Jump to content

Aparte pistoler!


Doppelganger

Recommended Posts

Surfende på den videverdensveven snubler man stadig over underlige pistolkonstruksjoner. Formodentlig kjent stoff for noen, men absolutt verdt en kikk for alle andre.

 

 

En dobbeltløpet revolver

normal_hdhbreaktop.jpg

 

David Dardicks underlige revolver med åpne kammere

dardickpistol.jpg

 

Fortsettelse følger - hvis man snubler over mer ...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er muligens noe krøll mot IE?

Får denne på første linken:

Forbidden

You don't have permission to access /hdhbreaktop.jpg on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Den andre linken fungerte!

Link to comment
Share on other sites

har nok det bladet jeg også-selv om jeg ikke kan historien på rams.(men jeg fryder meg over at sunngåård dreide noe slikt som 10.000 hylser på dreiebenk, fordi han ikke fikk kjøpt. må ha vært litt av en skrue)

 

vel, det ble såvidt jeg husker også utvilket en norsk automatrevolver i forbindelse med norske pistolprøver, eller er jeg helt på jordet nå?

Link to comment
Share on other sites

har nok det bladet jeg også-selv om jeg ikke kan historien på rams.(men jeg fryder meg over at sunngåård dreide noe slikt som 10.000 hylser på dreiebenk, fordi han ikke fikk kjøpt. må ha vært litt av en skrue)

 

vel, det ble såvidt jeg husker også utvilket en norsk automatrevolver i forbindelse med norske pistolprøver, eller er jeg helt på jordet nå?

 

Nei, var vel sundgård eller en kunstmaler som dreiv å fikla med det..

Herr Krag var også inne i bildet med en automat, da en pistol.

 

 

Her er det også noen "raringer"

http://civilwarhandgun.com/obscure.htm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Webley Fosbery - halvauto revolver:

Webley-Fosbery.jpg

 

Sjekk sikksakkmønsteret på tønna - gjør at tønna roteres til neste kammer når nele toppen av våpenet sklir bakover i rekylen.

 

LeMat, hagleløp i tillegg til 9 kammer i tønna - perkusjonsrevolver:

767-b.JPG

 

Tønna roterte rundt hagleløpet:

LM-h.jpg

 

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Remington XP-100

AE_XP_3001.jpg

 

 

 

 

Den tar:

 

.221 Remington Fireball (1963 -1985)

7 mm BR Remington (1980-1985)

.223 Remington (1986-1994), (2005-Present in XR-100)

.35 Remington (1986-1994)

.250 Savage (1990-1991) Custom Shop only

6 mm BR Remington (1990-1991) Custom Shop only

.22-250 Remington (1992-1994) Custom Shop only, (2005-Present in XR-100)

.308 Winchester (1992-1994) Custom Shop only

7 mm-08 Remington (1993-1994)

.204 Ruger (2005-Present in XR-100)

 

Har sett den kamra for:

.17 Mach IV

.20 VarTarg

og mye anna..

 

Jeg lurer på åssen "onkel" stiller seg til den der da den har en uvanlig lås til å være en pistol.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe farlig, tvilsomt, mystisk eller skummelt med XP-100, nei. Den er dundrende lovlig, den. En laaang enkeltskuddspistol for særinger/nerder (les sportsskyttere, ikke bankranere :)), med hevarm på samme side som arma som holder pistolen, er vel ikke egnet til så mye annet enn sin tiltenkte fredelige bruk - for å si det på den måten.

 

@Hassel et al.:

"feil side" = høyre eller venstre?

 

Jeg spekulerer litt på å bygge ei rifle på XP-100-kassen, men då må hevarma være på høyre side. Kan den i tilfelle bygges om til flerskudd, f.eks. med bunnmetall med BDL-footprint? Snakker vi i tilfelle egentlig om en Model 600, eller er 600 forskjellig fra XP-100 også på andre måter? Jeg mener, XP-100 fantes vel egentlig i to lengder, en kort (.308 Win-klassen) og en superkort (.221 Fireball-klassen)?

Link to comment
Share on other sites

Den har iallefall ett rykte på seg i sammenheng med en viss amerikansk president som ble skutt i 1963.

 

Det skulle jo gå an å kanniballisere ei magasinrifle å lage en 5 skudds repeter variant ala XP-100

XP-100'n ble brukt som basis for den rifla som heter XR-100™ Rangemaster i følge wikipedia..

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt bygget, og blir da bygget masse hånvåpen på riflekasser. Har tafset på flere basert på M98 og i 6,5x55 her i landet.

Kan jo være interessatn å ta en diskusjon på nettop bolt pistoler (som da bør ha hevarmen på "riktig" side, dvs venstre når det er en høyrehe ndt pistol) men det hører kanskje ikke hjemme i dene tråden om aparte pistol design.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ett av de rarere håndvåpnene jeg eier er den her:

the-model-1895-nagant-revolver-21114621.jpg

(Ikke min skyter som er avbildet, men jeg har et 100% likt kit)

 

Dette er en 1895 russisk Nagant revolver som avfyrer en rar patron i .30 kaliber på samme anemiske nivå som .32 Smith & Wesson Long:

naganta.JPG

Det sitter en vanlig blykule inne i hylsa så det er ingen wadcutter. Revolveren skyver tønna fremover når hanen spennes og presser hylsa rundt løpskonet. På denne måten oppnår man en gasstetting som egentlig bare er av teoretisk verdi. Det finnes også en spesiell NKVD versjon av denne revolveren med integrert lyddemper, men jeg har kun sett bilder av dem.

 

Det jeg finner mest snedig med Naganten er at den for det første er et svar på et ikke-eksisterende problem og at den faktisk var førstelinjevåpen i flere varianter for offiserer og underoffiserer både under tsaren og i den røde arme i over 30 år. Det er slett ingen liten bedrift med et så håpløst design. I tillegg brukte russerene disse revolverene som konkurransevåpen til langt frem på åttitallet.

 

 

Jeg har skutt litt med den jeg har, som var et ubrukt eksemplar stemplet 1932, og den er faktisk veldig behagelig i SA mode. Double Action avtrekket er helt horribelt siden den bruker kraft fra avtrekkerfingeren til å "kamre" patronen. Jeg har fremdeles flere hundre skudd av 70talls årgang liggende for den. Det er hyggelig å skyte litt med en slik revolver etter å ha koseskutt med en Mosin-Nagant 91 eller 91/30 fra samme tidsepoke.

Link to comment
Share on other sites

...

I tillegg brukte russerene disse revolverene som konkurransevåpen til langt frem på åttitallet.

...

Hvis du tenker på den varianten som heter TOZ-49, så har jeg selv sett den i bruk av russerne fram til ca årtusenskiftet. Og Mikhail Nestruyev satte visstnok verdensrekord i grovistol med en sånn så sent som i 2007.

 

 

Edit: Stavefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte mest på som "offisielt" konkuransevåpen innen det militære. Hva de benytter sivilt har jeg mindre peil på.

 

Edit:

Det finnes flere ulike typer av Naganten, både med SA og DA/SA. Konkurranseversjonen den røde arme benyttet ble stort sett lagt ut for salg i statene alle sammen for ca. fem år siden til den nette pris av 150 dollars per kit. Jeg angrer fremdeles som en hund at jeg ikke kjøpte noen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg spekulerer litt på å bygge ei rifle på XP-100-kassen, men då må hevarma være på høyre side. Kan den i tilfelle bygges om til flerskudd, f.eks. med bunnmetall med BDL-footprint? Snakker vi i tilfelle egentlig om en Model 600, eller er 600 forskjellig fra XP-100 også på andre måter? Jeg mener, XP-100 fantes vel egentlig i to lengder, en kort (.308 Win-klassen) og en superkort (.221 Fireball-klassen)?

 

Jeg har XP 100 i 7BR og 221 Fireball originale og uendrett. Disse har begge samme låskasse, kun forskjellig bolthode. Rifleversonen fra introduksjons tiden, var 600 og 660. I dag lages mod 7, som har samme lengde på låskassa og bolten. Bolten til en mod 7, kan benyttes på en XP 10, hvilket jeg har gjort på en av de andre av mine XP kasser.

 

Ad Naganten, så er den sivile modellen kamrett for ei kortere patron, fortsatt gas tetter, laded med WC kule. Kaliber betegnelse 7,62 russisk match.Jeg har en som blir til salgs, når jeg får innvilget tilladelsen på en MR 32.

Link to comment
Share on other sites

Det rykket veldig i må ha tarmen når jeg leste om Medusaen (takk for linker) helt til man kommer til punktet "ble produsert i 500 eks"

Hvordan er det mulig og gå konk når man finner opp en revolver som skyter en dullion kalibre, er presis, tåler mer enn en FA og har en veil pris på 600$?

Verden er rar.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det mulig og gå konk når man finner opp en revolver som skyter en dullion kalibre, er presis, tåler mer enn en FA og har en veil pris på 600$?

Verden er rar.

Lobby virksomhet fra større og etablerte produsenter.

Og så skal man ikke komme og forsøke å "endre" på noe som er "made in the us of fu****s a.

Å forsøke å komme med noe "nytt" klinger ikke så godt i ørene på inngrodde 'rikanere vet vi jo! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Glenn... du bommer fullstendig på skiva her :lol:

Medusaen er erke amerikansk.

Det var altså noe med at colt ønsket å bruke Medusa konseptet til en revolver de kalte Survivior i 1999. Men H6R hadde allerede en plan om en rifle med samme navnet og det ble forsinkelser pga søksmål eller trusler om det. Samtidig så gikk colt på trynet og alt rant ut i sanden.

 

I følge han ene oppfinneren (se den linken jeg sendte til evert) så har Navyseals kjøpt noen av dem, Bla fordi den vistnok tåler å brukes under vann.

 

Me want one!

Link to comment
Share on other sites

Og så skal man ikke komme og forsøke å "endre" på noe som er "made in the us of fu****s a.

Å forsøke å komme med noe "nytt" klinger ikke så godt i ørene på inngrodde 'rikanere vet vi jo! :wink:

 

Dette må jo være et av de mest ureflekterte innleggene jeg har lest på kammeret.

Har du i det hele tatt vurdert hvor mye av det du omgir deg med i dagliglivet som er utviklet i USA? Du kan jo begynne med hardware og software i den dingsen du postet innlegget ditt med?

 

Siden sånt halvrasistisk oppgulp som dette kan bli stående i dagesvis må konklusjonen bli at enten har ikke moderatorene gjort jobben sin eller så er det fra nå greit å poste likelydende innlegg om samer, øst-europeere, afrikanere og muslimer og andre folkegrupper fra nå av.

Link to comment
Share on other sites

jeg syns vel det mest opsiktsvekkende med innlegget er at skriveren tydeligvis ikke har fått med seg at revolveren medusa i aller høyeste grad er bygget i de Forente Amerikanske Stater.

Men jeg er enig i Thor's poeng. Det er en slags omvendt rasisme over amerikanere som av og til får lov til å herje mer en det som godt er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...