstre tommel og tilpasset den i lengde slik at den passet hullene. En børsemakere kan sikkert lage noe tilsvarende som blir litt penere men dette funker og ser ikke helt håpløst ut og var gratis.

 

Det jeg har oppdaget er at toppen på mine gamle x-five / x-six ikke går på underdelen av den nye x-five pga den avrundede formen på de førstnevnte. Men den nye toppen går på den gamle underdelen. Det er kun snakk om å fjerne en mm av fremre delen toppen på hver side, men det er nok en børsemakerjobb for å få det pent.

 

Men til utgangspunktet; x-five'n går utrolig bra og rødpunktet ligger fint og tett på toppen av sliden, så jeg begynner å få tak på å finne punktet. Men å skyte i DSS open krever en litt annen tilnærming, mer fart og enda mer "på målet" enn i Production - som jeg begynner å få tak på under trening, men det er litt skummelt å hive seg ut i det på konkurranse, så der går det litt tregt ennå, men riktig vei. Man må sikte og gjennomføre skikkelige avtrekk - selvsøkende kuler er mangelvare her også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at du spør om demontering av baksikte for puss. Ved puss er det absolutt enklest å ta av mounten ved å skru ut låseskruen (ca 10 sekunder) og slide den av. Så lar jeg kompen sitte og pusser med løp/komp i sliden. Når jeg skrur på mounten tar jeg på en dråpe Locktight på gjengene slik at den ikke løsner - og det har fungert bra så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...