Jump to content

Sprengt 625!


emarkus

Recommended Posts

I dag klarte jeg å sprenge min s&w 625. Jeg trenger hjelp til å forstå hva som kan ha skjedd.

 

Ladningen var 5,4 gn VV320 bak en Berrys rn 230gn i blandede hylser. Ladet på en Dillon Square deal.

 

Er ikke plass til dobbeltlading i hylsen, og kan ikke se for meg hvordan det kan ha skjedd på square dealen heller.

 

Blinkene forteller meg at det ikke satt noe kule i løpet.

 

Timingen på revolveren har det ikke vært noe galt med tidligere.

 

Har kun en krutt type i hus så kan ikke ha tatt feil.

 

Noen ideer?

 

Ps, skytter har det bra. Siktet traff øyenbrynet mitt og satte igjenn et lite merke.. Bruk briller!

Link to comment
Share on other sites

Ouch, tipper det var litt hårreisende ja!

 

De to første tingene som kommer i hodet når revolvere smeller er dobbeltladning og kule i løpet.

 

Når du sier at blinkene forteller at det ikke var kule i løpet, så antar jeg at du så kulehullet fra forrige skudd før du skjøt?

hvor full er hylsa med dobbel ladning?

Og, kan det ha vært noe annet enn krutt i hylsa? Polermedia f.eks. Eller litt krutt fra plunder under ladinga, eller et annet fremmedlegeme?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skjøt praktisk, 5. skuddet gikk galt to hull i hver av de andre blinkene, og ett i den siste. Litt rufsete hull i den siste, men traff linjen som markerer sonene. Den er presset inn i pappen på skivene...

 

Har ikke tidligere opplevd at kruttmålet doserer feil. Veier alltid nr 1, 5 og 10 pluss stikkprøver og siste for økta..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på hvordan produksjonen til Smith er, men 625 er en N ramme revolver som kamres for 44 mag.

Cip standard for .44mag er 36000 psi hvis jeg husker rett, takket være ladeboken lader vi her hjemme til 42000psi. Jeg tipper de trykkskytes til 60000psi? Makstrykk for 45acp ligger rundt 20000psi. (Jeg tar alle tall på husken, så regn med at de er feil!)

En 45 sylinder vil jo ha tynnere vegger enn en 44, men tolker jeg deg rett har du hatt en fullstendig blowout med siktet i panna :shock:

 

5,4gr 320 bak en 230gr kule er en "het" ladning, men ikke noe som ringer noen alarmklokker.

Du sier at det ikke er plass til en dobbeltlading..Jeg har ikke testet med 320, men det er plass til over 10gr både 340 og 350 i en .45acp hylse med en 230gr kule foran. 320 tar vel mer plass? Kort sagt, jeg tipper dobbeltlading. Har du gått over kruttmålet ditt nøye? Sjekka alle stag og overføringer? COL?

 

Lader på en SD jeg også og kan heller ikke se for meg hvordan man skal få til en dobbeltlading, men det er det eneste jeg kommer på.

 

Noen med QL som kan kjøre 10,8gr 320 bak en 230gr berrys med COL 31mm? Hvis det er under 60000psi skjønner jeg ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Får sånn 80 000ish..., ,men med 130% fylling. Med 9.2gr som er 110% fylling (som pleier å gå i ei hylse) så ser det framdeles på 58kpsi. Dette er med ei anna blykule da, med mantlet kule ser vi 130kpsi med 10.8.

 

Rakner en slik på 60 000 psi? Og kan det ha vært feil kule i ?

 

5.4 er forresten riiimelig friskt, iht. QL, og trykket variere med flere tusen PSI per millimeter COL

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis det var 5te skuddet som gikk feil så har du ett igjen. Hvordan er ladningen i det og patronlengden? Og jeg ville sjekket de andre du har ladet også for å se om alt er normalt i dem. Bank ut kulene og vei ladningene.

 

Hva er forøvrig lengden på patronen?

 

5.4 er over maksladningen i Ladeboken men under max iflg Lee's. Vihtavuori angir også 5.5 som maks. Så ladningen i seg selv skulle være helt OK (faktor >200 dog).

Link to comment
Share on other sites

At trykket har vært enormt er det ikke tvil om.5,4 gr N320 er godt over rødstreken for den kulevekten.Ekstra trykk får du med hylser som er tykkvegget pluss settenybda på kula.Spesielt for 320 kruttet.Jeg har brukt 5,0 gr N320 bak ei 200gr RN kule og det rykket godt.Det beste alternativet er N340 som har større sikkerhetsmargin.6,5 gr til 200 gr RN.

Link to comment
Share on other sites

@hipshot: Fulgte vv sin tabell. Fikk ikke mere enn 177 i faktor da... Hastighet på 771fps. Finner ikke igjenn dataene på lapua.com nå da...

 

Får vel prøve et annet krutt når man får skaffet eg en ny revolver..

 

Noe helt annet:Noen som har gjort noe lignende og prøvd å få igjenn på forsikringen? Skal i teorien dekkes av innboforsikring vel?

Link to comment
Share on other sites

@M67:

Du vet det sikkert, men QL pleier å overvurdere fyllingsgrad ganske mye. Dette er vel for å ha en sikkerhetsmargin, tenker jeg. Trykk og hastighet pleier å stemme bra i QL dersom alle data er lagt inn nøyaktig mtp hylsevolum, settedybde osv, men fyllingsgraden pleier å være alt for høy.

 

@trådstarter: Slo trykket inn i kammeret til nabopatron og antente kruttet i denne? Eller går det an å veie ladningen i den?

 

Edit: du har ikke lest feil på tabellen til VV da? 5,4 er oppgitt maksladning til ei 200 grs mantlet kule...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Over rødstreken vet jeg ikke, men i nærheten var den nok. Årsaken til hendelsen er vanskelig å si noe absolutt om, jeg kjenner ikke nok til Dillons presser. Jeg ville vurdert å skrelle resten av ammoen etter en patron med for lite krutt.

 

Tiltak for å unngå liknende i fremtiden er et tregere krutt som tar mer plass, da blir dobbeltladninger mindre sannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

Dæven for en opplevelse, har ingen bidrag til løsning. Det høres ut som du vet hva du driver med ift hjemmelading, og dessuten sjekker du ladningene dine ofte.. Alt blir jo skudd fra hofta her, lader selv med en SD, og det er jo pålitelige greier - eneste realistiske teorien, bortsett fra om det skulle være fabrikksvakhet i metallet, er vel dobbeltladning..? Dette er dumt, men KAN det forekomme feil med krutt-dosering på dager med veldig temperatursvinging? Om du lader i et rom som påvirkes av temperatur-svingingene og sånn sett at en krutt-dose har hengt igjen - men heller ikke dét er jo sannsynlig. Blir spennende å se om det kommer fram flere teorier her, f.eks også om noen har opplevd såpass stor statisk elektrisitet at en krutt-dose har hengt igjen.? Tror ikke på dette selv - men til gjengjeld er jo dette en skikkelig detektiv-nøtt..

Historien din minner meg om en stripe med Tommy & Tigeren: Tommy sitter i baksetet når faren kjører, og Tommy spør hvordan de kan avgjøre hvor mye en bru tåler, siden de setter en maks-grense i tonn på skilt før bruer. Faren svarer at de kjører tyngre og tyngre lastebiler over brua, og når den knekker, veier de den nest siste lastebilen og bygger opp brua igjen. Håper ikke det er sånn du har testet 625'en din he he :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du vet det sikkert, men QL pleier å overvurdere fyllingsgrad ganske mye. Dette er vel for å ha en sikkerhetsmargin, tenker jeg. Trykk og hastighet pleier å stemme bra i QL dersom alle data er lagt inn nøyaktig mtp hylsevolum, settedybde osv, men fyllingsgraden pleier å være alt for høy.

Jeg har bare erfaring med QL fra riflepatroner. Der renner hylsa over ved 110-115%. QL regner jo volumet under kula som 100%, og de 10.8gr vil derfor ikke renne over ei 45 hylse, men pent la seg komprimere - det knaser ikke på samme måten med 320 som med 570, så det går sikkert fint an å overse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er 108% når COL er satt til 78mm, setter jeg settedybde til 0 så er det 96% - men det er drysset langsomt gjennom et halvmeter langt rør...

IMG_0019.jpg

Min erfaring med et par forskjellige riflekrutt, er at 110-115% er det meste en klarer å sette ei kule på uten å skade kula.

 

Dersom jeg heller denne kruttladningen gjennom den vanlige RCBS trakta, i vanlig fart, så renner den over. Dette er jo riflekrutt - jeg har faktisk tenkt over det du sier når jeg lader sub, for QL sier at 10.5gr N310 er 30% fylling eller noe sånt, men ser en nedi hylsa så der det ikke akkurat ut som den er 1/3 full. Mulig det stemmer bedre med riflekrutt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

har sjekket, og det renner ikke over med dobbelt. men det må komprimeres. da er spørsmålet hvordan får man til det med autoindeksering?

 

Det kan muligens skje som en eller annen nevnte dersom kruttmålet henger seg opp. Men da skal du sikkert ha en patron uten krutt også...

Link to comment
Share on other sites

Noe helt annet:Noen som har gjort noe lignende og prøvd å få igjenn på forsikringen? Skal i teorien dekkes av innboforsikring vel?

 

NJa, vil jo i alle fall være avhengig av type forsikring. Men tviler sterkt på at dette vil være dekket på NOEN innboforsikring

 

Ville sjekket dette nærmere, min innboforsikring dekker enkelgjenstander inntill 50K som normalt befinner seg i hjemmet, som brukes utendørs av og til.

En hendelse som normalt dekkes av forsikring er en "uforutsigbar hendelse" (ulykke) Noe du ikke burde/kunne forutse.

Knekker du kikkerten når du går på tryne, dekker ihvertfall min forsikring denne.

En telefon til agenten din vil avklare dette på under et minutt.

Link to comment
Share on other sites

Gitt at topstrappen ikke er røket, vil jeg heller holde på muligheten for en ca 150% ladning, hvor det kan ha vært oppheng i kruttmålet (Statisk elektrisitet?) som har dosert forskjellig.

 

Jeg sprengte min revolver med progressiv press...

Jepp - N320, SVJV er har ikke N320 en jevn stigning med en eksponentiel trykkstiging når det først går over streken.

Link to comment
Share on other sites

Noe helt annet:Noen som har gjort noe lignende og prøvd å få igjenn på forsikringen? Skal i teorien dekkes av innboforsikring vel?

 

NJa, vil jo i alle fall være avhengig av type forsikring. Men tviler sterkt på at dette vil være dekket på NOEN innboforsikring

 

Om du er pedagog og har forsikring i Utdanningsforbundet får du det i alle fall dekket :D

 

Hadde en i klubben gjorde noe tilsvarende for noen år siden med en SA 44mag Ruger og fikk dekket alt + litt til, men skadene i klubblokalet glemte han :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder en knapp på operatør feil her beklageligvis.

Får du gjort en feil med en lading, tømmer pressa for skudd, retter opp feilen, setter hylser inn igjen, bommer på rekkefølgen og putter den med krutt i under kruttmålet engang til... fort gjort om man ikke følger 100% med...

Link to comment
Share on other sites

Noe helt annet:Noen som har gjort noe lignende og prøvd å få igjenn på forsikringen? Skal i teorien dekkes av innboforsikring vel?

 

NJa, vil jo i alle fall være avhengig av type forsikring. Men tviler sterkt på at dette vil være dekket på NOEN innboforsikring

 

Ville sjekket dette nærmere, min innboforsikring dekker enkelgjenstander inntill 50K som normalt befinner seg i hjemmet, som brukes utendørs av og til.

En hendelse som normalt dekkes av forsikring er en "uforutsigbar hendelse" (ulykke) Noe du ikke burde/kunne forutse.

Knekker du kikkerten når du går på tryne, dekker ihvertfall min forsikring denne.

En telefon til agenten din vil avklare dette på under et minutt.

 

Egenandelen ødelegger muligens iblant regnstykket en smule...?

Man har ikke sjelden egenandeler på 4-5k.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder også en knapp på operatørfeil. Har nylig måtte krype til korset og erkjent at jeg selv forårsaket hylse sprengning med tilhørende kammer deformasjon i min nye 40s&w topp til Sig x-five. Jeg har prøvd å grave i hukommelsen og minnes at jeg plundra litt med settedybden på kula og at jeg da antagelig har gitt ladningen bak en dobbelt ladning på en Dillon 550 (har ikke auto indeksering). Jeg ladet heldigvis med en relativt snill ladning som ikke ga det helt store smellet som dobbelt ladning men skjefteplater gikk heden. Hvordan forebygge: full oppmerksomhet og godt lys på den siden hvor jeg setter i kula slik at jeg visuelt kan kontrollere kruttnivået. Ps krutt funnelen (trakten) i Dillon er av stål, men bør rengjøres med jevne mellomrom. Jeg har ikke erfart at N320 / N340 har hengt seg i krutttrakten på noen av mine Dillon apparater ( jeg har 2 stk 1050 og 2 stk 550) men det gamle RCBS kruttmålet med plexiglass trakt var notorisk mht fortoppelse, men da ladet jeg rifle patroner, alt var manuelt og jeg sjekket alltid kruttnivået.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En siste oppdatering. Jeg har funnet ut at man kan fint få kruttmålet til å sende ut flere ladninger hvis man ikke fører armen helt opp igjen. Kan fint tømme kruttmålet uten å indeksere.. Der er antagelig feilen...

 

Ellers fikk jeg beskjed fra forsikringsselskapet i dag om at de dekker revolveren(nypris minus beregnet slitasje) De betaler ut mer enn jeg kjøpte den for. Og ja jeg opplyste om at den var kjøpt brukt og hva jeg ga for den. Ang egenandel slipper man det hvis man er 2 LO medlemmer i husstanden :D

Link to comment
Share on other sites

Nja... SD har samme opplegg som de andre modellene til Dillon.

 

Kruttmålet på min SD returnerer lukker seg automatisk når hylsen senkes, men denne metallstanga (som har en liten fjær nederst ja) sørger for å resette målet slik at den kan åpnes for en ny dose krutt. Det er i hvertfall slik jeg har forstått det.

 

Jeg klarer ikke å få ut dobbel dose på samme måte som TS beskriver. Da er teknikken satt opp feil i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...