Jump to content

Lager viltåker


Hare4

Recommended Posts

Har tenkt å prøve med viltåker i år, bruker 2 deler av et gammelt jorde. Ene på ca:80X20m og den andre ca det samme. Har aldri gjort dette før og tar gjerne imot tips.

 

Har fra før en saltstein mellom di to viltåkrene. Di siste åren har jeg skutt flere rådyr og Hjort i samme området. Elg er det lite av.

 

Begynte med å kutte ned litt trær rundt jordet og tynna litt så det ser litt bedre ut og slik at jeg kommer skikkelig til med Traktoren. Har på forhand sprøytet graset og skal ploge, harve og så i dag. Har kjøpt inn Flerårig viltblandig på FK.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Interessant, driver en del med viltåkre og viltstell selv, ca 9 mål i år. Hvor i landet er det du holder til? Vi sår såkalt vinterfor, om sommeren har dyra tilgang til det de trenger uansett. Timotei, kløver og raigras finnes det hos oss nok av på atleger i nærhet til åkrene.

 

Ett litt morsomt bilde, seige blader sikkert. :lol: (Klikkbar)

 

bDdmTGpO.jpeg

 

En observasjon når det gjelder Hjort og viltåkre:

 

-Hjorten bruker ca 20% av tiden på "kunstig" beite til å beite f.eks formargkål, etterpå fyller den på med gras 80%. Tror det blir litt heavy om den skal spise seg mett på bare kål. Derfor er det viktig at dyra har tilgang på gras gjennom enten innmark, eller gras i viltåker blandingen. Bakdelen med det siste er at graset blir utvokst lenge før tiden dyra trenger det og bør slås ca i midten av august. Derfor bør man så ett felt med gress slik at man kan kjøre beitepusser.

 

Når det gjelder jakt har vi pålagt oss selv at dyr skal ikke skytes i viltåker, det er VIKTIG. Dyrene skal ikke se på dette som høyrisiko beite, slik som de gjør med tradisjonell innmark. Vent heller til dyra kommer på innmark før man knaller løs. Måten vi benytter viltåkre ifbm jakt er: Sett poster og slipp hunden i nærheten av åkren. 2 min så er losen igang. :lol:

 

Tror jeg ville lagt ned litt skog rundt den ene flekken der, lite lys. Iallefall virker det slik på bildet. :)

 

Ett annet tips: Regner med du har sprøytesertifikat siden du har fått sprøytet, skaff sprøytemiddel som tar kålsommerfugllarver. Får du en fin sommer så spiser de opp bladene til formargkålen og setter veksten tilbake 1mnd minst, det meste dauer.

 

Ikke meningen å kuppe tråden din.

Link to comment
Share on other sites

Topp med slike tips:)

 

Her er flere bilder av begge viltåkrene. Nå er den pløyd, harva og sådd viltblanding med litt beite blanding i. Så ut til å bli bra. Plassen her er allerede brukt av Hjort og Rådyr i år, men kommer til å kutte ned mer til vinteren da jeg kan dra tømmeret ut på snøen:)

 

Faren min som eier gården der oppe har sprøytemmiddel, så blandet en grei blanding som skal drepe det meste:)

 

Setter opp viltkamera når det begynner å spire så kan jeg se om det er dyr der.

 

image_zpszjswh9c1.jpg

image_zpsvundbrwb.jpg

image_zps5zqe1ke0.jpg

image_zpsgjjsijms.jpg

Link to comment
Share on other sites

Holder til i Aust Agder. Kommer ikke til å jakte på viltåkeren, her er Hjorten mest ute på natten og spiser, så er vanskelig og finne i våres terreng på dagtid.

 

Bildet er tatt kl 21 på kvelden rett før solen går ned, så er litt lysere om dagen. Tanken var og lage åkrene slik at dyrene kunne føle seg trygge og litt gjemt fra vei og hus. Tenkte og gjerde inne di første månedene, noen erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er en god ide, morsomt å følge med og dyra elsker de små spirene. :)

 

YzZFei9k.jpeg

 

Jeg har ikke gjerdet inn, har heller satset på å lage såpass stort at de ikke klarer å holde det nede etterhvert, viktig å gjøre det så lettvint som mulig. Da blir det faktisk gjort. :lol: For min del valgte jeg å bruke de timene jeg ville brukt på gjerde, på å pløye og så noen ekstra mål. :wink:

 

Du får oppdatere oss etterhvert, følger med. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og min kjære avsluttet arbeidet på den lille viltåkeren vår i Sverige i 17-mai helgen.

Den er ca 30x80 meter og ligger inne i skogen hvor det var en liten åkerlapp for mange år siden og det er første gang vi prøver med en viltåker der.

 

I år har vi sådd med mye rart for å se hva som klarer seg bra og hva som trekker dyrene.

Det er en blanding med havre, forraps, formargskål, erter, hvitkløver og fornepe.

Tanken er at det meste av åkeren skal fortsette å kun være kløver i årene fremover, og så får vi ta en vurdering om det er noe poeng i å så deler av den med noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg ikke sett villsvin der, men det er noe av dem ikke så langt unna.

Mulig vi har enkelte slengere innom nå og da, men ikke nok til at vi gidder å sette opp noen form for forautomat eller lignende.

 

Det er hovedsaklig rådyr, elg og felthare i tillegg til rev, gaupe og ulv.

Til tider virker det som om terrenget vårt huser omtrent alt som er av elg i området og jeg mistenker at enkelte jegere i området blir litt for fristet til å jakte på vårt område i elgjakta når vi ikke er der...

 

Det er også en sjelden gang dåhjort innom, men har ikke fått skutt noen der ennå, da de som oftest er innom til feil tidspunkter i forhold til jakttider.

 

Jeg har også planlagt å kalke noe der.

Sannsynligvis neste helg.

 

Bare håper vi får passende blanding av sol og regn fremover.

Tidligere har jeg opplevd å få totalt ødelagte viltåkre av både total tørke og total oversvømmelse.

Jeg tror denne blir bra.

Alltid spennende å se hvordan en ny viltåker blir :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt spare meg for ulv, gaupe og et par gærne naboer, men ellers er det bra.

 

Vi har noe skogsfugl og faktisk enkelte fasaner, men vi bedriver ikke jakt med hagle der for øyeblikket.

Vi har også bever på terrenget, men det er desverre nærmest umulig å jakte dem, da det er veldig bratt og tett ned mot elva de lever i.

Og strømmen er alt for sterk til å skyte dem i vannet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå sett hjortespor og rådyr i åkeren, så fikk satt opp kamera på Mandag. Noen an bildene er fra en saltstein inni skogen ca 500 meter fra åkeren.

 

Gøy å se litt Elg når vi har hatt så lite di siste årene:)

 

elg%202_zpss43gsre7.jpg

elg%20bjoslashnnaringsen%203_zpsb3s0kimi.jpg

raringdyrbukk%20bjoslashnnaringsen%201_zpsm1hngrrc.jpg

raringdyrbukk%20bjoslashnnaringsen%202_zpsq2ferrko.jpg

elg%20bjoslashnnaringsen%20natt%202_zpsp4rwdh34.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var og sjekket viltåkeren vår i Sverige i dag, og det har begynt å spire og gro med kløver, fornepe, erter og havre.

Litt usikker på om det kommer opp noe forraps og formargskål.

Skal bli spennende å se hvordan det blir til høsten.

 

Har minst to forskjellige rådyrbukker som går der.

Den ene skal helt klart få seg ei kule i høst om jeg får muligheten.

Det er en skikkelig gammel returbukk, med kraftige rosenkranser og ingen tagger overhode.

Den andre er jeg litt usikker på om lever trygt eller ikke for meg til høsten.

Kommer den fremfor samboeren min, så smeller det nok :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nå er det vel klart for oppdatering her:)

 

Elg og rådyr kom fort men Hjorten kom ikke før i slutten av Oktover og da gikk det bare en måned så er nesten alt spist opp og ser ut som et ferdig beitet kubeite.... Di har stort jordet rett ved siden av men er nesten bare i viltåkeren, dette har blitt KJEMPE suksess!!

 

I samme omeråde, men ca en km unna fikk jeg en rådyrbukk i August og ei ungeit i September. I Oktober fikk jeg en 10 tagger hjortebukk noen hundre meter lengre inni skogen . For 2 uker siden fikk jeg 2 Hjort, Kolle og ungdyr i andre enden av jaktområdet, altså et topp jaktår. Mye elg er og se men ikke skutt siden det er stor nedgang andre plasser i nærområdet.

 

Nå er spørsmålet hva som må gjøres i viltåkeren? Ingenting, eller er det noe som er lurt nå før vinteren? Kalke/gjødsle eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel klart for oppdatering her:)

 

Elg og rådyr kom fort men Hjorten kom ikke før i slutten av Oktover og da gikk det bare en måned så er nesten alt spist opp og ser ut som et ferdig beitet kubeite.... Di har stort jordet rett ved siden av men er nesten bare i viltåkeren, dette har blitt KJEMPE suksess!!

 

I samme omeråde, men ca en km unna fikk jeg en rådyrbukk i August og ei ungeit i September. I Oktober fikk jeg en 10 tagger hjortebukk noen hundre meter lengre inni skogen . For 2 uker siden fikk jeg 2 Hjort, Kolle og ungdyr i andre enden av jaktområdet, altså et topp jaktår. Mye elg er og se men ikke skutt siden det er stor nedgang andre plasser i nærområdet.

 

Nå er spørsmålet hva som må gjøres i viltåkeren? Ingenting, eller er det noe som er lurt nå før vinteren? Kalke/gjødsle eller lignende?

 

Veldig bra!

Utrolig morsomt når en viltåker gir så bra resultat.

 

Personlig gjør jeg ikke noe med viltåkre før til våren igjen.

 

Vår lille viltåker har hatt veldig varierende besøk av viltet i år.

I perioder har rådyr, elg og hare vært veldig ivrige der, og i andre perioder har det vært nærmest helt dødt.

Nå har noen jorder i nærheten hatt veldig tiltrekning på viltet da havren som ble sådd der, aldri ble høstet.

Særlig det jordet som er nærmest viltåkeren, har hatt enormt mye elg, som nærmest har bodd der 24 timer i døgnet i mange dager i strekk.

Skal bli spennende å se hvordan det blir neste år :)

Link to comment
Share on other sites

Ja Elgen har omtrent bodd her og den første perioden, men nå er det mest Hjorten som er der hver eneste natt , en flokk på 5-6 dyr som går igjen hele tiden. Elgen er observert på noen av slikkesteinene inni skogen og bruker det som en unge bruker slikkepinne :P FK slikkestein jeg bruker, men har handle 2 bøtter med saltpasta som jeg vil prøve istedenfor når steinene er slikket opp. Noen som har erfaringer med det? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nå har jeg brukt noen fridager i vinter til å tynne litt og hogge ned 25-30 store graner som står mellom viltåkerene som skygger for sola, nå fikk endelig den innerste åkeren se sola for første gang :D

 

Her er bilder i starten, skal ta noen bilder av ferdig resultat :) Hjorten er fortsatt fast innom åkeren og slikkesteinen og i tillegg driver den å tygger fælt på ei osp som jeg kutta ned :D

image.jpeg

image_1.jpeg

image_2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har i vinter prøvd med saltpasta istedenfor saltstein, og det ser ut til å ha like stor interesse for Hjorten og Elgen som saltstein, eneste er at du må oftere bort å smøre på pasta :D

 

Noen bilder fra kameraet litt forskjellige plasser rundt viltåkeren:

 

Siste bildet har jeg smurt pasta oppå en granstubbe og lagt ei osp ved sidenav :D

 

12.02%203.jpg

IMAG0021.jpg

IMAG0003.jpg

hjort%2023.2%202.jpg

20.03%206.jpg

IMAG0042.jpgfurutoppen.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

To år siden sist jeg laget Viltåker så i år lager jeg viltåker på nytt. Jeg har harvet og sådd viltblanding. Hadde god erfaring med Viltåker tidligere men i år har jeg plantet gulrøtter i tillegg for å prøve:)  lånte en gammel hånd såmaskin som passet bra til formålet. Jeg har også tynnet litt rundt åkeren så det kommer litt mere sol i år:) 

IMG_2795.JPG

IMG_3166.JPG

IMG_3167.JPG

IMG_3168.JPG

IMG_3169.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Beklager litt fraværende her, men viltåkerene var absolutt vellykket, har ikke hatt det di siste årene men merket hjort og elg spiste fort opp hele åkeren og burde helst hatt større åker. Etter di satte forbud mot saltstein så har jeg ventet med å lage ny, dyrene er her fortsatt og spiser vanlig grass. Gulrøttene fikk jeg ikke til å bli annet enn små :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

I fjor og i år har vi laget flere små viltåkere på gamle beiter og myrer i skogen som vi så vidt kom til med traktoren. 

Ser det skrives i en del andre tråder om at særlig i myr/torv områder, er det vanskelig å få til god vekst. 

Vi har fått svært gode avlinger på viltåkrene vi har etablert inne i skogen, på tross av jordsmonnet, og generelt litt dårlige lysforhold med mye skog rundt. 

Fremgangsmåten har vært følgende:

Sprøyte med Glyfosat. 

Vente 2-3 uker og så frese over med jordfreseren. 

Kalke/gjødsle/så(på frihånd), rake over lett. 

Vente 3-5 uker og overgjødsle lett med kalksalpeter.

Gjenta overgjødslinga etter 5-6 uker. 

 

På en liten viltåker på rundt 300m^2 har vi tilsatt ca:

100liter/150kg skjellsand (gratis tilgang i terrenget pga tilsig mot lakseelv). 

5-10 kg kalk

En halv 25kg sekk fullgjødsel som grunngjødsling. 

Overgjødsling med ca ei 10 liters bøtte med kalksalpeter minimum to ganger ila sesongen frem til medio august. 

 

Vi har ikke foretatt noen jordprøver, men basert på at området sansnnynligvis er relativt surt, og det skal brytes ned store mengder torv, mose og diverse organiske masser, så tilsetter vi generøse mengder nitrogen og kalk. 

Skjellsand inneholder i motsetning til vanlig kalk en del viktige mineraler og sporstoffer, og virker over lang tid. 

Kalksalpeter virker å gi en veldig fin "boost", som stimuler bladvekst når man overgjødsler under veis ila sesongen.

 

627023BC-62F0-40F3-B3B4-DED258E0867E.png.aa888c8c740be259070be8b140cd18ac.png

 

 

4ADEE534-52ED-46DD-9BEE-C31019E4FE84.jpeg.a417c85b93694523f4a376252e6126d8.jpeg

 

BF895CB9-7BCD-447B-A25A-E77D9CD2A1FB.jpeg

Edited by Ospa
stavefeil
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 timer siden):

Viss du ikkje får firføtingar på den åkeren der må dei vera blinde, døve og lamme alle saman.


Jada, det er godt med elg, hjort og rådyr på viltkameraene. Veldig greit å ha flere åkre- noen nye, og noen eldre. Da rekker de nye å komme opp litt før elgen og hjorten beiter de ned.
 

Skal også ta ryddesaga å gå til verks i områdene rundt på gammel lyng og einer. 
Litt tynning av skog, barbering med ryddesag og litt forsiktig kalking og gjødsling gir veldig fint skogsbeite. 

Link to comment
Share on other sites

Ett vennepar av meg driver en økologisk ( og relativt alternativ) gård, hvor de har opparbeidet eldre dyrket mark uten bruk av jordfres, pløying, sprøytemidler og kunstgjødsel. Avlingene i år har vært imponerende, og torvjorda har blitt omdannet til fin matjord. De velger ut ett stykke jord, dekker det med lau, avispapir, presenninger etc. og lar det ligge fra sensommeren til våren. Der de dyrker, hypper de jorda i hauger og dekker rundt plantene(de unngår i samme slengen å måtte luke ugress). De kalker med skjellsand, og høner/ender har fått boltret seg på området før det tas i hevd, så noe nitrogen og sporstoffer er tilføyd. 
 

Sannsynligvis kan denne denne teknikken (minus høner/ender/gårdsdyr) brukes på områder som er utilgjengelig for traktor (eller om man ikke har tilgang til traktor).

Jeg tipper at dersom man benytter noe av samme metoden-  gjødsler/kalker og dekker ett område med presenninger- vil man kunne dyrke frem en fin viltåker, kun ved å rake over etter såing og uten bruk av traktor. Om gjødslinga/næringsstoffene kommer via kunstgjødsel eller økologisk bæsj, tror jeg betyr fint lite for en viltåker som sannsynligvis ikke vil ha problemer med utarming av jordsmonnet.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Fikk overtalt bonden i det ene terrenget vi leier til å frese opp ett gammelt jorde på ca 11 mål. Planen er å (for hånd) hive på skjellsand, litt fullgjødsel, og så med hovedsaklig Timotei. Blir også noen striper med formarkål og diverse langs kantene. 
Er det noen som har erfaring med å så timotei på frihånd, etter torva er frest en gang? 
 

Edited by Ospa
Stavefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...