Jump to content

Kan en LAMA overleve i norsk natur?


barerobert

Recommended Posts

Tja, lamaens naturlige biotop er jo høyt oppe i Andes, så litt kulde burde den være vant til. Vestlandskysten er jo heller ikke det kaldeste stedet i landet om vinteren, bare fryktelig surt til tider. Spørsmålet blir vel mattilgang, predatorer og sykdommer som dyret ikke har utviklet motstand mot. Siden det blir flere og flere bønder med alpakka og lama er det vel bare et tidsspørsmål før vi får empiri...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har film av dreveren, når han hadde sin første los. ( i bånd riktignok ) Det var på en flokk lamaer på rømmen... Jeg hadde ikke gjort det samme med andre husdyr, men anså sannsynligheten for å treffe på lama i jaktterrenget som forsvinnende liten. Den ene av lamaene ble for øvrig sannsynligvis tatt av ulv senere på sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Den vil vel antagelig klare seg bedre enn sauen, vil jeg tro. Mener å ha fått med meg at sauebønder har brukt lama eller noe sånt til å beskytte saueflokker mot rovdyr.

Jepp er folk i området som har hatt lama i lag med sauen for å beskytte mot rovdyr. En kompis av meg hadde en gammel hund (som var vant med, og vennlig mot sau). Var på tur ned fra en fisketur da vi møtte på en saueflokk, med en lama, som stod midt på fjellveien. Skulle prøve å forbi flokken, men hunden ble angrepet tvert av lamaen. Så lamaen greier seg fint oppe i fjellene i troms på sommerstid.

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lama-drama-utenfor-bergen/a/23672100/

 

Etter å ha lest denne artikkelen, kom jeg til å lure på en ting. Kan en lama overleve i norsk natur?

La oss si at denne var gravid, kunne den fødd opp avkom i Norge?

 

Var det ikke en rømt lama som ble observert flere år etterpå oppe i Rendalen eller Engerdalen eller noe slikt da? Og der er det jo noe kjøligere vinterstid enn i Bergen. Det er det vel forsåvidt langt oppe i Andesfjellene også (der den kommer fra).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...