Jump to content

686 vs M27


threefiddyseven

Recommended Posts

Hei!

 

Har tenkt å kjøpe meg en revolver, og trenger derfor gode råd fra dere erfarne revolvermenn.

 

Har lenge vært sikker på at en 686 med 6" løp har vært veien å gå, men i det siste så har nostalgikeren i meg fått øyene opp for

Model 27 med 6,5" løp. Jeg har har skutt en del med 686'er i forskjellige varianter, så jeg vet at L rammen passer potene mine. Model 27 har jeg kun sett på youtube...

 

Så det jeg lurer på er: Hvor mye større i grepet er M27 og dens N ramme? Jeg kan nemlig ikke skryte på meg å ha de største labbene i klubben.

Skjønner jo at jeg bør prøve å klå på en før evt. bestilling, men er stort sett bare 686'er/L-rammer å oppdrive i klubben min.

 

Og er det det andre faktorer som gjør de ovenfornevnte modeller mindre/bedre egnet i forhold til hverandre med tanke på bruk i revolverfelt/magnum1?

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Modell 29/629 har samme ramma som 27, må vel være en eller annen som har en .44..?

Hadde et lignende dilemma da jeg skulle bestemme meg for min første revolver, så jeg dro innom en våpenbutikk med modeller av begge rammene på lager og ba pent om å få klå litt på begge...

 

Har selv 686 og 629, og L-ramme med Hogue grep passer meg perfekt, men ved å holde høyt på revolveren er det ikke noe "problem" å skyte med N-ramma heller. En viss forskjell er det jo, merkbart, men ikke noe avskrekkende voldsomt... N-ramma er jo noe tyngre også.

 

Var også nære på å ende opp med en 27 som reservevåpen, men det ble til slutt 2 stk. 6" 686...

 

Et kompromiss kan jo evt. være en 586 eller muligens en 19..?

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha et smykke til koseskyting anbefaler jeg 27-2 fra 60/70-tallet med pinnet pipe og nedsenkede kammere, såkalt pinned&recessed. 5-tommeren av disse er "holy grail". 6" og 8,3/8" har target forsikte.

 

Pipene er tynne på 27 bortsett fra noen targetmodeller fra 80/90tall.

 

Hvis du kommer til å montere tung lang custom pipe anbefaler jeg 28-2 Highway patrolman. Disse er identiske med 27-2 men har veldig fin krigsfinish utvendig. Dessuten er disse levert med smal avtrekker og hane som er bedre til doubleaction og kortere tenntid. Innvendig finish er like bra(noen sier bedre) enn pyntemodellen 27.

 

Det har stått en pre-27 fra 50-tallet på finn fra og til de siste par årene. Hvis den skulle dukke opp igjen er det bare løp og kjøp!

 

Jeg selger aldri min 4" 28-2..

Link to comment
Share on other sites

Takk for respons!

 

@Diabolo Det er det sikkert, men i.o.m det er magnumforbud på innebanen så er det ikke noe 29/629 å se i vintermånedene.

Ser at Oslo Skytesenter får inn første parti fra S&W i mai. Blir nok å vente til da, og sammenligne de to modellene opp mot hverandre.

En blå 586 er så absolutt ikke uaktuelt!

 

@Rausheim Det samme har vel egentlig jeg kommet frem til, men hadde håpet at dere kunne rettferdigjøre det minst fornuftige valget for meg :winke1:

 

@Torf Mye fin info! Har ikke ambisjoner om å delta i NM, jeg er tilfreds med øvre halvdel av resultatlista i klubbmesterskap. Hvis jeg kan gjøre det med stil (les M27), så er det enda bedre. Har du erfaring med hvordan er kvaliteten på de nye M27 er?

Link to comment
Share on other sites

Politiet i USA drev og skøyt mye 125gr. 357 ut av sine K-rammer og det kom da etterhvert tilbakemeldinger på at løpskonusen på K-ramma kunne sprekke. S&W sitt svar var da L-ramme, mao. er 5/686 laget for å skyte .357 dagen lang...

 

N-ramma er jo tyngre og kraftigere enn L-ramme, men er vel i praksis "overkill" for .357.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...