Jump to content

Think! - Feinwerkbau AW93 Light


Think!

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt .22 matchvåpen fra Huntershouse.dk. Årsaken til at valget ble Feinwerkbau er at den har jeg prøvd, den har 6 skuddsmagasin som standard og den kan tørrklikkes uten noe i kammeret.

 

Var idag å hentet den på postens godssenter, på hjemveien stakk jeg innom Jaktdepotet å kjøpte pussesnor.

 

Handel fra Huntershouse.dk skjedde ved e-post kontakt for å avklare om de hadde varen, leveringstid og pris. Så kunne jeg sendt nedover PDF fil av kjøpetillatelsen, jeg sendte fotokopi i posten. Leveringstiden ble oppgitt til 6-8 uker pga at jeg ville ha Rink grep spesialtilpasset skyttere med små hender/fingre. Hadde jeg valgt grep fra standardutvalget så kunne jeg fått pistolen på "dagen". Jeg måtte betale følgende:

 

Pistol DKK 11.344

Korn DKK 356 (høyeste og smaleste de hadde 3,8 x 10,2 mm)

Revolver sikkerhetsflagg DKK 20

2 stk sikkerhetsflagg pistol DKK 104

Frakt DKK 500

 

Så når jeg hadde betalt DKK 12.325 + 50 i bankgebyr for danske kostnader ble det lagt av et våpen til meg, jeg fikk e-post med våpennr. Så var det bare å sitte og vente, så en dag dukket det opp våpenkort på våpenet fra mitt lokale våpenkontor. Merksnodig fordi jeg satt fortsatt på original kjøpetillatelse, men ikke så mange dager etterpå kom det e-post fra Huntershouse.dk med trackingnr og en viktig beskjed. Jeg måtte kontakte norsk toll å oppgi at X tracking kode inneholdt våpen og at pakken innvendig hadde nødvendige papirer. Som sagt så gjort, men svaret tolker jeg som at tollvesenet ikke var spesielt interresert, de henviste til Postens Godssenter. Postens godssenter var heller ikke videre interessert inntil pakken var på deres kontor, jeg måtte for gudsskyld ikke sende kjøpetillatelse før jeg fikk brev med krav om det.

 

Tracking viste at våpenet var hos postens godssenter, de har sannelig skjult sin tilstedeværelse, åpningstider mv godt, sikker for å unngå å bli tråkket ned av utålmodige privatkunder. Så stiller enn seg i kø, de finner pakken å legger den på et bord, får utlevert faktura mv som lå inne i pakken fra Huntershouse.dk, så må en trekke kølapp hos tollvesenet i samme lokale. Levere kjøpettillatelse til tollvesenet som bruker ca 10 min på å punche seg ferdig, enn får utlevert papirer og en giro som skal betales hos postens godssenter. Så er det å stille seg i den samme køen som da en kom, betale giro og får pakken utlevert. Jeg betalt dette:

 

Fortolling kr 133

Norsk Mva kr 3.470

Pris for å betale med DNB kort kr 35

 

Så i kroner har jeg ikke spart så mye på å kjøpe i Danmark (kr 13456 + 3638 = kr 17.094), men jeg har fått et godt pistolgrep mens det originale Feinwerkbau grepet kan muligens brukes som brensel. Pistol levert i Norge leveres kun med originalt grep.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli gammel å dårlig, vil derfor ha et lett våpen, om det senere skulle vise seg at jeg vil ha tyngre så kan det lett fikses, motsatt er heller vanskelig å få til.

 

Etter å ha grovinnstillt grepet så fjernet jeg loddet som var montert, den er tung nok for meg.

 

Grepet er forøvrig et Rink i størrelse small, høyre, uten palm swell og med 7 graders vinkel. Grepet er stilt ut max nå, jeg er litt ekstra hoven i hendene idag.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, har selv nettopp kjøpt meg en likedan selv, Light med Rink grep. Pistolen er mer enn tung nok i lightversjonen. Har ikke fått skutt så mye med den enda, men har trua på denne pistolen 8)

Og den har ikke slik desperat vinkel på skjeftet som Pardini osv, jeg klarer ikke å venne meg til den "blomsterFinnknekken" i håndleddet som man må ha på disse pistolene.

Link to comment
Share on other sites

Den med vekt blir veldig individuelt. Jeg har en AW93 i helstål, og den har jeg nå hengt på vekter på for å få litt tyngre.

 

Hovedgrunnen til å handle fra Danmark blir som du sier å få den levert med et skikkelig Rink-grep, noe som i seg selv er verdt den ekstra ventetiden og peset. AW93 er en flott pistol, men originalgrepet har de dessverre bommet grovt på. Egentlig rart at de ikke har endret det, skulle tro Feinwerkbau kanskje ville ta hintet etterhvert?

Link to comment
Share on other sites

Huntershouse foretar en eller annen ombyggning slik at magasinet tar 6 skudd og fortsatt låser sleiden etter siste skudd. Det gjør også våpen som forlater forhandler Holstad våpen, Om ABS våpen gjøre noe vet ejg ikke. Flere som kjøper Feinwerkbau setter også på høyere fremsikte slik at du kan sikte midt i, std sikter er laget for rullende.

 

Jeg valgte laminert grep fordi det er mere solid i tilfelle taket glipper, Nøttetre grep kan lett slås av et stykke.

Link to comment
Share on other sites

Da har pistolen gått sine første 45 skudd, den var ikke innskutt av huntershouse etter at de skiftet fremsikte. Ingen problemer med våpenet, det går 6 skudd i magasinet enten sleiden er åpen eller ikke og sleiden låses i bakre stilling etter siste skudd :)

 

Eneste problem er skytteren som blir så sliten at han skjelver bare ved å gå mellom skiver og standplass. Men habil skytter prøvde 5 skudd å jeg hadde klart å knote siktene i riktig stilling selv om jeg ble litt forvirret av merkingen på siktet.

 

Kjøpt inn 500 CCI standard så da kan jeg skyte når jeg selv har lyst.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Gratulerer med flott pistol. Jeg kjøpte akkurat maken hos Holstad i forrige uke. Endte opp med å få med begge vektene sånn at den kan være lett eller tung alt ettersom. Etter hva jeg skjønte på Holstad så er den avtagbare vekten den eneste forskjellen mellom modellene. Greit å viste hvis man er usikker på hva man foretrekker.

Link to comment
Share on other sites

Måtte du betale for ekstra "ramme" ?

 

Iflg kjøkkenvekta veier min pistol 1001 gram og løs vekt veier 42 gram med skruer.

 

Avtrekket holdt ikke 1 kilo, skal stille om avtrekket etterhvert slik at jeg får 600 gram (=maks) på trykkpunktet og minst 400 gram på fortrekket.

Link to comment
Share on other sites

Holstad hadde en ekstra "ramme" liggende så fikk med den. Hadde sjekket på forhånd i og sendt fra tyskland så koster den 1900kr, så fornøyd med det. Men fikk den ikke ferdig med Rink grep så har bestilt det på egenhånd. Så det går opp i opp sånn sett.

 

Måtte ta en tur på vekta jeg også. Med originalt grep og den blå demperen = 1035 gram. Trekker vi fra 42 gram i vekt så er vi på 993 gram.

Med ståldemperen er det 1080 gram.

 

Avtrekksvekten har jeg ikke sjekket. Dette er min første pistol, så poster du en "justere avtrekket for dummies" så blir i hvertfall jeg glad :)

Har kikket litt i manualen, men er enn så lenge lettere forvirret.

Link to comment
Share on other sites

Justering av avtrekk er såre enkelt, en skrue for fortrykket og en for totaltrykket. Justerte slik at jeg hadde mest mulig vekt på fortrykket, men likevel en klar overgang på trykkpunktet, et fantastisk avtrekk. Tror dette blir et knall bekjentskap :D Fortrykket justeres med skruen under/bak avtrekkerbøylen, totaltrykket med skruen under/bak avtrekker, uansett skruen som sitter nærmest grepsramma.

Link to comment
Share on other sites

Ikke skjedd mye her vedr skyting. Det pusses opp på baneanlegget og medlemmer går over fra Fiocchi til Geco i 9 mm (stort fellesinnkjøp) så jeg måtte sikre meg GFL (fiocchi) merkede hylser. Nå er jeg lei av å sortere og er bare halvveis, la derfor inn en ordre på "Shell sorter Brass" hos Midway. Startet hylsetrommel, tanken er å skifte på den 2 ganger i døgnet og timer på 6 t, Har rundt 8000 GFL hylser nå.

Link to comment
Share on other sites

Igår var vi i Oslo med ungene, bl.a på naturhistorisk museum der de hadde utstoppet Tana-mygg, ca 60 ganger større enn mygg her sørpå, Bildebevis:

 

Tanamygg_zps071edf87.jpg

 

I klubben var det tullestevne, i år metallsiluett på papp, kroppen på de minste figurene burde greit passe bak en 5'er. Så jeg satt meg ned å justerte avtrekk, først fjerne mesteparten av pretravel, så justere opp trykkpunktet til max som er 600 gram. Det som er fint med denne pistolen er at finjusteringen av avtrekkvekt gjøres med skrue for vekt for preav trekk, det kan gjøres uten å påvirke annet av trekksvekten og påvirker ikke geometrien. Skruen er lett å komme til i tilfelle enn på et stevne har behov for finjustering for å passere våpenkontrollen.

 

I morgen skal jeg justere litt mer slik at jeg får trykkpunkt tilbake. Når skjefte er borte er det lett å se hva som skjer når enn justerer på en skrue.

 

Stevne gikk ganske så bra, husk jeg har bare skutt 40 skudd med våpenet. Da jeg dro lå jeg på 2 plass, 1 poeng etter vinner. Jeg hentet sønnen hjem, slukte middagen og ned på banen igjen. Da lå jeg 5 poeng etter bestemann og nr 3. Selvfølgelig måtte jeg prøve igjen og forbedret meg, men det gjorde andre å så jeg lå på delt andreplass da jeg dro men jeg er redd det ikke holdt lenge.

 

Idag har våpenet gått 120 skudd, totalt 165 skudd uten noe krøll. Tørket dritt, dratt gjennom løpet med pussesnor og svært lett oljet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Da er jeg ferdig med 10 uker i gips og tatt opp skyting idag med et klubbstevne i NAIS -fin. Det ble 35 skudd uten krøll av noe slag, så da har pistolen gått 200 feilfrie skudd. Resultatet ble 248 poeng (av 300 mulige), jeg har ikke skutt med våpenet siden desember og ikke skutt noe siden januar.

 

Jeg var litt sen, men ikke for sen på duell delen, litt flaks kan en si:

 

201424april1_zps9b0791e1.jpg

 

håper å kunne trene litt før Larvik 1. mai.

Link to comment
Share on other sites

Da har pistolen gått 120 feilfrie skudd på 1. mai stevne i Larvik, 170 skudd siden siste puss, og 370 skutt totalt. Tørket ren, den møkker til overraskende lite, og oljet svært lett, nær den kommer til 1000 skudd så skal den ha grindig puss iflg innstruksjonsboka. Våpenet er klart for Kalvedokk, Nedre Eiker søndag, de skylder meg kr 357 (rund sum :) ) fra 2013 sesongen, sendt en purre mail og håper på utbetaling søndag.

 

I finfelt har jeg bare 1 personlig feil, jeg telte feil og skjøt bare 5 skudd på standplass 3 (tror jeg det var). Liggende er jo et h......, hadde glemt at jeg skulle dytte brillene litt opp mot panna og holdes på plass av stengene under hørselvern, slik at jeg så bedre. Kommer vel inn i rutinene etterhvert. Fraktet våpenet i futteral mellom standplasser, det funker utmerket.

 

Lånt bort pistolen 1 runde til en som vurderer å kjøpe likens, virket som han har bestemt seg for Feinwerkbau.

Link to comment
Share on other sites

Skutt Finfelt i Nedre Eiker idag. Begynte bra, men skjøt dårlig på de første enhånds standplasser, men etterhvert klarte jeg å fylle også med en hånd. Bomma på begge skivene på 40 meter, skal prøve litt liggende på 50 meter på egen utebane.

 

Ingen problemer med våpenet, så da har den gått 430 feilfrie skudd.

 

Nedre Eiker skulle sende ut premiepenger for 2013 til klubbene med lister med fordeling på skytter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en tidligere kollega på besøk, jeg dro med .22 pistolen på banen, det eneste han har lov til å bruke under tilsyn. Men skliende inn på et bananskall måtte jeg overta vakta, og flere fikk prøve pistolen istede for Ruger'ne. Pistolen har gått ca 170 skudd idag, totalt 600 skudd. Den har hatt sin første klikk, den avfyrte ikke første skudd, samme patron ble avfyrt på andre forsøk.

 

Svært lite møkk i våpenet, men tørket av og smurt våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Da forelå endelig resultatlista fra Nedre Eiker 4. mai, den ligger på Nedre Eikers Facebook. I finfelt fikk jeg 102 poeng av 115 poeng oppnådd (i revolverfelt ble det oppnådd 117 poeng) og 22 innersoner. Jeg er mao fortsatt B skytter neste år.

 

Forøvrig så funka de nye brilleglassene utmerket inne idag.

Link to comment
Share on other sites

Sneket meg i hula å tjuvtrent, skjøt elendig, ingen 10 ere, samlingen lå fra 9 ere ut mot kl 13:30. Det skulle tyde på at jeg møter rekylen, når jeg skjøt hurtig så hadde jeg fin samling litt over 10'er. Skjøt bare 55 skudd idag uten feil, Totalt 655 skudd har våpenet gått. Tørket av våpenet og lett olje. I morgen er det NAIS stevne på elektroniske skiver, det burde gå på 15 min.

 

Vært hos politiet å forlenget gyldigheten på søknadene, det var gjort på 5 min.

 

Betalt DKK 12.550 til hunters house i Danmark for en SIG P210 Silver Target.

Link to comment
Share on other sites

Ny tjuvtrening, samme elendigheten som igår. Ble litt usikker på meg selv og hurtigskjøt, tohånds skyting og med støtte, å pistolen går mitt i, muligens 1-2 knepp for høyt. Så da var det bare å konsentrere seg og sakte bedret det seg, siste serie hadde pen samling ved 8 og 9'er klokken 13:30.

 

Mine hender er hovne i varierende grad, før skytingen strammet jeg grepet litt til den satt bedre. Glad for at jeg kjøpte Rink grep, der skrur enn stramingen inn/ut.

 

Skjøt opp pakken på 45 skudd, ingen feil, totalt har pistolen gått 700 skudd.

 

Gidder ikke tørke av våpenet hver dag, skal prøve å trene en liten halvtime hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke hatt energi til å trene systematisk og jevnt. Men nå når jeg har avsluttet dynamisk karrièren og går til innkjøp av kvalitetsvåpen så skal jeg trene jevnt, ikke mye, sånn rundt en pakke ammo pr dag. Frem til jeg får SIG'en, så blir det kun .22.

Link to comment
Share on other sites

Det lønner seg å føre logg med dato, program og resultat ... er motiverende å følge utviklingen over tid men fordrer at du skyter samme antall skudd hver gang.

 

60 skudd enten som fritrening eller program på 25 meter er målbart og gir mer mening med treningen enn ren plinking, skyt og noter hver 5 skuddsserie så kan du etterhvert se et mønster i seriene ... kanskje de 20 første er bedre enn de 20 i midten som igjen er dårligere enn de 20 siste.

 

En slik dagbok forteller deg hvor du evt "mister" konsentrasjon og hvor du normalt er veldig god, slike opplysninger er gull verdt for å bli en god baneskytter.

 

Bare et tips :-)

Link to comment
Share on other sites

I går var det sykkeltrening med guttene = ingen pistoltrening. Dermed ble det en elendig natt, men fikk en søvnøkt på formiddagen. Gnikka søvnen ut av øynene, starta scooter og dro på banen for tjuvtrening. Første serie, samme elendigheten som dagene før. Men så fikk jeg til denne på serie 2 (dere ser lappene fra serie 1):

 

15mai141_zps8a0cde15.jpg

 

Når serie 3 ble slik begynte roen å senke seg:

 

15mai142_zps89dd5ed7.jpg

 

Dette ble den beste samlingen for dagen (serie 7 tror jeg):

 

15mai143_zps1a3e4a1f.jpg

 

Som dere ser så skyter jeg fortsatt høyt, men det er skytterfeil fordi med støtte eller hurtigskyting er jeg i/rundt 10'ern, om en ørlite høyte. Men etter serien over turte jeg å ta 2 klikk ned (1 klikk = 7 mm på 25 meter), mer blir ikke skrudd på siktet før jeg er jevnere.

 

Ikke tørket/oljet, mulig pistolen får en ettermiddagsøkt av tidligere kollega. Idag har den gått 50 skudd og dermed 750 skudd totalt.

 

Colt Mustangen ser ut til å bli solgt en av de nærmeste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Tror du gjør lurt i å ikke skru for mye på siktene, de jeg legger merke til holder seg på en jevnt lavt nivå er de som også skrur mest ... par serier med napp og de skrur seg opp og til høyre, en serie uten napp og de skrur seg tilbake :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da har pistolen hatt runde 2 for dagen, 165 skudd, totalt 865 skudd. En patron klikket to ganger før den gikk av, ammo feil på std .22 ammo er ikke uvanlig. Jeg har ikke skutt noe, men lånt ut våpenet til 3 stk. Tørket rent og oljet, det nærmer seg storrengjøring som skal tas hver 1000 skudd iht instruksjonsboka.

 

Fikk holde i Pardini GT9-6", nettskjæring på backstrap rakk ikke til håndflaten min, men jeg hadde glatt alu hjørne i håndflata. Det kan selvfølgelig ordnes med grip tape. Baksikte var bedre enn det som var på Sig P210, den hadde større lysåpning.

Link to comment
Share on other sites

Vært på banen å skutt opp resten av åpnet pakke, 35 skudd uten noen problemer, totalt 900 skudd. Med unntak av 1 skudd så var alle i innleggskiven, men det var ikke noen samling verdt å fotografere.

 

Sist jeg justerte avtrekk så var jeg ikke 100 % fornøyd, jeg har gjort nye justeringer idag, kortet ned avtrekkslengden og gjort den mer tight. Opphakket er mindre enn 1 mm som arnes pistolsida foreskriver, manualen foreskriver ikke noe minimums mål, jeg anslår at min er på 0,5 mm.

 

Siden jeg måtte fjerne grepet så har jeg tatt storrengjøring av pistolen. Jeg fikk ikke slagstift ut, jeg har ikke 1,8 mm dor, kun 2 mm, eller for tynn som bøyer seg. Utdrager var lett å demontere men verre å montere, men nå har jeg håndlaget.

Link to comment
Share on other sites

Ble bare 35 skudd uten feil, totalt 935 skudd. Ga meg tidlig fordi jeg begynte å skyte dårlig, hadde trent litt revolver først og sorte litt hylser 17. mai formiddag, det merkes i armene.

 

Litt bedre avtrekk men er fortsatt ikke helt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Feinwerkbauen er lånt til en kollega idag, han skjøt vel en 35 skudd idag, jeg de siste bare for å se treffpunktet på 15 meters avstand. Jeg målte ikke men treffpunktet anslås å ligge ca 5 cm over på 15 meter. Skal forske litt mer på det i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Teste på hvilken avstand siktelinje og kulebane krysser hverandre, på ca 6 m så er det temmelig likt, muligens 1 cm over, jeg skjøt ikke bra nok (skjøt bedre med Sig'en). På 15 meter så er kulebanen ca 5 cm over siktelinja.

 

Skal tørrklikke idag med Feinwerkbauen, har blitt litt mye grompistol (Sig P210) i det siste.

 

I morgen er det feltstevne mellom Porsgrund og Larvik.

Link to comment
Share on other sites

Da har pistolen gått 2 feltrunder, jeg lånte den bort til fersk skytter, jeg kunne ikke observere noen feil. Selv hadde jeg ingen feil, Enkelte rykk og napp bom men tidvis strålende skyting også enhånds. Blir spennende å se ressultatlista.

Link to comment
Share on other sites

Vært å trent "vekter" i formiddag hos fysioterapeut. Denne gangen ble det ikke noe plenklipping men lå slappet av. Dro til banen å skjøt litt, 25 skudd fin og 25 skudd med SIG'en. Første serie avslørte at jeg dytter ikke bare skulder inn i våpenet ved avfyring, men hele kroppen møter rekylen. Jeg senker våpenet helt og hviler det på benken mellom hvert skudd = det er som å begynne på nytt skudd hver gang. I skyteorden:

 

2juni14s1_zps89e4c7f2.jpg

 

På tide å legge i ny innleggsskive:

 

2juni14s2_zps85e55968.jpg

 

2juni14s3_zps8e309b98.jpg

 

2juni14s4_zps94e7067d.jpg

 

2juni14s5_zps610f577e.jpg

 

Jeg er litt skjelven, tror jeg skal prøve å skru på den 42 grams vekta som våpenet er levert med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...