Jump to content

Colt woodsman


24v6

Recommended Posts

Å, lykke til!

Har også drømt om å eie en slik sidn jeg sikla på en i et svensk våpenblad i barndommen.

Men har fra fler hold blitt frarådet å ha en slik som et våpen man skal trene aktivt med

da deletilgangen til disse visst nok begynner å bli svært dårlig.

Håper noen i denne tråden kan gjøre disse påstandene til skamme.

I så fall vet jeg om en slik jeg bare må få kloa i.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Mulig det kommer litt ann på om det er en series 1, 2 eller 3. Jeg har en Woodsman series 2 MatchTarget. Til denne har jeg i løpet av de 4-5 siste årene klart å få tak i nye skjefteplater, rekylfjær og magasiner. Jeg skal ikke påstå at jeg har fullstendig oversikt over hva som finnes tilgjengelig (og mulig å få importert til Norge), men har på ingen måte inntrykk av at det flommer over av deler til disse, jeg endte opp med å dreie meg et nytt tennstempel da jeg ikke klarte å finne noen som solgte det. Sannsynligvis er deletilgangen relativt god i USA, men da har du utfordringen med å få det sendt hit til Norge. Det jeg gjorde for å ha deler tilgjengelig var å kjøpe en relativt billig plombert pistol for å kanibalisere denne for deler.

Opplagt har alle deler i våpen en levetid, men min har gått ihvertfall 10000 skudd uten annet vedlikehold enn jevnlig puss. Ellers er det vel "bare" snakk om penger, betaler du en børsemaker nok så vil det være mulig å tilvirke hva du måtte trenge, om pistolen virker som den skal nå og du gjør normalt vedlikehold er jeg ikke kjent med at det er spesielle deler som ofte ryker på disse.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er en 63 modell, så mener det er serie 2 Den med magasinutløser bak avtrekkerbøylen, og det er match target.

Har inntrykk av at dette er gode og presise våpen? 

Er det verdt å bruke 3500,- på en slik? Det er vel det det bunner ut i. Kan jo få en relativt bra buck mark for samme prisen....

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en 1963 modell så er det Series 3, Series 2 var den eneste med magasinutløser bak avtrekkerbøylen. Jeg mener det er en helt fantastisk fin pistol, presisjons- og funksjonsmessig har jeg inntrykk av av at den ikke står noe tilbake fra andre pistoler av tilsvarende type (eks High Standard eller S&W mod 41). Mener å ha lest at grunnen til at Colt sluttet med produksjonen var at de ble for dyre for markedet sett opp mot alternativene.

Av de jeg har sett til salgs i Norge de siste årene så har de vært ute til +/- 3000,-. Vi må forholde oss til det norske markedet og ikke samlermarkedet i USA der en pen series 2 Match Target kan ha en svært høy verdi. Med våre regler i Norge er det ikke et samlermarked, men et bruksmarked.

Ja, du kan få en bra Buckmark, Ruger etc i samme prisklassen. Noen av dem vil helt sikkert være bedre og noen dårligere, men helt sikkert enklere/billigere å få tak i deler til.

Jeg tror det bunner ut i hva som gir deg "godfølelsen", for meg som halvseriøs "plinker" kommer jeg ikke til å bytte ut min Woodsman siden den gir meg godfølelsen med grep, skjeftevinkel, avtrekk, balanse og sikter. Den sitter liksom naturlig godt i hånda og treffer der den skal om jeg gjør min del av jobben. Den er heller ikke kresen på ammunisjon og tygger billig CCI standard all week long.

Edited by jland
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok takk for godt svar. Fikk noe å tygge på nå😉

Det er som du sier, god følelsen.  Den sitter godt i hånda, og det er et flott stykke våpen.

Dette er da en series 2 siden den har magasinutløseren bak bøylen.

Hvordan er de å demontere for puss?

Har sett noen snutter på YouTube, og det ser ikke alltid enkelt ut... Regner med det er greit å pusse jevnlig så det ikke samler seg for mye dritt i mekanismen😉

Link to comment
Share on other sites

Demontering for puss er ikke noe problem etter at du har gjort det en gang eller to.

Det finnes haugevis med brukbare videoer for dette på Youtube. Alle 22lr, Woodsman inkludert blir skitne, men min erfaring er at det skal mye til før det går ut over funksjoneringen. Pleier å pusse min mellom 3-500 skudd, litt avhengig av hvor mye fett det er på kulene og temperaturen jeg er ute i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...