Jump to content

Respekt for viltet og naturen!


Guest sunshineman

Recommended Posts

"Jeg tenkte med en gang at dette er det noen som har gjort med vilje, og at det var snakk om dyremishandling"

Gjort med vilje? Ja, det var vel neppe et uhell. Noen som snubla med kniven kanskje? Men dyremishandling? Mishandling betinger vel at dyret er levende, eller? Var det levende da det blei snitta opp? Hvis ikke er det vel nærmere likskjending. Men det begrepet brukes vel ikke om dyreskrotter.

 

Masse i den artikkelen som ikke henger på greip. "Håper den ikke er lagt ut for å skade selen med vilje" Hvis selen allerede er død så kan den ikke skades.

 

"Det kan være at selen er blitt funnet død av naturlige årsaker, og at noen har lagt den på denne bestialske måten for å ha den til åtejakt. Men da reiser det seg også noen interessante spørsmål. Hva driver en åtejakt på da?"

 

Enhver jaktbar art der sel kunne fungere som åte f.eks? Eller hva med enhver art som kunne tenkes å spise død sel? Åte kan brukes til mer enn jakt. Fotografering f.eks

Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg i denne saken er at det er noen som har valgt feil sted å legge ut åte. Rådyr, høns og griseskrotter får omtrent samme behandling på åteplassen min, for at rev og kråkefugl skal komme lettere til. At det kan se makabert ut for utenforstående er det ingen tvil om.

 

Ingen ting som tyder på at denne selen var i live når den ble skåret opp. Da hadde det vært masse blod på og rundt selen. Og hvordan skulle man egentlig klart å snitte opp en levende sel slik?

Link to comment
Share on other sites

Pøøh, det der er da ingenting!

Jeg vet av steder hvor døde fulger trees på spyd og langsomt steikes for "åpen scene", helt uten tanke på at barn og unge kan komme til å se hva som foregår; slå den du! For godt mål gjentas ritualet flere ganger for dag-hver dag-året rundt!

 

 

Enkelte mennesker bør egentlig ikke bevege seg ut av kjøpesentere og utsette seg for noe verre enn en litt tørr bolle på kafeen der....

Link to comment
Share on other sites

Enkelte mennesker bør egentlig ikke bevege seg ut av kjøpesentere og utsette seg for noe verre enn en litt tørr bolle på kafeen der....
Jeg har sett slik bestialsk og respektløs behandling av døde fugler som du beskriver, INNE I flere kjøpesentre! Til og med like ved inngangspartiet, så ingen kan unngå å måtte se på slik vederstyggelighet! Det er så mye fælt her i verden - !
Link to comment
Share on other sites

Det er vel foreldrenes måte å reagere på som preger barna. Disse foreldrene hadde nok blitt skremt om de hadde sett hva jeg har hengende i skjulet innimellom.

Har vært på fellesjakt der det har vært med relativt små barn og gjort opp rådyr, med blod og rådyrlukt og det hele. Tror ikke de tok skade av det. De var vel mest spent på hvordan det ville smake til middag.

 

Kjenner ikke de stedlige forhold der. Jaktområde ? Sel som henges til tørking for hundemat ?

Privat område, eller i en tursti i byparken ?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg bor ca 500m fra der selen ble funnet.

Funnstedet et en liten øy uttenfor valderøy som heter oksebåsen.

Det er ikke typisk tur område da du må ha båt for å komme dit, men jeg vet det blir jaktet både sel,grågås og skarv på denne øya.

Link to comment
Share on other sites

Og her ligger nok den største trusselen mot Norsk jakt og skyttertrasisjon... Ikke i forbud mot halauto eller debatter rundt magasinkapasitet. Men den fullstendige manglende innsikt, og ikke minst respekt for andres syn, holdninger og interesser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen målløs stikking eller avskjærte ekstremiteter, kun tre lange, dype og tilsynelatende målrettede kutt. Uten at jeg kjenner til denne formen for åtejakt vil jeg likevel si at det er den mest troverdige forklaringen.

 

Og ja, ikke rart om ungene blir skremt når foreldrene blir det. Forklarer man ting på en fornuftig og saklig måte tåler unger langt mer enn man tror...

Link to comment
Share on other sites

Som Meyer sier så har jeg og den erfaringen at barn tåler hva som helst så lenge forklaringen er sober og uten opphausing.

 

Hassel, dette kunne gjeldt hva som helst. Dette er folk som krisemaksimerer så simple ting som at det er feil toalettpapir på yndlingsrestauranten deres...

Link to comment
Share on other sites

I såfall går vi inn i en dyster tidsalder, den urbane virkelighetsfjerne tidsalder. Det er å håpe at de personer der disses meninger betyr noe i f.eks. en prosess ang. jakt og ny våpenlov i hvert fall av og til har bakgrunn/peiling på hva de prater om.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra barn er at de ikke liker lukta, men er veldig nysgjerrige på hva alt de ser er for noe i døde dyr. I fjor sto f.eks. avkommet og kvernet kjøttdeig for harde livet mens jeg lemmet og skar.

De voksne legger helt klart premissene for opplevelsen.

 

Men så undres jeg også på hva de jaktet på med et selåte der ute. Og hvordan hadde selen blitt avlivet? Kanskje selvdød og så snittet opp og bundet fast for åte.

 

Det endel sikkert tenker ut fra bildene vil jeg tippe er "Noen har fanget en sel, bundet den og mishandlet den mens den er i live".

Link to comment
Share on other sites

 

Hassel, dette kunne gjeldt hva som helst. Dette er folk som krisemaksimerer så simple ting som at det er feil toalettpapir på yndlingsrestauranten deres...

 

 

Tror nok ikke det er sannheten Barerobert.

Husk at vanlige folk uten jaktinteresser ikke tenker slikt vi gjør som jakter.

Klart de reagerer når de ser noe slikt. Det er normalt .

Spesielt med barn tilstede

Hvem vet, - ble selen snittet da,den levde eller når den var dau. Hvis jegere skjærer i dyret som levende, bør de finne på annen hobby. Hadde vært kult og vært tilskuer hvis noen skar en stjerne i ræva på jegeren men han var bundet ;-) Full sjekk av smertegrensa :wink: ironisk nok får vi nok ikke vite det, men husk vi Jegere må opptre humant og tenke på hva vi foretar oss på all jakt og fangst.

Slike episoder som dette med selen viser faktisk hva enkelte finner på. Og helt klart negativt for Norske Jegere.

Link to comment
Share on other sites

@sunshineman Er du seriøs med det du skriver?

Les innlegget ditt. Det du går ut i fra er akkurat slik saken er presentert i media.

 

Jeg jakter selv sel og når vi har skutt et dyr snitter vi to årer som ligger rundt luffene på dyret og lar det blø en god time før vi gjør det opp for å unngå usmak.

Det blir MYE blod rundt dyret og som oftest i havet da vi gjør den opp i fjæra. Jeg skjønner at det kan se litt voldsomt ut men det er slik det gjøres.

 

Som foreslått så kan denne selen være brukt som åte for foto.

Jeg kan garantere en ting, de snittene har skjedd etter at den var død. En levende sel er så sterk at den kan kaste folk metervis for å komme seg unna.

Forøvrig er det nesten ikke mulig å fange sel levende, den er nysjerrig men så absolutt ikke tam.

 

"Hadde vært kult og vært tilskuer hvis noen skar en stjerne i ræva på jegeren mens han var bundet..."

Er du riktig vel bevart?
Link to comment
Share on other sites

Jeg har for tiden liggende et rådyr på nøyaktig samme måten. Festet med tau rundt hodet, og snittet opp for at reven skal komme til maten. Rådyret fikk jeg av viltnemda, som dermed fikk et problem mindre. Er det tilfelle at mattilsynet skal godkjenne åteplasser? Jeg vet det er tilfelle om man bruker døde dyr fra fjøset, men ikke at det også gjaldt fallvilt.

 

Hassel: Hva er ditt forslag til løsning på dette da? At vi slutter å bruke fallvilt som åte, fordi noen kan bli støtt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg undres om det ikke hadde vært en ide å merke åtet på noen måte, slik at de som måtte komme over det lettere kan forstå hva det dreier seg om.

 

Forøvrig er den siste taleren i artikkelen hos NRK i mine øyne latterlig; riktig nok kan ørnen komme seg gjennom både skinn og spekk, men det synes hevet over enhver tvil at det å kutte i skinnet slik det her er gjort mest sannsynlig vil trekke fler dyr til seg tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er den siste taleren i artikkelen hos NRK i mine øyne latterli.

Det er lite annet enn likewhoring. Populistiske uttalelser for at folk skal synes bra om en.

 

Min reveåte kan umulig forståes som noe annet. Har nemlig et skilt som sier "åte for rev, skjære og kråke" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi er jo her i skjæringspunktet mellom våre legitime interesser som jegere, og de legitime interessene til de som ikke går på jakt. Her hadde den som har satt ut åtet en ypperlig mulighet til å sørge for at de som legger ut åter blir sett på med milde øyne. Hadde vedkommende satt ut skilt om hva som foregikk hadde dette vært en komplett og total ikke-sak. Nå er det en nesten-sak, som får, eller kan få, konsekvenser for vår anseelse.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Hva er ditt forslag til løsning på dette da? At vi slutter å bruke fallvilt som åte, fordi noen kan bli støtt?

Som andre har foreslått, endringen må skje at "vi" som jegere og skyttere legitmierer det vi driver med. Igjennom, informasjon opplysning og holdningsendringer.

For ordens skyld er deet ikke åtet, eller måten det er lagt ut på som jeg har noe problem med, men jeg poengterte den "naturlige" reaksjonen hos hvermansen, og hvordan den vil bli verdibærende om de "gale", for vår del, spørsmålene blir stilt.

 

Vi vet, kjenner og forstår i slike situasjoner - de andre må anta og gjette, og frykten for det ukjente er stor.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er naiv her, men er det ikke mulig å henge opp skilt/lapp? Man får jo hengt opp viltkamera, revevarsler mm, så en lapp med hva dette er hadde vel ikke vært det helt store problemet..

 

Edit: ser jo nå at det er nevnt lengre opp :)

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Sitat fra artikkelen:
Lensmannen i Giske og Mattilsynet har undersøkt den døde selen i Giske.

Lensmann i Giske, Lars Tolo, har etterforsket hva som har skjedd med den døde selen som nylig ble funnet av en barnefamilie på Oksebåsen, ved Valderøya.

Onsdag var Tolo og Aud Solberg fra Mattilsynet i Ålesund på befaring på stedet.

- og torsdag klaget kanskje både Tolo og Solberg over manglende ressurser, og for mange presserende oppgaver?
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det som var spesielt var at denne tråden ble "løftet" av "Anonymous" ved at innlegget mitt ble oppdatert.

 

Jeg endret ikke mitt innlegg, det var skrevet i vår en gang. I helga har jeg vært for det meste av nett og ute i grisgrende strøk for å høre på rådyrlokk på tung repeat hos naboen samt hamring og smelling. Så logger jeg på, og ser at mitt gamle innlegg har fått ny dato og kommentaren jeg la "quote" på. Kommentaren er nå borte..

 

Merkelige greier. Slipper å skrive innlegg selv framover ser det ut til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 11 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...